Terug

2017_CBS_03354 - Aanvraag verkavelingsvergunning. Reguliere procedure - 201639 - district Antwerpen - Londenstraat, Kattendijkdok-Oostkaai, Talinnstraat, New Yorkkaai ZN - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/04/2017 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Fons Duchateau, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2017_CBS_03354 - Aanvraag verkavelingsvergunning. Reguliere procedure - 201639 - district Antwerpen - Londenstraat, Kattendijkdok-Oostkaai, Talinnstraat, New Yorkkaai ZN - Goedkeuring 2017_CBS_03354 - Aanvraag verkavelingsvergunning. Reguliere procedure - 201639 - district Antwerpen - Londenstraat, Kattendijkdok-Oostkaai, Talinnstraat, New Yorkkaai ZN - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Onderzoek

Ja

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 4.7.12. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat het college bevoegd is om de beslissing te nemen over de aanvraag tot verkavelingsvergunning.

Aanleiding en context

Eigenaars: CIP CONSTRUCTION & INVESTMENT PARTNERS
Aanvragers: CIP CONSTRUCTION & INVESTMENT PARTNERS
De aanvraag omvat: opdelen van een grond in 7 loten voor meergezinswoningbouw en een ondergrondse parking
Dossiernummer: AN/2016/V/0012/201639

Argumentatie

In zitting van 27 maart 2017 (jaarnummer 170) besliste de gemeenteraad om zijn goedkeuring te hechten aan de nieuwe rooilijn zoals voorgesteld op plan CRCA_000_ELD_PLN_over te dragen gronden_16 12001-a onder volgende voorwaarde:

  • de stedenbouwkundige voorschriften die deel uitmaken van de verkavelingsaanvraag dienen strikt te worden toegepast. Ze worden evenwel gewijzigd en aangevuld met volgende bepaling:
    • het voorschrift wat betreft verschijningsvorm (artikel 5.3) wordt gewijzigd met de bepaling dat op de gelijkvloerse verdieping de gevellijn moet worden afgeschuind op de hoeken.

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college conform artikel 4.7.17. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kennis van het verslag van de gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar dat als bijlage bij dit besluit is gevoegd.

Juridische grond

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en zijn uitvoeringsbesluiten.

Artikel 4.2.25. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, dan neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:
  • de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het bijgevoegd verslag van de gemeentelijke stedenbouwkundige ambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
  • het verslag van de gemeentelijke stedenbouwkundige ambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de verkavelingsvergunning goed te keuren en af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
  • voorwaarden
    • de stedenbouwkundige voorschriften die deel uitmaken van de verkavelingsaanvraag dienen strikt te worden toegepast. Ze worden evenwel gewijzigd en aangevuld met volgende bepaling:
      • het voorschrift wat betreft verschijningsvorm (artikel 5.3) wordt gewijzigd met de bepaling dat op de gelijkvloerse verdieping de gevellijn moet worden afgeschuind op de hoeken;
    • de parkeernormen uit het RUP moeten gevolgd worden. Waar de bouwcode niet strijdig is met het RUP, zullen de parkeernormen uit de bouwcode gehanteerd worden;
    • voor fietsenstallingen moet de bouwcode gevolgd worden. De inrichtingsprincipes moeten gevolgd worden, zodat alle fietsen vlot gestald kunnen worden. De toegangen voor fietsers worden best apart van de inrit voor auto’s georganiseerd;
    • laden en lossen wordt georganiseerd via de ondergrondse parking;
    • bij inpandig laden en lossen dienen voertuigen voorwaarts in als ook voorwaarts uit te rijden. Indien dit niet mogelijk is, dient men te voorzien in een laad- en loszone parallel aan de rijweg;
    • bij het uitzonderlijk laden en lossen dat niet intern kan worden georganiseerd, en dus verloopt via de New Yorkkaai, dient men er rekening mee te houden dat voertuigen zullen moeten aanrijden via de Talinnstraat en ook langs die weg moeten wegrijden;
    • bij voorkeur verlopen alle laad- en losactiviteiten via de New Yorkkaai en/of de Talinnstraat;
    • RWA en DWA moeten volledig gescheiden tot op de rooilijn worden gebracht. De vergunningsaanvrager dient een externe toezicht mogelijkheid op beide aansluitingen te voorzien;
    • gravitaire kelderaansluitingen zijn niet toegelaten. Indien er afvoerpunten van de woning (bijvoorbeeld klokrooster) lager gelegen zijn dan het straatniveau ter hoogte van de leiding dient de aansluiting beveiligd te worden tegen terugstroming. Dit kan door aan te sluiten via een terugslagklep of pomp. Een terugslagklep dient te worden geplaatst in de aankomende leidingen en niet in de infrastructuur van de rioolbeheerder;
    • de aansluiting dient te gebeuren op een diepte van 80 cm onder het straatniveau. Afwijkingen hiervan kunnen eventueel toegelaten worden mits een gemotiveerde aanvraag.
  • lastvoorwaarden
    • de verwezenlijking van een bescheiden woonaanbod van 20% is verplicht.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst  Taak
agVESPA de overdracht te regelen van de zones in geel aangeduid op plan 'CRCA_000_ELD_PLN_over te dragen gronden_16 12001-a' ter realisatie van de nieuwe goedgekeurde rooilijn

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen