Terug

2017_CBS_04508 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Reguliere procedure - 2017428 - district Antwerpen - New Yorkkaai ZN - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/06/2017 - 09:00 Collegezaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Marc Van Peel, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2017_CBS_04508 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Reguliere procedure - 2017428 - district Antwerpen - New Yorkkaai ZN - Goedkeuring 2017_CBS_04508 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Reguliere procedure - 2017428 - district Antwerpen - New Yorkkaai ZN - Goedkeuring

Motivering

Onderzoek

Nee

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 4.7.12. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat het college bevoegd is om de beslissing te nemen over een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning.

Aanleiding en context

Aanvragers: CIP CONSTRUCTION & INVESTMENT PARTNERS
De aanvraag omvat: bouwen van een appartementsgebouw 'Havengebouw' met 70 appartementen, 11 handelsruimten en ondergrondse parking met 249 staanplaatsen en aanleggen van een groene binnentuin
Dossiernummer: AN9/B/digitaal/2017428

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college conform artikel 4.7.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kennis van het verslag van de gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar dat als bijlage bij dit besluit is gevoegd.

Juridische grond

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en zijn uitvoeringsbesluiten.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de stedenbouwkundige vergunning goed te keuren en af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:
  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen strikt na te leven;
  • de fietsenstallingen worden aangepast zodat deze voldoen aan de inrichtingsprincipes uit de bouwcode (tussenafstanden, achteruitrij afstanden,…);
  • er een oplossing gezocht wordt voor laden en lossen van de commerciële ruimtes. Bij voorkeur wordt dit georganiseerd via de ondergrondse parking. In dit geval dient men er voor te zorgen dat voertuigen voorwaarts in als ook voorwaarts uit te rijden. Het alternatief is een gemeenschappelijke aanvraag voor een laad- en loszone aan Kattendijkdok-Oostkaai of Tallinstraat. Indien het laden en lossen voor de commerciële ruimten gebeurd thv de New Yorkkaai kan dit enkel tijdens de venstertijden en dient men er rekening mee te houden dat voertuigen zullen moeten aanrijden via de Talinnstraat en ook langs die weg moeten wegrijden;
  • alle naast elkaar gelegen handelsruimten moeten kunnen samengevoegd worden tot functionele grote units, door de juiste bouwkundige maatregelen te voorzien mbt de constructie van de tussenmuren;
  • bij de inrichting en uitvoering van de werf dient de nodige aandacht geschonken te worden aan het openbaar groen. Indien bomen of planten beschadigd worden, worden deze herplant op kosten van de bouwheer met twee jaar nazorg;
  • als er werken (zowel bouwwerken, als werken aan de infrastructuur errond) worden uitgevoerd, moet de te behouden boom beschermd worden. Zowel wortels als kroon moeten beschermd worden;
  • de wortelzone van de boom moet beschermd worden om verdichting van de bodem en/of oppervlakkige beschadiging van de wortels te voorkomen.
    Op vlak van bescherming voor de wortelzone zijn er twee mogelijkheden;
    • Er is voldoende ruimte om de wortelzone volledig af te sluiten: dan moeten er werfhekkens geplaatst die aan elkaar vast gemaakt zijn, zodat ze niet, of in ieder geval moeilijk, te verplaatsen zijn. De grootte van de wortelzone wordt idealiter bepaald door onderzoek; als onderzoek om een of ander reden niet kan, moet men er vanuit gaan dat de wortelzone even groot is als de diameter van de kroonprojectie + 2m.
      In die volledig afgebakende zone mag niets gebeuren. (niet graven, niet stockeren, geen afvalwater of spoelwater lozen, ...)
    • Er is niet voldoende ruimte om de wortelzone volledig af te sluiten: dan moeten er beschermingsmaatregelen op maat opgesteld worden, zodat de ruimte onder de boom toch geheel of gedeeltelijk kan gebruikt worden zonder dat er schade berokkend wordt
  • om uitdroging van de wortelzone te voorkomen tijdens een droogzuiging van de werf, moet water worden gegeven aan de boom, tenzij bodemonderzoek zou uitwijzen dat dit niet nodig is
  • naast de wortelzone moeten ook de stam en de kroon beschermd worden. Als de wortelzone volledig kan afgeschermd worden, zijn de stam en het onderste deel van de kroon uiteraard ook ineens afgeschermd. Kan de wortelzone niet volledig afgeschermd worden, dan moeten voor het beschermen van de stam en onderste deel van de kroon ook beschermingsmaatregelen op maat opgesteld worden
  • om schade aan het bovenste deel van de kroon te voorkomen moet de aannemer, als hij een kraan gaat gebruiken, een voldoende hoge kraan voorzien.  Als de kraan rond draait met een last eraan, mag niets de top van de boom raken. De aannemer mag ook geen snoeiwerken uitvoeren om ruimte te krijgen voor een kraan of voor om het even welke machine of stelling of
  • voor de nodige onderzoeken en voor het opstellen van beschermingsmaatregelen op maat, moet er een verslag zijn van een gecertificeerd boomverzorger (Op www.baas-isa.be is een lijst beschikbaar van deze mensen).
  • de dimensionering van de stookplaats wordt aangepast zodat deze conform de bouwcode is;
  • na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • NIEUW_verslag_ GSA_2016_20170510_2017428.pdf