Terug

2017_CBS_07143 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning - Reguliere procedure – Stedenbouwkundige last – 2017476 – Hoboken – Sint-Bernardsesteenweg 622-630 – Krugerstraat 10-22 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 18/08/2017 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Fons Duchateau, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Caroline Bastiaens, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris
2017_CBS_07143 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning - Reguliere procedure – Stedenbouwkundige last – 2017476 – Hoboken – Sint-Bernardsesteenweg 622-630 – Krugerstraat 10-22 - Goedkeuring 2017_CBS_07143 - Aanvraag stedenbouwkundige vergunning - Reguliere procedure – Stedenbouwkundige last – 2017476 – Hoboken – Sint-Bernardsesteenweg 622-630 – Krugerstraat 10-22 - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college conform artikel 4.7.17 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kennis van het verslag van de gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar dat als bijlage bij dit besluit is gevoegd.

Het project biedt een enorme meerwaarde voor de stad niet alleen door het voorgestelde programma, waarin de oprichting van een woon- en zorgcentrum en een lokaal dienstencentrum wordt aangevraagd voor 123 kamers en 50 assistentiewoningen.

Een deel van de gebouwen zullen ook een semi-publiek karakter krijgen met het dienstencentrum waarin een kapsalon, wellness, pedicure, gemeenschappelijke ruimten  en polyvalente ruimten worden gecreëerd.

Los daarvan biedt huidig project de mogelijkheid om naastliggend perceel, waar de school is gevestigd, beter te ontsluiten zodat deze kan uitbreiden. Er wordt een doorgang gerealiseerd voor brandweer en bezoekers.

Het project biedt de school de kans om niet alleen uit te breiden maar ook de school te vernieuwen, iets wat naar de huidige normen zeker nodig was voor de betrokken school.

Ook wordt een turnzaal gebouwd die kan ingezet worden niet alleen voor het zorgcentrum doch ook voor de school.

Tenslotte zal ook een deel aan de voorzijde van het gebouw een publiek karakter krijgen waar een plein wordt aangelegd.

Huidige bouwaanvraag (perceel B) is een onderdeel van een groter geheel waarin de initiatiefnemer op andere bouwvelden bijkomende functies wil realiseren zoals aan de overzijde van de Krugerstraat waar reeds woonfuncties en een kinderdagverblijf werden vergund. (perceel A)

Op perceel C heeft men in de toekomst een uitbreiding van het zorgcentrum voor ogen alsook het faciliteren van de capaciteitsuitbreiding van de school.

De volledige ontwikkeling verloopt aldus gefaseerd, wat niet abnormaal is voor dergelijk project. Er is geen bezwaar dat perceel C deel zal uitmaken van een latere aanvraag.

Harmonie – verenigbaarheid met de omgeving :

Zoals in het verslag van de gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar reeds is aangegeven wordt de locatie in kwestie reeds aangeduid als een potentiele verdichtingslocatie in recent ruimtelijk onderzoek Labo XX en is de locatie geschikt voor hoogbouw.

Het college volgt de GSA evenwel niet waar in dit verband gesteld wordt dat de bouwaanvraag niet in overeenstemming is met het referentiebeeld van de omgeving.

Vraag is natuurlijk wat dit referentiebeeld juist is. Is dit de straat, het bouwblok, of de onmiddellijke omgeving ?

Het college is van oordeel dat voor huidige aanvraag met dergelijjk breder programma, het referentiebeeld ruimer moet en kan beschouwd worden , nl. op wijkniveau of zelfs op het stadsdeel. In de buurt van het project zijn er nog gebouwen gesitueerd die hoger zijn dan de gebouwen in de onmiddellijke omgeving. Bijvoorbeeld: Weerstandslaan , Kol. Silvertopstraat.

In dit breder kader kan huidige aanvraag zeker gemotiveerd en verantwoord worden.

Hoogbouwnota :

Hoewel de procedure van de hoogbouwnota mogelijk niet helemaal tot op de letter is gevolgd, is deze procedure geen op straffe van nietigheid voorgeschreven vormvereiste. De geest van de nota en de aangenomen beleidsdoelstellingen werden wel meegenomen. Zo werden alle betrokken diensten en commissies op de hoogte gebracht van de aanvraag hebben zij dit kunnen adviseren. Ook de Gecoro, de welstandscommissie en de A- commissie werden in deze gehoord.

Brandweer :

Het advies van de brandweer op de oorspronkelijk ingediende plannen was ongunstig.

Hierop werden aangepaste plannen door de aanvrager voorgelegd aan de brandweer en de afwijkingscommissie .

Deze aanpassingen betreffen de volgende :

Aanpassingen op plannen ingediend op 18 mei 2017:

Plan 3/18 niveau -2:            * extra traphal en evacuatiegang toegevoegd opdat de kleedkamers, wasplaats en technische ruimte via twee onafhankelijke traphallen kunnen evacueren.

Plan 4/18 niveau -1:            * extra traphal en evacuatiegang toegevoegd opdat de keuken en vuilberging via twee onafhankelijke traphallen kunnen evacueren.

                                            * nulsas (brandwerende deur voor liftdeur) wordt voorzien aan het keukenliftje tussen keuken op niveau -1 en keuken gelijkvloers. Hierdoor wordt de verbinding tussen de keuken op niveau -1 en gelijkvloers brandveilig gemaakt.

Plan 5/18 niveau 0:             * extra traphal toegevoegd die ervoor zorgt dat er twee onafhankelijke evacuatiewegen zijn vanuit de ondergrondse verdiepingen.

                                            * draairichting van de deuren van de traphallen aangepast zodat ze opendraaien in evacuatiezin.

                                            * onthaal/administratie gedeelte in inkomhal LDC & assistentieflats aangepast zodat deze uitlijnt met de toegevoegde traphal.

                                            * nulsas (brandwerende deur voor liftdeur) wordt voorzien aan het keukenliftje tussen keuken op niveau -1 en keuken gelijkvloers. Hierdoor wordt de verbinding tussen de keuken op niveau -1 en gelijkvloers brandveilig gemaakt.

Als gevolg hiervan wordt toegangsdeur keukenberging verplaatst.

Aanpassingen op plan ingediend op 6 juli 2017:

Plan 13/18 niveau +16:      * evacuatieweg toegevoegd die toegang tot beide traphallen verbindt.

                                           * sas toegevoegd tussen technische ruimtes en evacuatieweg.

Voor deze planwijzigingen werd een afwijking bekomen bij FOD BZ – Algemene directie veiligheid en preventie – commissie voor afwijking op 17 augustus 2017.

Hoewel deze plannen geen deel uitmaken van het aanvraagdossier kan in deze omstandigheden de vergunning toch goedgekeurd worden mits deze planwijzigingen op basis waarvan de afwijkingen bij de commissie werden bekomen, opgelegd worden als voorwaarde bij de vergunning.

Deze wijzigingen betreffen allen interne aanpassingen en vereisen geen nieuw openbaar onderzoek. Deze aanpassingen zijn beperkt, komen ten goede aan de brandveiligheid en de goede ruimtelijke ordening. Ze brengen geen schending van de rechten van derden mee gelet op het feit dat deze interne aanpassingen aan het gebouw betreffen.

Stedenbouwkundige lasten

Voorliggende bouwaanvraag is van toepassing voor perceel B en niet voor perceel C1 of C2 (stadsgronden).

Op perceel B worden in deze aanvraag extra vierkante meters ontwikkeld ten opzichte van een eerder vergunning die verlopen is (toen ongeveer 8.100m² vergund bvo). De actuele vergunningsaanvraag werd ingediend voor circa 17.000m² bruto bvo in totaal.

Er is in de bouwaanvraag nog geen perceelsoverschrijdende ontwikkeling opgenomen met perceel C1.

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening bepaalt dat de vergunningverlener stedenbouwkundige lasten bij vergunningen kan opleggen.

De stedenbouwkundige last kan de vorm aannemen van een louter financiële last of een realisatie in natura door de ontwikkelaar. In elk geval kan ingespeeld worden op maatschappelijke noden en behoeften op buurt- en wijkniveau. Het is aan de vergunningverlenende overheid om te bepalen of een louter financiële last aan de ontwikkelaar wordt opgelegd of een realisatie in natura door de ontwikkelaar wordt geëist. De inkomsten voor de stad van stedenbouwkundige lasten moeten vanuit de regelgeving een expliciete bestemming krijgen met een link in de nabijheid van het project. Bij beslissing van de lasten moet dit meteen vastgelegd worden.

Er wordt op basis van de behoeften bij stedelijk onderwijs en de omgevingsanalyse en na gesprek met de eigenaar/bouwheer voorgesteld om volgende zaken op te nemen als stedenbouwkundige lasten op basis van de voorliggende bouwaanvraag:

  • de realisatie en kosteloze overdracht aan de stad Antwerpen van een basis afgewerkte turnzaal (409m²) alsook kosteloze overdracht van het volledige grondperceel waarop deze gelegen is (gezamenlijke waarde bouw en grond = 600.000,00 euro);
  • kosteloos eeuwigdurend recht van doorgang voor brandweer, bezoekers van de turnzaal en school (speelplaats) - in natura;
  • grondaankoop van de stad Antwerpen van deel van het naastgelegen (aangelande) perceel C1 met een oppervlakte van ongeveer 460 m² tot oprichting van perceelsoverschrijdende geïntegreerde ontwikkeling;
  • kosteloze overdracht aan de stad Antwerpen van 15 beschikbare parkeerplaatsen voor stedelijk onderwijs, over het deelgebruik dienen nadere afspraken gemaakt te worden - (gezamenlijke waarde ongeveer 280.000,00 euro inclusief btw);
  • financiële bijdrage (200.000,00 euro) leveren aan de stad tot realisatie van een park in de omgeving van het project, in de Krügerstraat. Betaling hiervan in februari 2018;
  • het grondaandeel en bouw niveau 0 parking, Hoogbouwnota, afbraak gebouwen C1, opmeting perceel zijn ten laste van de aanvrager (waarde ongeveer 90.000,00 euro);
  • de aanleg van het plein voor de toren aan de zijde Sint-Bernardsesteenweg hoort bij het project en is ten laste van de aanvrager.

De compromis voor de respectievelijke eerste, de tweede, derde en vierde last dienen ondertekend te zijn voorafgaand aan de start der werken van de voorliggende vergunning.

Indien het bouwrecht overgedragen wordt, volgen de voornoemde lasten het principe van het kettingbeding. Deze lasten zijn haalbaar en uitvoerbaar.

De lasten zijn in het voorjaar van 2017 herhaaldelijk besproken met de heer Van Gaal, bouwheer.

De stedenbouwkundigelasten zijn opeisbaar op het moment dat het aangevraagde project uitgevoerd wordt.

Juridische grond

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en zijn Uitvoeringsbesluiten.

Onderzoek

Ja.

Aanleiding en context

Aanvragers: Aannemingen Janssen NV
De aanvraag omvat: slopen van de bestaande bebouwingen en verhardingen en het oprichten van een woon- en zorgcentrum met 123 kamers, een lokaal dienstencentrum , 50 assistentieflats en een sporthal.
Dossiernummer:

ZHO/B/GR/2017476

Algemene financiële opmerkingen

Financiële gevolgen

De financiële inkomsten voor de stad (200.000,00 euro) worden geboekt op doelstelling 1SWN040401A00000.

De overige lasten zijn in principe lasten in natura.

In aanvulling op bovenstaande informatie werd een mondeling akkoord bereikt voor de verkoop van grondperceel C1 aan de Sint-Bernardsesteenweg voor een bedrag van 1.300.000,00 euro + 200.000,00 euro voor besteding in functie van de aanleg van een park in de Krugerstraat, waar momenteel de kerk staat.

Besteding financiële last: afbraak kerk (70%) – parkaanleg (30%), te verwerken in de sok-fiche.

Het project is gelegen op de grens van de wijken Hoboken Noord (HOB 02) en Hoboken Zuid-Oost (HOB 04).

Deze verkoop wordt in een apart besluit aan het college voorgelegd.  Ook over de andere vastgoedtransacties volgen aparte collegebesluiten in de loop van de volgende weken.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel. 4.7.12. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stelt dat het college bevoegd is om de beslissing te nemen over een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar en voert een eigen argumentatie.

Artikel 2

Het college beslist de stedenbouwkundige vergunning goed te keuren en af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

De voorwaarden van de brandweer strikt op te volgen:

Te voldoen aan artikel 22 van gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

Te voldoen aan artikel 24 van gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

Te voldoen aan artikel 27 van gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

Te voldoen aan artikel 29/2 van gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

Te voldoen aan artikel 28 van de bouwcode : minimale oppervlakte buitenruimte.

Te voldoen aan artikel 38 van de bouwcode : groendaken.

De voorwaarden van het Agentschap Wegen en Verkeer op te volgen.

De voorwaarden van de Lijn op te volgen.

De voorwaarden van Rio-Link op te volgen.

De voorwaarden van Astrid Veiligheidscommissie op te volgen.

Artikel 3

Het college beslist om volgende stedenbouwkundige lasten op te leggen:

  • de realisatie en kosteloze overdracht aan de stad Antwerpen van een basis afgewerkte turnzaal (409m²) alsook kosteloze overdracht van het volledige grondperceel waarop deze gelegen is – in natura;
  • kosteloos eeuwigdurend recht van doorgang voor brandweer, bezoekers van de turnzaal en school (speelplaats) - in natura.
  • grondaankoop van de stad Antwerpen van deel van het naastgelegen (aangelande) perceel C1 met een oppervlakte van circa 460 m² tot oprichting van perceelsoverschrijdende geïntegreerde ontwikkeling;
  • kosteloze grondafstand aan de stad Antwerpen van 15 beschikbare parkeerplaatsen voor stedelijk onderwijs, over het deelgebruik dienen nadere afspraken gemaakt te worden - (gezamenlijke waarde circa 280.000,00 euro incl. btw);
  • financiële bijdrage (0,2 miljoen euro) leveren aan de stad tot realisatie van een park in de omgeving van het project, in de Krügerstraat. Betaling hiervan in februari 2018;
  • het grondaandeel en bouw niveau 0 parking, Hoogbouwnota 50%, afbraak gebouwen C1, opmeting perceel zijn ten laste van de aanvrager;
  • de aanleg van het plein voor de toren aan de zijde Sint-Bernardsesteenweg hoort bij het project en is ten laste van de aanvrager.

De compromis voor de respectievelijk eerste, de tweede, derde en vierde last dienen door beide partijen ondertekend te zijn binnen een termijn van 3 maanden na goedkeuring van deze vergunning en alleszins voorafgaand aan de start der werken.

Indien het bouwrecht overgedragen wordt, volgen de voornoemde lasten het principe van het kettingbeding.

Het college beslist dat bij uitvoering van het aangevraagde bouwproject de stedenbouwkundige lasten opeisbaar worden.

Artikel 4

Het college geeft opdracht aan

Dienst 

Taak
SB in samenwerking met AG Vespa en FI de verschillende voornoemde vastgoedtransacties voorbereiden, opvolgen, uitvoeren en verwerken in het vast actief van de stad.

Artikel 5

De financieel beheerder regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Stedenbouwkundige lasten aan
Aannemingen Janssen nv
Van-Doornelaan 2
2440 Geel
BE 0415911848

200.000,00 euro

vrij van btw
Budgetplaats: 5150500000
Budgetpositie: 150600
Functiegebied: 1SWN040401A00000
Subsidie: SUB_NR (sok-subsidiefiche)
Fonds: intern
Begrotingsprogramma: 1SA010600
Budgetperiode: 1800 (ontvangst wordt ingeschreven bij budgetopmaak 2018)
 NVT
Verkoopopbrengst stadsgrond perceel C1  Sint - Bernardsesteenweg

1.300.000,00 euro

vrij van btw
budgetplaats: 5321000000
budgetpositie: 220i_gronden
functiegebied: 1HSB010401A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA070111
budgetperiode: 1800
NVT