Terug

2014_CBS_06880 - Lokale Politie Antwerpen. Patrimonium Kristus Koningplein 15 te 2180 Ekeren - Restyling politieonthaal op basis van raamcontract PO/2008/6018A - perceel 1. Plus-, min- en aanvullende werken. Procedure en gunning - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 04/07/2014 - 09:00 Collegezaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Philip Heylen, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Serge Muyters, korpschef; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Liesbeth Homans, schepen

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2014_CBS_06880 - Lokale Politie Antwerpen. Patrimonium Kristus Koningplein 15 te 2180 Ekeren - Restyling politieonthaal op basis van raamcontract PO/2008/6018A - perceel 1. Plus-, min- en aanvullende werken. Procedure en gunning - Goedkeuring 2014_CBS_06880 - Lokale Politie Antwerpen. Patrimonium Kristus Koningplein 15 te 2180 Ekeren - Restyling politieonthaal op basis van raamcontract PO/2008/6018A - perceel 1. Plus-, min- en aanvullende werken. Procedure en gunning - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiƫle opmerkingen

De totale uitgave voor de pluswerken en aanvullende werken bedraagt 5.402,87 EUR, inclusief 21% btw en kan volledig verrekend worden binnen de reeds vastgelegde kredieten van de hoofdaanneming (bestelbon 4006005447).

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 57 §3, 5° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het vaststellen van de wijze van gunning en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.

Met het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007, jaarnummer 1521, besliste de gemeenteraad in toepassing van artikel 43 § 2,10° van dit Gemeentedecreet welke opdrachten voor werken, leveringen en diensten kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.

Artikel 57 §3,4° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Aanleiding en context

Fase

Bestuursorgaan

Datum

Jaarnummer

Lokale Politie Antwerpen. Restyling politieonthaal. Bestek PO/08/6018A. Restyling balie en onthaalfunctie van de politiecommissariaten. Meerjarencontract op afroep. Bestek. Algemene offerteaanvraag. Goedkeuring

college

2 april 2010

4004

Lokale Politie Antwerpen - Restyling politiebalie - Kristus Koningplein. Deelopdracht PO/2008/6018A10, op basis van meerjarencontract op afroep 2008/6018A, perceel 1. - Gunning - Goedkeuring

college

1 februari 2013

00704

Lokale Politie Antwerpen – Vastgoed –Restyling politieonthalen op basis van meerjarencontract op afroep 2008/6018A, perceel 1 – Plus-, min- en aanvullende werken - Goedkeuring

college

14 februari 2014

01402


In zitting van 14 februari 2014 met jaarnummer 01402 keurde het college van burgemeester en schepenen de gunning goed van deelopdracht PO/2008/6018A10 op basis van raamcontract PO/2008/6018A – perceel 1 voor de restyling van het onthaal van het politiekantoor gelegen te Kristus Koningplein 15 in 2180 Ekeren aan de firma Vanhout.pro nv tegen 198.164,42 EUR, exclusief 21% btw.

Argumentatie

Door de firma Vanhout.pro nv werden prijsoffertes als volgt ingediend.

Minwerk 1: KKP01: hergebruik infozuil.
Op vraag van de klant wordt er zoveel mogelijk hergebruikt uit de locaties die een light restyling van het onthaal hebben gehad. Zo kan de infozuil van de Veltwijcklaan hergebruikt worden in het onthaal gelegen te Kristus Koningplein.

Er wordt geen termijnverlenging gevraagd.

Advies van stadsbeheer: de aannemer stelt een marktconforme prijs voor, die positief wordt geadviseerd.

Totaal in meer:  0,00 EUR, exclusief btw
Totaal in min: 1.317,98 EUR, exclusief btw
Totaal verrekening : -1.317,98 EUR, exclusief btw
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Minwerk 2: KKP02c: aanpassingen ten opzichte van de aanbesteding.
Bij uitvoering van de werken blijken nog enkele zaken te verschillen van wat bij gunning werd vastgelegd. Zo dienen er minder legplanken voorzien te worden, wordt de modulaire lambrisering deels aangepast, is er minder beglaasde oppervlakte aan de gesloten gesprekshoeken, moeten er bevestigingspunten aan de betonstructuur komen voor de ophanging van het billboard, de verlichtingsarmaturen en de lampenkap, worden de doosletters aangepast en dient het extra schilderwerk van de deuromlijsting van het sas achteraan mee opgenomen te worden. De schoonloopmat komt in min doordat de klant deze zelf zal voorzien.

Er wordt geen termijnverlenging gevraagd.

Advies van stadsbeheer: de aannemer stelt een marktconforme prijs voor, die positief wordt geadviseerd.

Totaal in meer : 0,00 EUR, exclusief btw
Totaal in min: 10.921,20 EUR, exclusief btw
Totaal verrekening:  -10.921,20 EUR, exclusief btw
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Pluswerk 1: KKP03: inkomsas – voorzieningen mat.
Op vraag van de klant dienen in het inkomsas plinten voorzien te worden, alsook een multiplexplaat. Deze plaat zal dienen als uitvulling onder de schoonloopmat, die de klant zelf zal laten plaatsen.

Er wordt geen termijnverlenging gevraagd.

Advies van stadsbeheer: de aannemer stelt een marktconforme prijs voor, die positief wordt geadviseerd.

Totaal in meer: 437,50 EUR, exclusief btw
Totaal in min: 0,00 EUR, exclusief btw
Totaal verrekening: 437,50 EUR, exclusief btw
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Pluswerk 2: KKP04b: aanpassingen binnenschrijnwerk.
Bij de uitvoering van de werken bleek dat er geen raamtablet voorzien was aan het raam in het onthaal. Er wordt een tablet in mdf voorzien, wit gelakt. Op plan bleek de deur naar het sas naar de rest van het gebouw verkeerd ingetekend te staan. Dit was ook reeds zo uitgevoerd voordat werd opgemerkt dat de deur opendraait tegen de vluchtrichting in. Daarnaast waren er nog openingen tussen de wanden van de gesloten gesprekshoeken en de raamstijlen die dichtgemaakt moeten worden.

Er wordt geen termijnverlenging gevraagd.

Advies van stadsbeheer: de aannemer stelt een marktconforme prijs voor, die positief wordt geadviseerd.

Totaal in meer : 1.351,05 EUR, exclusief btw
Totaal in min:  0,00 EUR, exclusief btw
Totaal verrekening : 1.351,05 EUR, exclusief btw
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Minwerk 3: KKP05: identificatiepaneel.
Op vraag van de klant wordt er zoveel mogelijk hergebruikt uit de locaties die een light restyling van het onthaal hebben gehad. Zo kan het identificatiepaneel van de Veltwijcklaan hergebruikt worden aan het onthaal gelegen te Kristus Koningplein na reiniging en aanpassing van de ophanging.

Er wordt geen termijnverlenging gevraagd.

Advies van stadsbeheer: de aannemer stelt een marktconforme prijs voor, die positief wordt geadviseerd.

Totaal in meer:  0,00 EUR, exclusief btw
Totaal in min: 1.652,70 EUR, exclusief btw
Totaal verrekening: -1.652,70 EUR, exclusief btw
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Aanvullend werk 1: KKP06: gordijnen.
Op vraag van de klant dient er een visuele afscherming te komen aan de ramen van de gesloten gesprekshoeken. Er werd besloten om gordijnen te hangen voor deze ramen, gelijkaardig aan de gordijnen in het onthaal in de Doornstraat en de Statiestraat.

Er wordt geen termijnverlenging gevraagd.

Advies van stadsbeheer: de aannemer stelt een marktconforme prijs voor, die positief wordt geadviseerd.

Totaal in meer : 1.581,84 EUR, exclusief btw
Totaal in min: 0,00 EUR, exclusief btw
Totaal verrekening: 1.581,84 EUR, exclusief btw
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Aanvullend werk 2: KKP07: bijkomende verlichting inkomsas.
Op vraag van de klant worden er spots voorzien in het inkomsas. Dit was niet voorzien in de hoofdaanneming.

Er wordt geen termijnverlenging gevraagd.

Advies van stadsbeheer: de aannemer stelt een marktconforme prijs voor, die positief wordt geadviseerd.

Totaal in meer : 1.094,79 EUR, exclusief btw
Totaal in min: 0,00 EUR, exclusief btw
Totaal verrekening: 1.094,79 EUR, exclusief btw
Termijnverlenging: 0 werkdagen

Minwerk 4: KKP08: aanpassingen aan de elektriciteitsvoorzieningen ten opzichte van de aanbesteding.
Bij de uitvoering van de werken blijken de hoeveelheden van een aantal zaken zoals schakelaars, stopcontacten en aansluitdozen te verschillen van wat bij gunning werd vastgelegd.

Er wordt geen termijnverlenging gevraagd.

Advies van stadsbeheer: de aannemer stelt een marktconforme prijs voor, die positief wordt geadviseerd.

Totaal in meer : 0,00 EUR, exclusief btw
Totaal in min: 4.800,97 EUR, exclusief btw
Totaal verrekening: - 4.800,97 EUR, exclusief btw
Termijnverlenging: 0 werkdagen

De oorzaken van bovenvermelde verrekeningsvoorstellen kunnen als volgt worden samengevat volgens aard en volgens type, prijzen exclusief contractuele prijsherzieningen.

Overzicht op aard

exclusief btw

inclusief btw

totaal op vraag van de klant

-7.774,00 EUR

-9.406,54 EUR

totaal onvoorziene omstandigheden

0,00 EUR

0,00 EUR

totaal hiaat in het bestek

0,00 EUR

0,00 EUR

totaal compensatiemaatregelen

0,00 EUR

0,00 EUR

totaal variante uitvoering

-6.453,67 EUR

-7.808,94 EUR

totaal

-14.227,67 EUR

-17.215,48 EUR

     

Overzicht op type

exclusief btw

inclusief btw

totaal pluswerk

1.788,55 EUR

2.164,15 EUR

totaal aanvullend werk

2.676,63 EUR

3.238,72 EUR

totaal minwerk

-18.692,85 EUR

-22.618,35 EUR

totaal

-14.227,67 EUR

-17.215,48 EUR

     

Termijnverlenging

 

 

totale termijnverlenging werkdagen

0

werkdagen

totale termijnverlenging kalenderdagen

0

kalenderdagen


Voor deze reeks verrekeningen resulteert dit in een minkost van 14.227,67 EUR + 2.987,81 EUR (21% btw) = 17.215,48 EUR, exclusief contractuele prijsherzieningen.

Juridische grond

Volgens artikel 42 § 1 van de bijlage van het Koninklijk Besluit van 26 september 1996 is de aannemer ertoe gehouden alle toevoegingen, weglatingen en wijzigingen aan de opdracht aan te brengen, die de aanbestedende overheid in de loop van de uitvoering beveelt en die met het voorwerp van de opdracht samenhangen en binnen de perken ervan blijven. De aannemer is echter tot de uitvoering van bijwerken niet meer verplicht zodra hun totale waarde meer dan 50 percent van het initieel bedrag van de opdracht beloopt.

In toepassing van artikel 26, §1, 2°, a van de wet van 15 juni 2006 zal deze opdracht voor aanvullende werken waarvan het bedrag niet hoger ligt dan 50% van het bedrag van de hoofdopdracht gegund worden volgens de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking aan de oorspronkelijke opdrachtnemer omdat deze werken ingevolge onvoorziene omstandigheden noodzakelijk zijn geworden en de werken technisch of economisch niet van de hoofdopdracht kunnen worden gescheiden zonder ernstig bezwaar.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college:

  1. keurt goed dat volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling en bestek PO/2008/6018A – perceel 1 prijs werd gevraagd voor de aanvullende werken aan Vanhout.pro nv, Everdongenlaan 6 te 2300 Turnhout, ondernemingsnummer 0404.207.116;
  2. keurt de pluswerken en aanvullende werken goed en beslist bovenvermelde aannemer hiermee te belasten;
  3. neemt kennis van de minwerken;
  4. keurt goed dat geen termijnverlenging wordt toegestaan.

Artikel 2

De bijzondere rekenplichtige van de politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Deelopdracht PO/2008/6018A10: restyling onthaal politiekantoor Kristus Koningplein 15 te 2180 Ekeren

Uitvoerder: Vanhout.pro nv, Everdongenlaan 6 te 2300 Turnhout, ondernemingsnummer 0404.207.116

plus- en aanvullende werken


5.402,87 EUR, inclusief 21% btw

budgetplaats: 60031
budgetpositie: 33000_63351
functiegebied: SDLP0302
subsidie: SUB_NR
fonds: LPA
begrotingsprogramma: NR
budgetperiode: 1301

4006005447
(dimensies die gaan over de vorige legislatuur)


Bijlagen

  • KKP01 hergebruik infozuil.pdf
  • KKP02c aanpassingen.pdf
  • KKP03 inkomsas- voorzieningen voor mat.pdf
  • KKP04b aanpassingen binnenschrijnwerk.pdf
  • KKP05 identificatiepaneel.pdf
  • KKP06 gordijnen.pdf
  • KKP07 bijkomende verlichting.pdf
  • KKP08 Aanpassingen elek tov aanbesteding.pdf