Terug

2014_CBS_07108 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Cirque@Taque - 9 augustus 2014 - Park Hof de Bist Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 04/07/2014 - 09:00 Collegezaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Philip Heylen, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Liesbeth Homans, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2014_CBS_07108 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Cirque@Taque - 9 augustus 2014 - Park Hof de Bist Ekeren - Goedkeuring 2014_CBS_07108 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Cirque@Taque - 9 augustus 2014 - Park Hof de Bist Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Cirque@Taque is een gratis muziekfestival door jongeren in samenwerking met de jeugddienst en wordt reeds voor de zevende maal georganiseerd. De dag wordt gevuld met live-optredens van verschillende bands. Daarnaast is er ook een kinderhoek met vertellers, eetkramen en andere randanimatie. 's Middags richten de organisatoren zich eerder op gezinnen, later op de avond komen er vooral veel jongeren langs. Het evenement vindt plaats op 9 augustus 2014.

Tussen 12.00 uur en 02.00 uur treden volgende groepen en DJ's op: kinderanimatie, the Greyhound Collective, Gregor Terror & The Calypso Gigolos, Michael Midnight, Tempogeist, Humble Flirt, Soldier's Heart en Discobar Galaxie.

Om een vlotte doorgang van de bezoekers te garanderen en parkeerruimte voor de artiesten te voorzien, willen de organisatoren de parking van Hof De Bist parkeer- en verkeersvrij maken.

De opbouw van het evenement start op 1 augustus 2014, de afbouw duurt tot 13 augustus 2014. 

Het districtscollege keurde, op 22 april 2014, de organisatie van het festival Cirque@Taque, op 9 augustus 2014 op de evenementenweide in Hof De Bist door cirqueat VZW goed. 

Argumentatie

De dienst ondernemen en stadsmarketing/evenementen en filmgeeft gunstig advies voor de organisatie van het evenement. Het heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van Antwerpen. Het evenement heeft een behoorlijke uitstraling die past in het algemeen city marketing beleid van de stad Antwerpen.

Juridische grond

Op 16 december 2013 (jaarnummer 760) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor het ter beschikking stellen van logistiek materiaal voor evenementen.

In toepassing van artikel 7, van het retributiereglement op inname van het openbaar domein voor evenementen en manifestaties van 18 november 2013 (jaarnummer 673) worden de organisatoren vrijgesteld van retributie.

Het evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden in het collegebesluit van 18 december 2009 (jaarnummer 18606) wordt voldaan. Dit collegebesluit behandelt de reiniging en het verwijderen van afvalstoffen bij manifestaties of feestelijkheden. Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf verantwoordelijk zijn voor de (dagelijkse) reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen, tijdens en/of na de manifestatie of het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarden worden de kosten voor de opkuis aan de organisator aangerekend.

Adviezen

Stadsbeheer/terreinwerking groen/Ekeren-luchtbal Gunstig onder voorwaarden

Dit evenement kan plaatsvinden als aan onderstaande voorwaarden wordt voldaan:

  • opstelling en opruiming van het evenement dient te geschieden tijdens de gangbare diensturen;
  • de organisator maakt gebruik van de bestaande toegangswegen. Obstakels worden niet verwijderd om de toegang tot de locatie van het evenement open te stellen;
  • voertuigen van de organisator zijn beperkt tot deze die materialen / materieel aan- en afleveren. Deze zijn slechts toegelaten op de hiervoor voorziene wegen;
  • alle voertuigen en aanhangwagens van de organisator en zijn medewerkers die niet leveren, dienen te allen tijde worden geparkeerd op de openbare weg en zijn verboden op de locatie; 
  • beschadiging van grasmatten dient te allen tijde worden vermeden. Het gebruik van rijplaten is verplicht;
  • opstellen van tenten en podia dient te geschieden op een plaats waardoor de bomen of de struikenlaag niet beschadigd wordt. Opstelling onder boomkruinen of tussen heesterbeplanting is verboden;
  • het bevestigen van borden of tenten aan bomen, boompalen of struiken is niet toegelaten;
  • er mag geen schade worden aangericht aan het openbaar groen;
  • de locatie van het evenement mag niet ten nadele zijn van de dagdagelijkse locatiebezoeker;
  • opstellen van havencontainers,metalen huisvuilcontainers op de locatie is verboden; 
  • de organisatoren moeten zelf instaan voor de (dagelijkse) reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen, tijdens en/of na de manifestatie of het evenement; 
  • alle zwerfvuil afkomstig van deze manifestatie (ook hetgeen dat zich heeft verspreid naar omliggende straten en pleinen), dient onmiddellijk na afloop te worden opgeruimd;
  • bezoekers van het evenement mogen niet parkeren op het gras of de wegen van de locatie. Zij dienen te parkeren op de voorziene plaatsen op de openbare weg en/of parking;
  • er mag geen onnodige overlast en/of lawaaihinder zijn voor de buurtbewoners.
  • voorafgaandelijk aan de opstelling van het evenement dient er een rondgang te gebeuren met de verantwoordelijken van Groenvoorziening voor het fijn stellen van al deze opgelegde voorwaarden;
  • eventuele schade en/of onkosten door het niet naleven van de voorwaarden zullen aan de organisator aangerekend worden; 
  • tijdens het evenement geldt het officiële parkreglement en de politiecodex, tenzij anders vermeldt in de voorwaarden.

Specifieke voorwaarden voor (de locatie van) het evenement:

  • lijst met gegevens van de verantwoordelijk dient aan de groendienst te worden verstrekt;
  • medewerkers van de groendienst moeten permanent op het evenemententerrein kunnen;
  • overnachten in het park is niet toegelaten; 
  • barbecuen is niet toegelaten;
  • afvalwater moet afgevoerd worden naar de riool en niet naar de vijver.
Volksgezondheid Gunstig advies

Er is een beperkte hulppost vereist. De aanwezigheid van verpleegkundige, ziekenwagen of MUG is hier niet nodig. U dient wel te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van Volksgezondheid.

Ekeren/districts- en loketwerking/districtssecretariaat Gunstig advies
lokale politie/openbare orde/evenementen Gunstig onder voorwaarden
  • Dient de nodige maatregelen te nemen om saturatie van het evenemententerrein te vermijden.
  • Dient door middel van bewonersbrieven de omwonenden op de hoogte te stellen van mogelijke hinder.
  • Brengt De Lijn op de hoogte van een grote publieksopkomst van festivalgangers in de omgeving Veltwijcklaan 245 te 2180 Ekeren wat tot mogelijke vertragingen kan leiden.
  • Een openluchtfestival na middernacht kan ernstige hinder veroorzaken in een woonbuurt. Strikte naleving van de bestaande geluidsnormering is vereist.
  • De organisator dient de nodige maatregelen te nemen om druggebruik en overmatig alcoholgebruik op het terrein tot een minimum te beperken.
stadsontwikkeling/vergunningen/afdeling milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden

Het maximum geproduceerde geluidsniveau mag niet meer bedragen dan 95dB(A)LAeq,15min en het maximum waargenomen geluidsniveau 3m voor de rand van de perceelsgrens met de dichtstbijzijnde woningen mag niet hoger zijn dan 80dB(A) en 90dB(C).

stadsbeheer/logistiek/bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig advies

Gunstig op basis van orderbevestiging B402528.

brandweer/centraal/preventie Gunstig onder voorwaarden
  • De poorten in de herasafsluiting dienen te allen tijde geopend te kunnen worden en zijn minstens 4m breed.
  • De gasflessen dienen te voldoen aan de Gemeentelijke Politiereglementen van Antwerpen, Hoofdstuk 3, Onderafdeling 6bis.
  • De organisator neemt de nodige en voldoende maatregelen op het gebied van massabeheersing (crowd control) om drummen en gevaarlijk dichte concentraties van personen in het publiek te voorkomen en tijdig ongedaan te maken.
stadsbeheer/stadsreiniging/bijzonder interventieteam Gunstig onder voorwaarden

Gunstig mits standaardvoorwaarden.

Organisatie zorgt voor ondersteuning bij de opkuis van het event - zij voorzien 5 medewerkers die mee instaan voor de opkuis op zondag. De start van de opkuis is om 08 uur.
Stadsreiniging zorgt eveneens voor een opkuisploeg om te zorgen dat de overlast tot een minimum herleid wordt.

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
Het faciliteren van evenementen en filmproducties over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
Het is eenvoudig, klantvriendelijk en efficiƫnt om digitaal evenementen- en filmtoelatingen aan te vragen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie van Cirque@Taque, zoals hierboven beschreven, op 9 augustus 2014 in park Hof de Bist in Ekeren goed. De organisator dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
LP/OO/EV

 parkeer- en/of stilstandverbod opleggen en verkeersvrij maken zoals hierboven beschreven;

SB/L/BOF

 leveren van de gevraagde logistieke ondersteuning volgens orderbevesting B402528.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen voor de stad of het OCMW.