Terug

2014_CBS_07114 - Sociaaleconomische vergunning - uitbreiding van een handelsgeheel aan de Bredabaan 891/893 te 2170 Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 04/07/2014 - 09:00 Collegezaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Philip Heylen, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Liesbeth Homans, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2014_CBS_07114 - Sociaaleconomische vergunning - uitbreiding van een handelsgeheel aan de Bredabaan 891/893 te 2170 Merksem - Goedkeuring 2014_CBS_07114 - Sociaaleconomische vergunning - uitbreiding van een handelsgeheel aan de Bredabaan 891/893 te 2170 Merksem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het college van burgemeester en schepenen verleende op 22 februari 1977 een sociaaleconomische vergunning onder voorwaarden (V63/1977) voor het handelsgeheel aan de Bredabaan 891/893 te 2170 Merksem, voor een totale nettohandelsoppervlakte van 13.000 m².  

Het college van burgemeester en schepenen verleende op 1 maart 2013 (jaarnummer 1862) een sociaaleconomische vergunning  voor de renovatie met assortimentswijziging voor het handelsgeheel aan de Bredabaan 891/893 te 2170 Merksem, voor een totale nettohandelsoppervlakte van 11.455 m². 

Paneuropean Retail Properties N.V. diende op 25 april 2014 een aanvraagdossier in voor de uitbreiding, met 667 m², van het handelsgeheel. De gevraagde nettohandelsoppervlakte bedraagt 12.122 m².
Eén digitaal en één papieren exemplaar werden volgens de wettelijke richtlijnen doorgestuurd naar het Nationaal Sociaal-Economisch Comité voor de Distributie (NSECD).

Aan één unit in het handelsgeheel werd nog geen branche toegewezen op het moment van de aanvraag voor de verschillende units in het jaar 2013. Deze aanvraag handelt over de invulling van deze unit door een kledingzaak waarvoor een nieuwe huurder gevonden is. 

Argumentatie

Met deze aanvraag wenst Paneuropean Retail Properties N.V. een sociaaleconomomische vergunning (SE2) te bekomen voor de invulling van een nog leegstaande winkelruimte in het bestaand en vergund handelsgeheel aan de Bredabaan 891-893 te 2170 Merksem.

Voor dit handelsgeheel werd reeds een sociaaleconomische vergunning aangevraagd en verkregen op 1 maart 2013. De toenmalige aanvraag handelde over 12 units. De aanvrager gaf toen reeds aan een uitbreiding van zijn sociaaleconomische vergunning aan te vragen zodra de huurder van de dertiende, toen nog leegstaande unit, gekend zou zijn. Paneuropean Retail Properties N.V. heeft ondertussen een overkeenkomst met de Zwitserse kledingzaak Charles Vögele Switserland waardoor zij nu overgaan tot de reeds eerder aangekondigde vraag tot uitbreiding.

CRITERIUM 1: de ruimtelijke ligging van de handelsvestiging
subcriterium: de inpassing van de handelsvestiging in de plaatselijke ontwikkelingsprojecten of binnen het kader van het stedenpatroon

  1. Deze aanvraag kan gunstig geadviseerd worden op basis van de Beleidsnota Detailhandel 2013 (goedgekeurd door college en gemeenteraad september 2013): indien niet in kernwinkelgebieden, vestigt grootschalige detailhandel zich in tweede instantie op strategische en goed bereikbare locaties in de woongebieden (p. 43). Deze locatie aan de Bredabaan is goed bereikbaar en strategisch/goed zichtbaar gelegen aan de rand van woongebied Merksem/Schoten;
  2. in het Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen wordt de Bredabaan in Merksem en Schoten omschreven als "kleinhandelsconcentratie die ruimtelijk samenhangt met het stedelijk gebied (type I)". Er wordt vooropgesteld om de bestaande grootschalige detailhandelsconstructies te optimaliseren. De uitbreiding van het bestaande en vergunde handelsgeheel, is dan ook in overeenstemming met deze doelstelling;
  3. bij beslissing van college van burgemeester en schepenen, werd op 21 oktober 2011 een stedenbouwkundige vergunning onder voorwaarden verleend aan de aanvrager. De dienst stedenbouw adviseert dan ook gunstig indien aan de voorwaarden uit de stedenbouwkundige vergunning wordt voldaan.

subcriterium: de bereikbaarheid van de nieuwe vestiging via het openbaar vervoer en via individuele transportmiddelen

De locatie is goed bereikbaar met het openbaar vervoer, te voet, met de fiets en de auto.

CRITERIUM 2: de bescherming van het stedelijk milieu
subcriterium: het effect van de inplanting inzake duurzame mobiliteit, meer bepaald het gebruik van de ruimte en de verkeersveiligheid

  1. Het handelsgeheel is gelegen aan de Bredabaan 891/893 te Merksem. De Bredabaan vormt een belangrijke verkeersader tussen Antwerpen en Breda. Er zijn verschillende op- en afritten voorzien naar de autosnelweg E19. Ter hoogte van het kruispunt van de Bredabaan en de Kapelsesteenweg op enkele honderden meters van het pand, is er regelmatig zeer druk verkeer. De beperkte en geplande uitbreiding van het handelsgeheel zal geen of weinig bijkomende hinder veroorzaken aan de bestaande situatie. Vanuit dit oogpunt lijkt er geen bezwaar voor deze aanvraag;
  2. de leveringen gebeuren op eigen terrein, op een gemarkeerde laad- en losstrook langsheen de verschillende handelsruimten. Bij de aanleg van deze strook werd zoveel mogelijk eenrichtingsverkeer mogelijk gemaakt. De aanvrager geeft zelf aan in zijn dossier dat er met de huurders contractueel wordt afgesproken dat zij in de daluren moeten beleveren. Dit is ook een voorwaarde van de dienst mobiliteit. Doordat dit reeds is opgenomen in het aanvraagdossier wordt dit niet extra opgenomen als een voorwaarde tot de sociaaleconomische vergunning;
  3. de Bredabaan beschikt over een fietspad in beide rijrichtingen. Cliënteel uit de nabijgelegen woonbuurten kan het handelsgeheel vlot bereiken per fiets en te voet via de aanwezige voetgangersverbindingen en functionele fietsroutes. Er wordt op de parking een breed wandelpad gemaakt om de voetgangers veilig langsheen de winkels te leiden. De dienst mobiliteit vraagt fietsenstallingen voor bezoekers die zo dicht mogelijk bij de ingang van de winkels worden geplaatst en liefst overdekt zijn. In het aanvraagdossier wordt aangegeven dat er 5 overdekte fietsenstallingen zullen geplaatst worden, verspreid over de verschillende handelsunits. Hierdoor is aan deze voorwaarde van de dienst mobiliteit voldaan;
  4. de dienst mobiliteit vraagt aan de verschillende handelszaken om maatregelen te nemen die het personeel aanmoedigen om op een duurzame manier naar het werk te komen. Paneuropean Retail Properties N.V. geeft aan de exploitanten aan te sporen om hieraan tegemoet te komen. In hetzelfde oogpunt wordt er door de dienst mobiliteit eveneens gevraagd om, indien mogelijk, inpandig een fietsenstalling te plaatsen voor personeel. Daar de aanvrager in de voorbesprekingen aangaf hier geen ruimte voor te zien en de fietsenstallingen op de parking reeds overdekt en in veelvoud aanwezig zijn, wordt dit niet als voorwaarde opgenomen in de vergunning.

subcriterium: het effect van de inplanting van de handelsvestiging op de stadskern in het kader van de planologische vereisten

Deze handelscluster op de Bredabaan in Merksem past in de beleidsvisie dat handelszaken die grote artikelen verkopen moeilijk te verweven zijn met de stadskern. Het merendeel van de gevraagde assortimenten valt binnen deze categorie (o.a. slaapartikelen, tuincentrum, huishoudelektro, vloerbekleding, keukens). De combinatie met andere assortimenten (voeding, kleding etc.) is in deze baanwinkelcluster historisch gegroeid en biedt de consumenten de mogelijkheid om ook hun grote aankopen te combineren met kleinere aankopen.

CRITERIUM 3: consumentenbescherming
subcriterium: naleving van de vigerende wetgeving inzake consumentenbescherming

  1. In het dossier staat vermeld dat de handelsvestiging ter aanvraag de vigerende wetgeving inzake consumentenbescherming zal naleven. Een door de uitbaters of eigenaars ondertekende verklaring ontbreekt;
  2. op dit moment zijn er geen argumenten om te stellen dat de vigerende wetgeving inzake consumentenbescherming niet wordt nageleefd. Onder voorbehoud van bestaande en/of toekomstige vaststellingen met betrekking tot de schending van de wetgeving inzake consumentenbescherming is aan dit criterium voldaan.


CRITERIUM 4: respect voor de sociale wetgeving en voor de arbeidswetgeving
subcriteria: naleving van de sociale wetgeving en naleving van de arbeidswetgeving

  1. De gevraagde uitbreiding zal 7 extra arbeidsplaatsen genereren. In het dossier staat vermeld dat de handelsvestiging ter aanvraag de vigerende wetgeving inzake sociale wetgeving en arbeidswetgeving zal respecteren;
  2. op dit moment zijn er geen argumenten om te stellen dat de sociale of arbeidswetgeving niet zal worden nageleefd. Onder voorbehoud van bestaande en/of toekomstige vaststellingen met betrekking tot de schending van de sociale- of arbeidswetgeving, is aan dit criterium voldaan.


Conclusie: op basis van bovenvermelde criteria wordt de aanvraag goedgekeurd.

Juridische grond

De wet van 13 augustus 2004 betreffende de vergunning van handelsvestigingen is hier van toepassing. Deze wet is gewijzigd door de wet van 22 december 2009 tot aanpassing van sommige wetgevingen aan de Richtlijn 2006/123/EG van het Europees parlement en de raad betreffende diensten op de interne markt. In het geval dat de ontwerphandelsvestiging een nettohandelsoppervlakte heeft van meer dan 1.000 m² moet het NSECD binnen de 35 dagen na de volledigverklaring van het dossier zijn advies kenbaar maken. Bij dit niet-bindend advies moet het comité rekening houden met vier criteria: de ruimtelijke ligging van de handelsvestiging, de bescherming van het stedelijk milieu, consumentenbescherming en respect voor de sociale wetgeving en voor de arbeidswetgeving. Het college van burgemeester en schepenen neemt de uiteindelijke beslissing en betekent die aan de aanvrager en aan het NSECD binnen de 70 dagen na de volledigverklaring van het dossier.

Adviezen

Nationaal Sociaal-economisch Comité voor de Distributie Gunstig advies
Stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit en erfgoed/mobiliteit Gunstig onder voorwaarden
Stadsontwikkeling/stedenbouwkundige vergunningen Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
Antwerpen is een welvarende innovatieve business stad
De stedelijke dienstverlening aan ondernemers is uitmuntend
Via een fysiek en digitaal portaal zorgt de stad voor een snelle afhandeling van vragen van bestaande en nieuwe ondernemers. Administratieve formaliteiten worden fors vereenvoudigd

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de volgende tijdstabel:

Actie

Datum

Datum indiening aanvraag bij het bedrijvenloket

 25 april 2014

Start wettelijke behandelingstermijn

 26 april 2014

Uiterste uitspraakdatum van het college

 18 juli 2014

Artikel 2

Het college beslist een sociaaleconomische vergunning af te leveren aan Paneuropean Retail Properties N.V. voor de uitbreiding van het bestaande handelsgeheel aan de Bredabaan 891/893 te 2170 Merksem. De zaak mag een totale nettohandelsoppervlakte hebben van 12.122 m², verdeeld als volgt:

  • tuincentrum: 1.894 m²;
  • kledingwinkel: 1.150 m²;
  • schoenenwinkel: 1.700 m²;
  • supermarkt: 1.322 m²;
  • winkel in basis- en huishoudtextiel: 566 m²;
  • winkel in slaapartikelen: 497 m²;
  • dierenspeciaalzaak: 840 m²;
  • kledingwinkel: 650 m²;
  • drogisterij: 232 m²;
  • winkel in huishoudelektro: 954 m²;
  • winkel met vloerbekleding: 1.200 m²;
  • toonzaal in keukens: 450 m²;
  • kledingwinkel: 667 m².

 

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen voor de stad of het OCMW.