Terug

2014_CBS_07110 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Nationaal Feest - 21 juli 2014 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 04/07/2014 - 09:00 Collegezaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Philip Heylen, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Liesbeth Homans, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2014_CBS_07110 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Nationaal Feest - 21 juli 2014 - Goedkeuring 2014_CBS_07110 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Nationaal Feest - 21 juli 2014 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiƫle opmerkingen

Voor het huren van 3 pendelbussen (2 van 50 plaatsen en 1 van 30 plaatsen) werd een offerte gevraagd aan Metropole, De Polder en Van Mullem. De Polder kon de opdracht niet uitvoeren. De opdracht werd toegekend aan Van Mullem omdat zij de goedkoopste zijn.

Voor de catering werd een offerte gevraagd aan Salons De Boeck, Baron Domenicus, Ambrosia en Salons Schoeters. Baron Domenicus meldde dat zij op deze datum gesloten zijn. De opdracht werd toegekend aan Salons De Boeck omdat zij de goedkoopste zijn.

Voor het inrichten van de hulppost aan het monument van de gesneuvelden in het stadspark werd een offerte gevraagd aan Falck, Belgische Rode Kruis en De Vlaamse Hulpdienst. Het Belgische Rode Kruis diende als enige een offerte in.

De kosten voor de Antwerpse stadstrommelaars worden gedragen door de vzw Promotie stad Antwerpen.

De kosten voor de receptie worden geraamd op 562,50 EUR (4,50 EUR x 125 personen):

  • 375,00 EUR (3,00 EUR x 125 personen) receptiewijnen besteld middels bestek 2011/767;
  • 125,00 EUR (1,00 EUR x 125 personen) dranken besteld bij brouwerij De Valk;
  • 62,50 EUR (0,50 EUR x 125 personen) fruitsap besteld bij Oxfam.

Via bestelbon 4005024118 werd voor een bedrag van 18.942,55 EUR de geraamde jaarkost voor witte wijn en champagne bij Wijnhandel De Kok (Profiel) vastgelegd.
Via bestelbon 4005024119 werd voor een bedrag van 11.519,20 EUR de geraamde jaarkost voor schuimwijn bij Puerta Del Sol vastgelegd.
Deze vastleggingen werden goedgekeurd via collegebesluit van 20 januari 2012 (jaarnummer 478).

Via bestelbon 4005091923 werd voor een bedrag van 3.145,40 EUR de geraamde jaarkost voor bier bij brouwerij De Valk vastgelegd.
Via bestelbon 4005092332 werd voor een bedrag van 3.210,74 EUR de geraamde jaarkost voor fruitsap bij Oxfam vastgelegd.
Via bestelbon 4005024117 werd voor een bedrag van 3.097,60 EUR de geraamde jaarkost voor rode wijn bij Magnus Kwaliteitswijnen vastgelegd.
Deze vastleggingen werden goedgekeurd via het budgethouderschap.

Om het college een duidelijk overzicht te geven van de totale kostprijs van een evenement worden de uitgaven die reeds zijn goedgekeurd in het kader van het budgethouderschap ter kennis meegegeven naar het college. Het college dient deze uitgaven niet goed te keuren.

Aanleiding en context

Naar aanleiding van de Nationale Feestdag op maandag 21 juli 2014 organiseert de stad Antwerpen een herdenkingsplechtigheid aan het monument van de gesneuvelden in het stadspark en een bloemenhulde aan het standbeeld van Koning Leopold I aan de Leopoldplaats.

Programma:

  • 09.30 uur: herdenkingsplechtigheid aan het monument van de gesneuvelden in het stadspark met gelegenheidstoespraak door de burgemeester;
  • 10.40 uur: bloemenhulde aan het standbeeld van Koning Leopold I;
  • 11.15 uur: receptie in het stadhuis;
  • 11.45 uur: Te Deum in Onze-Lieve-Vrouw Kathedraal.

Het korps der Antwerpse stadstrommelaars en de Koninklijke muziekkapel van de lokale politie Antwerpen zullen deelnemen aan de plechtigheden.

Argumentatie

In het kader van de Nationale Feestdag op 21 juli 2014, organiseert de stad Antwerpen jaarlijks een herdenkingsplechtigheid aan het monument van de gesneuvelden in het stadspark en een bloemenhulde aan het standbeeld van Koning Leopold I aan de Leopoldplaats.

Juridische grond

Op 16 december 2013 (jaarnummer 0760) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor het ter beschikking stellen van logistiek materiaal voor evenementen.

In toepassing van artikel 7,1 van het retributiereglement op inname van het openbaar domein voor evenementen en manifestaties van 19 november 2013 (jaarnummer 673) worden de organisatoren vrijgesteld van retributie.

Het evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden in het collegebesluit van 18 december 2009 (jaarnummer 18606) wordt voldaan. Dit collegebesluit behandelt de reiniging en het verwijderen van afvalstoffen bij manifestaties of feestelijkheden. Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf verantwoordelijk zijn voor de (dagelijkse) reiniging van de locatie. Bij het niet naleven van deze voorwaarden worden de kosten voor de opkuis aan de organisator aangerekend.

Voor de aankoop van de bloemen werd gebruik gemaakt van bestek GAC/2011/0106, goedgekeurd door het college van 17 juni 2011 (jaarnummer 11257).

Voor de aankoop van receptiewijnen werd gebruik gemaakt van bestek 2011/767, goedgekeurd door het college van 7 oktober 2011 (jaarnummer 14231).

In toepassing van artikel 26§1, 1° f) van de wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking omdat de werken om technische redenen, slechts aan één bepaalde aannemer kunnen worden gegund.

In toepassing van artikel 26§1, 1° a) van de wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking omdat de goed te keuren uitgave niet hoger is dan het bij het artikel 105, 2° van Koninklijk Besluit van 15 juli 2011 vastgelegd bedrag van 85.000 EUR (zonder belasting op de toegevoegde waarde).

Adviezen

Lokale politie/openbare orde/evenementen Gunstig advies
bestuurszaken/externe relaties Gunstig advies
stadsbeheer/logistiek/bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig advies

Gunstig op basis van orderbevestiging (B401860).

AG Vespa Gunstig advies
stadsbeheer/stadsreiniging/bijzonder interventieteam Gunstig advies

Gunstig op basis van orderbevestiging B401860.

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
Het organiseren van evenementen over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
Herdenkingsplechtigheden zorgen ervoor dat historische verjaardagen met gepaste uitstraling worden gevierd.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het programma goed voor 21 juli 2014.

Programma:

  • 09.30 uur: herdenkingsplechtigheid aan het monument van de gesneuvelden in het stadspark met gelegenheidstoespraak door de burgemeester;
  • 10.40 uur: bloemenhulde aan het standbeeld van Koning Leopold I;
  • 11.15 uur: receptie in het stadhuis;
  • 11.45 uur: Te Deum in Onze-Lieve-Vrouw Kathedraal.

Artikel 2

Het college stemt ermee in dat het korps der Antwerpse stadstrommelaars en de Koninklijke muziekkapel van de lokale politie Antwerpen hun medewerking verlenen.

Artikel 3

Het college stemt ermee in dat de genodigden van het Te Deum parkeren op de parking naast de Cruiseterminal Antwerpen.

Artikel 4

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SB/L/BOF aanbrengen van tribunes en bevlagging aan het monument van de gesneuvelden in het stadspark. Plaatsen van een spreekgestoelte, geluidsinstallatie en micro volgens orderbevestiging B401860
LP/OO/EV

de nodige parkeerplaatsen aan het monument van de gesneuvelden in het stadspark en aan het standbeeld van Koning Leopold I voorzien;
een escorte voorzien voor de genodigden en de ingelegde pendelbussen van het stadspark naar de Leopoldstraat en verder naar de Grote Markt.

SB/SR/BIT reinigen van de locaties voor de plechtigheid
SB/GB/AN/SHL in orde brengen van de perkjes rond het monument van de gesneuvelden in het stadspark en aan het standbeeld van Koning Leopold I.

 

Artikel 5

De financieel beheerder verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

 

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Koninklijke muziekkapel van de lokale politie
Oudaan 5
2000 Antwerpen
ondernemingsnummer 0431 149 360
rekeningnummer BE75 4098 5575 4151

 800,00 EUR budgetplaats: 5166500000 budgetpositie: 613
functiegebied: 1SBR070108A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA050719
budgetperiode: 1400
4005103382
Salons Frank De Boeck
Jacobstraat 45
2018 Antwerpen
ondernemingsnummer 0506 571 513
rekeningnummer BE72 0001 6654 0916
 1.400,00 EUR budgetplaats: 5166500000      budgetpositie: 613
functiegebied: 1SBR070108A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA050719 budgetperiode: 1400
 4005103381

Primavera
Groenstraat 167
2610 Wilrijk
ondernemingsnummer 0894 685 537
rekeningnummer BE61 2200 7215 6417

210,00 EUR budgetplaats: 5166500000       budgetpositie: 613
functiegebied: 1SBR070108A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA050719 budgetperiode: 1400
 4005103379
Autocars Van Mullem
Engelsesteenweg 72                                   9130 Doel
ondernemingsnummer 0444 661 559
rekeningnummer BE96 2930 3716 5405
794,97 EUR budgetplaats: 5166500000      budgetpositie: 613
functiegebied: 1SBR070108A00000  subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA050719 budgetperiode: 1400
 4005103380

Belgische Rode Kruis
Stallestraat 96                                              1180 Ukkel
ondernemingsnummer 0406729809
rekeningnummer BE35 4076 0721 5137

240,00 EUR budgetplaats: 5166500000      budgetpositie: 613
functiegebied: 1SBR070108A00000  subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA050719
budgetperiode: 1400
 4005103406