Terug

2014_CBS_07113 - Sociaaleconomische vergunning met voorwaarden - inplanting supermarkt aan de Karel Oomsstraat 47B te 2018 Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 04/07/2014 - 09:00 Collegezaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Philip Heylen, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Liesbeth Homans, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2014_CBS_07113 - Sociaaleconomische vergunning met voorwaarden - inplanting supermarkt aan de Karel Oomsstraat 47B te 2018 Antwerpen - Goedkeuring 2014_CBS_07113 - Sociaaleconomische vergunning met voorwaarden - inplanting supermarkt aan de Karel Oomsstraat 47B te 2018 Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Albert Heijn België nv diende op 30 april 2014 een dossier in tot het bekomen van een sociaaleconomische vergunning voor de inplanting van een nieuwe supermarkt aan de Karel Oomsstraat 47B te 2018 Antwerpen.
De gevraagde nettohandelsoppervlakte bedraagt 1.980 m².
Eén digitaal en één papieren exemplaar werden volgens de wettelijke richtlijnen doorgestuurd naar het Nationaal Sociaal-Economisch Comité voor de Distributie (NSECD).

Argumentatie

Met deze aanvraag wil Albert Heijn Belgie nv een sociaaleconomische vergunning aanvragen voor de inplanting van een nieuwe supermarkt aan de Karel Oomsstraat 47B te 2018 Antwerpen. Op de gevraagde locatie was voorheen een Peugeot autogarage gevestigd.

Het gebouw wordt verbouwd zodat de winkel op de gelijkvloerse verdieping wordt geïnstalleerd, de eerste en tweede verdieping worden ingericht als parkeergarage en op de derde verdieping worden kantoren gevestigd voor de administratieve medewerkers van Albert Heijn Belgie nv. 

CRITERIUM 1: de ruimtelijke ligging van de handelsvestiging
subcriterium: de inpassing van de handelsvestiging in de plaatselijke ontwikkelingsprojecten of binnen het kader van het stedenpatroon

  1. De Beleidsnota Detailhandel onderstreept dat grootschalige detailhandel bij voorkeur gevestigd wordt binnen woongebied, want hoe meer verweven de grootschalige detailhandel is met woongebieden, winkelgebieden en stedelijk weefsel hoe meer gewenst de locatie is. Als er geen locatie in afgebakende kernwinkelgebieden mogelijk is, ligt de voorkeur bij een locatie aan invalswegen (zoals de Karel Oomsstraat en de Singel/Desguinlei), in stationsomgevingen of openbaar vervoersknooppunten (nabij de aangevraagde locatie zijn een aantal bushaltes) e.d.;
  2. volgens het gewestplan Antwerpen is de Karel Oomsstraat 47B te 2018 Antwerpen gelegen in woongebied. Woongebieden zijn bestemd voor wonen alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd. Een supermarkt lijkt verenigbaar met de omgeving waardoor voorliggende aanvraag voldoet aan de eisen van het gewestplan;
  3. de handelsruimte wordt binnen hetzelfde gebouw verweven met inpandige parkeerplaatsen en kantoorruimten boven de gevraagde supermarkt. Deze aanvraag komt dan ook tegemoet aan de eisen van goed ruimtelijk gebruik van de bestaande gebouwen in de binnenstad;
  4. de dienst stedenbouwkundige vergunningen verleent gunstig advies onder voorwaarden. Deze voorwaarden hebben betrekking op het voorzien van een overkapping van de laad- en loszone, inpandige fietsstallingen en het organiseren van een buurtparking. Deze voorwaarden worden opgenomen in het besluit.


subcriterium: de bereikbaarheid van de nieuwe vestiging via het openbaar vervoer en via individuele transportmiddelen

De locatie is goed bereikbaar met het openbaar vervoer, te voet, met de fiets en met de auto.

CRITERIUM 2: de bescherming van het stedelijk milieu
subcriterium: het effect van de inplanting inzake duurzame mobiliteit, meer bepaald het gebruik van de ruimte en de verkeersveiligheid

  1. De aanvrager voorziet in een laad- en loszone op eigen terrein. Dit geniet de voorkeur opdat zo de laad- en losbewegingen niet op de openbare weg worden afgehandeld. De dienst mobiliteit van de stad Antwerpen vraagt wel dat deze laad- en loszone overdekt wordt om de akoestische en visuele hinder voor de buurt tot een minimum te beperken. Ook vragen zij dat er steeds een toezichter aanwezig is wanneer het laadverkeer achteruit de laad- en loszone inrijdt om conflicten met andere weggebruikers te vermijden. Dit wordt opgenomen onder de voorwaarden;
  2. Albert Heijn België nv voorziet een in fietsenstalling achteraan het gebouw. In het dossier verklaart Albert Heijn in een toegang naar de winkel, voor de fietsende klanten, aan de achterkant van het gebouw te voorzien via een sas nabij de liften. Dit is zeker nodig opdat anders het risico bestaat dat de klanten hun fietsen aan de voorkant van de winkel op het openbaar domein zouden achterlaten en alzo voor overlast zouden zorgen. Het voorzien van fietsenstallingen is uiteraard positief maar er worden geen aantallen door de klant vermeld. Daarom wenst de dienst mobiliteit volgende zaken te preciseren: er dient in 15 inpandige fietsstalplaatsen voorzien te worden voor het personeel, 49 fietsstalplaatsen voor de bezoekers en 25 inpandige fietsstalplaatsen voor de kantoren. De fietstalplaatsen dienen voldoende ruim te zijn: de tussenafstand moet minimum 40 centimeter bedragen en achter de fietsstalplaatsen moet er minimum 1,70 meter zijn. Dit wordt opgenomen onder de voorwaarden;
  3. Albert Heijn voorziet op de eerste en tweede verdieping in 146 parkeerplaatsen voor auto's. Dit lijkt voldoende om de parkeerlast niet af te wentelen op het openbaar domein. Wel is het belangrijk dat er een onderscheid gemaakt wordt welk gedeelte van de parking voor de winkel en welk gedeelte van de parking er voor de kantoren voorzien wordt. Dit wordt opgenomen onder de voorwaarden. Het college is vragende partij om de parking zodanig in te richten opdat deze als buurtparking kan gebruikt worden na de openingsuren van de winkel. Doordat de aanvrager reeds in zijn aanvraagdossier vermeldt in samenwerking met het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen buurtparkeren te organiseren wordt dit niet verder onder de voorwaarden opgenomen.

subcriterium: het effect van de inplanting van de handelsvestiging op de stadskern in het kader van de planologische vereisten

Het effect van de inplanting van deze supermarkt op de omliggende kernen zal beperkt zijn, daar in deze wijk weinig andere supermarkten of winkelgebieden gevestigd zijn. De dichtstbijzijnde supermarkten zijn City Delhaize aan de Generaal Lemanstraat en Carrefour Market en Aldi aan de Lange Lozanastraat, maar de eerste richt zich vooral op kleine, snelle aankopen (expressformule) en de tweede ligt al op voldoende afstand om slechts een beperkte impact uit te oefenen.  Het woongebied tussen de Jan Van Rijswijcklaan en de Grote Steenweg, alsook de Expowijk aan de andere kant van de Ring is dicht bevolkt en heeft momenteel maar één kleine City Delhaize aan de Generaal Lemanstraat en een kleine Carrefour Express aan de Vlaamse Kunstlaan, beide zonder parking. Er is dus nog marktruimte voor een grote supermarkt met parking in deze woonomgeving.

CRITERIUM 3: consumentenbescherming
subcriterium: naleving van de vigerende wetgeving inzake consumentenbescherming

  1. In het dossier staat vermeld dat Albert Heijn België nv de wetgeving inzake consumentenbescherming strikt opvolgt. Een door de uitbater of eigenaar ondertekende verklaring ontbreekt in het dossier;
  2. op dit moment zijn er geen argumenten om te stellen dat de vigerende wetgeving inzake consumentenbescherming niet wordt nageleefd. Onder voorbehoud van bestaande en/of toekomstige vaststellingen met betrekking tot de schending van de wetgeving inzake consumentenbescherming is aan dit criterium voldaan.

CRITERIUM 4: respect voor de sociale wetgeving en voor de arbeidswetgeving
subcriteria: naleving van de sociale wetgeving en naleving van de arbeidswetgeving

  1. Volgens de aanvrager zal de winkel van Albert Heijn 23 voltijdse en 66 deeltijdse arbeidsplaatsen tellen. In het dossier staat vermeld dat Albert Heijn België nv voldoet aan alle huidige sociale- en arbeidswetgevingen. Een door de uitbater of eigenaar ondertekende verklaring ontbreekt in het dossier;
  2. op dit moment zijn er geen argumenten om te stellen dat de sociale- of de arbeidswetgeving niet zal worden nageleefd. Onder voorbehoud van bestaande en/of toekomstige vaststellingen met betrekking tot de schending van de sociale- of arbeidswetgeving is aan dit criterium voldaan.

Conclusie: op basis van de bovenvermelde criteria wordt de aanvraag goedgekeurd onder voorwaarden.

Juridische grond

De wet van 13 augustus 2004 betreffende de vergunning van handelsvestigingen is hier van toepassing. Deze wet is gewijzigd door de wet van 22 december 2009 tot aanpassing van sommige wetgevingen aan de Richtlijn 2006/123/EG van het Europees parlement en de raad betreffende diensten op de interne markt. In het geval dat de ontwerphandelsvestiging een nettohandelsoppervlakte heeft van meer dan 1.000 m² moet het NSECD binnen de 35 dagen na de volledigverklaring van het dossier zijn advies kenbaar maken. Bij dit niet-bindend advies moet het comité rekening houden met vier criteria: de ruimtelijke ligging van de handelsvestiging, de bescherming van het stedelijk milieu, consumentenbescherming en respect voor de sociale wetgeving en voor de arbeidswetgeving. Het college van burgemeester en schepenen neemt de uiteindelijke beslissing en betekent die aan de aanvrager en aan het NSECD binnen de 70 dagen na de volledigverklaring van het dossier.

Adviezen

Nationaal Sociaal-economisch Comité voor de Distributie Gunstig advies
Stadsontwikkeling/stedenbouwkundige vergunningen Gunstig onder voorwaarden

Onder voorbehoud van alle adviezen tijdens de bouwaanvraagprocedure en de resultaten van het openbaar onderzoek, wordt voorliggende sociaal economische vergunning voorwaardelijk gunstig geadviseerd vanuit stedenbouwkundig standpunt.

 Voorwaarden:

  1. Laden en lossen aan zijkant terrein (links) dient overdekt te worden om visuele en akoestische overlast naar linkerbuur en achterliggende rusthuissite te vermijden;
  2. De fietsbergplaatsen (voor werknemers) dienen inpandig in het volume te worden ondergebracht, de fietsparkeerplaatsen voor de bezoekers kunnen buiten gestald worden zoals voorzien op plan;
  3. In de aanvraag wordt melding gemaakt van 146 parkeerplaatsen die voor de winkel ter beschikking staan (verdieping 1 & 2), aangezien dit een ‘teveel’ is voor de beoogde functie, werd vanuit de stedelijke diensten gevraagd om een deel van de parkeerplaatsen ter beschikking te stellen voor buurtparkeren;
Stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit en erfgoed/mobiliteit Gunstig onder voorwaarden

Beleidsdoelstellingen

Het Bedrijvenloket organiseert een intentiegerichte, geïntegreerde en multikanaal dienstverlening voor bedrijven op een professionele en klantvriendelijke manier.
Klanten kunnen rekenen op een kwalitatieve, multikanaal en uniforme dienstverlening binnen de wettelijke of redelijke termijn.
Klanten kunnen rekenen op een multikanaal dienstverlening

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de volgende tijdstabel:

Actie

Datum

Datum indiening aanvraag bij het bedrijvenloket

 30 april 2014

Start wettelijke behandelingstermijn

  1 mei 2014

Uiterste uitspraakdatum van het college

 18 juli 2014

Artikel 2

Het college beslist een sociaaleconomische vergunning onder voorwaarden af te leveren aan Albert Heijn Belgie nv voor de inplanting van een supermarkt aan de Karel Oomsstraat 47B te 2018 Antwerpen. De zaak mag een totale nettohandelsoppervlakte hebben van 1.980 m² op voorwaarde dat:

  • de laad- en loszone wordt overdekt opdat de akoestische en visuele hinder tot een minimum wordt beperkt;
  • de laadvoertuigen onder begeleiding de laad- en loszone achteruit inrijden;
  • er op weekdagen niet wordt geleverd tussen 8.00uur en 9.00uur en tussen 15.30uur en 17.30uur;
  • er in 15 inpandige fietststalplaatsen voor het personeel, 49 fietsstalplaatsen voor de bezoekers en 25 inpandige fietsstalplaatsen voor de kantoren wordt voorzien;
  • de fietsstalplaatsen voldoende ruim zijn: de tussenafstand tussen de plaatsen moet minimum 40 centimeter bedragen en achter de fietsstalplaatsen moet er minimum 1.70 meter zijn;
  • er een onderscheid wordt gemaakt tussen de parkeerplaatsen voor de winkel en voor de kantoren.

 

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen voor de stad of het OCMW.