Terug

2014_CBS_07163 - Proefopstelling. Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Suikerrui en omgeving - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 04/07/2014 - 09:00 Collegezaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Philip Heylen, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Liesbeth Homans, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2014_CBS_07163 - Proefopstelling. Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Suikerrui en omgeving - Goedkeuring 2014_CBS_07163 - Proefopstelling. Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Suikerrui en omgeving - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 130bis van De Nieuwe Gemeentewet (laatste aanpassing: decreet van 1 februari 2008) dat bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.

Aanleiding en context

De Suikerrui en omgeving in het district Antwerpen zijn als volgt gereglementeerd:

  • de te reglementeren openbare wegen behoren tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • de Grote Markt is opgenomen in de lijst van openbare taxiplaatsen op het grondgebied van de stad Antwerpen, door de gemeenteraad goedgekeurd op 23 april 2007 (jaarnummer 1037);
  • het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Suikerrui, in het district Antwerpen, werd door de gemeenteraad op 25 mei 2010 (jaarnummer 812) goedgekeurd;
  • het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Oude Koornmarkt, in het district Antwerpen, werd door de gemeenteraad op 17 september 2007 (jaarnummer 2060) goedgekeurd;
  • het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Voetgangerszone 'Omgeving Hoogstraat', in het district Antwerpen, werd door de gemeenteraad op 2 mei 2000 (jaarnummer 838) goedgekeurd;
  • het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Hoogstraat, in het district Antwerpen, werd door de gemeenteraad op 2 mei 2000 (jaarnummer 848) goedgekeurd;
  • het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Kaasstraat, in het district Antwerpen, werd door de gemeenteraad op 24 mei 1982 (jaarnummer 668) goedgekeurd;
  • het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Willem Ogierplaats, in het district Antwerpen, werd door de gemeenteraad op 2 juli 1979 (jaarnummer 1173) goedgekeurd;
  • het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Grote Markt, in het district Antwerpen, werd door de gemeenteraad op 25 januari 2010 (jaarnummer 153) goedgekeurd;
  • het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Gildekamersstraat en het zogenaamde Paardenstraatje, in het district Antwerpen, werd door de gemeenteraad op 30 maart 1999 (jaarnummer 954) goedgekeurd;
  • het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Pelgrimstraat, in het district Antwerpen, werd door de gemeenteraad op 29 oktober 1979 (jaarnummer 1947) goedgekeurd;
  • het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de autovrije zone 'De Kathedraal' (Groenplaats en omgeving), in het district Antwerpen, werd door de gemeenteraad op 14 juli 1980 (jaarnummer 998) goedgekeurd;
  • het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Kaasrui, in het district Antwerpen, werd door de gemeenteraad op 18 november 1996 (jaarnummer 2234) goedgekeurd;
  • het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Schoenmakersstraat, in het district Antwerpen, werd door de gemeenteraad op 29 maart 2010 (jaarnummer 501) goedgekeurd;
  • het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de voetgangerszone 'Vleminckstraat en omgeving', in het district Antwerpen, werd door de gemeenteraad op 2 mei 2011 (jaarnummer 681) goedgekeurd;
  • het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Wisselstraat, in het district Antwerpen, werd door de gemeenteraad op 18 november 1996 (jaarnummer 2235) goedgekeurd;
  • de te reglementeren openbare wegen behoren tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • in alle straten opgenomen in bovenvermelde verkeersreglementen, geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd (binnen de Singel) met het oog op het betalend- en bewonersparkeren;
  • alle straten opgenomen in bovenvermelde verkeersreglementen maken deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als nummer 2 'Binnenstad'.

In zitting van 17 mei 2013 (jaarnummer 4868) besliste het college om taxi's buiten de venstertijden toe te laten in de voetgangerzone 'Suikerrui en omgeving'.

Na overleg met het kabinet, onder andere bevoegdheid voor mobiliteit, werd er besloten om de bovenvermelde proefopstelling als volgt te wijzigen:

  • de rijrichting van de Pelgrimstraat wordt omgedraaid van de Reyndersstraat naar de Oude Koornmarkt.

Argumentatie

De proefopstelling wordt gewijzigd en uitgebreid als volgt:

  • de rijrichting van de Pelgrimstraat wordt omgedraaid van de Reyndersstraat naar de Oude Koornmarkt.

In de Pelgrimstraat en de Oude Koornmarkt (tussen de Pelgrimstraat en de Reyndersstraat) zijn een aantal grotere parkings gelegen die op drukke dagen moeilijk bereikbaar zijn door de vele voetgangers en de aanwezige terrassen op de Suikerrui en op het eerste deel van de Oude Koornmarkt.

Door de verandering van rijrichting in de Pelgrimstraat wordt er voor leveranciers en mensen met een ontheffing (voornamelijk gebruikers van een garage) een bijkomende toegang tot het voetgangersgebied gecreëerd voor de Pelgrimstraat en de Oude Koornmarkt (tussen de Pelgrimstraat en de Reyndersstraat). Op die manier wordt een potentieel conflict tussen voertuigen en voetgangers op de Suikerrui en op het eerste deel van de Oude Koornmarkt maximaal beperkt. 

Na 6 maanden wordt deze maatregel geëvalueerd. Daarbij zal rekening gehouden worden met de betere toegankelijkheid en de mogelijke negatieve effecten die werden vastgesteld.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

Er dient rekening gehouden te worden met:

  • de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  • volgens het handboek ‘binnengemeentelijke decentralisatie’ van de stad Antwerpen adviseert alleen het districtscollege als het een proefopstelling of een tijdelijke politiemaatregel betreft;
  • de gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.

Adviezen

Districtscollege van Antwerpen - advies van 16 juni 2014 Gunstig advies
Verkeerspolitie - advies van 10 juni 2014 Gunstig onder voorwaarden

Bij het invoeren van beperkt eenrichtingsverkeer van de Pelgrimstraat richting Oude Koornmarkt dient te worden bekeken of de reeds bestaande terrassen op de Oude Koornmarkt ter hoogte van de Pelgrimstraat het verkeer niet hinderen. Indien nodig moeten de terrassen aangepast worden.

Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen - advies van 3 juni 2014 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
Verkeersreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling voor de Suikerrui en omgeving goed voor een proefperiode van 6 maanden.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SL/WO/SWO alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/MOB
SW/MOB en LP/VK in samenspraak de proefopstelling evalueren
SW/MOB afhankelijk van de evaluatie, een aanvullend verkeersreglement opmaken
SW/B&O aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen voor de stad of het OCMW.