Terug

2014_CBS_07091 - Bestek GAC/2014/2479 - Raamcontract voor opmaak bereikbaarheidsfiches 2015-2019. Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 04/07/2014 - 09:00 Collegezaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Philip Heylen, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Liesbeth Homans, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2014_CBS_07091 - Bestek GAC/2014/2479 - Raamcontract voor opmaak bereikbaarheidsfiches 2015-2019. Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring 2014_CBS_07091 - Bestek GAC/2014/2479 - Raamcontract voor opmaak bereikbaarheidsfiches 2015-2019. Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 57 § 3, 5° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college bevoegd is voor het vaststellen van de wijze van gunning en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.

Aanleiding en context

Deze opdracht bestaat uit de opmaak op afroep van bereikbaarheidsfiches geschikt voor verscheidene communicatiedoeleinden tussen 2015 en 2019.

In kader van het Masterplan 2020 staan voor de komende jaren in en rond Antwerpen tal van grote infrastructuurprojecten gepland. Deze projecten realiseert het Vlaams Gewest in nauwe samenwerking met de stad Antwerpen, De Lijn en de NV de Scheepvaart.
Naast de projecten in het kader van het Masterplan 2020 hebben de stad Antwerpen, de Lijn en het Vlaams Gewest talrijke eigen projecten gepland voor de heraanleg van het openbaar domein en de vernieuwing van bestaande tramlijnen

Om de hinder van werken te beperken is de stad samen met de andere partners gestart men een ‘Antwerpen bereikbaar’ aanpak.

  • In eerste instantie heeft men een bereikbaarheidsconcept  opgemaakt. Dit concept omvat een aantal principes en structuren om in de toekomst om te gaan met de hinder die dergelijke projecten met zich meebrengen. De stabiele rode, blauwe en groene assen die hierin zijn vastgelegd vormen de basis om de stad ook in de toekomst multimodaal bereikbaar te houden. Wanneer er op dergelijke verkeersassen hinder wordt verwacht zal in eerste instantie gestreefd worden naar een aangepaste fasering en een goede onderlinge afstemming met andere lopende projecten in de onmiddellijke omgeving om de hinder te beperken.
  • Desondanks zullen er altijd projecten zijn die hinder met zich meebrengen. Bewoners en bezoekers die zich dagelijks in Antwerpen verplaatsen moeten op een duidelijke manier geïnformeerd worden over werken, mogelijke alternatieve routes en het gebruik van alternatieve modi. Op deze manier kan de impact van werken voor bewoners, handelaars en bedrijven tot een minimum beperkt wordt. Binnen dit traject kunnen heldere en eenvoudig verstaanbare bereikbaarheidsfiches op niveau van de stad, de wijk of bijvoorbeeld een bedrijvencluster de boodschap versterken die de stad in het kader van “Antwerpen bereikbaar” wenst te brengen.

In functie van de opmaak van de bereikbaarheidsfiches zal de stad Antwerpen, het Vlaams Gewest en/of De Lijn samen met andere mobiliteitspartners zoals de politie en de betrokken aannemers trachten om tijdig de nodige info aan te leveren over mogelijke omleidingen en beschikbare alternatieven. De stad verwacht van de kandidaten binnen deze selectieprocedure:

  • De correcte vertaling van de aangeleverde informatie naar voor zichzelf sprekende bereikbaarheidsfiches waarbij rekening moet gehouden worden met de verkeerskundige aspecten die hierin spelen. De aangeleverde informatie kan namelijk zeer divers zijn gaande van een schetsmatige weergave van de omleidingen, over signalisatieplannen tot een vergaderverslag. Indien nodig kan de contractant ook uitgenodigd worden op het communicatieoverleg bij belangrijke werven.
  • De aanvulling van de aangereikte informatie met relevante informatie voor de verschillende doelgroepen en verkeersmodi (bijvoorbeeld alternatieve bewegwijzerde fietsenroutes, belangrijke openbaar vervoershaltes, een winkelstraat of musea)
  • De opdeling van Antwerpen in relevante bereikbaarheidszones in afstemming en overleg met de stad, rekening houdende met de omvang van de lopende werven en de verschillende niveaus waarop de kaarten moeten kunnen worden ingezet.
  • Bereikbaarheidsfiches die visueel hoogstaand zijn en voldoende flexibiliteit bieden om te voldoen aan alle communicatie-eisen. Wij verwachten bijvoorbeeld dat:
    - De bereikbaarheidsfiches in de eerste plaats een digitaal instrument zijn die op vraag ook fysiek kunnen verspreid worden (de mogelijkheid om printversies te voorzien, zowel voor particulieren als voor communicatiedoeleinden vanuit de opdrachtgever – bijvoorbeeld om verder te verspreiden via nieuwsbrieven)
    - De bereikbaarheidsfiches moeten bruikbaar zijn voor alle mogelijke doelgroepen (een specifieke modi, een bedrijf, een evenement) die de bereikbaarheidsinfo moeten kunnen delen via hun eigen digitale kanalen of op een eenvoudige manier integreren in de eigen bereikbaarheidsinfo.
    - De opdrachtnemer eveneens een visie uitwerkt over de toepassing van deze bereikbaarheidsinfo in de nieuwe media (bijvoorbeeld applicaties om de gebruiksvriendelijkheid van de tool te versterken of linken met de doelgroepen en online tools)

In functie van deze opdracht verwacht de stad Antwerpen dat er een duidelijke  projectstructuur en communicatiestructuur wordt uitgewerkt.

De stad Antwerpen zal voor prestaties die het voorwerp van deze opdracht uitmaken tevens kunnen optreden als aankoopcentrale voor:

  1. het OCMW van Antwerpen;
  2. instellingen die vallen onder de rechtspersoonlijkheid van de stad Antwerpen en/of het OCMW (bijvoorbeeld lokale politie, brandweer, districten, gewone gemeentebedrijven, intern verzelfstandigde agentschappen, gemeenschappelijke interne preventiedienst enzovoort);
  3. instellingen met een aparte rechtspersoonlijkheid die:
    • door de stad Antwerpen belast zijn met een bepaalde taak van gemeentelijk belang (stedelijke vzw’s, autonome gemeentebedrijven, andere extern verzelfstandigde agentschappen in privaatrechtelijke vorm, enzovoort) en/of
    • door het OCMW belast zijn met een bepaalde taak die behoort tot de opdrachten van het OCMW (Zorgbedrijf, Beschut Wonen);
  4. andere instellingen die zeer nauw verbonden zijn met de stad Antwerpen en/of OCMW (Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, Digipolis, enzovoort).

Hierna de groep Antwerpen genoemd.

Daarnaast kunnen ook de strategische partners het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer, De Lijn, Infrabel, de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel, Vlaamse Departement Mobiliteit en Openbare Werken, nv De Scheepvaart en nv Waterwegen & Zeekanaal, gebruik maken van het raamcontract

De stad Antwerpen is de aanbestedende overheid.

Argumentatie

Juridische situatie van de inschrijver (uitsluitingscriteria)

Door een kandidatuur in te dienen, verklaart de kandidaat-inschrijver dat hij zich - conform artikel 61§4 van het koninklijk besluit plaatsing - niet in een toestand van uitsluiting bevindt, zoals bedoeld in artikel 61§1 en §2 van hetzelfde koninklijk besluit.

Technische bekwaamheid van de inschrijver (selectiecriteria)

De technische bekwaamheid en geschiktheid worden beoordeeld aan de hand van de volgende criteria en documenten:

1. Uitgewerkte voorstelling van het projectteam: op 30 punten
Cv’s, relevante ervaringen van de personen en hun eventuele vervangers die betrokken zullen worden bij het project

2. Relevante ervaring bedrijf/onderneming: op 35 punten
Selectie aan relevante referenties in de afgelopen 3 jaar, waaronder voorbeelden van opgemaakte bereikbaarheidsfiches.

3. de motivatie en visievorming over deze opdracht (max 2 A4): op 35 punten

  • een beschrijving van de reden waarom het bureau deelneemt aan deze specifieke competitie en om welke redenen het bureau zichzelf in staat acht de opdrachten op een kwaliteitsvolle manier uit te voeren.
  • Beschrijven hoe u de communicatie over de bereikbaarheid van de stad ziet:
    - Visie op de doelgroepen die gebruik zullen maken van het eindproduct en op welke manier deze doelgroepen de bereikbaarheidskaarten het best kunnen gebruiken.
    - Op welke manier de informatie te ontsluiten buiten de traditionele kaarten? Sociale media,…. Online tools

Keuze van de kandidaten

De aanbestedende overheid beoordeelt de kandidaturen op basis van de technische bekwaamheid en maakt een rangschikking. De vijf hoogst gerangschikte kandidaten die door de jury zijn weerhouden, voor zoverre voldoende kandidaten beschikbaar zijn, worden geselecteerd en toegelaten tot de tweede fase.

Motivatie van de keuze van procedure

De opdracht vereist een samenwerking tussen enerzijds verkeerskundigen en anderzijds communicatiespecialisten. Om te vermijden dat kandidaten, die te eenzijdig op het verkeerskundige of communicatieaspect focussen, de volledige aanbestedingsprocedure moeten doorlopen en het beoordelingsproces verzwaren heeft men gekozen voor een onderhandelingsprocedure met bekendmaking. In de eerste fase worden een aantal bedrijven geselecteerd op basis van de relevante ervaringen en een motivatietekst. In de volgende fase zullen de geselecteerde bedrijven een opdracht krijgen rond een specifiek project waarvoor men een bereikbaarheidsfiche moet uitwerken. De eerste fase volstaat om een globaal beeld te krijgen van de kwaliteit van de kandidaten en het feit of hun visie op bereikbaarheidsfiches aansluit bij de visie van de stad. In de tweede ronde zal men in de beoordeling vooral focussen op de kwaliteit van het eindproduct en de wijze waarop deze wordt ontsloten.

Juridische grond

In toepassing van artikel 26§2, 3° van de wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij onderhandelingsprocedure met bekendmaking omdat voor zover door de aard van de te verlenen diensten de specificaties van de opdracht niet voldoende nauwkeurig kunnen worden vastgesteld om de opdracht bij aanbesteding of offerteaanvraag te plaatsen.

In toepassing van artikel 58 van het Koninklijk Besluit van 15 juli 2011 betreffende de overheidsopdrachten, dient de dienstverlener van een opdracht voor diensten overeenkomstig de bepalingen van artikelen 67 en 72, zijn financiële en economische draagkracht en zijn technische bekwaamheid aan te tonen.

In toepassing van artikel 2, 4° van de wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze overheidsopdrachten of raamovereenkomsten met betrekking tot diensten plaatst die bestemd zijn voor aanbestedende overheden, overheidsbedrijven of aanbestedende entiteiten.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
Bij grote werven op het publiek domein met invloed op de verkeersstromen, zorgt een doelgerichte aanpak van minder hinder voor een beperking van de economische en/of sociale schade
De socio-economische aantrekkingskracht van de stad is behouden door een set van ontwikkelde instrumenten/acties die de impact van werven helpen beperken
Een aanpak voor steunmaatregelen op economisch vlak in het kader van de minder hinder is samen met de externe partners ontwikkeld

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt bestek GAC/2014/2479 voor een raamcontract voor opmaak bereikbaarheidsfiches 2015-2019 goed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een onderhandelingsprocedure met bekendmaking wordt uitgeschreven;
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de groep Antwerpen.

Artikel 2

De financieel beheerder verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
Raamcontract voor opmaak bereikbaarheidsfiches 2015 - 2019   budgetplaats:5153500000
budgetpositie:6141
functiegebied:1SMB050302A00000
subsidie:sub_nr
fonds:intern
begrotingsprogramma:1SA030200
budgetperiode: 1500, 1600, 1700, 1800, 1900 mits goedkeuring van de budgetten door college, gemeenteraad en hogere overheid.
met orderbons

Bijlagen

  • Selectieleidraad_B2479_ bereikbaarheidsfiches.doc