Sedert 1994 gebeuren in Antwerpen de verkiezingen via een geautomatiseerd systeem. Vermits de oude stemapparatuur volledig verouderd en afgeschreven was werd in 2012 door de Vlaamse Regering beslist om tot aankoop over te gaan van nieuwe digitale stemsystemen en deze vervolgens in bruikleen aan te bieden aan de gemeenten waar via geautomatiseerd systeem wordt gestemd.
De gemeenten die de nieuwe stemsytemen wensten te gebruiken bij de verkiezingen van 14 oktober 2012 moesten een gemeenteraadsbeslissing nemen waarin zij deze bruikleen aanvaarden onder de voorwaarden:
Met gemeenteraadsbesluit van 26 maart 2012 (jaarnummer 298) werd de kosteloze bruikleen van de stemapparatuur goedgekeurd en werd het onderhoudscontract met de firma Smartmatic goedgekeurd.
Op 25 mei 2014 vonden de gelijktijdige verkiezingen plaats voor het Europees Parlement, het federaal Parlement en de gewest- en gemeenschapsparlementen.
Voor het onderhoud en herstelling van het materiaal vóór en na de verkiezingen van 25 mei 2014 ontvangt de stad Antwerpen van de firma Smartmatic een factuur ten bedrage van 51.703,83 EUR.
Het college keurt de bestelbon voor onderhoud en herstelling van stemaparatuur met nummer 4005103026 goed.
De financieel beheerder verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Onderhoudskosten stemapparatuur Smartmatic International Holding BV Gustav Mahlerplein 25C, 1082 MS Amsterdam, Nederland ondernemingsnummer NL008057734B01 rekeningnummer IBAN NL18 BOFA 0266532411 |
51.703,83 EUR | budgetplaats:5120500000 budgetpositie:6141 functiegebied:1SSB030101A00000 subsidie:SUB_NR fonds:INTERN begrotingsprogramma:1SA070130 budgetperiode:1400 |
4005103026 |