Terug

2018_GR_00796 - Retributiereglement debiteurenbeheer - Inningskosten niet-fiscale vorderingen - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 17/12/2018 - 19:30 Bernarduscentrum
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Philip Heylen, raadslid; André Gantman, raadslid; Güler Turan, raadslid; Robert Voorhamme, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Monica De Coninck, raadslid; Fauzaya Talhaoui, raadslid; Fatma Akbas, raadslid; Greet van Gool, raadslid; Bruno Valkeniers, raadslid; Toon Wassenberg, raadslid; Wim Van Osselaer, raadslid; Axel Polis, raadslid; Patrick Janssen, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Yasmine Kherbache, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Mohamed Chebaa Amimou, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Mie Branders, raadslid; Galina Matushina, raadslid; Carine Leys, raadslid; Lisa Geets, raadslid; Leyla Aydemir, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Vic Van Aelst, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Dirk Rochtus, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Martijn Van Esbroeck, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Danny Feyen, raadslid; Jean Goedtkindt, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Kathy Kimpe, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Fatima Talhaoui, raadslid; Dirk Van Duppen, raadslid; Ingrid Seghers, raadslid; Sven Cauwelier, Algemeen Directeur

Afwezig

Freya Piryns, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Maya Detiège, raadslid; Vera Drozdik, raadslid; Serge Muyters, korpschef; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Verontschuldigd

Kathleen Van Brempt, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, Algemeen Directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2018_GR_00796 - Retributiereglement debiteurenbeheer - Inningskosten niet-fiscale vorderingen - Goedkeuring 2018_GR_00796 - Retributiereglement debiteurenbeheer - Inningskosten niet-fiscale vorderingen - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

Door dit reglement zullen in principe ontvangsten gegenereerd worden.

Regelgeving: bevoegdheid

De gecoördineerde Grondwet verleent bij artikels 41, 162/2e, 170/paragraaf 4 en 173 aan de gemeenten fiscale autonomie.

Artikel 42 §3 van het Gemeentedecreet bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de gemeentelijke belastingen en retributies.

Aanleiding en context

In het kader van de invordering van niet-fiscale schuldvorderingen maakt de stad Antwerpen in de diverse stadia van de invorderingsprocedure administratieve kosten.

De stad Antwerpen rekent sinds 1998 administratie- en aanmaningskosten door aan wanbetalers van niet-fiscale schuldvorderingen.

Daarnaast en bijkomend worden ook sinds 2014 andere administratieve en sommige andere kosten verbonden aan de verder stappen in de inning van niet-fiscale vorderingen aangerekend. Hiervoor werd bij gemeenteraadsbeslissing van 31 maart 2014, jaarnummer 254, een retributiereglement goedgekeurd.

Onderhavig reglement voegt beide reglementen samen om tot één globaal reglement inzake de inningskosten voor niet-fiscale vorderingen te komen.

De procedures die worden toegepast inzake invordering van niet-fiscale vorderingen worden als volgt opgesomd:

  • eerste aanmaning;
  • tweede aanmaning;
  • rappel (derde aanmaning);
  • opmaak dwangbevel en/of samenstelling dossier voor gerechtsdeurwaarder;
  • aanmaning bij niet-naleven afbetalingsplan;
  • derdenbeslag;
  • nemen hypothecaire inschrijving;
  • uitvoerend onroerend beslag;
  • uit onverdeeldheid treden gecombineerd met uitvoerend onroerend beslag;
  • aanstelling curator onbeheerde nalatenschap;
  • indeplaatsstelling uitvoerend beslag;
  • grensoverschrijdende invorderingen;
  • enzovoort

Onder niet-fiscale vorderingen wordt het volgende verstaan.

  • Gemeentelijke administratieve sancties (GAS-boetes) inzake overlast, LEZ (Lage Emissie Zone), Stilstaan en parkeren, …
  •  Alle aangerekende – al dan niet gefactureerde – producten, kosten en diensten geleverd of aangerekend door de stad Antwerpen (kosten die allen vastgesteld zijn in retributiereglementen), bijgevolg is onderhavig reglement ook van toepassing op de inning van parkeerretributies door Mobiliteit en Parkeren.
  • Vorderingen tot betaling van een schadevergoeding na beschadiging van het stedelijk patrimonium.
  • Terugvorderingen van de door de stad ten onrechte betaalde bedragen.
  • Alle vorderingen waarvoor de stad Antwerpen een titel bekomt (vonnis of arrest).

De opgesomde retributies zullen worden aangerekend voor enerzijds niet-betwiste niet-fiscale vorderingen en anderzijds betwiste niet-fiscale vorderingen waarvoor na gerechtelijke procedure een uitvoerbare titel wordt bekomen.

Bij dit alles dient te worden benadrukt dat een burger die van goede wil is betalingsmoeilijkheden ondervindt, steeds de kans zal krijgen om een betalingsregeling af te spreken. De financieel directeur is steeds bereid om een afbetalingsplan toe te staan wanneer de debiteur blijk geeft van goede trouw en een redelijke termijn wordt voorop gesteld.

Argumentatie

Dit reglement bepaalt de retributies die de meerkost voor de administratie vergoeden voor de invordering van schulden wanneer de debiteur duidelijk onwillig is. Het betreft vermijdbare kosten die de wanbetaler door eigen nalatigheid of inertie heeft veroorzaakt. Het is evident dat de debiteur zelf de gevolgen draagt van zijn eigen handelen of het gebrek daaraan.

De reële kosten van gerechtsdeurwaarders en aangerekend door andere administraties, bijvoorbeeld voor het nemen van een hypothecaire inschrijving worden op grond van de wettelijk voorziene principes doorgerekend.

Daarnaast geldt evenwel ook de meerkost voor de administratie en dus onrechtstreeks voor de belastingbetaler, bestaande uit materiaal (papier, verzendingskosten, enzovoort) en personeelskost (opzoekingen, opmaak documenten, opvragen attesten, samenstellen adviezen, enzvoort). Afhankelijk van de toegepaste procedure worden meer complexe, tijdrovende en arbeidsintensieve handelingen van de administratie verwacht. Wanneer de stad Antwerpen dergelijke procedures niet zou voeren, zou dit een gevoel van straffeloosheid tot gevolg hebben dat een doortastend en correct beleid in de weg zou staan.

Er wordt voorzien in volgende tarieven die in verhouding staan tot de complexiteit van de te voeren procedures:

2de aanmaning

€ 20,00

3de aanmaning

€ 20,00

aanmaning bij niet-naleven afbetalingsplan

€ 20,00

grensoverschrijdende invordering

€ 50,00

opmaak dwangbevel na uitvoerbaarverklaring

€ 30,00

derdenbeslag

€ 50,00

nemen hypothecaire inschrijving

€ 50,00

uitvoerend beslag op onroerend goed: betekening-bevel

€ 1.750,00

uitvoerend beslag op onroerend goed: notaris

€ 1.250,00

uit onverdeeldheid treden in combinatie met uitvoerend onroerend beslag

€ 2.000,00

aanstelling curator onbeheerde nalatenschap

€ 1.500,00

indeplaats stelling uitvoerend onroerend beslag

€ 1.000,00

Dit reglement is een samenvoeging van de twee reglementen die momenteel gelden. De tarieven zijn aangepast aan de vandaag gangbare en dekkende tarieven. Meer bepaald wordt het bedrag voor aanmaningen opgetrokken tot € 20,00 en wordt een tarief ingevoerd voor het leggen van roerend derdenbeslag en het nemen van een hypothecaire inschrijving.

Juridische grond

Artikel 94, 2° Gemeentedecreet omtrent de invordering van schuldvorderingen door de gemeente

Beleidsdoelstellingen

Het strikt budgettair en financieel beleid is realistisch en risicobewust
Het invorderen en innen van ontvangsten gaat nauwgezet verder
De inning van vorderingen verloopt op een efficiënte manier volgens de principes van het modern klantenmanagement

Besluit

De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, CD&V en Open VLD.
Stemden nee: sp.a, PVDA+ en Groen.
Hebben zich onthouden: Vlaams Belang.


 
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het college keurt het retributiereglement voor inningskosten van niet-fiscale vorderingen goed.

Artikel 2

De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag Boekingsadres Bestelbon
Aanrekening retributie invorderingskosten € 100.000,00 per jaar budgetplaats: 5172000000
budgetpositie: 705
functiegebied: 1HSB010102A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA070111
budgetperiode: 1900-2500
 NVT