Terug

2018_GR_00673 - Politiezone Antwerpen - Wijziging personeelsformatie. Weging A-niveau administratief en logistiek kader - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 17/12/2018 - 19:30 Bernarduscentrum
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Philip Heylen, raadslid; Freya Piryns, raadslid; André Gantman, raadslid; Güler Turan, raadslid; Robert Voorhamme, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Monica De Coninck, raadslid; Fauzaya Talhaoui, raadslid; Fatma Akbas, raadslid; Greet van Gool, raadslid; Bruno Valkeniers, raadslid; Toon Wassenberg, raadslid; Wim Van Osselaer, raadslid; Axel Polis, raadslid; Patrick Janssen, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Yasmine Kherbache, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Mohamed Chebaa Amimou, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Mie Branders, raadslid; Galina Matushina, raadslid; Carine Leys, raadslid; Lisa Geets, raadslid; Leyla Aydemir, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Vic Van Aelst, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Dirk Rochtus, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Martijn Van Esbroeck, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Danny Feyen, raadslid; Jean Goedtkindt, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Kathy Kimpe, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Fatima Talhaoui, raadslid; Dirk Van Duppen, raadslid; Ingrid Seghers, raadslid; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, Algemeen Directeur

Afwezig

Gerolf Annemans, raadslid; Maya Detiège, raadslid; Vera Drozdik, raadslid; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Verontschuldigd

Kathleen Van Brempt, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, Algemeen Directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2018_GR_00673 - Politiezone Antwerpen - Wijziging personeelsformatie. Weging A-niveau administratief en logistiek kader - Goedkeuring 2018_GR_00673 - Politiezone Antwerpen - Wijziging personeelsformatie. Weging A-niveau administratief en logistiek kader - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bijzondere rekenplichtige van de politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten via de weddenkredieten van de politiebegroting van 2018.

Regelgeving: bevoegdheid

Overeenkomstig art. 56 van wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, benoemt of werft de gemeenteraad de andere leden van de lokale politie aan, volgens de voorwaarden en nadere regels vastgesteld door de Koning.

Aanleiding en context

Sinds 2013 beschikt politiezone Antwerpen (PZA) met het bestuursakkoord en het zonaal veiligheidsplan over twee beleids- en referentiekaders, waarin de verwachtingen van onze bestuurlijke en gerechtelijke overheden werden opgenomen en duidelijk werden vertaald in een aantal strategische doelstellingen. Op 27 januari 2014 (jaarnummer 15) keurde de gemeenteraad het bijhorend personeelsbehoefteplan (PBP) goed.

Het voeren van een lokaal veiligheidsbeleid staat echter nooit op zichzelf, gezien het steeds is ingebed in een ruimere maatschappelijke context. Recente maatschappelijke ontwikkelingen hebben de korpsleiding er dan ook toe aangezet om een aantal noodzakelijke aanpassingen door te voeren om de vooropgestelde doelstellingen te kunnen blijven halen. Dit heeft geleid tot het bepalen van nieuwe functies. Sommige functies kaderen in een optimalisatie binnen het goedgekeurd PBP terwijl andere functies werden gecreëerd. Daartoe werd onder meer een beperkte uitbreiding van het kader voor enkele ondersteunende directies en diensten goedgekeurd op de gemeenteraad van 8 juni 2018 (jaarnummer 423). Eén van die functies betrof die van diensthoofd Onthaal.

Argumentatie

Conform het statuut voor de personeelsleden van het administratief en logistiek kader, in voege van 1 januari 2007, dient de loonklasse voor deze functies vastgesteld te worden. Het ministerieel besluit van 5 juni 2007 regelt het systeem van de weging van deze functies.

De functies van het A-niveau worden in vijf klassen onderverdeeld, genummerd van A1 tot A5 met daaraan verbonden een verschillende loonschaal. De functies worden ingedeeld na een weging op basis van een matrix met twee assen die de volgende criteria bevat:

  • as "omkadering": hiërarchie in dalende lijn, hiërarchie in stijgende lijn, budgettaire verantwoordelijkheid, autonomie in het raam van het personeelsbeheer;
  • as "bijdrage": opleidingsniveau vereist voor de uitoefening van de functie, ervaring vereist voor de uitoefening van de functie, complexiteit van de te behandelen problemen, invloed van de functie.
Op 4 september 2018 werd het voorstel voor de weging van deze functie van niveau A voor PZA overgemaakt aan de federale politie, DGR/DRP, conform de richtlijnen van de omzendbrief GPI 60.

Op 24 september 2018 ontving de korpschef het advies van de wegingscommissie (in bijlage). Dit advies is conform het voorstel van PZA en kan als dusdanig worden voorgesteld aan de gouverneur.

Vanaf de datum van de goedkeuring van het wegingssysteem zal de klasse vermeld worden in de publicatie van de vacante betrekkingen, alsook in de personeelsformatie. 

Juridische grond

  • wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus;
  • Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel in politiediensten, inzonderheid: deel II, het personeel, titel III, het administratief en logistiek kader, hoofdstuk II, de loonschalen;
  • Koninklijk Besluit van 23 maart 2007 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;
  • omzendbrief GPI 60 betreffende de weging van de functies van het niveau A van het administratief en logistiek kader van de politiediensten van 5 juni 2007.

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt, op advies van de korpschef, de weging van de functie diensthoofd Onthaal van het niveau A van het administratief en logistiek kader in een loonklasse A2 goed.

Artikel 2

De bijzonder rekenplichtige van de politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Wedden en toelagen:

A2 (één personeelslid)

 

 

Jaarwedde aan 100%:

1 x 25.880,00 EUR

 

 

budgetplaats: 60030
budgetpositie: 33091_11101_00
functiegebied: TDLP1SVG089901
subsidie: SUB_NR
fonds: LPA
begrotingsprogramma: NR
budgetperiode: 1800

 

 

NVT

 

 

 

 


Bijlagen

  • weging diensthoofd onthaal.doc
  • AdviesDRPAntwerpen.pdf