Terug

2018_GR_00773 - Ondergrondse sorteerstraten - Eurobins Belgium bvba. Dading - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 17/12/2018 - 19:30 Bernarduscentrum
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Philip Heylen, raadslid; Freya Piryns, raadslid; André Gantman, raadslid; Güler Turan, raadslid; Robert Voorhamme, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Monica De Coninck, raadslid; Fauzaya Talhaoui, raadslid; Fatma Akbas, raadslid; Greet van Gool, raadslid; Bruno Valkeniers, raadslid; Toon Wassenberg, raadslid; Wim Van Osselaer, raadslid; Axel Polis, raadslid; Patrick Janssen, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Yasmine Kherbache, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Mohamed Chebaa Amimou, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Mie Branders, raadslid; Galina Matushina, raadslid; Carine Leys, raadslid; Lisa Geets, raadslid; Leyla Aydemir, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Vic Van Aelst, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Dirk Rochtus, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Martijn Van Esbroeck, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Danny Feyen, raadslid; Jean Goedtkindt, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Kathy Kimpe, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Fatima Talhaoui, raadslid; Dirk Van Duppen, raadslid; Ingrid Seghers, raadslid; Sven Cauwelier, Algemeen Directeur

Afwezig

Gerolf Annemans, raadslid; Maya Detiège, raadslid; Vera Drozdik, raadslid; Serge Muyters, korpschef; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Verontschuldigd

Kathleen Van Brempt, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, Algemeen Directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2018_GR_00773 - Ondergrondse sorteerstraten - Eurobins Belgium bvba. Dading - Goedkeuring 2018_GR_00773 - Ondergrondse sorteerstraten - Eurobins Belgium bvba. Dading - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De stad vergoedt Eurobins voor de som van 59.917,70 EUR inclusief btw of 72.500,42 EUR inclusief btw als compensatie voor gemaakte kosten zoals in de overwegingen van de dading omschreven. De nodige budgetten hiervoor zullen worden voorzien bij budgetopmaak 2019.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 43, §2, 19° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het aangaan van dadingen binnen de exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad valt. Vermits het voorstel een dading inhoudt, dient het voorstel door de gemeenteraad goedgekeurd te worden.

Aanleiding en context

Op 26 oktober 2007 (jaarnummer 14160) keurde het college de principes voor de aanleg van ondergrondse sorteerstraatjes goed. 

Op 14 juli 2017 (jaarnummer 06368) keurde het college de raamovereenkomst voor de aanleg en exploitatie van ondergrondse sorteerstraten goed.

Argumentatie

Op 16 februari 2016 ontving de stad van Eurobins via e-mail een voorstel binnen raamovereenkomst PO/0824/OF voor de vervanging van oude kaartlezers door een nieuwe versie. Deze vervanging was nodig omdat de oude kaartlezers niet meer gebruikt zouden kunnen worden na de overschakeling van de oude sorteerstraattoepassing naar een nieuwe veel meer performante webtoepassing in september 2016. In dit voorstel vermeldde Eurobins dat voortaan ook de A-kaart via de SAM-module zou kunnen gelezen worden.

In september 2016 werd de nieuwe webtoepassing gelanceerd en werden de kaartlezers ingebouwd in de sorteerstraten.

Vanaf maart 2016 startte de ontwikkeling van de A-kaartmodule voor de sorteerstraten in nauwe samenwerking tussen stad Antwerpen, Digipolis, Eurobins en DIOSS, de consultant voor de ontwikkeling van de A-kaart.

Op 14 juli 2017 besliste de stad om de (nieuwe) raamovereenkomst GAC/2015/3453 voor de aankoop van ondergrondse afvalbrengsystemen te gunnen aan Eurobins. In deze nieuwe raamovereenkomst werden nieuwe, nog verder doorontwikkelde kaartlezers aangeboden.

Begin december 2017 ging deze A-kaart toepassing live voor de bewoners van de stad. Op 12 december 2017 stelde de stad problemen vast bij het uitlezen van de A-kaart op de lezers die werden geïnstalleerd in 2016. In de loop van de hierop volgende maanden werkten de 2 externe partijen verder aan een oplossing voor het slecht uitlezen van de A-kaart. Er werd vastgesteld dat er verschillende mogelijke verklaringen zijn voor de oorzaak van het probleem, zoals: de kwaliteit van de aangeleverde A-kaarten varieert, de metalen behuizing van de sorteerzuil belemmert het leesveld voor de A-kaart, de A-kaart verbruikt meer energie. Bij welke partij de verantwoordelijkheid voor het niet goed uitlezen van de kaart ligt, was dan ook niet eenduidig vast te stellen.

Op 28 juni 2018 concludeerde de stad in samenspraak met Digipolis en de beide externe leveranciers om af te stappen van de SAM-oplossing in de kaartlezers en de beveiliging van de A-kaart op te lossen via een token. Deze token laat toe dat de A-kaart veel vlotter, eenvoudiger uitgelezen wordt en dat de problemen met het leesveld op korte termijn opgelost kunnen worden. Ook kreeg de stad de garantie dat het gebruik van een token een veilige oplossing is.

Voor de readers die aangelegd zijn onder de nieuwe raamovereenkomst GAC/2015/3453, kan de aanpassing naar het gebruik van de token van op afstand ingesteld worden. Voor de bestaande, vernieuwde kaartlezers moet er een ingreep ter plaatse gebeuren.

Op 12 juli 2017 stuurde Eurobins een eerste overzicht van opgelopen kosten aan de stad. De eindafrekening die volgde in september 2017 bedroeg 236.690,52 EUR (exclusief btw). Eurobins argumenteerde dat de informatie die zij begin 2016 van de stad ontving over de SAM-module niet geheel volledig en correct was. Daarom wil Eurobins een financieel akkoord alvorens de lezers aan te passen.

De stad heeft zelf kosten opgelopen voor 271.452,43 EUR (exclusief btw). Dit bedrag bestaat uit geschatte loonkosten voor bijkomende controles van 146.464,00 EUR (exclusief btw). Het restant zijn de jaarboete 2017 van 43.388,43 EUR (exclusief btw) en een boete van 81.600,00 EUR (exclusief btw) voor het gebrekkig beschikbaar zijn van de A-kaart sinds 1 januari 2018.

Gelet op het voorgaande acht de stad Antwerpen de kans reëel dat een gerechtelijke procedure tot terugvordering van het onverschuldigde niet zal resulteren in een integrale terugbetaling, doch in de vaststelling van een gedeelde aansprakelijkheid. Aangezien het niet met voldoende zekerheid is te voorspellen hoe groot de rechter ten gronde desgevallend het aandeel van de nalatigheid van de stad Antwerpen zal begroten, acht de stad Antwerpen het in eerste instantie aangewezen om dit geschil in der minne te regelen met Eurobins.

Een gerechtelijke procedure kan tevens een lange tijd aanslepen en hierdoor aanzienlijke hinder bij bewoners veroorzaken, tot aanzienlijke kosten leiden, en de goede verstandhouding met Eurobins in het gedrang brengen.

Juridische grond

Conform artikel 2044 van het Burgerlijk Wetboek wordt door een dading een geschil beëindigd of een toekomstig geschil voorkomen.

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het voorstel tot dading goed, dat inhoudt dat de stad Antwerpen aan Eurobins Belgium BVBA een compensatie toekent van 72.500,42 EUR inclusief btw. Deze vergoeding compenseert gemaakte externe onderzoekskosten en kosten voor de vervanging van kaartlezers. Tevens zit hierin de jaarboete 2017 voor het niet naleven van de dienstverleningsovereenkomst verrekend.  

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Eurobins Belgium bvba
Kielsbroek 4
2020 Antwerpen
ondernemingsnummer: 0480.
157.423
72.500,42 EUR

budgetplaats:5378000000
budgetpositie:225
functiegebied:1SWN030203A00000
subsudie:SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma:1SA010300
budgetperiode:1900
mits goedkeuring budgetopmaak door de gemeenteraad en de hogere overheid


4005309439