Terug

2018_GR_00735 - Politiezone Antwerpen - Wijziging personeelsformatie. Weging A-niveau administratief en logistiek kader - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 17/12/2018 - 19:30 Bernarduscentrum
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Caroline Bastiaens, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Philip Heylen, raadslid; Freya Piryns, raadslid; André Gantman, raadslid; Güler Turan, raadslid; Robert Voorhamme, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Monica De Coninck, raadslid; Fauzaya Talhaoui, raadslid; Fatma Akbas, raadslid; Greet van Gool, raadslid; Bruno Valkeniers, raadslid; Toon Wassenberg, raadslid; Wim Van Osselaer, raadslid; Axel Polis, raadslid; Patrick Janssen, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Yasmine Kherbache, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Mohamed Chebaa Amimou, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Mie Branders, raadslid; Galina Matushina, raadslid; Carine Leys, raadslid; Lisa Geets, raadslid; Leyla Aydemir, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Vic Van Aelst, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Dirk Rochtus, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Martijn Van Esbroeck, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Danny Feyen, raadslid; Jean Goedtkindt, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Kathy Kimpe, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Fatima Talhaoui, raadslid; Dirk Van Duppen, raadslid; Ingrid Seghers, raadslid; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, Algemeen Directeur

Afwezig

Gerolf Annemans, raadslid; Maya Detiège, raadslid; Vera Drozdik, raadslid; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Verontschuldigd

Kathleen Van Brempt, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, Algemeen Directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2018_GR_00735 - Politiezone Antwerpen - Wijziging personeelsformatie. Weging A-niveau administratief en logistiek kader - Goedkeuring 2018_GR_00735 - Politiezone Antwerpen - Wijziging personeelsformatie. Weging A-niveau administratief en logistiek kader - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bijzondere rekenplichtige van de politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten via de weddenkredieten van de politiebegroting van 2018.

Regelgeving: bevoegdheid

Overeenkomstig art. 56 van wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, benoemt of werft de gemeenteraad de andere leden van de lokale politie aan, volgens de voorwaarden en nadere regels vastgesteld door de Koning.

Aanleiding en context

Sinds 2013 beschikt politiezone Antwerpen (PZA) met het bestuursakkoord en het zonaal veiligheidsplan over twee beleids- en referentiekaders, waarin de verwachtingen van onze bestuurlijke en gerechtelijke overheden werden opgenomen en duidelijk werden vertaald in een aantal strategische doelstellingen. Op 27 januari 2014 (jaarnummer 15) keurde de gemeenteraad het bijhorend personeelsbehoefteplan (PBP) goed. Het voeren van een lokaal veiligheidsbeleid staat echter nooit op zichzelf, gezien het steeds is ingebed in een ruimere context.

In dat opzicht heeft de nieuwe regelgeving betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens een belangrijke impact op PZA. Zij is als politiedienst onderworpen aan zowel de GDPR-regelgeving als aan de Richtlijn (EU) 2016/680 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016. Verder is er de nieuwe Kaderwet en de vernieuwde Wet op het Politieambt, met extra regelgeving inzake politioneel informatiebeheer en politionele data-uitwisseling en met telkens bijhorende specifieke uitvoeringsbesluiten. Dit gegeven maakt dat de eigen werking coördineren binnen deze diverse wetgevingen veel complexer is dan bij private organisaties of andere openbare besturen.

PZA ressorteert tevens onder het COC of Controleorgaan voor de politionele informatie, een andere toezichthoudende overheid dan de stad Antwerpen. Voorts moet de lokale politie ook rekening houden met de richtlijnen van de federale politie, onder meer omdat PZA ook gebruik maakt van hun informatie en systemen (ANG, ISLP) en in bepaalde gevallen onder hun bevoegdheid vallen.

Hierdoor is er voor gekozen de gegevensbescherming volwaardig in te bedden in de organisatie en kunnen zo procedurele fouten in strafzaken voorkomen worden. Daartoe is er een dienst Data Protection Office (DPO) opgericht. Deze bestaat onder meer uit een diensthoofd Data Protectione Officer en een adjunct, als volwaardige vervanger. 

Bovendien is het nodig om, in de huidige maatschappelijke context inzake veiligheid, een dienst Security op te richten. Deze dienst focust zich voornamelijk op de fysieke beveiliging, in tegenstelling tot de beveiliging van data, zoals hierboven omschreven. De dienst wordt geleid door een Securitymanager die als hoofdtaak heeft de veiligheid op een proactieve en een voor de organisatie overkoepelende manier te benaderen, en dit zowel op strategisch, tactisch als operationeel niveau. Om de continuïteit van deze taken te garanderen is het nodig dat de Securitymanager wordt bijgestaan door een adjunct .

De dienst DPO en de dienst Security ressorteren onder de afdeling Kwaliteitszorg, gelet de link met de vertrouwelijkheid en onafhankelijkheid. De Data Protection Officer en de Securitymanager rapporteren rechtstreeks aan de korpschef.

Argumentatie

Conform het statuut voor de personeelsleden van het administratief en logistiek kader, in voege van 1 januari 2007, dient de loonklasse voor deze functies vastgesteld te worden. Het ministerieel besluit van 5 juni 2007 regelt het systeem van de weging van deze functies.

De functies van het A-niveau worden in vijf klassen onderverdeeld, genummerd van A1 tot A5 met daaraan verbonden een verschillende loonschaal. De functies worden ingedeeld na een weging op basis van een matrix met twee assen die de volgende criteria bevat:

  • as "omkadering": hiërarchie in dalende lijn, hiërarchie in stijgende lijn, budgettaire verantwoordelijkheid, autonomie in het raam van het personeelsbeheer;
  • as "bijdrage": opleidingsniveau vereist voor de uitoefening van de functie, ervaring vereist voor de uitoefening van de functie, complexiteit van de te behandelen problemen, invloed van de functie.
Op 25 september 2018 werd het voorstel voor de weging van deze functies van niveau A voor PZA overgemaakt aan de federale politie, DGR/DRP, conform de richtlijnen van de omzendbrief GPI 60.
 
Op 24 oktober 2018 ontving de korpschef het advies van de wegingscommissie (in bijlage). Het advies voor de functies van security manager en de adjunct is conform het voorstel van PZA en kan als dusdanig worden voorgesteld aan de gouverneur. Voor de functies van diensthoofd DPO en zijn adjunct werden bijkomende argumenten gevraagd om het voorstel te staven, meer bepaald inzake het vereiste opleidingsniveau en de complexiteit van de uitgevoerde taken. Deze werden op 5 november 2018 aangeleverd.
 

Op 22 november 2018 ontving de korpschef een nieuw advies voor deze twee laatste functies (in bijlage). Voor het diensthoofd DPO werd het voorstel gevolgd en kan deze weging als dusdanig worden voorgelegd aan de gouverneur. Voor het adjunct diensthoofd DPO wijkt het advies van de wegingscommissie af inzake het vereiste opleidingsniveau. Nochtans legt de GDPR verstrengde maatregelen op inzake de privacywetgeving waarbij er zware sancties worden opgelegd bij het niet navolgen van de regelgeving. In dat opzicht heeft het directie comité geoordeeld dat de correcte interpretatie van de wetgeving alsook het permanent uitvaardigen van adviezen bij het aanleggen, onderhouden en gebruiken van databanken een juridische kennis en dus specifiek diploma vereist.  Aangezien de adjunct instaat voor dezelfde adviezen onder meer bij afwezigheid van de DPO zelf, wordt deze diploma vereiste op beide niveaus weerhouden.

Vanaf de datum van de goedkeuring van het wegingssysteem zal de klasse vermeld worden in de publicatie van de vacante betrekkingen, alsook in de personeelsformatie. 

Juridische grond

  • wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus;
  • Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel in politiediensten, inzonderheid: deel II, het personeel, titel III, het administratief en logistiek kader, hoofdstuk II, de loonschalen;
  • Koninklijk Besluit van 23 maart 2007 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;
  • omzendbrief GPI 60 betreffende de weging van de functies van het niveau A van het administratief en logistiek kader van de politiediensten van 5 juni 2007.

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt, op advies van de korpschef, de weging van volgende functies van het niveau A van het administratief en logistiek kader in de respectievelijke loonklasses goed:

  • diensthoofd Data Protection Office: A3
  • adjunct-diensthoofd Data Protection Office: A2
  • Securitymanager: A3
  • adjunct-Securitymanager: A1

Artikel 2

De bijzonder rekenplichtige van de politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Wedden en toelagen:

A3 (twee personeelsleden)

A2 (één personeelslid)

A1 (één personeelslid)

 

 

Jaarwedde aan 100%:

2 x 32.380,00 EUR

1 x 25.880,00 EUR

1 x 21.880,00 EUR

 

 

budgetplaats: 60030
budgetpositie: 33091_11101_00
functiegebied: TDLP1SVG089901
subsidie: SUB_NR
fonds: LPA
begrotingsprogramma: NR
budgetperiode: 1800

 

 

NVT

 

 

 

 


Bijlagen

  • AdviesDRPPZAntwerpen221118.pdf
  • AdviesDRPPZAntwerpen241018.pdf