Terug
Gepubliceerd op 16/05/2019

2019_MV_00057 - Mondelinge vraag van raadsleden Peter Raats, Kristine Van pellicom: Betreft fietsbrug over de Arbeiderstraat (F1)

districtsraad Berchem
di 30/04/2019 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad; Arnold Peeters, districtsraadslid; Ria Vermeulen, districtsraadslid; Ilse Jacques, districtsraadslid; Peter Raats, districtsraadslid; Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Bruno De Saegher, districtsschepen; Geert Brouwers, districtsraadslid; Edwin De Cleyn, districtsschepen; Jan Poppe, districtsraadslid; Kris Gysels, districtsschepen; Peter Waeterschoot, districtsraadslid; Buket Karaca, districtsraadslid; Lucienne Verbraeken, districtsraadslid; Luc Van de Weyer, districtsraadslid; Janick Doré, districtsschepen; Kristine Van pellicom, districtsraadslid; David Danssaert, districtsraadslid; Clara Willemse, districtsraadslid; Jan Dedecker, districtsraadslid; Henri Van Herpen, districtsraadslid; Conny Budts, districtsraadslid; Ann De Potter, districtssecretaris; Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Ronny De Bie, districtsraadslid; Willem-Frederik Schiltz, districtsraadslid

Verontschuldigd

Erkan Ozturk, districtsraadslid

Secretaris

Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad
2019_MV_00057 - Mondelinge vraag van raadsleden Peter Raats, Kristine Van pellicom: Betreft fietsbrug over de Arbeiderstraat (F1) 2019_MV_00057 - Mondelinge vraag van raadsleden Peter Raats, Kristine Van pellicom: Betreft fietsbrug over de Arbeiderstraat (F1)

Motivering

Indiener(s)

Peter Raats, Kristine Van pellicom

Gericht aan

Bruno De Saegher

Tijdstip van indienen

zo 28/04/2019 - 23:49

Toelichting

 

Ergens halverwege de bestuursperiode 2006-2012 werd vanuit het toenmalige districtsbestuur geijverd voor een heraanleg van het F1 gedeelte op ons grondgebied tussen de Stanleystraat en de Deurnestraat.  Daarbij ontstonden ook de eerste ideeën om een fietsbrug over de Singel te bouwen.

We suggereerden toen al om deze brug zo te bouwen dat ze thv het station Berchem naast de sporen zou lopen om eerst een connectie te maken met het fietsparkeergebouw dat toen gepland werd aan de Posthoflei.  Verder werd voorgesteld om deze fietsbrug niet alleen over de Singel te laten lopen maar verder door te trekken tot voorbij het kruispunt met de Arbeiderstraat, omdat, zo werd geargumenteerd, dit kruispunt anders in de toekomst door het groeiend aantal  fietsers een probleem aan veilige doorstroming zou kennen.

Om technische en financiële redenen werd dit voorstel niet volledig weerhouden en beperkte men zich in het uiteindelijke ontwerp (en de latere realisatie) tot de aantakking langs de sporen met het fietsparkeergebouw en de brug over de Singel. Deze buigt dan uit om aan te sluiten boven op de Posthofbrug. Deze realisatie liet echter zowat tien jaar op zich wachten (opening mei 2018). Ondertussen had de tijd niet stilgestaan.

In 2011 was het deel van de F1 aan Roderveldlaan reeds aangelegd op de huidige breedte.

Het succes van de F1 liet de laatste 10 jaar niet op zich wachten en het steeds stijgend aantal fietsers maakt reeds enige tijd dat dit deel, tussen Posthofbrug en Deurnestraat, verzadigde.

Het probleem dat voorspeld was ter hoogte van de Arbeiderstraat is de jongste tijd niet meer uit de actualiteit weg te denken. Zeker na de opening van de brug over Singel. De massa fietsers stroppen daar op en ook het andere verkeer ondervind de nodige hinder, waardoor dit ook een meer dan gevaarlijk kruispunt is geworden.

De voorbije maanden heeft men geëxperimenteerd met de groentijden en zelfs vierkant groen aan de verkeerslichten om het probleem te ondervangen, echter zonder succes.

Vandaag lijken de geesten eindelijk te rijpen om hier alsnog een fietsbrug te realiseren om dit “probleem”, of beter gezegd het succes van de F1 te ondervangen.

Op de toelichting van de dienst mobiliteit van de provincie Antwerpen in de districtsraad tijdens de vorige bestuursperiode omtrent de mogelijke realisatie van de F11 langs de Saffierstraat verwees het diensthoofd naar het feit dat men tien jaar geleden beter naar ons geluisterd had om een brug tot over de Arbeiderstraat te leggen en dat ze daaruit geleerd hadden. Echter, men kwam daar geen oplossing voor dit probleem aanreiken maar men kondigde wel liefst drie bruggen aan langs de Saffierstraat. Daartegenover staat uiteraard een stevig prijskaartje. We weten vandaag echter helemaal niet of deze plannen uitvoerbaar zullen blijken, noch is er vandaag zicht op een exacte timing.

Nu het probleem van de Arbeiderstraat zich de jongste tijd zo manifesteert, heeft men niet stilgezeten. Reeds eerder werd bv via het comité BAF gepleit om meer in te zetten op een verbeterde connectiviteit van de F1 met een fietsbrug over de Arbeiderstraat, een verbreding van de F1 op de Roderveldlaan en een diagonale tunnel thv prieel die zo de aansluiting met de F11 kan verzekeren via de Zilverbeeklaan.

Na een recente tussenkomst over het kruispunt van de Arbeiderstraat in de gemeenteraad te Antwerpen door Groen komt enkele dagen later (einde vorige week) Schepen Koen Kennis nu met de oplossing: “we moeten een brug bouwen over de Arbeiderstraat om dat op te lossen”!

Uiteraard zijn we zeer blij met het feit dat nu eindelijk alle spelers na ruim tien jaar tot deze vaststelling komen. Het zal de fietser ook geen zorg zijn wie dit nu uiteindelijk realiseert maar er zijn wel enkele bedenkingen bij te maken.

Het bouwen van deze brug kan vanuit de huidige situatie eenvoudig zorgen voor al de nodige connecties met het lokale fietspadennet en het Ringfietspad, door van boven op de Posthofbrug (voorbij de ring en onderliggende spoorlijn) de fietsbrug terug af te doen buigen naar de spoorwegberm en zo tot voorbij de Arbeiderstraat weer te laten dalen. De keuzes voor het verdere traject kunnen dan op de Posthofbrug gemaakt worden.

Om die brug op het fietspad van de Roderveldlaan te laten neerdalen is er echter ruimte nodig. Dit betekent dat het fietspad zelf dient verbreed te worden, zodat de fietsers die vanuit de andere richting komen alle mogelijke keuzes onderaan/naast deze brug kunnen maken om zo geen onnodige omrijfactoren te hebben en onnodig op- en af de brug te moeten rijden.

Het is dan ook wenselijk om de F1 over de ganse lengte tot in Mortsel te verbreden om te voldoen aan de huidige normen van het Vlaams Vademecum Fietsvoorzieningen (= 6 meter). Daarenboven is het meer dan logisch en wenselijk om dan thv van het prieel een diagonale tunnel onder de sporen te leggen om zo via de Zilverbeeklaan de F1 en de F11 kwaliteitsvol te verknopen. Dit laatste werd op onze vraag deels al onderschreven in het Berchemse bestuursakkoord.

Vandaag zijn er bij ons weten geen middelen voorzien voor deze dringend noodzakelijke brug, noch voor de eveneens noodzakelijke verbeteringen aan de F1.

Ons inzien is het dan ook vandaag een zeer wijze optie om de reeds voorziene middelen (binnen het Fietsfonds, provincie en stad) voor de realisatie van de F11 op Berchems grondgebied te verschuiven naar de realisatie van de fietsbrug aan de Arbeiderstraat, tunnel onder de sporen met connectie tot de F11 aan de Vosstraat én de verbeteringen aan de F1, waardoor dit versneld gerealiseerd kan worden.

(Bijlage: schematische voorstelling op luchtfoto)

Vandaar onze vragen:

Bent u het eens dat de nood voor een duurzame oplossing aan de Arbeiderstraat vandaag zeer urgent is?

Is het districtscollege op de hoogte van de plannen van schepen Kennis?

Is dit teruggekoppeld met de Provincie?

Steunt het huidige districtsbestuur dit voorstel?

Binnen welke termijn denkt men dit te realiseren?

Vanwaar zouden de middelen komen voor de nodige werken aan de brug en de F1?

Bent u bereid om asap een overleg te vragen tussen de stad, provincie, District, Fietsersbond en BAF om tot een vergelijk te komen waar eenieder versneld beter van kan worden?

Bespreking

Antwoord

Financieel:

Zoals u weet maken stad en district momenteel hun meerjarenbegrotingen op.  We hebben ook vernomen dat de stad een brug over de Arbeiderstraat voorlegt in de meerjarenbegroting. 

Als district zijn we blij met deze keuze en perspectief.

In de financiering worden zowel de brug als de hellingen en verknoping met kruisend fietspad Arbeiderstraat voorzien.

Verschuiving middelen  <> extra middelen:

Neen, waarom zouden we dat doen.

Zowel de FOS Lier  als FOS Mechelen zijn van groot belang om sterk uitgebouwd te worden op het hoogte Niveau.

Voor lager gaat stad en Provincie niet.

De partners zijn volop bezig met de uitbouw van de FOS Lier. 

  • De Provincie doet het stuk Safierstraat
  • gelijktijdig voorziet het district en Waterlink de lokale straat en groen park
  • Stad bouwt bruggen over Ring en Singel om station en Post X aan te sluiten = onderdeel van ambitieuze model split voor de kantoorlocatie  (zij betalen mee aan de rbuggen)
  •  Ontdubbelen voet en fiets:  de ontwikkelaar post x heeft reeds de voetgangersbrug gerealiseerd

Vandaar onze vragen:

Bent u het eens dat de nood voor een duurzame oplossing aan de Arbeiderstraat vandaag zeer urgent is?

  • Ja:   vandaar dat de stad dit voorlegt in de meerjarenbudgettering

Is het districtscollege op de hoogte van de plannen van schepen Kennis

  • Ja het is mede door onze vraag ook dat we deze keuze /hoge ambitie/ naar voor schuiven. De stad en district zitten hier op eenzelfde lijn.

Is dit teruggekoppeld met de Provincie?

  • De provincie heeft zelf de brug over de Singel voorzien en heeft zoals u zelf aangeeft gekozen voor bruggen op de saffierstraat.
  • Het is dus logisch dat ook de Arbeiderstraat op fietsostradeniveau gebracht wordt.

Steunt het huidige districtsbestuur dit voorstel?

  • Ja

Binnen welke termijn denkt men dit te realiseren

  • Dit is een verantwoordelijkheid van de stad

Vanwaar zouden de middelen komen voor de nodige werken aan de brug en de F1?

  • Meerjarenplanning wordt dit bekeken – en zoals steeds bekijkt de stad of er subsidielijnen beschikbaar zijn.  Dit is een algemene werkwijze voor alle infra dossiers.

Bent u bereid om asap een overleg te vragen tussen de stad, provincie, District, Fietsersbond en BAF om tot een vergelijk te komen waar eenieder versneld beter van kan worden?

  • Dit is reeds gebeurd het afgelopen jaar zowel in infomomenten, participatiemomenten en verschillende directe contacten.
  • De ambitie is hoog en er wordt gekozen voor 2 volledig uitbegouwde fietsostrades die tot aan het Station Berchem Lopen.
  • Een samenvoeging van beide op de tak Posthofbrug is geen voorkeur van de stad en provicnie aangezien de cappaciteit vandaag al verzadigd raakt en dus hierdor we binnenkort als de FOS Lier opkomt een groot probleem gaan hebben.
ma 06/05/2019 - 10:53