Beste collega’s van de districtsraad,
De meesten onder jullie zullen ongetwijfeld het artikel wel ergens hebben zien passeren dat
gaat over de renovatie van de oude fabrieksgebouwen van ATEA in de Belpaire- en
Coveliersstraat.
Er wordt een stukje New York in Berchem beloofd: 77 nieuwe lofts en appartementen met
een industrieel karakter en een commercieel gelijkvloers.
Dit bracht weer de nodige tumult in deze buurt teweeg en gezien ik daar ook woon werd ik
door verschillende buren aangesproken.
Ik wil graag de spreekbuis zijn van mijn buurt en zal hier proberen de zorgen en de vragen
van de bewoners voor te leggen aan het college.
Eerst een situatieschets:
Toen Moortgat de brouwerij van De Koninck overnam, waaide er plots een nieuwe wind door
de buurt. Heel de site van de brouwerij werd opgeknapt en er kwamen winkels, café’s,
restaurants en een museum.
Ik denk dat de meeste mensen uit de buurt dit enkel kunnen toejuichen.
De brouwerij die stilaan aan het verkommeren was, samen met de leegstaande panden,
kregen een nieuwe, hippe invulling.
De buurt bruist van het leven.
Kers op de taart was de verbouwing van de oude magazijnen in de Coveliersstraat tot Yust:
een complex met woonfaciliteiten en een hotel met 130 bedden!
Deze verbouwingen zijn echter niet zonder slag of stoot verlopen en hebben heel wat
ongenoegen bij de buren veroorzaakt.
1 van de grootste problemen was het gebruik van de parking, die haar inrit heeft in de
Wijnstraat, als toegang tot de werf.
De inrit van deze parking blijkt veel te smal te zijn voor de vrachtwagens die kranen en
ander materiaal voor de verbouwingen aan en af voerden.
De mensen die naast de inrit wonen, of aan de overkant ervan, zijn meerdere keren uit hun
bed gedaverd doordat er tegen hun huizen gereden werd. (Zie hiervan enkele foto’s in
bijlage).
Ook de draaiende motoren van de vrachtwagens die hun bocht niet kunnen nemen om op
de parking te rijden doordat er auto’s aan de verkeerde kant van de straat geparkeerd staan,
zorgden ervoor dat iedereen wakker werd voordat hun wekker afliep.
Toen de werken achter de rug waren haalde iedereen opgelucht adem.
Tot nadien bleek dat er iedere maand een rooftop party zou gehouden worden op het dak
van het hotel. Vaarwel nachtrust voor iedereen die zijn slaapkamer heeft aan de binnenkant
van het huizenblok en voor de bewoners van de appartementen aan de Grote Steenweg.
Ook het nieuws over de renovatie van het ATEA gebouw doet de beelden van de vorige werf
terug komen.
Daarom stel ik het college volgende vragen:
1. Hebben jullie weet van de geplande rooftop party’s die zouden doorgaan op het dak van
YUST in de Coveliersstraat? Hebben zijn hiervoor een vergunning of gaat het hier om en 1-
malig, gepland evenement?
2. Hebben jullie de plannen van de nieuwbouw in de Belpairestraat ter hoogte van de
huisnummers 20-22 kunnen inzien en weten jullie dan ook hoe de nieuwe inrit naar de
ondergrondse parking georganiseerd gaat worden?
3. Maakt het hotel YUST ook gebruik van de parking met inrit in de Wijnstraat? Welke
afspraken zijn daar rond gemaakt? Blijft de poort dan in de toekomst dag en nacht open?
4. Weten jullie hoe de werf van de verbouwingen aan de ATEA-building in de Belpaire en
Coveliersstraat ingericht gaat worden?
5. Maken jullie afspraken met de nieuwe aannemer over de grootte van de vrachtwagens die
door de Wijnstraat op de parking moeten?
6. Is de aannemer op de hoogte van de geplande heraanleg van de Boomgaardstraat in
2020 en valt dit te combineren met deze werf?
7. Gaat de verkeerspolitie beter toezicht houden op het parkeerverbod in de Wijnstraat zodat
vrachtwagens (en ook brandweerwagens) geen problemen hebben bij het oprijden van de
parking tijdens de werken maar ook op alle andere dagen?
1. Hebben jullie weet van de geplande rooftop party’s?:
neen, er is ook geen vergunning
2. Hebben jullie de plannen van de nieuwbouw in de Belpairestraat kunnen inzien en weten jullie dan ook hoe de nieuwe inrit naar de ondergrondse parking georganiseerd gaat worden?:
het district wordt niet betrokken bij vergunningen. Dit is te betreuren.
3. Maakt het hotel ook gebruik van de parking met inrit in de Wijnstraat? Welke afspraken zijn daar rond gemaakt? Blijft de poort dan in de toekomst dag en nacht open?
idd via Wijnstraat
4. Weten jullie hoe de werf ingericht gaat worden?
Nog te vroeg, pas in de uitvoeringsfase. Zover is men nog niet.
5. Maken jullie afspraken met de nieuwe aannemer over de grootte van de vrachtwagens die door de Wijnstraat op de parking moeten?
idd. Dit gebeurt in het signalisatieoverleg
6. Is de aannemer op de hoogte van de geplande heraanleg van de Boomgaardstraat en valt dit te combineren met deze werf?
ook in signalisatieoverleg
7. Gaat de verkeerspolitie beter toezicht houden op het parkeerverbod in de Wijnstraat zodat vrachtwagens (en ook brandweerwagens) geen problemen hebben bij het oprijden van de parking?
af te wachten