Terug
Gepubliceerd op 22/05/2019

2019_DRBE_00029 - Huishoudelijk reglement district Berchem - Opheffing oud reglement. Nieuw huishoudelijk reglement - Goedkeuring

districtsraad Berchem
di 21/05/2019 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad; Arnold Peeters, districtsraadslid; Ria Vermeulen, districtsraadslid; Ilse Jacques, districtsraadslid; Peter Raats, districtsraadslid; Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Erkan Ozturk, districtsraadslid; Bruno De Saegher, districtsschepen; Geert Brouwers, districtsraadslid; Edwin De Cleyn, districtsschepen; Jan Poppe, districtsraadslid; Kris Gysels, districtsschepen; Peter Waeterschoot, districtsraadslid; Buket Karaca, districtsraadslid; Lucienne Verbraeken, districtsraadslid; Luc Van de Weyer, districtsraadslid; Janick Doré, districtsschepen; Kristine Van pellicom, districtsraadslid; Willem-Frederik Schiltz, districtsraadslid; Clara Willemse, districtsraadslid; Jan Dedecker, districtsraadslid; Henri Van Herpen, districtsraadslid; Conny Budts, districtsraadslid; Ann De Potter, districtssecretaris; Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Ronny De Bie, districtsraadslid; David Danssaert, districtsraadslid

Secretaris

Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad
2019_DRBE_00029 - Huishoudelijk reglement district Berchem - Opheffing oud reglement. Nieuw huishoudelijk reglement - Goedkeuring 2019_DRBE_00029 - Huishoudelijk reglement district Berchem - Opheffing oud reglement. Nieuw huishoudelijk reglement - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Op 28 maart 2013 (jaarnummer 31) keurde de districtsraad het Huishoudelijk reglement district Berchem goed. Aangezien het DLB een aantal wijzigingen aanbrengt, wordt het Huishoudelijk reglement district Berchem van 2013 opgeheven en zal een nieuw reglement worden aangenomen met dezelfde titel.

Dit reglement regelt de interne werking van de bestuursorganen van het district Berchem. Het bevat de bepalingen die worden opgelegd door artikel 38 DLB. Het huishoudelijk reglement vormt een aanvulling op het DLB. Het is beperkt tot zaken die niet geregeld worden door het DLB en waarvoor het bestuur zelf autonomie (of een verplichting) heeft om een regeling uit te werken in het huishoudelijk reglement. Voor een volledig begrip van het regelgevend kader dient het reglement dan ook samen gelezen te worden met het DLB (en de eventueel toepasselijke uitvoeringsbesluiten). Bij de artikels in het reglement wordt verwezen naar de toepasselijke artikels uit het DLB/de uitvoeringsbesluiten.

Artikel 133 DLB bepaalt onder andere dat de handelingen en de beslissingen van de districtsraad niet in strijd mogen zijn met de besluiten van de gemeenteraad. Elke ogenschijnlijke tegenstrijdigheid tussen de bepalingen van het huishoudelijk reglement en deze van het BOSA moet dan ook aldus worden uitgelegd.

Juridische grond

Overeenkomstig art. 38 en art. 119 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB) stelt de districtsraad bij het begin van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de districtsraad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:

  1. de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van districtsraadslid of lid van het districtscollege;
  2. de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de districtsraadsleden, alsook de wijze waarop de districtssecretaris of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
  3. de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de districtsraad openbaar worden gemaakt;
  4. de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor districtsraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die het district opricht en beheert;
  5. de voorwaarden waaronder de districtsraadsleden hun recht uitoefenen om aan de districtsburgemeester en het districtscollege mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
  6. de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de districtsraadsleden;
  7. de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
  8. de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van het district, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
  9. de nadere voorwaarden waaronder het recht om verzoekschriften in te dienen, wordt uitgeoefend, en de wijze waarop de verzoekschriften worden behandeld;
  10. de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid

De districtsraad kan het huishoudelijk reglement op elk moment wijzigen.

Ook in andere (over het DLB verspreide) artikels wordt opgelegd om bepaalde zaken uitdrukkelijk in het huishoudelijk reglement op te nemen.

Overeenkomstig art. 54 en 129 DLB neemt het districtscollege bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement aan waarin het nadere regels vaststelt over zijn werking.

Artikel 133 DLB bepaalt onder andere dat de handelingen en de beslissingen van de districtsraad niet in strijd mogen zijn met de besluiten van de gemeenteraad.

Het Besluit van de Vlaamse Regering houdende het statuut van de lokale mandataris van 6 juli 2018.

Aanleiding en context

Op 28 maart 2013 (jaarnummer 31) keurde de districtsraad het Huishoudelijk reglement district Berchem goed. 

Op 22 december 2017 werd de tekst van het Decreet lokaal bestuur (DLB) goedgekeurd. Het DLB vervangt het Gemeentedecreet en voert een aantal bijkomende verplichte vermeldingen in die dienen te worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de raden en uitvoerende organen.

Op 25 februari 2019 (jaarnummer 130) keurde de gemeenteraad het Basisreglement bestuurlijke organisatie stad Antwerpen goed.

Het districtscollege keurde op 25 maart 2019 (jaarnummer 45) het nieuwe huishoudelijk reglement goed voor de bepalingen die op het districtscollege van toepassing zijn en besliste om het huishoudelijk reglement ter goedkeuring aan de districtsraad voor te leggen.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TBE07 - Berchem heeft een sterk bestuur en een optimale administratie die ten dienste staat van al haar inwoners
1TBE0704 - Het district beschikt over de juiste middelen om haar politieke en ceremoniële taken uit te voeren
1TBE070401 - De politieke werking voldoet aan zijn verplichtingen

Besluit

De districtsraad Berchem keurt het volgende besluit goed met:

stemmen VOOR: Evi Van der Planken, Bruno De Saegher, Ilse Jacques, Jan Poppe, Lieselot Keymis, Janick Doré, Jan Dedecker, Henri Van Herpen, Conny Budts, Edwin De Cleyn, Buket Karaca, Willem-Frederik Schiltz, Kris Gysels

ONTHOUDINGEN: Luc Van De Weyer, Ria Vermeulen, Erkan Öztürk,  Arnold Peeters, Peter Waeterschoot, Lucienne Verbraeken, Peter Raats, Kristine Van pellicom, Clara Willemse, Geert Brouwers

De districtsraad berchem beslist:

Artikel 1

De districtsraad heft het Huishoudelijk reglement district Berchem, zoals aangenomen op 28 maart 2013 (jaarnummer 31) integraal op.

Artikel 2

De districtsraad keurt het Huishoudelijk reglement district Berchem goed voor de bepalingen in het reglement die op de districtsraad van toepassing zijn.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20190521_Huishoudelijk_reglement_district_Berchem.pdf