Terug
Gepubliceerd op 25/06/2019

2019_GR_00392 - Politiezone Antwerpen - Wijziging invullingsmogelijkheden personeelsformatie .Directie Operaties. Hybride invulling coördinator openbare orde - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 24/06/2019 - 19:30 Bernarduscentrum
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Yasmine Kherbache, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Karen Maes, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Mark Tijsmans, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Elisabeth van Doesburg, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Peter Wouters, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Erica Caluwaerts, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Gerolf Annemans, raadslid; Mohamed Chebaa Amimou, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Verontschuldigd

Ludo Van Campenhout, schepen; Güler Turan, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2019_GR_00392 - Politiezone Antwerpen - Wijziging invullingsmogelijkheden personeelsformatie .Directie Operaties. Hybride invulling coördinator openbare orde - Goedkeuring 2019_GR_00392 - Politiezone Antwerpen - Wijziging invullingsmogelijkheden personeelsformatie .Directie Operaties. Hybride invulling coördinator openbare orde - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bijzondere rekenplichtige van de politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten via de weddenkredieten van de politiebegroting van 2019.

Regelgeving: bevoegdheid

Overeenkomstig artikel 56 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, benoemt of werft de gemeenteraad de andere leden van de lokale politie aan, volgens de voorwaarden en nadere regels vastgesteld door de Koning.

Aanleiding en context

Bestuursorgaan Datum Jaarnummer Beslissing
gemeenteraad 27 januari 2014 15 Lokale Politie Antwerpen - Personeelsbehoefteplan- goedkeuring

Op 27 januari 2014 (jaarnummer 15) keurde de gemeenteraad het personeelsbehoefteplan van Politiezone Antwerpen goed.

Argumentatie

Gezien de taak van voetbalcoördinator, binnen de functie van coördinator Openbare Orde, zich vooral situeert in de voorbereiding van de dossiers en de ondersteuning van de gold commander tijdens voetbalwedstrijden, zijn er geen bestuurlijke bevoegdheden vereist.  De vereiste OBP bevoegdheden (officier van bestuurlijke politie) zijn binnen de taken van voetbalcoördinator niet noodzakelijk voor de uitoefening van de functie van coördinator Openbare Orde.

De functie, huidige invulling voorzien door een operationele medewerker uit het officierenkader (commissaris - CP), kan om die redenen ook uitgevoerd worden door een operationeel personeelslid uit het middenkader (hoofdinspecteur - HINP).  

De functie coördinator Openbare Orde wordt voortaan hybride (CP/HINP).  Deze wijziging betreft enkel een uitbreiding van de mogelijkheden om de functie in te vullen.

Juridische grond

  • wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus;
  • Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel in politiediensten, inzonderheid: deel II, het personeel, titel III, het administratief en logistiek kader, hoofdstuk II, de loonschalen;
  • Koninklijk Besluit van 23 maart 2007 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;
  • omzendbrief GPI 60 betreffende de weging van de functies van het niveau A van het administratief en logistiek kader van de politiediensten van 5 juni 2007.

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt, op advies van de korpschef, goed dat binnen de bestaande personeelsformatie de functie van coördinator openbare orde als hybride functie wordt voorzien en dus ook toegankelijk voor een operationeel personeelslid uit het middenkader.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.