Terug
Gepubliceerd op 25/06/2019

2019_GR_00384 - Omgevingsvergunning. Zaak van de wegen - OMV_2018091666. District Berchem. Borsbeeksebrug ZN - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 24/06/2019 - 19:30 Bernarduscentrum
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Jan Penris, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Yasmine Kherbache, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Karen Maes, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Mark Tijsmans, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Elisabeth van Doesburg, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Peter Wouters, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Erica Caluwaerts, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Mohamed Chebaa Amimou, raadslid; Serge Muyters, korpschef; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Verontschuldigd

Ludo Van Campenhout, schepen; Güler Turan, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2019_GR_00384 - Omgevingsvergunning. Zaak van de wegen - OMV_2018091666. District Berchem. Borsbeeksebrug ZN - Goedkeuring 2019_GR_00384 - Omgevingsvergunning. Zaak van de wegen - OMV_2018091666. District Berchem. Borsbeeksebrug ZN - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

Argumentatie

Wijzigingslus

De aanvrager heeft een verzoek ingediend om zijn oorspronkelijke aanvraag te wijzigen. Dit verzoek werd aanvaard, waardoor de wijzigingen mee beoordeeld worden. De wijziging betreft het niet voorzien van de rij bomen langs de zijde van de autosnelweg. In deze zone wordt op de hoek met de Borsbeeksebrug en de inrit van Post X een nieuwe hoogstammige boom voorzien. Gelet op de schaal van het project is dit slechts een beperkte wijziging.

Adviezen 

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

21 februari 2019

21 maart 2019

Ongunstig

AQUAFIN NV

21 februari 2019

26 april 2019

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

21 februari 2019

22 maart 2019

Voorwaardelijk gunstig

FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart

21 februari 2019

4 april 2019

Voorwaardelijk gunstig

INFRABEL

21 februari 2019

26 februari 2019

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ centrale preventie (LP/CP)

21 februari 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

21 februari 2019

27 februari 2019

Geen bezwaar

Vlaamse Milieumaatschappij

21 februari 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

Interne adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen

21 februari 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsontwikkeling/ mobiliteit

21 februari 2019

5 maart 2019

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

21 februari 2019

5 maart 2019

Toetsing voorschriften 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gedeeltelijk gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Post X, goedgekeurd op 23 juni 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 - zone voor gemengde functies - kantoren en recreatie/maatschappelijke functies (Ge).

Het eigendom is gedeeltelijk gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, gedeeltelijk in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening. (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) 

Het eigendom is gedeeltelijk gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, gedeeltelijk in een groengebied. De groengebieden zijn bestemd voor het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu. In de groengebieden geldt een principieel bouwverbod. In principe worden enkel de werken toegelaten die gericht zijn op of verenigbaar zijn met het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu. 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.) 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling. 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan en het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
    (De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
    De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
  • Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
    (De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
    De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

  • Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
    (De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
    De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
  • Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
    (De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
    De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode. 

Sectorale wetgeving

  • MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
    Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
  • Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
    Het voorliggende wijzigingen hebben een beperkte impact en liggen niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
  • Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
    (De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
    De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
  • Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
    (Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
    Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag. 

Omgevingstoets 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid – functionele inpasbaarheid
De aanvraag beperkt zich tot aanleg van de ruimte rond en tussen reeds vergunde gebouwen. 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De wijzigingen aan het openbaar domein komen het gebruiksgenot ten goede, uitgezonderd:

  • Tussen het plantvak en gebouw 8 aan zijde Binnensingel is geen geleiding voorzien voor blinden- en slechtzienden. Een voelbare gidslijn (vb materiaalovergang of goot) volstaat hiervoor, het is echter niet duidelijk of de getekende materiaalovergang voldoende voelbaar is;
  • Het verkeerspaaltje en 6 verdwijnpalen aan de zijde Borsbeeksebrug staan in de looplijn (gevellijn) van blinden en slechtzienden. Er dient een vrije afstand van 90cm opengelaten te worden;
  • Ook voor de toegang van de fietsenparking dient er 1 paaltje te worden voorzien. (centraal, zodat fietser die de fietsgoot gebruiken er geen last van hebben);
  • De blindengeleidetegels die in de zone met blauwe hardsteen geplaatst worden dienen zelf ook in blauwe hardsteen vervaardigd te worden (dit materiaal is niet gespecifieerd op de plannen);
  • Ter hoogte van de deur die uitkomt op het openbaar domein vanuit de publieksruimte van het politiekantoor is weinig ruimte ten gevolge van de opstelling van de betonnen zitbanken (inrijbeveiliging). Het is aangewezen om deze uitgang iets meer open te werken (rekening houdend met de inrijbeveiliging) voor bezoekers die het kantoor via deze deur verlaten. Het is bovendien niet aanvaardbaar dat deze deur naar buiten toe draait over het openbaar domein. Een oplossing met bv. een schuifdeur of een deur die draait binnen het gevelvlak is hier aangewezen.

Het agentschap Wegen en Verkeer geeft ongunstig advies met de argumentatie dat de direct werkende normen van volgende besluiten worden geschonden:

  • het koninklijk besluit van 4 juni 1958 inzake vrije stroken langs snelwegen: ‘Artikel 3 van het KB bepaalt dat het verboden is langs aansluitingscomplexen van autosnelwegen over een diepte van 10 meter van de grens van het autosnelwegdomein hoogstammige bomen te planten of aanplantingen met een hoogte groter dan 1 meter te doen.
    De vergunningsaanvraag is strijdig met de bepalingen van het KB gelet op volgende redenen:
    • Er mogen geen hoogstammige bomen voorzien worden in de eerste 10 meter.
    • Vanaf de grens van het autosnelweg domein kan in de eerste 2 meter enkel gras toegelaten worden. Daarna bestaat de mogelijkheid om lage (niet hoger dan 1 meter) inheemse struiken te planten. Dit uit het oogpunt van onderhoudswerken aan bvb de vangrails en de rioolbuizen in het autosnelweg domein.
  • het besluit van 29 maart 2002 betreffende het toekennen van vergunningen, het vaststellen en innen van retributies voor het private gebruik van het openbaar domein van de wegen, de waterwegen en hun aanhorigheden, de zeewering en de dijken: ‘Artikel 2 van dit besluit bepaalt dat voor ingebruiknemingen van het domeingoed vooraf een domeinvergunning verkregen moet worden van de domeinbeheerder. De aangevraagde constructie bevindt zich op het openbare domein van de gewestwegen. Dit is niet toegelaten zonder een domeinvergunning ervoor te bekomen van het Agentschap en een retributie te betalen. Er werd nog geen vergunning aangevraagd voor de inname van het openbaar gewestdomein.
    Dergelijke vergunning kan ook niet toegestaan worden. Er kan namelijk enkel een domeinvergunning bekomen worden voor de constructie opgesomd in het Besluit. De aangevraagde publiciteitsinrichting valt hier niet onder. Ook de omgevingsvergunning moet dus geweigerd worden voor wat betreft de plaatsing van de vlaggenmasten op het openbaar domein langs de R010.
  • het Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning: ‘Om een zorgvuldige beoordeling te kunnen maken van de voorliggende aanvraag is het noodzakelijk dat het Agentschap Wegen en Verkeer over alle vereiste informatie beschikt. Op basis van voorliggende stukken bij de vergunningsaanvraag kan er geen advies worden gegeven. Van zodra de vergunningsaanvraag volledig is, kan er een nieuwe adviesvraag ingediend worden.
    De in de nota vernoemde vlaggenmasten zijn niet terug te vinden op de bijgevoegde inplantingsplannen. Ook is er nergens enige informatie terug te vinden aangaande afmetingen en de eventuele boodschap op deze vlaggen.’

Bijgevolg zal bijkomend worden opgelegd:

  • geen hoogstammige bomen te voorzien binnen de eerste 10 meter van de grens van het autosnelwegdomein;
  • vanaf de grens van het autosnelweg domein in de eerste 2 meter enkel gras te voorzien en daarna gras of lage (niet hoger dan 1 meter) inheemse struiken;
  • geen vlaggenmasten te voorzien op het openbaar domein langs de R010.

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat de in deze aanvraag vervatte werken geen aanleiding geven tot de vermeerdering van het aantal woongelegenheden of functiewijziging.

Zaak van de wegen

Toegangen
Auto’s rijden de ondergrondse parking in vanaf de Borsbeeksebrug (via de Ventweg langsheen de Ring). Leveranciers volgen dezelfde route.
Fietsers kunnen via een fietsenhelling vanaf de Binnensingel in de centrale fietsenparking rijden. Gezien de bouwlijn op vraag van de stadsdiensten 5 meter extra naar achteren is geschoven ten opzichte van de perceelsgrens, wordt een zeer brede publieke strook gecreëerd dat fietsverkeer in twee richting toelaat naast een stroom voetgangersverkeer.
Voor voetgangers en rolstoelgebruikers is de site is niet alleen toegankelijk via de oversteekplaats aan het kruispunt Singel-Borsbeeksebrug, maar ook tussen de gebouwen 8 en 9 is er een grote opening die met zwak hellend vlak naar de rondgang leidt. De site opent zich met nadruk naar het stationsplein en naar de residentiële wijk Zurenborg die zich in het noorden bevindt. Het bestaande pad langs de spoorweg vormt de verbinding met het treinverkeer.

Voetpad Borsbeeksebrug
De verbrede voetpaden aan de Borsbeeksebrug zijn in proportie tot de bebouwing en laten een vlotte circulatie toe langsheen het project en naar de verschillende toegangen van het plein, de Lokale Politie Antwerpen en de Ventweg. Op de hoek aan de Borsbeeksebrug verloopt het sterk verbrede voetpad verder langs occasionele doorgangen van de Lokale Politie Antwerpen tot aan de hoofdingang en -uitgang voor gemotoriseerd verkeer en dienstvoertuigen met name de Ventweg. Net voorbij de hoekzone wordt een bredere en langgerekte plantzone voorzien die aan de openbare wegzijde wordt afgebakend door een betonnen zitbank. De voetpaden worden uitgevoerd met blauwe steenklinkers in formaat 5-40 (b-l). Ze worden dwars op de looprichting en gebouwen in verband geplaatst. De voetpaden worden na aanleg openbaar gebied. De rooilijn wordt op de bouwlijn gelegd.

Hoofdtoegang
Tussen de gebouwen 8 en 9 is de hoofdtoegang voor voetgangers gelegen die het binnenplein ontsluit. De toegang is afgesloten met vaste en verwijderbare palen in de lijn van de bank die voor het gebouw 8 ligt. Deze brede zone leidt de voetganger via een zachte helling naar het hoger gelegen plein. Aan deze helling is er ook toegang naar de ondergelegen fietsenberging via een fietstrap. Tevens wordt hier de site verbonden met het overliggende stationsplein via een brug. Op de helling naar het hoger gelegen plein worden blauwe steenklinkers met een breedte van 5 cm voorzien. De lengten echter worden in 3 maten aangewend (20-30-40 cm). Deze zone ligt op privaat gebied.

Binnenplein
Het circa 130 meter lange plein wordt aan vier zijden ingebed door de beschermende en overdekte 4 meter brede en hoge colonnade die toegang verleent naar alle kantoren en naar de onderliggende parking (trap onder de luifel bij gebouw 6). Tevens biedt deze colonnade doorgang naar de 4 patio’s die vervat zitten tussen de gebouwen 2 tot 6. De resterende breedte van circa 23 meter in openlucht is opgevat als een urbaan plein dat ruimte biedt aan zowel residenten als bezoekers en aan de terrassen van het restaurant dat in gebouw 9 gehuisvest is. Het hele plein wordt uitgevoerd in Indische Gres-zandsteen met bruinige kleur.

Ventweg
Aan de oostelijke Ringzijde ligt de Ventweg. Deze geasfalteerde rijweg ontsluit alle gemotoriseerd verkeer naar en van de site via 2 rijwegen. De Ventweg biedt doorgang aan de dienstvoertuigen van de Lokale Politie Antwerpen die hun aparte en beveiligde toegang hebben via het transporthof. Verderop zijn de in- en uitgangen gesitueerd van de ondergrondse parking. De verharde delen en hellende vlakken die de Ventweg verbinden met het plein worden uitgevoerd in verstevigde grasdallen.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

5 februari 2019

Volledig- en ontvankelijk

21 februari 2019

Start openbaar onderzoek

28 februari 2019

Einde openbaar onderzoek

29 maart 2019

Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag

12 april 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

24 juni 2019

Uiterste beslissingsdatum

5 augustus 2019

Verslag GOA

16 mei 2019

naam GOA

Wim Van Roosendael

Juridische grond

Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

28 februari 2019

29 maart 2019

0

0

0

0

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer:

OMV_2018091666

Gegevens van de aanvrager:

de heer Bob Verdonck met als contactadres Lange Gasthuisstraat 35 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Borsbeeksebrug 24-38 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 22 sectie A nrs. 95P7, 95L7, 95T7 en 95E8

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

inrichten van de omgeving rond en tussen de gebouwen van het masterplan Post X

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

  • 04/11/2013: vergunning (20136108) voor het afbreken van bestaand postsorteercentrum en bouwen van een opleidingscentrum (gebouw 10);
  • 05/02/2015: vergunning (20141807) voor het bouwen van 2 kantoorgebouwen met 2 ondergrondse lagen parking (gebouwen 5 en 6);
  • 21/04/2016: vergunning (20152690) voor het plaatsen van drie reclamepanelen en één informatiebord;
  • 01/09/2016: vergunning (20121740) voor het afbreken van bestaand postsorteercentrum en bouwen van kantoorgebouw nummer 1;
  • 16/09/2016: vergunning (20161444) voor het plaatsen van een LED scherm op de zuidwestelijke gevel van het gebouw Syntra (gebouw 10 van Post X);
  • 17/11/2016: vergunning (20125367) voor het afbreken van bestaand postsorteercentrum en bouwen van kantoorgebouw nummer 1 met 3 ondergrondse lagen;
  • 17/11/2016: vergunning (20152306) voor een wijziging aan de reeds vergunde vergunning;
  • 15/12/2016: vergunning (20151177) voor de nieuwbouw van 3 kantoorgebouwen met 2 ondergrondse lagen parking (gebouwen 2, 3 en 4);
  • 20/01/2017: vergunning (20162328) voor het bouwen van een nieuw kantoorgebouw met ondergrondse parking op site Post X in Berchem (gebouw 8);
  • 28/03/2017: vergunning (20162585) voor het nieuw te bouwen Mastergebouw LPA, een nieuw gecentraliseerd hoofdgebouw voor de Lokale Politie Antwerpen; dit gebouw bevat alle kantoor-, sport-, interventie- en veiligheidsdiensten in 10 bovengrondse bouwlagen en 4 ondergrondse bouwlagen;
  • 21/04/2017: vergunning (2017282) voor het bouwen van het facilitair centrum (gebouw 9);
  • 05/10/2017: adviesvraag (20175) voor een verandering door uitbreiding van het mastergebouw van de Lokale Politie Antwerpen;
  • 10/08/2018: vergunning (20181557) voor het regulariseren van de bekomen afwijkingen brandveiligheid, een aantal wijzigingen in de gevelarchitectuur en een wijziging/aanvulling betreffende de exploitatie van gebouw 1 van de site Post X;
  • 05/10/2018: vergunning (20181788) voor de exploitatie van een kantoorgebouw en leslokalen;
  • 07/12/2018: melding (20183294) voor de tijdelijke exploitatie van een bouwwerf.

Laatst vergunde toestand

  • de gehele site vormt een sokkel voor het ontwerp van 9 individuele gebouwen gerangschikt rond een centraal binnenplein;
  • aan de zijde van de R1 vormen 6 volumes en de sokkel één architectonisch en stedenbouwkundig geheel;
  • het meest noordelijk gelegen blok zet als afbakening van het binnenplein zich door naar de Singel;
  • aan de zijde van de Singel vervolledigen 3 morfologisch verschillende gebouwen de site en vormen de gebouwen een stedelijke wand naar het stationsplein.

Bestaande toestand

  • het eerste gebouw van het masterplan Post X, gebouw 10 (Syntra), is reeds opgeleverd en als school in bedrijf;
  • de kantorenreeks (gebouwen 2, 3, 4, 5 en 6) aan de Ring zijn vergund en in aanbouw;
  • de gebouwen 8 en 9 aan de Singel zijn vergund en in aanbouw;
  • de site zal in de nabije toekomst in zijn geheel opgeleverd worden (inschatting: medio 2019);
  • de verschillende deel-aanvragen voor alle gebouwen bevatten reeds een deel van de aanleg die betrekking heeft tot de respectievelijke gebouwen, maar deze is in tijd en vorm geëvolueerd en gegroeid waardoor nu één duidelijk finaal overzicht aangevraagd wordt.

Inhoud van de aanvraag

  • het geheel aan omgevingsaanleg rond en tussen de gebouwen van het masterplan Post X: de groene patio’s tussen de kantoorgebouwen, het verharde binnenplein en de buitencontouren die grenzen aan het openbaar domein;
  • de verschillende deel-aanvragen voor alle gebouwen bevatten reeds een deel van de aanleg die betrekking heeft tot de repectievelijke gebouwen, maar deze is in tijd en vorm geëvolueerd en gegroeid waardoor nu één duidelijk finaal overzicht aangevraagd wordt;
  • de voetpaden worden na aanleg openbaar domein.

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'zaak van de wegen'.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het nieuwe wegtracé, de uitrusting en de inrichting van de Borsbeeksebrug, en aan de uitrusting en de inrichting van de omgevingsaanleg en de Ventweg onder volgende voorwaarden:

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. de bijgevoegde voorwaarden van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer – Luchtvaart zijn strikt na te leven;
  3. de algemene voorwaarden en veiligheidsafstanden in het bijgevoegde advies van Infrabel zijn strikt na te leven;
  4. de voorwaarden in het bijgevoegde advies van Waterlink zijn strikt na te leven;
  5. een gidslijn te voorzien voor blinden en slechtzienden tussen het plantvak en gebouw 8 aan de zijde Binnensingel;
  6. het verkeerspaaltje en de verdwijnpalen zijde Borsbeeksebrug verder van gevellijn plaatsen zodat een vrije doorgang van 90cm opengelaten wordt;
  7. blindengeleidetegels in de zone met blauwe hardsteen te voorzien uit blauwe hardsteen;
  8. centraal voor de toegang van de fietsenberging een paaltje te voorzien als inrijbeveiliging met aan weerszijde ruimte zodat fietsers die de fietsgoot gebruiken hierdoor niet gehinderd worden;
  9. geen hoogstammige bomen te voorzien binnen de eerste 10 meter van de grens van het autosnelwegdomein;
  10. vanaf de grens van het autosnelweg domein in de eerste 2 meter enkel gras te voorzien en daarna gras of lage (niet hoger dan 1 meter) inheemse struiken;
  11. geen vlaggenmasten te voorzien op het openbaar domein langs de R010.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • POST X.VERGUNNING.2-VERGUNNING.pdf
  • POST X.VERGUNNING.2-PROFIELEN.pdf
  • POST X.VERGUNNING.2-OVERDRACHT.pdf
  • advies_Brandweer_2018091666.pdf
  • advies_Agentschap_Wegen_en_Verkeer_2018091666.pdf
  • advies_Directoraal_generaal_Luchtvaart_2018091666.pdf
  • advies_verkeerspolitie_2018091666.pdf
  • algemene_voorwaarden_Infrabel.pdf
  • veiligheidsafstanden_Infrabel.pdf