Terug
Gepubliceerd op 25/06/2019

2019_GR_00463 - Blue Gate Antwerp - Concessieovereenkomst Scheldekaaien. Addendum 5 en 6. Ondertekening - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 24/06/2019 - 19:30 Bernarduscentrum
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Yasmine Kherbache, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Karen Maes, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Mark Tijsmans, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Elisabeth van Doesburg, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Peter Wouters, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Erica Caluwaerts, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Gerolf Annemans, raadslid; Mohamed Chebaa Amimou, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Serge Muyters, korpschef; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Verontschuldigd

Ludo Van Campenhout, schepen; Güler Turan, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2019_GR_00463 - Blue Gate Antwerp - Concessieovereenkomst Scheldekaaien. Addendum 5 en 6. Ondertekening - Goedkeuring 2019_GR_00463 - Blue Gate Antwerp - Concessieovereenkomst Scheldekaaien. Addendum 5 en 6. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt in artikel 41 tweede lid, 11° dat de gemeenteraad bevoegd is voor het stellen van daden van beschikking met betrekking tot onroerende goederen, behoudens voor zover de verrichting nominatief in het vastgestelde budget is opgenomen of behoudens de bepaling van artikel 56, § 3, 8°, b).

Argumentatie

De overeenkomst betreffende de overdracht en vestiging van zakelijke rechten op Blue Gate Antwerp werd afgesloten tussen de partijen BGAPH, DVW, Havenbedrijf Antwerpen, AG VESPA en stad Antwerpen en heeft als doel het aantal grondeigenaars in het gebied te beperken zodat de regie over de sanering, de herontwikkeling en het concessiebeleid gevoerd kan worden vanuit één partij, met name BGAPH.

Daarom worden de gronden in de petroleumcluster overgedragen van de huidige eigenaars (stad Antwerpen en Havenbedrijf Antwerpen) aan BGAPH. Voor de loten 44A en 44B op het splitsingsplan, is het Vlaams Gewest eigenaar. Deze gronden worden beheerd door DVW en werden in concessie gegeven aan het Havenbedrijf Antwerpen via de Concessieovereenkomst voor de Antwerpse Scheldekaaien van 21 februari 1997.

Lot 44A zijn volgende onroerende goederen ter hoogte van d'Herbouvillekaai in 2020 Antwerpen:

  • de percelen, eigendom van het Vlaams Gewest en beheerd door DVW, onder het kadaster gekend onder Antwerpen, Afdeling 9, Sectie I, perceelnummers 2887/05_A deel, 2887/06_G deel, 2887/06_H deel, 2887/06_K en deels zonder nummer.

Lot 44B zijn volgende onroerende goederen ter hoogte van d'Herbouvillekaai in 2020 Antwerpen:

  • de percelen in eigendom van het Vlaams Gewest, beheerd door DVW, onder het kadaster gekend onder Antwerpen, Afdeling 9, Sectie I, perceelnummers 2887/03_A, 2887/05_A deel, 2887/06_D, 2887/06_F, 2887/06_G deel, 2887/06_H deel en deels zonder nummer.

In de overeenkomst over de overdracht en vestiging van zakelijke rechten op Blue Gate Antwerp van 10 juli 2015, werd afgesproken dat de loten 44A en 44B gelicht worden uit de Concessieovereenkomst door middel van een addendum. Vervolgens zal DVW voor de loten 44A en 44B een concessierecht vestigen ten gunste van BGAPH. Het eigendom van deze gronden blijft bij het Vlaams Gewest.

De stad Antwerpen en DVW benadrukken dat dit vijfde addendum kadert in de uitvoering van eerdere afspraken zoals opgenomen in het politiek akkoord, het Brownfieldconvenant, de termsheet, het publiek afsprakenkader en de overeenkomst betreffende de zakelijke rechten en dat de opheffing van de Concessieovereenkomst op een deel van de Scheldekaaien geen precedent schept voor de overige in concessie gegeven gronden van de Scheldekaaien.

De stad Antwerpen komt uitsluitend tussen in het huidig addendum, op verzoek van Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht en De Vlaamse Waterweg, omdat de stad Antwerpen partij is bij de (initiële) Concessieovereenkomst Scheldekaaien van 1997.

Voor wat betreft de kaaivlakte en kaaimuur ter hoogte van lot 51 op het splitsingsplan in bijlage, alsook voor wat betreft de daaraan verbonden petroleumpier, zijn gesprekken omtrent de toewijzing van de beheerstaken voor die terreinen en aanhorigheden lopende tussen betrokken partijen (Blue Gate Antwerp Public Holding, havenbedrijf Antwerpen, De Vlaamse Waterweg, stad).

Het lot 51 en de petroleumpier moeten nog in eigendom overgedragen worden door havenbedrijf Antwerpen aan Blue Gate Antwerp Public Holding, en dit conform de afspraken daaromtrent uit de overeenkomst van 10 juli 2015 betreffende de overdracht van zakelijke rechten op Blue Gate Antwerp. Echter, zal deze eigendomsoverdracht maar plaatsvinden nadat de nodige afspraken omtrent het beheer werden gemaakt.

Aanleiding en context

Op 16 december 1996 (jaarnummer 2520) keurde de gemeenteraad de concessieovereenkomst Scheldekaaien tussen het Vlaams Gewest enerzijds en de stad Antwerpen en het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen anderzijds goed (hierna “de Concessieovereenkomst”). De Concessieovereenkomst werd door partijen ondertekend op 21 februari 1997.

Op 29 juni 1998 (jaarnummer 932) keurde de gemeenteraad de beleidsovereenkomst goed tussen de stad Antwerpen en het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen over de concessie van de Scheldekaaien (hierna “de Beleidsovereenkomst”). De Beleidsovereenkomst werd gewijzigd door middel van een eerste addendum van 2001 en een tweede addendum van 1 mei 2010.

Op grond van het decreet van 4 mei 1994 betreffende het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Waterwegen en Zeekanaal (nu "De Vlaamse Waterweg", hierna "DVW") werd de beheersbevoegdheid met betrekking tot de Scheldekaaien overgedragen van het Vlaams Gewest naar DVW.

Op 30 april 2009 werd een politiek akkoord gesloten tussen de stad Antwerpen en de Vlaamse Regering betreffende de realisatie van “Een watergebonden bedrijventerrein met voetbalstadion op Petroleum Zuid”. In dit akkoord geven de stad Antwerpen en de Vlaamse Regering aan Blue Gate Antwerp nv (nu "Blue Gate Antwerp Public Holding nv", hierna "BGAPH") het mandaat om de sanering en herontwikkeling van Blue Gate Antwerp effectief te realiseren binnen het kader van het businessplan en de op dat moment nog op te stellen termsheet (hierna “het Politiek Akkoord”). Dit akkoord werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 29 juni 2009 (jaarnummer 1049).

Op 9 juni 2009 werd het Brownfieldconvenant “Investeringszone Petroleum Zuid” gesloten tussen (i) de Vlaamse Regering, (ii) DVW, PMV Re Vinci nv (nu "Participatiemaatschappij Vlaanderen", hierna "PMV"), het Autonoom Gemeentebedrijf voor Vastgoed en Stadsprojecten (AG VESPA), de stad Antwerpen en BGAPH, allen in de hoedanigheid van "actoren", en (iii) de stad Antwerpen, Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM), het Vlaams Gewest en de Vlaamse Gemeenschap vertegenwoordigd door de Vlaamse Regering, de Vlaamse Bouwmeester en PMV, allen in de hoedanigheid van "regisseurs" (hierna “het Brownfieldconvenant”).

Op 29 mei 2009 werd de “Termsheet Antwerpen-Vlaanderen” gesloten, waarin de projectstructuur en de rol en taken van de diverse partijen verder worden gedetailleerd op basis van het politiek akkoord (hierna “de Termsheet”).

Op 5 juni 2012 werd het publiek afsprakenkader ondertekend met daarin de afspraken tussen de stad Antwerpen, AG VESPA, DVW en PMV met betrekking tot de structurering en uitwerking van het project als aanvulling op de afspraken van het politiek akkoord van 2009 (hierna “het Publiek afsprakenkader”).

In samenwerking met PMV beogen de stad Antwerpen en DVW de gronden gelegen in het projectgebied Blue Gate Antwerp, zoals gedefinieerd in het Brownfieldconvenant, gezamenlijk te saneren en om te vormen tot een eco-effectief bedrijventerrein met watergebonden logistieke cluster. DVW zal instaan voor de aanleg van een laad- en loskade en een gedeelte van de achterliggende gronden bestemd voor logistieke activiteiten (hierna “de logistieke zone 1”). Daarnaast is een uitbreiding van de kaaizone naar het westen mogelijk in een latere fase en in functie van de marktevolutie (hierna “de uitbreidingszone”).

In het kader van de aanleg en exploitatie van de logistieke zone 1 en de uitbreidingszone, en in opvolging van de afspraken van het politiek akkoord en het publiek afsprakenkader, werd via een tweede addendum bij de concessieovereenkomst Scheldekaaien van 1997 deze zone uit de overeenkomst gelicht. De gemeenteraad keurde dit tweede addendum goed in haar zitting van 28 april 2014 (jaarnummer 392). Een eerste addendum bij de concessieovereenkomst kaderde in de heraanleg van de Scheldekaaien. Een derde en vierde addendum werden opgemaakt in het kader van de ontwikkeling van de Loodswezensite.

Op 10 juli 2015 werd de principeovereenkomst betreffende de overdracht en vestiging van zakelijke rechten op Blue Gate Antwerp ondertekend. Deze overeenkomst werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 29 juni 2015 (jaarnummer 342).

Algemene financiële opmerkingen

De concessievergoeding wordt vanaf 1 juli 2019 verlaagd naar 39.042,22 euro per jaar. Voor de verdeling van deze concessievergoeding tussen de stad Antwerpen en het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht is een addendum bij de beleidsovereenkomst tussen stad Antwerpen en het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht opgemaakt. Er zijn geen financiële gevolgen voor de stad gezien het addendum een deel van de Scheldekaaien uit de Concessieovereenkomst licht, dat in concessie werd gegeven aan het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht.

Beleidsdoelstellingen

4 - Lerende en werkende stad
1SLW05 - Antwerpen is een welvarende innovatieve business stad
1SLW0501 - Antwerpen is een hotspot voor innovatief ondernemen
1SLW050102 - Het bedrijventerrein Blue Gate Antwerp wordt gesaneerd en herontwikkeld voor innovatieve productie, onderzoek & ontwikkeling en slimme logistiek
1SLW050102P05946 - Blue Gate Antwerp

Besluit

De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, sp.a, Vlaams Belang, CD&V, Open VLD en raadslid Khadija Chennouf. 
Hebben zich onthouden: Groen en PVDA. 

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het vijfde addendum bij de concessieovereenkomst Scheldekaaien tussen De Vlaamse Waterweg enerzijds en stad Antwerpen en Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht anderzijds, goed.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt het zesde addendum bij de beleidsovereenkomst Scheldekaaien tussen stad Antwerpen en Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.