Terug
Gepubliceerd op 19/08/2019

2019_IP_00166 - Interpellatie van raadsleden Peter Mertens, Mie Branders: cruiseschepen in de LEZ

gemeenteraad
ma 24/06/2019 - 19:30 Bernarduscentrum
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Jan Penris, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Yasmine Kherbache, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Karen Maes, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Mark Tijsmans, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Elisabeth van Doesburg, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Peter Wouters, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Erica Caluwaerts, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Mohamed Chebaa Amimou, raadslid; Serge Muyters, korpschef; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Verontschuldigd

Ludo Van Campenhout, schepen; Güler Turan, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2019_IP_00166 - Interpellatie van raadsleden Peter Mertens, Mie Branders: cruiseschepen in de LEZ 2019_IP_00166 - Interpellatie van raadsleden Peter Mertens, Mie Branders: cruiseschepen in de LEZ

Motivering

Indiener(s)

Peter Mertens, Mie Branders

Gericht aan

Koen Kennis

Tijdstip van indienen

zo 16/06/2019 - 11:25

Toelichting

Naar aanleiding van het succes van een petitie tegen vervuilende cruiseschepen in de LEZ, antwoordde Dirk Vermeiren, woordvoerder van Koen Kennis (N-VA), schepen voor Mobiliteit en Toerisme, in de krant. 

'Een deel van de cruisepassagiers bestaat uit high-endtoeristen', zegt Vermeiren. 'Die geven meer dan gemiddeld uit aan cultuur, shopping en consumptie. In 2018 bezochten tachtigduizend toeristen Antwerpen met 655 riviercruises. 25 zeecruises vervoerden zo'n 26.000 passagiers. Die toegelaten zeecruises mogen ook niet langer zijn dan 265 meter, dat is relatief klein.'De stad is al langer bezig om het luchtvervuilingsprobleem aan te pakken. Zo hebben we met de Vlaamse overheid en het Havenbedrijf meer dan honderd maatregelen genomen om de luchtkwaliteit te verbeteren. We belonen schepen die minder fijn stof uitstoten met lagere rekeningen.

'Verder zorgen we voor de nodige infrastructuur, zodat de aangemeerde schepen verplicht op groene stroom draaien. In het Kattendijkdok is dat al het geval. Voor het ponton en de Scheldekaaien zijn we de mogelijkheden nog aan het onderzoeken', zegt Vermeiren. 'Voor zeecruises ligt het allemaal wat moeilijker, zij zijn vaak niet uitgerust om aangesloten te worden op de walstroom.''We mogen niet vergeten dat Europa ook al heel wat beperkingen oplegt. Zo mogen schepen in de zogenaamde SECAzone - waar Antwerpen deel van uitmaakt - maximaal 0,1 procent zwaveldioxide uitstoten', zegt Vermeiren. 'Bovendien doen de cruises zelf ook inspanningen om hun impact te beperken, onder meer met CO 2-filters.'

Vragen: 

1)wat is de kostprijs per dag voor een zeecruiseschip om aan te meren in de cruiseterminal? Welke kosten komen daar nog bovenop? 

2)wat is de kostprijs per dag voor een riviercruiseschip om aan te meren in een dok? Welke kosten komen daar nog bovenop? 

3)schepen die minder fijn stof uitstoten worden beloond met lagere rekeningen. Kan u hierover cijfers geven? Wie doet de metingen van de emissies? Over hoeveel schepen gaat het? Over welke rekeningen gaat het? 

4)welke financiële inspanningen doet de Stad Antwerpen om cruisetoeristen toe te leiden tot cultuur in de stad? 

5)het stadsbestuur vindt de luchtkwaliteit in de Antwerpse binnenstad vandaag ondergeschikt aan de (verondersteld) economische meerwaarde van super-vervuilende zeecruiseschepen. Het stadsbestuur legt hoge boetes op voor haar inwoners en bezoekers met een vervuilende dieselwagen, maar rolt de rode loper uit voor zeecruiseschepen. Is die houding nog te verantwoorden in tijden van klimaatcrisis? Bent u van plan om hier dringend strengere maatregelen rond te treffen? 

Initiatiefrecht

Volgende interpellaties en informatieve vraag worden tezamen behandeld.

  • 2019_IP_00166 - Interpellatie van raadsleden Peter Mertens, Mie Branders: cruiseschepen in de LEZ
  • 2019_IV_00190 - Informatieve  vraag van raadslid Filip Dewinter: Vervuilende cruiseschepen in Antwerpen
  • 2019_IP_00167 - Interpellatie van raadsleden Ilse van Dienderen, Wouter Vanbesien: Luchtvervuiling door cruises

Raadsleden Branders, Dewinter en Vanbesien stellen hun vragen.
Schepen Kennis geeft antwoord op de vragen.
Raadsleden Branders, Dewinter en Vanbesien houden nog een wederwoord.

Het volledige debat is opgenomen en raadpleegbaar via de website van de stad Antwerpen.