Naar aanleiding van het succes van een petitie tegen vervuilende cruiseschepen in de LEZ, antwoordde Dirk Vermeiren, woordvoerder van Koen Kennis (N-VA), schepen voor Mobiliteit en Toerisme, in de krant.
'Een deel van de cruisepassagiers bestaat uit high-endtoeristen', zegt Vermeiren. 'Die geven meer dan gemiddeld uit aan cultuur, shopping en consumptie. In 2018 bezochten tachtigduizend toeristen Antwerpen met 655 riviercruises. 25 zeecruises vervoerden zo'n 26.000 passagiers. Die toegelaten zeecruises mogen ook niet langer zijn dan 265 meter, dat is relatief klein.'De stad is al langer bezig om het luchtvervuilingsprobleem aan te pakken. Zo hebben we met de Vlaamse overheid en het Havenbedrijf meer dan honderd maatregelen genomen om de luchtkwaliteit te verbeteren. We belonen schepen die minder fijn stof uitstoten met lagere rekeningen.
'Verder zorgen we voor de nodige infrastructuur, zodat de aangemeerde schepen verplicht op groene stroom draaien. In het Kattendijkdok is dat al het geval. Voor het ponton en de Scheldekaaien zijn we de mogelijkheden nog aan het onderzoeken', zegt Vermeiren. 'Voor zeecruises ligt het allemaal wat moeilijker, zij zijn vaak niet uitgerust om aangesloten te worden op de walstroom.''We mogen niet vergeten dat Europa ook al heel wat beperkingen oplegt. Zo mogen schepen in de zogenaamde SECAzone - waar Antwerpen deel van uitmaakt - maximaal 0,1 procent zwaveldioxide uitstoten', zegt Vermeiren. 'Bovendien doen de cruises zelf ook inspanningen om hun impact te beperken, onder meer met CO 2-filters.'
Vragen:
1)wat is de kostprijs per dag voor een zeecruiseschip om aan te meren in de cruiseterminal? Welke kosten komen daar nog bovenop?
2)wat is de kostprijs per dag voor een riviercruiseschip om aan te meren in een dok? Welke kosten komen daar nog bovenop?
3)schepen die minder fijn stof uitstoten worden beloond met lagere rekeningen. Kan u hierover cijfers geven? Wie doet de metingen van de emissies? Over hoeveel schepen gaat het? Over welke rekeningen gaat het?
4)welke financiële inspanningen doet de Stad Antwerpen om cruisetoeristen toe te leiden tot cultuur in de stad?
5)het stadsbestuur vindt de luchtkwaliteit in de Antwerpse binnenstad vandaag ondergeschikt aan de (verondersteld) economische meerwaarde van super-vervuilende zeecruiseschepen. Het stadsbestuur legt hoge boetes op voor haar inwoners en bezoekers met een vervuilende dieselwagen, maar rolt de rode loper uit voor zeecruiseschepen. Is die houding nog te verantwoorden in tijden van klimaatcrisis? Bent u van plan om hier dringend strengere maatregelen rond te treffen?
Volgende interpellaties en informatieve vraag worden tezamen behandeld.
Raadsleden Branders, Dewinter en Vanbesien stellen hun vragen.
Schepen Kennis geeft antwoord op de vragen.
Raadsleden Branders, Dewinter en Vanbesien houden nog een wederwoord.
Het volledige debat is opgenomen en raadpleegbaar via de website van de stad Antwerpen.