De Gazet van Antwerpen schreef op 5 juni dat onderzoeks- en innovatiecentrum Imec een fiets heeft ontworpen waarmee burgers snelheidsmetingen in hun buurt kunnen uitvoeren. Uit het proefproject in de Gijselstraat blijkt dat er per dag gemiddeld 2300 voertuigen door deze zone-30-straat rijden. Op maandag 3 juni zijn er bijvoorbeeld 660 voertuigen de Flitsfiets gepasseerd die tussen 40 en 60 kilometer per uur reden, 27 reden sneller dan 60 kilometer per uur. Dit zou kunnen betekenen dat bijna 1 op 3 automobilisten in die straat minstens 10km/u te hard rijdt. Het record van de maand is een bijna ongelofelijke 104 kilometer per uur en dit in een zone 30.
Dergelijk gedrag is onaanvaardbaar en we moeten hier dan ook resoluut tegen optreden. In het bestuursakkoord staat dan ook dat de zone 30 verder gehandhaafd wordt en dat de nodige metingen zullen worden uitgevoerd.
Dat handhaving van de zone 30 noodzakelijk is voor de verkeersveiligheid bewijzen de cijfers. Volgens verkeersdeskundige Stijn Daniëls van het verkeersveiligheidsinstituut VIAS is de kans dat een voetganger overlijdt na een aanrijding door een auto aan 30 kilometer per uur minder dan 10 procent. Als de automobilist daarentegen 50 kilometer per uur rijdt, dan is er bijna 60 procent kans dat de voetganger de aanrijding niet overleeft. Iedereen moet zich op een veilige manier kunnen bewegen door de stad. Vandaar dat we van verkeersveiligheid een prioriteit maken.
Borden alleen zijn onvoldoende, permanente weginfrastructuur en handhaving zijn essentieel voor een gedragsverandering. Niet alleen zorgt het plaatsen van een flitscamera in het kader van de handhaving door de politie voor een onmiddellijke verandering van het gedrag, en dus een verhoging van de verkeersveiligheid. Volgens mobiliteitsexpert Dirk Lauwers van de Universiteit Antwerpen werkt het effect van een flitscamera tot een half jaar na verwijdering nog door op het gedrag van de automobilisten. Daarom volgende vragen:
- In het bestuursakkoord (resolutie 10) staat dat u de leefbaarheidsproblemen in de zones 30 wil aanpakken. Wat is hieromtrent de stand van zaken? Welke maatregelen heeft u al genomen en zal u nog nemen?
- Bent u reeds gaan samenzitten met de lokale politie om te bespreken hoe de handhaving van de zone 30 kan worden opgedreven?
- In het bestuursakkoord (resolutie 155) staat dat u verder gaat met het aanbrengen van herhalingsmarkeringen in de zone 30. Wat is hier de stand van zaken?
- In het licht van dit initiatief kwam naar voren dat een bezorgde burger niet rechtstreeks een snelheidsmeting kan aanvragen bij de lokale Politie. In plaats daarvan moet deze de Stad contacteren.
o Dit lijkt misschien wat omslachtig, kan u ons vertellen waarom de procedure zo is vormgegeven?
o Hoeveel aanvragen tot snelheidsmeting heeft de Stad Antwerpen de afgelopen vijf jaar doorgegeven aan de lokale Politie?
o Hoeveel snelheidsmetingen heeft de lokale Politie de afgelopen vijf jaar uitgevoerd in zone 30 in Antwerpen?
- We zien SIBs (snelheidsinformatie borden) staan om gebruikers aan te zetten hun snelheid te milderen. Worden de metingen van de toestellen bijgehouden en kunnen de resultaten gerapporteerd en besproken worden, bv. in het kader van de verkeersveiligheidsaudits per district?
- De actiegroep 30MAX die over de flitsfiets beschikt, heeft nog metingen in 10 andere straten in Borgerhout aangekondigd. Gaat u de informatie die zij verzamelen gebruiken als basis voor verdere maatregelen inzake verkeersveiligheid binnen de zones 30?
- De actiegroep 30MAX die over de flitsfiets beschikt, heeft nog metingen in 10 andere straten in Borgerhout aangekondigd. Gaat u de informatie die zij verzamelen gebruiken als basis voor verdere maatregelen inzake verkeersveiligheid binnen de zones 30?
Volgende interpellaties worden tezamen behandeld.
Raadsleden Vanbesien en Kherbache houden hun interpellaties.
De burgemeester geeft antwoord op de vragen.
Raadsleden Vanbesien en Kherbache houden nog een wederwoord.
Het volledige debat is opgenomen en raadpleegbaar via de website van de stad Antwerpen.