Terug
Gepubliceerd op 26/02/2020

2019_MV_00133 - Mondelinge vraag van raadslid Karin Staes: Omvorming politiekantoren naar 'afspraken-kantoren'

districtsraad Merksem
do 19/12/2019 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Wendy Simons, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Herman Gielen, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Wim Jochems, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Fatma Akbas, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Tania Dekesel, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Pieter De Cock, districtsraadslid; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Afwezig

Tristan Faes, districtsraadslid; Fadima Aroua, districtsraadslid; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
2019_MV_00133 - Mondelinge vraag van raadslid Karin Staes: Omvorming politiekantoren naar 'afspraken-kantoren' 2019_MV_00133 - Mondelinge vraag van raadslid Karin Staes: Omvorming politiekantoren naar 'afspraken-kantoren'

Motivering

Indiener(s)

Karin Staes

Gericht aan

Luc Bungeneers

Tijdstip van indienen

zo 15/12/2019 - 00:39

Toelichting

In het bestuursakkoord van het district Merksem 2019-2024 staat terecht een hoofdstuk 'Merksem is een veilig district'.

In artikel 131 staat 'We ambiëren een snelle realisatie van het nieuwe politiekantoor op de Bredabaan in Merksem. Het nieuwe kantoor wordt een regionaal kantoor waar burgers 7 dagen op 7 en 12 uur per dag terecht kunnen.'

Groot was dan ook mijn verbazing toen ik in de krant van 7 december jl las dat alle kantoren, met uitzondering van het hoofdgebouw aan de Noorderlaan, omgevormd worden tot 'afspraken-kantoren'.

Klopt het dat binnenkort ons regiokantoor niet meer toegankelijk zal zijn voor bezoekers zonder afspraak en dat dus iemand die een aangifte wil doen, vooraf een afspraak moet maken?

Zo ja, wanneer gaat deze maatregel in?

Kan het districtscollege zich vinden in deze maatregel?

Is het districtscollege eventueel van plan actie te ondernemen zodat ze haar ambitie zoals verwoord in art 131 van haar bestuursakkoord kan waarmaken?

Bespreking

Antwoord

Antwoord voorzitter districtsraad Luc Bungeneers:

Dankuwel collega. Vooreerst betreft dit ook geen districtsbevoegdheid. Dat is een beslissing zoals ge weet, die wij niet genomen hebben, dat is een beslissing van het Antwerpse college.  Het klopt natuurlijk dat alle burelen in Antwerpen, uitgezonderd masterkantoor Noorderlaan, zullen werken volgens het principe “afspraakkantoor” dit wil zeggen dat men eerst een afspraak dient te maken via de website van de politie of de Blauwe Lijn alvorens een aangifte te kunnen doen op het bureel binnen bepaalde tijdssloten die bepaald worden volgens objectieve criteria.

Het voordeel is dat men niet meer moet wachten en onmiddellijk wordt geholpen bij aankomst op het bureel maar heeft het nadeel dat men niet zomaar een bureel kan binnenstappen om aangifte te doen. Nog een voordeel is dat de politie vooraf weet wie zich zal aanbieden en dus al een risico-inschatting kan doen, bovendien weten ze al waarover de klacht of aangifte zal gaan waardoor de klant sneller en efficiënter kan opgevangen en geholpen worden.

Men zal nog wel steeds terecht kunnen op bureel Noorderlaan waar men 24/24h en 7/7dagen zonder afspraak aangifte kan doen. Bij dringende nood bel je uiteraard nog steeds naar het noodnummer 101 of 112 en komt interventie/noodhulp met bekwame spoed ter plaatse.

In de Regio Noord werkt men op dit moment al volgens het principe “afspraakkantoor”, meer bepaald in bureel Kristus Koningplein te Ekeren en Antwerpsebaan in Berendrecht.

De timing voor het bureel Borrewaterstraat (en nadien kantoor Bredabaan) is gesteld op 1 juli 2020, trouwens alle resterende burelen in Antwerpen zullen vanaf dat moment volgens het afsprakenprincipe beginnen te werken.

Het wijkteam van Merksem zal in de toekomst instaan voor de afhandeling van de afspraken en wordt dus ook versterkt en uitgebreid met meer personeel dan er eigenlijk nodig is voor de uitvoering van deze taak. Dat is goed nieuws, want er zal zo  meer personeel op het terrein zijn als het volledige kader is ingevuld. Met andere woorden, de wijkwerking van de politie, wat we het belangrijkste vinden, krijgt zo meer slagkracht. En dat laatste was ook de uitdrukkelijke wens van de partij Groen in de gemeenteraad. En daar is door de burgemeester op ingegaan.  Dus er is inderdaad afgestapt van het principe om de kantoren 24 op 24 open te houden, gewoon omdat  wij ook bekommerd waren om de terechte, positieve suggestie van uw partij in de Antwerpse gemeenteraad.

Raadslid Staes: Ik denk dat u een aantal dingen door elkaar haalt. Wij zijn inderdaad voorstander van een goede wijkwerking maar daarom moet je de kantoren nog niet sluiten. Dus ja, ik ben voor een goede wijkwerking maar dat is niet hetzelfde als kantoren waar je terecht kunt. Jammer te horen dat dit dus klopt, dat vanaf juli 2020 alleen nog op afspraak kan gewerkt worden, terwijl er een andere ambitie in uw bestuursakkoord staat. De wijkwerking was zogezegd vorige legislatuur al op punt. Ik weet niet of u al bij een inbraak al eens de politie heeft gebeld en geregistreerd hebt hoe lang het duurt eer ze er zijn. Mensen die niet beschikken over een auto, geraken moeilijk op de Noorderlaan. Dus ik vind het een heel jammere zaak, zeker voor een partij die inzet op veiligheid en nabijheid van politie.

wo 15/01/2020 - 08:59