Terug
Gepubliceerd op 26/02/2020

2019_MV_00134 - Mondelinge vraag van raadslid Mostafa Nassali: P+R update/verkeersdrukte Bredabaan

districtsraad Merksem
do 19/12/2019 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad; Gilbert Verstraelen, districtsschepen; Wendy Simons, districtsschepen; Sonja De Meyer, districtsschepen; Patrick Van den Bempt, districtsschepen; Karin Staes, districtsraadslid; Herman Gielen, districtsraadslid; Philippe Elst, districtsraadslid; Jean-Marie De Kimpe, districtsraadslid; David Dogge, districtsraadslid; Jan Dumon, districtsraadslid; Arben Gashi, districtsraadslid; Mostafa Nassali, districtsraadslid; Wim Jochems, districtsraadslid; Imelda Lamigan, districtsraadslid; Bavo De Mol, districtsraadslid; Fatma Akbas, districtsraadslid; Lia Somers, districtsraadslid; Luc Sleeckx, districtsraadslid; Iris Verhoeven, districtsraadslid; Tania Dekesel, districtsraadslid; Dave De Backer, districtsraadslid; Pieter De Cock, districtsraadslid; Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Afwezig

Tristan Faes, districtsraadslid; Fadima Aroua, districtsraadslid; Laurence Huybrechts, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Katia Nauwelaerts, districtssecretaris

Voorzitter

Luc Bungeneers, Voorzitter districtsraad
2019_MV_00134 - Mondelinge vraag van raadslid Mostafa Nassali: P+R update/verkeersdrukte Bredabaan 2019_MV_00134 - Mondelinge vraag van raadslid Mostafa Nassali: P+R update/verkeersdrukte Bredabaan

Motivering

Indiener(s)

Mostafa Nassali

Gericht aan

Wendy Simons

Tijdstip van indienen

zo 15/12/2019 - 17:25

Toelichting

Graag wil ik de stand van zaken wat P+R betreft maar ook het toenemende verkeer op de Bredabaan de laatste tijd—> oorzaak/ oplossing

Bespreking

Antwoord

Antwoord districtsschepen Wendy Simons:

Het betreft hier een bevoegdheid van het Vlaams Gewest, we zullen als district hier wel de adviesbevoegdheid in opnemen, maar we hebben hier uiteraard geen volle bevoegdheid in. Wij zijn zo goed geweest om die informatie op te vragen.

Het project Park & Ride Keizershoek staat gepland om te starten in januari 2020. In eerste instantie wordt er een tijdelijke parking voorzien met 284 parkeerplaatsen ten zuidwesten van de huidige P+R parking, zodat de capaciteit ook tijdens de werken gewaarborgd blijft. Deze werken zullen op 1 à 2maanden tijd uitgevoerd worden. Wanneer deze tijdelijke parking gebruiksklaar is, wordt er gestart met de afbraak van de huidige P+R parking. Dit zal ongeveer een maand duren. De volgende stap zal dan de bouw van het nieuwe P+R gebouw zelf zijn. Eens dit gebouw klaar is, volgt er nog de omgevingsaanleg. U suggereerde daarjuist bijkomend dat er x meter groen zou verdwijnen.  Het parkeergebouw wordt gezet waar nu de parking ligt, daar staan geen bomen. Er verdwijnen in de marge enkele bomen, maar die worden voor een groot stuk gecompenseerd en er ligt nog een heel fort achter. Het is dus niet dat daar een heel groenzone gekapt wordt. Dus ik wil daar toch een belangrijke nuancering aanbrengen.

Daarna wordt er nog een periode voorzien van 2 à 3 maanden om het gebouw voor exploitatie klaar te maken. Hiermee wordt vooral de inrichting van de parking bedoelt: zoals camera’s, slagbomen, signalisatie enzovoort…

De definitieve opening van het gebouw staat momenteel gepland in de 2de helft van 2021.  Eens het nieuwe gebouw in gebruik is, wordt uiteraard de tijdelijke parking terug gesloopt en wordt het veld waar deze tijdelijke parking is gelegen terug overgedragen aan de eigenaar. Dus dat wordt in oorspronkelijke staat hersteld.

Het tweede onderdeel van uw vraag, wat betreft toenemend verkeer op de Bredabaan: Het is moeilijk objectief vast te stellen dat er meer verkeer specifiek op de Bredabaan rijdt de laatste jaren,  gezien er in het recente verleden geen metingen zijn uitgevoerd om dit na te gaan. Dat het aanvoelen zo is, is  zeker mogelijk dat dit effectief het geval is, gezien dit een trend is dat op grotere schaal plaatsvindt op grondgebied Antwerpen. Er is gewoonweg meer verkeer in de Antwerpse straten, waarbij het één van de grote uitdagingen is voor het beleid om hier een antwoord op te bieden. Dat is dan ook de reden waarom we streven naar een modal split: gebruik zeker voor korte verplaatsingen alternatieve vervoersmiddelen en probeer hier in de mate van het mogelijke rekening mee te houden.   Dat betekent dan ook als er maatregelen moeten genomen worden dat je niet enkel naar de Bredabaan zelf moet worden gekeken maar ook meer uitgezoomd naar het verkeer in het hele district en zelfs de hele Antwerpse regio en alle maatregelen in kaart brengen.

Voor de specifieke verkeersdrukte op de Bredabaan dienen we u door te verwijzen naar Vlaanderen. Dit is een gewestweg, wij hebben enkel adviesbevoegdheid. De Park & Ride, die u blijkbaar volledig wil afstoten, is natuurlijk ook een manier om het verkeer op die Bredabaan te verminderen. Wat in het eerste deel van uw vraag volledig afbreekt, zou een antwoord kunnen zijn op het tweede deel van uw vraag.

Wat mogelijk nog een verklaring kan zijn voor toegenomen drukte op de Bredabaan, is dat de laatste maanden de Vaartkaai vernieuwd wordt in Schoten.  Hierdoor dient het pendelverkeer op de Metropoolstraat/Vaartkaai een alternatief te zoeken, ofwel doorheen Schoten, uitkomend op de Bredabaan, of via de Bisschoppenhoflaan.  Dit kan ook een verhoging van de drukte verklaren. Ik denk dat ik hiermee uw oorspronkelijke vraag heb beantwoord.

Raadslid Nassali: Ik weet dat jullie altijd een uitgebreid antwoord hebben, daarom hoef ik in mijn mondelinge vraag zelf niet veel in detail treden. Het antwoord dat ik nu krijg, voldoet niet aan mijn vraag en ook niet aan mijn behoefte. Dat u vindt dat er geen toegenomen verkeersdrukte is, vind ik heel jammer.  Vanaf 15u staat de Bredabaan vol, van het districtshuis tot aan de Carrefour, ik snap niet dat jullie dat niet kunnen zien. Maar soit, geen probleem.

wo 15/01/2020 - 08:54