Terug
Gepubliceerd op 19/02/2020

2020_DRBE_00009 - Districten Berchem en Borgerhout. Lodewijk van Berckenlaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Berchem
di 18/02/2020 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad; Ronny De Bie, districtsraadslid; Arnold Peeters, districtsraadslid; Ilse Jacques, districtsraadslid; Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Erkan Ozturk, districtsraadslid; Edwin De Cleyn, districtsschepen; Jan Poppe, districtsraadslid; Kris Gysels, districtsschepen; Buket Karaca, districtsraadslid; Lucienne Verbraeken, districtsraadslid; Janick Doré, districtsschepen; Willem-Frederik Schiltz, districtsraadslid; David Danssaert, districtsraadslid; Jan Dedecker, districtsraadslid; Henri Van Herpen, districtsraadslid; Conny Budts, districtsraadslid; Ester Torres Falcato Simões, districtsraadslid; Evi Cuypers, Districtsraadslid; Yao Issifou, Districtsraadslid; Ann De Potter, districtssecretaris; Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Luc Van de Weyer, districtsraadslid

Verontschuldigd

Ria Vermeulen, districtsraadslid; Bruno De Saegher, districtsschepen; Geert Brouwers, districtsraadslid; Clara Willemse, districtsraadslid

Secretaris

Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad
2020_DRBE_00009 - Districten Berchem en Borgerhout. Lodewijk van Berckenlaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2020_DRBE_00009 - Districten Berchem en Borgerhout. Lodewijk van Berckenlaan - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Aanleiding en context

De Lodewijk van Berckenlaan in de districten Berchem en Borgerhout: 

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 15 maart 2019 (jaarnummer 2374);
  • maakt deel uit van de goedgekeurde zones 30, gekend als "Groenenhoek-Zuid" en "Omgeving Bikschotelaan";
  • bevat een zone 30 schoolomgeving;
  • maakt deel uit van de "Wijk Diksmuidelaan" waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton;
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart;
  • is opgenomen in een proefopstelling "invoeren dwarsparkeren" die goedgekeurd werd door het college op 3 augustus 2018 (jaarnummer 7190);
  • is opgenomen in een proefopstelling "hinderlijk parkeren aan inritten" die goedgekeurd werd door het college op 5 juli 2019 (jaarnummer 5730).

Cambio autodelen stelde de vraag om een autodeelplaats in te richten omdat de buurt heel wat interesse toont.
Het college keurde op 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de principenota in verband met de speedpedelecs goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Uit onderzoek ter plaatse is gebleken dat de reële toestand niet overeenkomt met het huidige aanvullend reglement.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • inrichten van voorbehouden autodeelplaatsen in de Lodewijk van Berckenlaan, ter hoogte van huisnummer 361A (artikel 3).
    Onderzoek heeft uitgewezen dat het inrichten van autodeelplaatsen uitvoerbaar is.
    De stad Antwerpen wil autodelen faciliteren, onder meer door het aantal parkeerplaatsen te verhogen. Autodelen levert in de praktijk een grote ruimtebesparing op. Al naargelang de context worden er volgens onderzoek 4 tot 8 parkeerplaatsen per deelwagen bespaard. Het aanbod van autodelen in de buurt zal bovendien de buurtbewoners extra stimuleren om er gebruik van te maken. Om deze redenen en in het kader van duurzame mobiliteit wordt het autodelen in de stad Antwerpen dan ook gestimuleerd;
  • de signalisatie op het verplicht fietspad in eigen bedding wordt aangepast. De verkeersborden D9 worden vervangen door D7 (fietspad) en worden voorzien van een onderbord M7 (bromfietsers klasse B verboden);
  • de parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 31 wordt opnieuw gereglementeerd.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BER01 - Berchem is een actief, bewust en leefbaar district
2BER0104 - Berchem maakt maximaal gebruik van haar adviesbevoegdheid
2BER010401 - Berchem is een bereikbaar district

Besluit

De districtsraad Berchem keurt eenparig het volgende besluit goed.

De districtsraad berchem beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lodewijk van Berkenlaan in de districten Borgerhout en Berchem, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 15 maart 2019 (jaarnummer 2374).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen