Terug
Gepubliceerd op 20/05/2020

2020_DRBE_00036 - Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelec. Aanpassing onderborden - Aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Berchem
di 19/05/2020 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad; Ronny De Bie, districtsraadslid; Arnold Peeters, districtsraadslid; Ria Vermeulen, districtsraadslid; Ilse Jacques, districtsraadslid; Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Erkan Ozturk, districtsraadslid; Bruno De Saegher, districtsschepen; Geert Brouwers, districtsraadslid; Edwin De Cleyn, districtsschepen; Jan Poppe, districtsraadslid; Kris Gysels, districtsschepen; Buket Karaca, districtsraadslid; Lucienne Verbraeken, districtsraadslid; Luc Van de Weyer, districtsraadslid; Janick Doré, districtsschepen; Willem-Frederik Schiltz, districtsraadslid; Jan Dedecker, districtsraadslid; Henri Van Herpen, districtsraadslid; Conny Budts, districtsraadslid; Evi Cuypers, Districtsraadslid; Yao Issifou, Districtsraadslid; Ann De Potter, districtssecretaris; Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

David Danssaert, districtsraadslid; Clara Willemse, districtsraadslid; Ester Torres Falcato Simões, districtsraadslid

Secretaris

Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad
2020_DRBE_00036 - Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelec. Aanpassing onderborden - Aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2020_DRBE_00036 - Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelec. Aanpassing onderborden - Aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Aanleiding en context

Op 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) keurde het college de principenota - speed pedelecs in Antwerpen goed. Hierin wordt voorgesteld om de reglementen en verkeersborden aan te passen volgens de richtlijnen van de principenota, waarbij onder meer speed pedelecs (in beide richtingen) toegelaten zullen worden in de opgesomde straten met beperkt eenrichtingsverkeer.

De Bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling mobiliteit) legt nu het aanvullende verkeersreglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelecs" voor advies voor.
In dit aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen worden de onderborden die aanwezig zijn in de bijlage van opgesomde straten aangepast in functie van de principenota.

Argumentatie

In de meeste straten in Antwerpen waar vandaag beperkt eenrichtingsverkeer van toepassing is, geldt een uitzondering voor fietsers. In dat opzicht zijn de verkeersborden die het beperkt eenrichtingsverkeer regelen, aangevuld met een onderbord M2 of een onderbord M4.

Om de richtlijnen van de principenota speed pedelecs in Antwerpen te kunnen toepassen, wordt voor de toepasselijke verkeerssignalisatie die aanwezig is in de straten - opgesomd in de bijlage - samen met de mogelijke opstellingen en type verkeersborden, elk relevant onderbord vervangen als volgt: 

  • bij de verkeersborden C1, C3, C31 of D1 zal het onderbord M2 vervangen worden door het onderbord M11;
  • bij het verkeersbord F19 zal het onderbord M4 vervangen worden door het onderbord M17.

Ten gevolge van deze aanpassing van de onderborden zullen naast fietsers, ook bestuurders van speed pedelecs in beide richtingen toegelaten worden in de straten (zoals opgesomd in de bijlage van dit besluit) met beperkt eenrichtingsverkeer.

Dit aanvullend verkeersreglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelecs" geldt als toevoeging op de reeds bestaande aanvullende verkeersreglementen op straatniveau (uitsluitend voor wat betreft de straten opgesomd in de bijlage van dit besluit), wat dus impliceert dat ze elkaar aanvullen.

Ingeval van tegenstrijdheden en/of interpretatieconflicten zal onderhavig aanvullend verkeersreglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelecs" steeds primeren (voor wat betreft de tegenstrijdige bepaling) op het aanvullend verkeersreglement op straatniveau in kwestie, op voorwaarde dat het aanvullend verkeersreglement op straatniveau goedgekeurd werd vóór de datum van goedkeuring van onderhavig aanvullend verkeersreglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelecs".

Tot slot wordt benadrukt dat dit aanvullend verkeersreglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelecs" op geen enkele wijze afbreuk doet (en zal doen) aan aanvullende verkeersreglementen op straatniveau die worden goedgekeurd op of na de datum van goedkeuring van onderhavig aanvullend verkeersreglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelecs".

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van  16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2BER01 - Berchem is een actief, bewust en leefbaar district
2BER0104 - Berchem maakt maximaal gebruik van haar adviesbevoegdheid
2BER010401 - Berchem is een bereikbaar district
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010104 - Ambitieuze Modal Split (OV + fiets)

Besluit

De districtsraad Berchem keurt eenparig het volgende besluit goed.

De districtsraad berchem beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelec - aanpassing onderborden" voor het deel dat op het grondgebied van het district Berchem betrekking heeft.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.