Terug
Gepubliceerd op 23/09/2020

2020_DRBE_00059 - Ondersteuningsbeleid - Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid - Goedkeuring

districtsraad Berchem
di 22/09/2020 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad; Arnold Peeters, districtsraadslid; Ria Vermeulen, districtsraadslid; Ilse Jacques, districtsraadslid; Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Erkan Ozturk, districtsraadslid; Bruno De Saegher, districtsschepen; Geert Brouwers, districtsraadslid; Edwin De Cleyn, districtsschepen; Jan Poppe, districtsraadslid; Kris Gysels, districtsschepen; Buket Karaca, districtsraadslid; Lucienne Verbraeken, districtsraadslid; Luc Van de Weyer, districtsraadslid; Janick Doré, districtsschepen; Willem-Frederik Schiltz, districtsraadslid; David Danssaert, districtsraadslid; Jan Dedecker, districtsraadslid; Henri Van Herpen, districtsraadslid; Conny Budts, districtsraadslid; Evi Cuypers, Districtsraadslid; Yao Issifou, Districtsraadslid; Johan Malcorps, districtsraadslid; Ann De Potter, districtssecretaris; Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Ester Torres Falcato Simões, districtsraadslid

Verontschuldigd

Ronny De Bie, districtsraadslid; Clara Willemse, districtsraadslid

Secretaris

Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad
2020_DRBE_00059 - Ondersteuningsbeleid - Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid - Goedkeuring 2020_DRBE_00059 - Ondersteuningsbeleid - Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Op 28 januari 2018 keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2019-2024 goed. Dit bestuursakkoord bevat 8 resoluties die de ambities aangaande  het ondersteuningsbeleid van de stad kenbaar maken.

Op 18 oktober 2019 (jaarnummer 8507) nam het college kennis van de procesaudit financiële ondersteuning cultuur en sport.

Op 22 november 2019 (jaarnummer 9543) keurde het college een plan van aanpak aangaande een nieuw uit te werken ondersteuningsbeleid goed.

Voortvloeiend uit bovenstaande beslissingen keurde het college  op 10 juli 2020 (jaarnummer 5908)een aantal nieuwe principes goed  die het ondersteuningsbeleid richting geven. Deze principes zijn de volgende:

  • Ondersteuning gebeurt op een uniforme manier doorheen de organisatie. Ondersteuning op basis van een reglement wordt aangeboden als een ondersteuningsproduct. Een nominatiesubsidie wordt als ondersteuningsopdracht aangeboden.
  • Ondersteuning wordt verleend afhankelijk van de mate waarin de ontvanger bijdraagt aan de beleidsdoelstellingen.
  • Elke ontvanger kan meewerken aan verschillende beleidsdoelstellingen, verspreid over verschillende beleidsdomeinen van de stad en de districten.
  • Elk beleidsdomein van de stad en elk district blijft autonoom bevoegd om te beslissen wat er wordt ondersteund en hoe groot de steun is.
  • Vormelijke standaardisering is een voorwaarde voor de werking van een digitaal platform die de in de volgende fase  gevraagde subsidielijst en opvolgingstool mogelijk moet maken. Deze standaardisering wordt gerealiseerd door een lijst van ondersteuningsproducten (en –opdrachten), gekoppeld aan een lijst die een overzicht van de verschillende ondersteuningsmaatregelen per ontvanger weergeeft.

Argumentatie

Het algemeen reglement op de toelagen (Jaarnummer 2730) is verouderd en strookt niet meer met de nieuwe principes en de richting die het bestuursakkoord bepaalt voor het ondersteuningsbeleid. Het algemeen reglement wordt opgeheven. De bedrijfseenheid Bestuurszaken kreeg de opdracht om een nieuw kaderbesluit met de basisprincipes voor het ondersteuningsbeleid uit te werken en te laten goedkeuren dat:

  • geen bepalingen bevat die al in hogere regelgeving is opgenomen;
  • geen interne administratieve onderrichtingen bevat;
  • de proportionele controle faciliteert zoals voorzien in de wet op de toelagen van 1983;
  • de wijze bepaalt waarop elke ondersteuning dient te worden verantwoord, zoals omschreven in dit besluit.

Dit kaderbesluit bepaalt welke algemene voorwaarden er gelden voor ondersteuning. Om de proportionele controle mogelijk te maken is een clausule opgenomen die de wettelijke mogelijkheid benut tot ontheffing van bepaalde administratieve lasten voor kleinere bedragen. De ontvanger zal echter steeds het gebruik van de ondersteuning moeten rechtvaardigen, zoals bepaald in de wet van 1983. De wijze waarop de rechtvaardiging dient te gebeuren wordt ook vastgelegd in dit kaderbesluit 'Basisprincipes Ondersteuningsbeleid'. Onder een bepaald bedrag gebeurt de verantwoording standaard door het aantonen van het bereiken van het vooraf bepaalde, SMART geformuleerde doel. Boven dat bedrag is er ook steeds een financiële verantwoording vereist voor elke euro subsidie die werd toegekend. Het grensbedrag voor ontheffing kan volgens de wet van 1983 maximaal  1.000.000 BEF OF (omgerekend) 24.789,00 EUR bedragen.

Voorafgaand aan de goedkeuring van het nieuwe kaderbesluit door de gemeenteraad worden de districten via een raad voor overleg ingelicht en wordt formeel advies gevraagd aan de districtsraden.

Het districtscollege stelt alvast voor aan de districtsraad om als advies mee te geven dat volgende vermelding standaard opgenomen wordt in het reglement (zoals besproken in het districtscollege van 7 september 2020, bijgevoegd in bijlage): Indien door overmacht de opdracht of het product niet kon doorgaan, moet het steeds mogelijk zijn om de bewezen kosten uit te betalen.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS01 - Bestuurszaken
2SBS0102 - Administratieve vereenvoudiging
2SBS010202 - Subsidielijst

Besluit

De districtsraad Berchem keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad berchem beslist:

Artikel 1

De districtsraad neemt kennis van het ontwerp van Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid:

    1.      Toepassingsgebied

     “Dit kaderbesluit is aanvullend op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.

    Het is van toepassing op alle ondersteuning, onder welke vorm ook, die door de stad Antwerpen en districten worden verstrekt en op alle ontvangers die rechtstreeks of onrechtstreeks deze ondersteuning ontvangen, ongeacht het een natuurlijke persoon, een rechtspersoon of een feitelijke vereniging betreft.

    Dit kaderbesluit is ook van toepassing op ondersteuning waarvoor  de stad of het district als intermediair fungeert, voor zover de regelgeving niet in tegenspraak is met deze van de stad.

    De variabele clausules die van toepassing zijn op de verschillende ondersteuningsproducten/ opdrachten worden in aanvullende reglementen of in afsprakennota’s en ondersteuningsovereenkomsten goedgekeurd.” :

    2.      Definities

    • ondersteuning: conform de wet op de toelage definiëren we ondersteuning als:elke tegemoetkoming, elk voordeel of elke hulp, ongeacht de vorm of de benaming ervan, met inbegrip van de zonder interest verleende terugvorderbare voorschotten, toegekend ter bevordering van voor het algemeen belang dienstige activiteiten, maar met uitsluiting van de prijzen die aan geleerden en kunstenaars voor hun werken worden verleend.
    • ontvanger: iedereen die een ondersteuning aanvraagt en ontvangt van de stad Antwerpen of van haar districten.
    • ondersteuningsproduct: legt vast welke ondersteuning gegeven wordt en welk gedrag van de ontvanger daar tegenover staat. Dit gedrag helpt een maatschappelijk resultaat uit de beleidsdoelstellingen te realiseren
    • ondersteuningsreglement: de voorwaarden voor het verlenen van ondersteuningsproducten worden vastgelegd in een reglement per product.
    • productencatalogus: het geheel van ondersteuningsreglementen goedgekeurd door de stad Antwerpen of de districten.
    • ondersteuningsopdracht: op maat van de ondersteuningsontvanger vastgelegde voorwaarden voor ondersteuning en uitvoering om een beoogd maatschappelijk doel van de beleidsdoelstellingen te realiseren.
    • nominatief: de opname van het bedrag en de partner van een ondersteuningsopdracht in het meerjarenplan van de stad Antwerpen en de districten 
    • open oproep: methode om partner te kiezen voor ondersteuningsopdrachten, die niet verplicht moet worden toegepast.

    3.     Proportionele controle    

    “De verantwoording zoals vermeld in artikel 3 van de wet betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen gebeurt door het aantonen van de afgesproken bijdrage aan de beleidsdoelstellingen en het respecteren van bijkomende criteria en voorwaarden uit ondersteuningsproducten en ondersteuningsopdrachten.

    Voor ondersteuning hoger dan het grensbedrag hieronder vermeld kan de waarde van een ondersteuningsmaatregel nooit meer bedragen dan het totaal aan kosten gemaakt voor het bereiken van het afgesproken doel. Voor zulke ondersteuning is ook financiële verantwoording vereist.

    In toepassing van artikel 9 van deze wet, en onverminderd de bindende bepalingen, is alleen artikel 6 van toepassing op toegekende ondersteuningen kleiner of gelijk dan het grensbedrag hieronder vermeld.

    Voor ondersteuning door de stad bedraagt het grensbedrag X.000 EUR per toekenning*

    Voor ondersteuning door de districten bedraagt het grensbedrag X.000 EUR per toekenning*”

    4.      Aanvraagprocedure

    “Aanvragen worden maximaal digitaal ingediend en afgehandeld. Digitaal ingediende dossiers ontvangen een digitale bevestiging van ontvangst. . Deze betekent alleen dat de aanvraag goed werd ontvangen, zonder de volledigheid van het dossier al te controleren.”

    5. Financiële verantwoording

    “De ontvanger neemt kennis van de financiële richtlijnen die gelden voor de opmaak van het afrekeningsdossier voor ondersteuning met een waarde hoger dan het grensbedrag vermeld in artikel 3. Hij ontvangt deze richtlijnen ten laatste bij het versturen van de afsprakennota of bij ondertekening van de ondersteuningsovereenkomst, aangezien dit onderdeel uitmaakt van de voorwaarden van de ondersteuning.”

    Voor ondersteuning met een waarde hoger dan het grensbedrag vermeld in artikel 3 komt de btw voor subsidiëring in aanmerking in de mate dat deze voor de ontvanger niet aftrekbaar is.”

    6.      Ingebrekestelling

     “Bij de aanvraag van een ondersteuning dient de ontvanger een fysiek of digitaal adres of kanaal op te geven waarop deze de communicatie wenst te ontvangen. De ontvanger verklaart zich ermee akkoord om alle officiële verzendingen van de stad/district via dit adres of kanaal te ontvangen.

    Voor de aanwending van ondersteuning geldt dat -indien de ontvanger de opgelegde doelstellingen, voorwaarden en verplichtingen niet nakomt-,de ondersteuning moet terugbetaald worden. De ontvanger wordt via het gekozen adres of kanaal op de hoogte gebracht van de tekortkomingen.

    De ontvanger heeft het recht de inbreuk recht te zetten. De termijn die hij/zij hiervoor heeft bedraagt 30 kalenderdagen tenzij anders bepaald bij het ondersteuningsproduct of de overeenkomst of afsprakennota van een ondersteuningsopdracht .

    7.      Toepassingsgebied sancties

    De sancties voorzien in de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen zijn ook van toepassing in de volgende gevallen:

    • als de gevraagde verantwoordingsstukken niet tijdig, of niet volledig worden ingediend;
    • indien één of meerdere voorwaarden van dit kaderbesluit niet worden nageleefd;
    • in geval van fraude of valse verklaringen. In dit laatste geval kan de ondersteuningsverstrekker bijkomend beslissen om voor een periode van 1 jaar en in toepassing van een specifiek ondersteuningsreglement geen ondersteuning meer toe te staan.
    • De stad zal bij fraude of valse verklaringen steeds gerechtelijke stappen ondernemen.
    • Naast de sancties voorzien in de wet van 14 november 1983 is ook de strafwet van toepassing.

    8.      Verzekering en aansprakelijkheid

     “De ondersteuningsverstrekker kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor schade aan personen of goederen die rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg is van activiteiten met betrekking tot de aanwending van de ondersteuning.  

    9.  Fundamentele vrijheden

    “Ieder die op enigerlei wijze ondersteuning van de stad/ het district ontvangt, neemt het engagement op zich om: 

    • op een constructieve manier mee te werken aan de opbouw van een stad waarin burgers zonder onderscheid, met respect voor elkaar, harmonieus samen leven. 
    • zich in te schakelen in de waarden en normen van de Verlichting en de mensenrechten.
    • het Nederlands te gebruiken als voertaal.
    • de A-waarden (diversiteit, integriteit, klantgerichtheid, kostenbewustzijn, samenwerken) mee uit te dragen in de eigen werking.
    • in de eigen communicatie bij te dragen aan de doelstellingen van de stad en de districten.
    • vermoedens van strafbare feiten te melden.
    • De ondersteuning aanwenden op een wijze die in strijd is met bovenstaand engagement leidt steeds tot sancties zoals:
      1. weigeren of terugvorderen van de ondersteuning;
      2. éénzijdig beëindigen van de samenwerking;
      3. huurverbod in alle stedelijke infrastructuur;
      4. weigering logistieke ondersteuning. 

    De stad/ het district kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de schade die geleden wordt naar aanleiding van de opgelegde sancties.”

    10.  Externe communicatie

     “In publicaties van de ontvanger over het betoelaagde project dient duidelijk vermeld te worden dat de stad Antwerpen/het OCMW/het district (mede)financierder is. Hiervoor wordt een logo ter beschikking gesteld.”  

    11.  Beschikbaarheid kredieten in het MJP

     “De geldelijke ondersteuning kan enkel worden toegekend en uitbetaald onder de voorwaarde dat het bedrag voor de ondersteuning wordt opgenomen in de jaarlijkse kredieten van de aanpassing van het meerjarenplan.

    De ondersteuning kan worden gewijzigd in geval van budgettaire noodwendigheden van de stad/ het district; indien nodig worden de afsprakennota’s of de ondersteuningsovereenkomsten dan aangepast. De grootte van de  ondersteuning kan dan eenzijdig door de ondersteuningverstrekker worden gewijzigd waarna de voorwaarden in de overeenkomst in onderling overleg kunnen worden aangepast.”

    12.  Schulden

     “Een geldelijke ondersteuning op het budget van de stad zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.”

    “Indien er bij een geldelijke ondersteuning op het budget van een district openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad dan is dit district in de mogelijkheid om de toelage niet of slechts gedeeltelijk uit te betalen.”

Artikel 2

De districtsraad verleent gunstig/ongunstig advies met volgende opmerkingen:

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20200907_voorstel_DC_ondersteuningsbeleid.pdf