Op 28 januari 2018 keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2019-2024 goed. Dit bestuursakkoord bevat 8 resoluties die de ambities aangaande het ondersteuningsbeleid van de stad kenbaar maken.
Op 18 oktober 2019 (jaarnummer 8507) nam het college kennis van de procesaudit financiële ondersteuning cultuur en sport.
Op 22 november 2019 (jaarnummer 9543) keurde het college een plan van aanpak aangaande een nieuw uit te werken ondersteuningsbeleid goed.
Voortvloeiend uit bovenstaande beslissingen keurde het college op 10 juli 2020 (jaarnummer 5908)een aantal nieuwe principes goed die het ondersteuningsbeleid richting geven. Deze principes zijn de volgende:
Het algemeen reglement op de toelagen (Jaarnummer 2730) is verouderd en strookt niet meer met de nieuwe principes en de richting die het bestuursakkoord bepaalt voor het ondersteuningsbeleid. Het algemeen reglement wordt opgeheven. De bedrijfseenheid Bestuurszaken kreeg de opdracht om een nieuw kaderbesluit met de basisprincipes voor het ondersteuningsbeleid uit te werken en te laten goedkeuren dat:
Dit kaderbesluit bepaalt welke algemene voorwaarden er gelden voor ondersteuning. Om de proportionele controle mogelijk te maken is een clausule opgenomen die de wettelijke mogelijkheid benut tot ontheffing van bepaalde administratieve lasten voor kleinere bedragen. De ontvanger zal echter steeds het gebruik van de ondersteuning moeten rechtvaardigen, zoals bepaald in de wet van 1983. De wijze waarop de rechtvaardiging dient te gebeuren wordt ook vastgelegd in dit kaderbesluit 'Basisprincipes Ondersteuningsbeleid'. Onder een bepaald bedrag gebeurt de verantwoording standaard door het aantonen van het bereiken van het vooraf bepaalde, SMART geformuleerde doel. Boven dat bedrag is er ook steeds een financiële verantwoording vereist voor elke euro subsidie die werd toegekend. Het grensbedrag voor ontheffing kan volgens de wet van 1983 maximaal 1.000.000 BEF OF (omgerekend) 24.789,00 EUR bedragen.
Voorafgaand aan de goedkeuring van het nieuwe kaderbesluit door de gemeenteraad worden de districten via een raad voor overleg ingelicht en wordt formeel advies gevraagd aan de districtsraden.
Het districtscollege stelt alvast voor aan de districtsraad om als advies mee te geven dat volgende vermelding standaard opgenomen wordt in het reglement (zoals besproken in het districtscollege van 7 september 2020, bijgevoegd in bijlage): Indien door overmacht de opdracht of het product niet kon doorgaan, moet het steeds mogelijk zijn om de bewezen kosten uit te betalen.
De districtsraad neemt kennis van het ontwerp van Kaderbesluit Basisprincipes Ondersteuningsbeleid:
1. Toepassingsgebied
“Dit kaderbesluit is aanvullend op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het is van toepassing op alle ondersteuning, onder welke vorm ook, die door de stad Antwerpen en districten worden verstrekt en op alle ontvangers die rechtstreeks of onrechtstreeks deze ondersteuning ontvangen, ongeacht het een natuurlijke persoon, een rechtspersoon of een feitelijke vereniging betreft.
Dit kaderbesluit is ook van toepassing op ondersteuning waarvoor de stad of het district als intermediair fungeert, voor zover de regelgeving niet in tegenspraak is met deze van de stad.
De variabele clausules die van toepassing zijn op de verschillende ondersteuningsproducten/ opdrachten worden in aanvullende reglementen of in afsprakennota’s en ondersteuningsovereenkomsten goedgekeurd.” :
2. Definities
3. Proportionele controle
“De verantwoording zoals vermeld in artikel 3 van de wet betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen gebeurt door het aantonen van de afgesproken bijdrage aan de beleidsdoelstellingen en het respecteren van bijkomende criteria en voorwaarden uit ondersteuningsproducten en ondersteuningsopdrachten.
Voor ondersteuning hoger dan het grensbedrag hieronder vermeld kan de waarde van een ondersteuningsmaatregel nooit meer bedragen dan het totaal aan kosten gemaakt voor het bereiken van het afgesproken doel. Voor zulke ondersteuning is ook financiële verantwoording vereist.
In toepassing van artikel 9 van deze wet, en onverminderd de bindende bepalingen, is alleen artikel 6 van toepassing op toegekende ondersteuningen kleiner of gelijk dan het grensbedrag hieronder vermeld.
Voor ondersteuning door de stad bedraagt het grensbedrag X.000 EUR per toekenning*
Voor ondersteuning door de districten bedraagt het grensbedrag X.000 EUR per toekenning*”
4. Aanvraagprocedure
“Aanvragen worden maximaal digitaal ingediend en afgehandeld. Digitaal ingediende dossiers ontvangen een digitale bevestiging van ontvangst. . Deze betekent alleen dat de aanvraag goed werd ontvangen, zonder de volledigheid van het dossier al te controleren.”
5. Financiële verantwoording
“De ontvanger neemt kennis van de financiële richtlijnen die gelden voor de opmaak van het afrekeningsdossier voor ondersteuning met een waarde hoger dan het grensbedrag vermeld in artikel 3. Hij ontvangt deze richtlijnen ten laatste bij het versturen van de afsprakennota of bij ondertekening van de ondersteuningsovereenkomst, aangezien dit onderdeel uitmaakt van de voorwaarden van de ondersteuning.”
Voor ondersteuning met een waarde hoger dan het grensbedrag vermeld in artikel 3 komt de btw voor subsidiëring in aanmerking in de mate dat deze voor de ontvanger niet aftrekbaar is.”
6. Ingebrekestelling
“Bij de aanvraag van een ondersteuning dient de ontvanger een fysiek of digitaal adres of kanaal op te geven waarop deze de communicatie wenst te ontvangen. De ontvanger verklaart zich ermee akkoord om alle officiële verzendingen van de stad/district via dit adres of kanaal te ontvangen.
Voor de aanwending van ondersteuning geldt dat -indien de ontvanger de opgelegde doelstellingen, voorwaarden en verplichtingen niet nakomt-,de ondersteuning moet terugbetaald worden. De ontvanger wordt via het gekozen adres of kanaal op de hoogte gebracht van de tekortkomingen.
De ontvanger heeft het recht de inbreuk recht te zetten. De termijn die hij/zij hiervoor heeft bedraagt 30 kalenderdagen tenzij anders bepaald bij het ondersteuningsproduct of de overeenkomst of afsprakennota van een ondersteuningsopdracht .
7. Toepassingsgebied sancties
De sancties voorzien in de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen zijn ook van toepassing in de volgende gevallen:
8. Verzekering en aansprakelijkheid
“De ondersteuningsverstrekker kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor schade aan personen of goederen die rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg is van activiteiten met betrekking tot de aanwending van de ondersteuning.
9. Fundamentele vrijheden
“Ieder die op enigerlei wijze ondersteuning van de stad/ het district ontvangt, neemt het engagement op zich om:
De stad/ het district kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de schade die geleden wordt naar aanleiding van de opgelegde sancties.”
10. Externe communicatie
“In publicaties van de ontvanger over het betoelaagde project dient duidelijk vermeld te worden dat de stad Antwerpen/het OCMW/het district (mede)financierder is. Hiervoor wordt een logo ter beschikking gesteld.”
11. Beschikbaarheid kredieten in het MJP
“De geldelijke ondersteuning kan enkel worden toegekend en uitbetaald onder de voorwaarde dat het bedrag voor de ondersteuning wordt opgenomen in de jaarlijkse kredieten van de aanpassing van het meerjarenplan.
De ondersteuning kan worden gewijzigd in geval van budgettaire noodwendigheden van de stad/ het district; indien nodig worden de afsprakennota’s of de ondersteuningsovereenkomsten dan aangepast. De grootte van de ondersteuning kan dan eenzijdig door de ondersteuningverstrekker worden gewijzigd waarna de voorwaarden in de overeenkomst in onderling overleg kunnen worden aangepast.”
12. Schulden
“Een geldelijke ondersteuning op het budget van de stad zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.”
“Indien er bij een geldelijke ondersteuning op het budget van een district openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad dan is dit district in de mogelijkheid om de toelage niet of slechts gedeeltelijk uit te betalen.”
De districtsraad verleent gunstig/ongunstig advies met volgende opmerkingen: