Terug
Gepubliceerd op 23/09/2020

2020_IP_00243 - Interpellatie van raadslid David Danssaert: Geluidsoverlast snelheidsremmende maatregelen Berchemboslaan

districtsraad Berchem
di 22/09/2020 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad; Arnold Peeters, districtsraadslid; Ria Vermeulen, districtsraadslid; Ilse Jacques, districtsraadslid; Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Erkan Ozturk, districtsraadslid; Bruno De Saegher, districtsschepen; Geert Brouwers, districtsraadslid; Edwin De Cleyn, districtsschepen; Jan Poppe, districtsraadslid; Kris Gysels, districtsschepen; Buket Karaca, districtsraadslid; Lucienne Verbraeken, districtsraadslid; Luc Van de Weyer, districtsraadslid; Janick Doré, districtsschepen; Willem-Frederik Schiltz, districtsraadslid; David Danssaert, districtsraadslid; Jan Dedecker, districtsraadslid; Henri Van Herpen, districtsraadslid; Conny Budts, districtsraadslid; Evi Cuypers, Districtsraadslid; Yao Issifou, Districtsraadslid; Johan Malcorps, districtsraadslid; Ann De Potter, districtssecretaris; Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Ester Torres Falcato Simões, districtsraadslid

Verontschuldigd

Ronny De Bie, districtsraadslid; Clara Willemse, districtsraadslid

Secretaris

Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad
2020_IP_00243 - Interpellatie van raadslid David Danssaert: Geluidsoverlast snelheidsremmende maatregelen Berchemboslaan 2020_IP_00243 - Interpellatie van raadslid David Danssaert: Geluidsoverlast snelheidsremmende maatregelen Berchemboslaan

Motivering

Indiener(s)

David Danssaert

Gericht aan

Bruno De Saegher

Tijdstip van indienen

do 17/09/2020 - 23:55

Toelichting

Beste schepen,

Enkele bewoners uit de Berchemboslaan lieten me weten dat de rijbaankussens in hun straat geluidsoverlast veroorzaken wanneer zwaardere wagens er aan de maximumsnelheid (30km/u) over rijden. Onze fractie is uiteraard voorstander van snelheidsremmende maatregelen, maar het kan niet de bedoeling zijn om bewoners hiermee 's nacht te wekken.

- Kunnen er andere oplossingen geïmplementeerd worden die minder lawaai veroorzaken?
- Uit een inforbrief blijkt dat er is een evaluatie is gebeurd omtrent de efficiëntie van de maatregelen en dat daaruit is besloten om bijkomende verkeersplateaus aan te leggen in de zelfde en omliggende straten. Zijn de bewoners bij die evaluatie ook bevraagd over hun eigen ervaring?
- Kunnen de rijbaankussens geplaatst worden op meer strategische plaatsen waarbij de geluidsimpact op bewoners kleiner is?

Bespreking

Antwoord

1. Wat de evaluatie betreft:  die gebeurt steeds op basis van alle beschikbare informatie, dit wil zeggen:

a.      Snelheids- en intensiteitsmetingen door onze dienst en/of de verkeerspolitie die vergeleken worden met de nulmeting

b.      Eigen observaties

c.      Eventueel binnengekomen meldingen en klachten van bewoners/gebruikers. De bewoners werden hierover geïnformeerd voor de plaatsing van de verkeerskussens.

2.    Het lijkt contradictorisch om extra verkeerskussens aan te brengen wanneer er klachten zijn over geluidsoverlast die aan de verkeerskussens gerelateerd wordt. De ervaring heeft echter uitgewezen dat gelijkmatigere snelheden zorgen voor minder lawaaioverlast. Gelijkmatigere snelheden kunnen worden afgedwongen door snelheidsremmers die frequenter op elkaar volgen.

3.   Onze diensten zijn voortdurend op zoek naar een goed evenwicht tussen verschillende terechte vragen van bewoners en gebruikers (verkeersveiligheid, leefkwaliteit,…). We zijn ons ervan bewust dat elke maatregel ook nadelen heeft. Daarom zijn we ook voortdurend op zoek naar nieuwe alternatieven 

4.    Een alternatief voor fysieke snelheidsremmende ingrepen is handhaving. Politie en parket stellen evenwel andere prioriteiten, waardoor handhaving in zone 30 eerder uitzonderlijk is. Toch weten we dat ook de beste snelheidsremmers nog niet alle risicovol gedrag kunnen vermijden (en dat zal in de toekomst wellicht nog minder het geval zijn gezien de evolutie van het wagenpark naar voertuigen die zelf almaar minder hinder ondervinden van snelheidsremmers). 

5.  Bij de locatiekeuze van de snelheidsremmers moet rekening worden gehouden met heel wat factoren zoals zichtbaarheid, onderlinge afstand, aanwezigheid van in- en uitritten, wettelijke bepalingen (niet te dicht bij kruispunten…) en afstand tot de bebouwing.

 

wo 23/09/2020 - 16:34