Terug
Gepubliceerd op 27/10/2020

2020_GR_00595 - Ondersteuningsbeleid - Opheffing vorig kader. Nieuw kaderbesluit basisprincipes - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 26/10/2020 - 19:30 Bernarduscentrum
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Gerolf Annemans, raadslid; Jan Penris, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Güler Turan, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Karen Maes, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Mark Tijsmans, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Elisabeth van Doesburg, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Erica Caluwaerts, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Niel Staes, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Filip Dewinter, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; Mohamed Chebaa Amimou, raadslid; Serge Muyters, korpschef; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2020_GR_00595 - Ondersteuningsbeleid - Opheffing vorig kader. Nieuw kaderbesluit basisprincipes - Goedkeuring 2020_GR_00595 - Ondersteuningsbeleid - Opheffing vorig kader. Nieuw kaderbesluit basisprincipes - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Op 28 januari 2018 keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2019-2024 goed (jaarnummer 0059). Dit bestuursakkoord bevat 8 resoluties die de ambities aangaande  het ondersteuningsbeleid van de stad kenbaar maken.

Op 18 oktober 2019 (jaarnummer 8507) nam het college van burgemeester en schepenen kennis van de procesaudit financiële ondersteuning cultuur en sport.

Op 22 november 2019 (jaarnummer 9543) keurde het college van burgemeester en schepenen een plan van aanpak aangaande een nieuw uit te werken ondersteuningsbeleid goed.

Voorvloeiend uit bovenstaande beslissingen keurde het college  op 10 juli 2020 (jaarnummer 5908) een aantal nieuwe principes goed die het ondersteuningsbeleid richting geven. Deze principes zijn de volgende:

  • Ondersteuning gebeurt op een uniforme manier doorheen de organisatie. Ondersteuning op basis van een reglement wordt aangeboden als een ondersteuningsproduct. Een nominatimsubsidie wordt als ondersteuningsopdracht aangeboden.
  • Ondersteuning wordt verleend afhankelijk van de mate waarin de ontvanger bijdraagt aan de beleidsdoelstellingen.
  • Elke ontvanger kan meewerken aan verschillende beleidsdoelstellingen, verspreid over verschillende beleidsdomeinen van de stad en de districten.
  • Elk beleidsdomein van de stad en elk district blijft autonoom bevoegd om te beslissen wat er wordt ondersteund en hoe groot de steun is.
  • Vormelijke standaardisering is een voorwaarde voor de werking van een digitaal platform dat de in de volgende fase  gevraagde subsidielijst en opvolgingstool mogelijk moet maken. Deze standaardisering wordt gerealiseerd door een lijst van ondersteuningsproducten (en –opdrachten), gekoppeld aan een lijst die een overzicht van de verschillende ondersteuningsmaatregelen per ontvanger weergeeft.

Argumentatie

Het algemeen reglement op de toelagen werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 10 november 2006 (Jaarnummer 2730) en is ondertussen verouderd. Het strookt niet meer met de nieuwe principes en de richting die het bestuursakkoord bepaalt voor het ondersteuningsbeleid. Het algemeen reglement wordt opgeheven.  Bestuurszaken kreeg de opdracht om een nieuw kaderbesluit met de basisprincipes voor het ondersteuningsbeleid uit te werken en te laten goedkeuren dat:

  • geen bepalingen bevat die al in hogere regelgeving zijn opgenomen;
  • geen interne administratieve onderrichtingen bevat;
  • de proportionele controle faciliteert zoals voorzien in de wet op de toelagen van 1983;
  • de wijze bepaalt waarop elke ondersteuning dient te worden verantwoord, zoals omschreven in dit besluit.

Dit kaderbesluit bepaalt welke algemene voorwaarden er gelden voor ondersteuning. Om de proportionele controle mogelijk te maken is een clausule opgenomen die de wettelijke mogelijkheid benut tot ontheffing van bepaalde administratieve lasten voor kleinere bedragen. De ontvanger zal echter steeds het gebruik van de ondersteuning moeten rechtvaardigen, zoals bepaald in de  wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en aanwending van sommige toelagen (hierna: Wet op de toelagen.) De wijze waarop de rechtvaardiging dient te gebeuren wordt ook vastgelegd in dit kaderbesluit. Onder een bepaald bedrag gebeurt de verantwoording standaard door het aantonen van het bereiken van het vooraf bepaalde, SMART geformuleerde doel. Boven dat bedrag is er ook steeds een financiële verantwoording vereist voor elke euro subsidie die werd toegekend. Het grensbedrag voor ontheffing kan volgens de Wet op de toelagen maximaal 1.000.000 BEF of (omgerekend) 24.789 EUR bedragen. 

Op 20 september 2010 nam de gemeenteraad (jaarnummer 1141) een besluit over het respecteren van de fundamentele vrijheden door ontvangers van toelagen en gebruikers van stedelijke infrastructuur. Sindsdien is het vereist een standaard vrijwaringsclausule en exoneratiebeding in te schrijven in alle subsidie- en retributiereglementen, evenals deze clausules op te nemen in (addenda bij) alle subsidieconvenanten, huurovereenkomsten (voor gebruik stedelijke infrastructuur) en participatieovereenkomsten. De beslissing van 20 september 2010 wordt opgeheven. De inhoud van deze standaardclausules werd overgenomen en geactualiseerd in de negende clausule van onderstaand kaderbesluit. Aangezien het kaderbesluit van toepassing is op elke vorm van ondersteuning, is het in de toekomst niet vereist deze clausule telkens opnieuw op te nemen in elk nieuw toelagereglement, -overeenkomst of -afsprakennota.

Verder wordt de tekst onder de geactualiseerde negende clausule van onderstaand kaderbesluit, ook toepasbaar gemaakt op elke vorm van gebruik van stedelijke infrastructuur (roerend of onroerend), ongeacht of deze van commerciële aard is of niet. Tevens komt het gepast voor deze clausule ook toe te passen voor uitbaters van private infrastructuur, waarvan het gebruik gefaciliteerd wordt door de stad (o.a. via ‘Zaalzoeker’).

Resolutie 542 uit het stedelijke bestuursakkoord goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019 (jaarnummer 0059) bepaalt dat subsidiëring telkens gekoppeld dient te worden aan duidelijke en meetbare doelstellingen en een transparante samenwerkingsovereenkomst. Een audit op subsidies binnen cultuur en sport toonde aan dat in de praktijk vaak een samenwerkingsovereenkomst of afsprakennota ontbreekt. In onderstaand kaderbesluit wordt dan ook bepaald dat voor elke ondersteuningsopdracht (nominatieve ondersteuning) minstens een afsprakennota vereist is. Indien de samenwerking verder reikt dan loutere ondersteuning is een overeenkomst vereist.

Een beknopte uitleg over de artikelen in dit kaderbesluit staat in de toelichting in bijlage.

Juridische grond

Het kaderbesluit moet voldoen aan de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en aanwending van sommige toelagen.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 40 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is voor het vaststellen van de reglementen.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS01 - Bestuurszaken
2SBS0102 - Administratieve vereenvoudiging
2SBS010202 - Subsidielijst
2SBS010202PA5689 - Ondersteuningsbeleid

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist het algemeen reglement op de toelagen van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) op te heffen vanaf 1 november 2020.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist om de gemeenteraadsbeslissing van 20 september 2010 (jaarnummer 1141) op te heffen vanaf 1 november 2020.

Artikel 3

De gemeenteraad keurt volgende basisprincipes met betrekking tot het ondersteuningsbeleid goed met ingangsdatum op 1 november 2020:

1.      Toepassingsgebied

Dit kaderbesluit is aanvullend op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen (hierna: Wet op de toelagen).

Het is van toepassing op alle ondersteuning, onder welke vorm ook, die door de stad Antwerpen en districten wordt verstrekt en op alle ontvangers die rechtstreeks of onrechtstreeks deze ondersteuning ontvangen, ongeacht het een natuurlijke persoon, een rechtspersoon of een feitelijke vereniging betreft.

Dit kaderbesluit is ook van toepassing op ondersteuning waarvoor de stad of het district als intermediair fungeert, voor zover de regelgeving die de stad of het district als intermediair aanduidt, geen specifieke voorwaarden voor de ondersteuning oplegt. 

De variabele clausules die van toepassing zijn op de verschillende ondersteuningsproducten/ -opdrachten worden in aanvullende reglementen of in afsprakennota’s en ondersteuningsovereenkomsten goedgekeurd. :

2.      Definities

  • ondersteuning: elke tegemoetkoming, elk voordeel of elke hulp, ongeacht de vorm of de benaming ervan, met inbegrip van de zonder interest verleende terugvorderbare voorschotten, toegekend ter bevordering van voor het algemeen belang dienstige activiteiten, maar met uitsluiting van de prijzen die aan geleerden en kunstenaars voor hun werken worden verleend.
  • ontvanger: iedereen die een ondersteuning aanvraagt en ontvangt van de stad Antwerpen of van haar districten.
  • ondersteuningsproduct: legt vast welke ondersteuning gegeven wordt en welk gedrag van de ontvanger daar tegenover staat. Dit gedrag helpt een maatschappelijk resultaat uit de beleidsdoelstellingen te realiseren.
  • ondersteuningsreglement: legt de voorwaarden voor het verlenen van ondersteuningsproducten vast.
  • productencatalogus: het geheel van ondersteuningsreglementen goedgekeurd door de stad Antwerpen en de districten.
  • ondersteuningsopdracht: op maat van de ondersteuningsontvanger vastgelegde voorwaarden voor ondersteuning en uitvoering om een beoogd maatschappelijk doel van de beleidsdoelstellingen te realiseren. Deze voorwaarden dienen steeds in een afsprakennota te worden vastgelegd. In het geval van een bredere samenwerking, waarbij de stad of het district zich tot meer engageert dan een ondersteuning, kan de inhoud van de afsprakennota worden geïntegreerd in een samenwerkingsovereenkomst.
  • nominatief: de opname van het bedrag en de ontvanger van een ondersteuningsopdracht in het meerjarenplan van de stad Antwerpen en de districten of nominatief gemaakt door middel van een raadsbesluit.

3.      Proportionele controle    

De verantwoording zoals vermeld in artikel 3 van de Wet op de toelagen gebeurt door het aantonen van de afgesproken bijdrage aan de beleidsdoelstellingen en het respecteren van bijkomende criteria en voorwaarden uit ondersteuningsproducten en ondersteuningsopdrachten. 

Voor ondersteuning hoger dan het grensbedrag hieronder vermeld, kan de waarde van een ondersteuningsmaatregel nooit meer bedragen dan het totaal aan kosten gemaakt voor het bereiken van het afgesproken doel. Voor zulke ondersteuning is ook financiële verantwoording vereist.

In toepassing van artikel 9 van de Wet op de toelagen, en onverminderd de bindende bepalingen, zijn de overige bepalingen van deze wet niet van toepassing op ondersteuningen onder of gelijk aan het hieronder vermelde grensbedrag.

Voor ondersteuning door de stad is het grensbedrag gelijk aan de delegatie administratief goedkeurder voor bedrijfsdirecteurs zoals bepaald door het college van burgemeester en schepenen.

Voor ondersteuning door de districten is het grensbedrag gelijk aan het budgethouderschap voor de bestuurscoördinator van het district zoals bepaald door het districtscollege.

Artikel 6 van de Wet op de toelagen is van toepassing op alle toegekende ondersteuningen, ongeacht het grensbedrag.

4.      Aanvraagprocedure

Aanvragen worden maximaal digitaal ingediend en afgehandeld. Digitaal ingediende dossiers ontvangen een digitale bevestiging van ontvangst.  Deze betekent alleen dat de aanvraag goed werd ontvangen, zonder de volledigheid van het dossier al te controleren.

5.      Financiële verantwoording

De ontvanger neemt kennis van de financiële richtlijnen die gelden voor de opmaak van het afrekeningsdossier voor ondersteuning met een waarde hoger dan het grensbedrag vermeld in basisprincipe 3 rond proportionele controle. Hij ontvangt deze richtlijnen ten laatste bij het versturen van de afsprakennota of bij ondertekening van de ondersteuningsovereenkomst, aangezien dit onderdeel uitmaakt van de voorwaarden voor ondersteuning.

De BTW komt voor ondersteuning in aanmerking in de mate dat deze voor de ontvanger niet aftrekbaar is.

6.      Ingebrekestelling

Bij de aanvraag van een ondersteuning dient de ontvanger een fysiek of digitaal adres of kanaal op te geven waarop deze de communicatie wenst te ontvangen. De ontvanger verklaart zich ermee akkoord om alle officiële verzendingen van de stad/district via dit adres of kanaal te ontvangen.

Voor de aanwending van ondersteuning geldt dat -indien de ontvanger de opgelegde doelstellingen, voorwaarden en verplichtingen niet nakomt- de ondersteuning moet terugbetaald worden. De ontvanger wordt via het gekozen adres of kanaal op de hoogte gebracht van de tekortkomingen.

De ontvanger heeft het recht de inbreuk recht te zetten. De termijn die hij/zij hiervoor heeft bedraagt 30 kalenderdagen tenzij anders bepaald bij het ondersteuningsproduct of de overeenkomst of afsprakennota van een ondersteuningsopdracht.

7.      Toepassingsgebied sancties

De sancties voorzien in de Wet op de toelagen zijn ook van toepassing in de volgende gevallen:

  • als de gevraagde verantwoordingsstukken niet tijdig, of niet volledig worden ingediend;
  • indien één of meerdere voorwaarden van dit kaderbesluit niet worden nageleefd;
  • in geval van fraude of valse verklaringen. In dit laatste geval kan de ondersteuningsverstrekker bijkomend beslissen om voor een periode van 1 jaar en in toepassing van een specifiek ondersteuningsreglement geen ondersteuning meer toe te staan.

De stad zal bij fraude of valse verklaringen steeds gerechtelijke stappen ondernemen. Naast de sancties voorzien in de Wet op de toelagen is ook de strafwet van toepassing.

8.      Aansprakelijkheid

De ondersteuningsverstrekker kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor schade aan personen of goederen die rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg is van activiteiten met betrekking tot de aanwending van de ondersteuning.

9.      Engagement ontvanger

Ieder die op enigerlei wijze ondersteuning van de stad/ het district ontvangt, neemt het engagement op zich om: 

  • op een constructieve manier mee te werken aan de opbouw van een stad waarin burgers zonder onderscheid, met respect voor elkaar, harmonieus samen leven. 
  • zich in te schakelen in de waarden en normen van de Verlichting en de mensenrechten.
  • het Nederlands te gebruiken als voertaal.
  • de A-waarden (diversiteit, integriteit, klantgerichtheid, kostenbewustzijn, samenwerken) mee uit te dragen in de eigen werking.
  • in de eigen communicatie bij te dragen aan de doelstellingen van de stad en de districten.
  • vermoedens van strafbare feiten te melden.
  • De ondersteuning aanwenden op een wijze die in strijd is met bovenstaand engagement leidt steeds tot sancties zoals:
    1. weigeren of terugvorderen van de ondersteuning;
    2. éénzijdig beëindigen van de samenwerking;
    3. huurverbod in alle stedelijke infrastructuur;
    4. weigering logistieke ondersteuning. 

De stad/ het district kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de schade die geleden wordt naar aanleiding van de opgelegde sancties.

10.      Externe communicatie

In publicaties van de ontvanger over het ondersteunde project dient duidelijk vermeld te worden dat de stad Antwerpen/het district (mede)financierder is. Hiervoor wordt een logo ter beschikking gesteld.

11.      Beschikbaarheid kredieten in het meerjarenplan

De geldelijke ondersteuning kan enkel worden toegekend en uitbetaald onder de voorwaarde dat het bedrag voor de ondersteuning wordt opgenomen in de jaarlijkse kredieten van de aanpassing van het meerjarenplan.

De ondersteuning kan worden gewijzigd in geval van budgettaire noodwendigheden van de stad/het district; indien nodig worden de afsprakennota’s of de ondersteuningsovereenkomsten dan aangepast. De grootte van de  ondersteuning kan eenzijdig door de ondersteuningverstrekker worden gewijzigd waarna de voorwaarden in de overeenkomst in onderling overleg kunnen worden aangepast.

12.      Schulden

Een geldelijke ondersteuning op de kredieten in het jaarlijks aangepast meerjarenplan van de stad zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad of het OCMW Antwerpen.

Indien er bij een geldelijke ondersteuning op de kredieten in het jaarlijks aangepast meerjarenplan van een district openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad of het OCMW dan is dit district in de mogelijkheid om de ondersteuning niet of slechts gedeeltelijk uit te betalen.

13.      Overmacht

Indien de ontvanger het gevraagde doel niet kan realiseren door overmacht, kan het bevoegde orgaan beslissen dat hij toch recht heeft op het geheel of een gedeelte van de ondersteuning om gemaakte kosten te kunnen betalen. Dit geldt ongeacht het grensbedrag van de ondersteuning.

Bij het indienen van de verantwoordingsstukken moet de ontvanger:

            1.    informatie meedelen over de feiten die als overmacht kunnen beschouwd worden en over de impact daarvan op het niet realiseren van de beoogde doelstelling;

            2.    aantonen dat de feiten als overmacht kunnen gekwalificeerd worden;

            3.    bewijs leveren van de gemaakte kosten door het indienen van o.a. facturen of kassatickets.

14.      Bevoegd orgaan

Op basis van artikel 56 §1 van het Decreet lokaal bestuur is het college bevoegd om te beslissen over het vaststellen van de aanwendingsvoorwaarden voor ondersteuningsopdrachten. In voorkomend geval en binnen de aan hem gedelegeerde bevoegdheden over toelagen is de administratief goedkeurder bevoegd om deze beslissingen te nemen. Dit geldt ook voor de districtscolleges en voor de delegatie aan de districtssecretarissen over budgethouderschap.

Artikel 4

De gemeenteraad beslist onderstaande vrijwaringsclausule in te schrijven in elk toepasselijk reglement en elke overeenkomst of contract waarbij stedelijke infrastructuur (roerend of onroerend) in gebruik gegeven wordt, ongeacht of dit gebruik van commerciële aard is of niet. Deze clausule is ook van toepassing op uitbaters van private infrastructuur, waarvan het gebruik gefaciliteerd wordt door de stad (o.a. via ‘Zaalzoeker’).

Ieder die op enigerlei wijze gebruik maakt van infrastructuur van de stad/ het district (roerend of onroerend), en ongeacht of dit gebruik van commerciële aard is of niet, neemt het engagement op zich om: 

  • op een constructieve manier mee te werken aan de opbouw van een stad waarin burgers zonder onderscheid, met respect voor elkaar, harmonieus samen leven. 
  • zich in te schakelen in de waarden en normen van de Verlichting en de mensenrechten.
  • het Nederlands te gebruiken als voertaal.
  • de A-waarden (diversiteit, integriteit, klantgerichtheid, kostenbewustzijn, samenwerken) mee uit te dragen in de eigen werking.
  • in de eigen communicatie bij te dragen aan de doelstellingen van de stad en de districten.
  • vermoedens van strafbare feiten te melden.

De infrastructuur gebruiken op een wijze die in strijd is met bovenstaand engagement leidt steeds tot sancties zoals:

  1. weigeren of terugvorderen van de ondersteuning;
  2. éénzijdig beëindigen van de samenwerking;
  3. huurverbod in alle stedelijke infrastructuur;
  4. weigering logistieke ondersteuning. 

De stad/het district kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de schade die geleden wordt naar aanleiding van de opgelegde sancties.

Artikel 5

De gemeenteraad beslist -bij wijze van overgangsmaatregel- dat het algemeen reglement op de toelagen van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) van toepassing blijft op de lopende toelagereglementen, afsprakennota’s en betoelagingsovereenkomsten, waarbij de looptijd  ten laatste  op 31 december 2022 afloopt.

Artikel 6

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 7

Het college geeft de opdracht aan:

Alle bedrijfseenhedenNieuwe of hernieuwde ondersteuningsproducten en -opdrachten af te stemmen op het nieuwe kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid. Bestaande ondersteuningsproducten en -opdrachten die niet hernieuwd worden vóór 31 december 2022 tijdig vormelijk aan te passen opdat ze vóór die datum op het kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid zouden zijn afgestemd.

Bijlagen

  • 20201005_Toelichting_kaderbesluit_ondersteuningsbesluit_GR.pdf