Beste voorzitter, schepenen en raadsleden,
We kunnen het niet genoeg blijven herhalen en ik denk dat ieder van ons, het mee eens is dat verkeersveiligheid enorm belangrijk is. Elke weekdag, gaat iedereen ongeveer op hetzelfde moment naar zijn of haar werk terwijl ook onze kinderen naar school worden gebracht of zelfstandig naar school gaan. Gedurende dit moment zijn de schoolkinderen die te voet of met de fiets naar de school gaan, een kwetsbare groep.
Schoolstraten zijn een instrument om het woon-schoolverkeer veiliger te maken. (zie ook definitie ‘schoolstraat’, helemaal onderaan)
Naar aanleiding van de start van het nieuwe schooljaar in september, werd er actie gevoerd in de buurt/ en of aan verschillende scholen in de Antwerpse districten. Ook hebben we met de Berchemse fractie actie gevoerd bij verschillende Berchemse scholen en kregen goede reacties van ouders en de scholen.
Er werden in de verschillende districten, alsook in de gemeenteraad over dit thema, geïnterpelleerd en besproken. Er werden in het verleden, vele aanvragen ingediend en vele schoolstraten worden nu onderzocht… Het resultaat momenteel is dat er in het Antwerpse, verschillende schoolstraten werden gerealiseerd, ook in Berchem! (bvb. Basisschool De Schatkist, Woeringenstraat en Walemstraat) en dit kan onze fractie heel positief aanmoedigen!
Ik citeer een stuk uit een interpellatie van een gemeenteraadslid:
‘Uit onderzoek van de stedelijke diensten blijkt dat het bij 114 straten verkeerstechnisch onmiddellijk mogelijk om schoolstraten in te voeren. Hiervan zijn 17 straten ingericht als schoolstraat. Dat is veel te weinig. Onze fractie is van mening dat er op korte termijn dan ook 97 schoolstraten in Antwerpen kunnen en moeten bijkomen.
De reden waarom er relatief gezien zo weinig schoolstraten zijn, is omdat het nog heel wat extra werk en zorgen vraagt voor de scholen. Dikwijls ontbreekt het scholen aan tijd en middelen om hier werk van te maken. De stad kan veel meer doen om de scholen het makkelijker te maken om hieraan mee te doen, door een deel van de organisatie over te nemen.
De procedure om een schoolstraat in te richten, moet sterk vereenvoudigd worden. Om de straat gedurende twee keer per dag een half uur af te sluiten voor doorgaand verkeer, is een zware procedure helemaal niet nodig.
Een belangrijke struikelsteen voor het invoeren van een schoolstraat is het vinden van mensen die dagelijks de straat afsluiten. Onze fractie pleit voor medewerkers uit de sociale economie om die taak op te nemen. Net zoals de sleuteldragers van de stadsdienst Zaalzoeker uit de sociale economie komen. Sleuteldragers zorgen voor het openen en opnieuw afsluiten van vergaderlocaties, feestzalen en dergelijke meer. Zo creëert de stad ook tewerkstelling.
De afsluitsystemen zelf kunnen ook verbeterd worden: nu moeten de scholen zich behelpen met nadarhekken. Verrolbare bloembakken of een automatisch, elektronisch gestuurd afsluitsysteem, zou het voor de scholen veel makkelijker maken.’
Door corona werden er meer aanvragen ingediend dan ooit, zowel aanvragen van een schoolstraat, alsook tijdelijke schoolstraten. Zo hebben we door verschillende persberichten kunnen vernemen dat basisschool Het Hinkelpad (Geluwestraat) een schoolstraat heeft gekregen en dat binnenkort ook aan basisschool Leopold III aan het Mellinetplein op proef, een schoolstraat kan krijgen. Volgens eerdere cijfers was deze locatie echter ‘onmogelijk’ om een schoolstraat in te richten, en nu toch een kans krijgt, wat fantastisch nieuws is!
Schoolstraten en verkeersveiligheid is een bevoegdheid van de stad maar wat zou het district hiervoor kunnen doen zodat de geïnteresseerde scholen die momenteel nog twijfelen, minder belast en door het district aangemoedigd kunnen worden en zich zelfs ondersteund kunnen voelen?
Graag had ik deze interpellatie geëindigd met een stukje van de volgende 2 citaten van onderstaande personen als reactie op ‘Graag meer schoolstraten in Antwerpen’:
Koen Kennis: “meer verkeersveiligheid en stof tot nadenken hoe naar school te gaan”
Jinnih Beels: “Hopelijk in de toekomst meer schoolstraten”
Definitie Schoolstraat:
Een schoolstraat is een staat nabij een onderwijsinstelling waar gemotoriseerd verkeer tijdens bepaalde uren niet toegelaten is. Meestal is dat aan het begin en einde van de schooldag, gedurende een half uur.
Het afsluiten gebeurt met een verkeersbord C3 voorzien van een onderbord met daarop de vermelding “schoolstraat”, tenzij het onderbord in een uitzondering voorziet voor bepaalde motorvoertuigen.
De straat is toegankelijk voor voetgangers, rijwielen en speed pedelecs. De straat blijft uiteraard ook toegankelijk voor hulpdiensten. Wie toch met de auto komt, kan iets verder parkeren en te voet tot aan de schoolpoort gaan. Uitrijden van de schoolstraat (bv. Door bewoners) is toegelaten tenzij anders bepaald door de wegbeheerder. Het concept ‘schoolstraat’ staat sinds 20 oktober 2018 in de wegcode. Op 1 juli 2019 werd de wet aangepast. Straten met veel doorgaand verkeer komen soms niet in aanmerking wanneer geen goede omleidingsroute beschikbaar is. In dat geval kan gewerkt worden met stadspots. Meer info via www.paraatvoordeschoolstraat.be
De procedure om een schoolstraat in te richten moet sterk vereenvoudigd worden, staat er in de interpellatie. In het kader van de extra coronamaatregelen is dat ook gebeurt. Maar de voorwaarden om een schoolstraat te kunnen inrichten blijven wel dezelfde als in de reguliere procedure.
1. De reden om in coronatijd schoolstraten in te richten is natuurlijk ietwat anders dan in een doordeweekse situatie.
Naar aanleiding van de heropening van de scholen tijdens de coronacrisis in het voorjaar werd een versnelde procedure uitgetekend voor de invoering van schoolstraten. Meer informatie over de reguliere en de versnelde procedures is hier terug te vinden.
Op basis van de risico-evaluatie kan de preventieadviseur van de school een aanvraag voor een schoolstraat indienen
· als blijkt dat er onvoldoende ruimte is voor de schoolpoort om mensen op de vereiste afstand van 1,5 m van elkaar te laten wachten
· en om toe te laten dat leerlingen en begeleiders zich veilig en met de nodige afstand te voet of met de fiets door de straat kunnen verplaatsen.
De criteria die in de versnelde procedure worden gebruikt zijn dezelfde als in de reguliere procedure:
· een schoolstraat kan enkel als er een engagement is van de school
· alleen als de school in een ‘woonstraat’ is gevestigd (geen verbindingsweg, geen ‘rode as’, geen ‘winkelstraat’, ….; de verblijfskwaliteit staat er centraal; geen doorgangs-, maar bestemmingsverkeer)
· enkel als zich daar de schoolpoort bevindt waar leerlingen gebruik van maken
· enkel als er geen openbaar vervoer door de straat komt
· enkel als er geen verkeershinder wordt veroorzaakt in de omliggende straten
· enkel als andere functies (bijvoorbeeld woonzorg- of dienstencentrum, …) geen hinder ondervinden.
2. De school moet dus zelf bereid zijn om een engagement op te nemen. Is die bereidheid er niet, dan kan er ook geen schoolstraat komen. Er zijn immers niet genoeg agenten om ’s morgens en ‘s avonds aan elke schoolpoort te gaan staan, laat staan aan de kruispunten in de schoolomgeving. Werken met vrijwilligers is goed en wel, maar daar moet dan ook een hele administratie worden achter gezet om mensen in te roosteren, afwezigheden op te vangen en vervangers aan te duiden.
3. Er moet ook een mogelijkheid zijn om de effectiviteit van een schoolstraat te meten. Als mensen hun kinderen blijven brengen en ophalen met de wagen, maar de verkeersoverlast wordt afgewenteld op naburige straten heeft een schoolstraat absoluut geen zin. Dan wordt enkel de hinder verschoven. Vandaar dat deze procedure met bevraging van ouders, schoolmedewerkers en buurtbewoners werd opgezet. Dat gebeurt ook bij de inrichting van woonerven, zones 30, … of de aanleg van asverschuivingen, flexdrempels en dergelijke meer.
Daar komt nog bij dat er vaak ook andere flankerende maatregelen en ingrepen moeten gebeuren om een schoolstraat in te voeren, zoals een eenrichtingsstraat bijvoorbeeld. Dan is er meer tijd nodig om advies in te winnen en de besluitvorming in verschillende stappen te organiseren.
4. Niet alle soorten afsluitsystemen kunnen zomaar op het openbaar domein worden neergezet. Er moet rekening worden gehouden met draaicirkels van vrachtwagens en met toegankelijkheid van straten voor hulpvoertuigen als brandweerwagens.
De zogenaamde schoolstraat aan het Mellinetplein is strikt genomen geen schoolstraat, maar een autoluwe zone voor de schoolpoort. Eerder werd hier niet voor gekozen, omdat er onvoldoende engagement was van de school en ook omdat het afsluiten van de straat een grote impact zou hebben op de bredere omgeving. Nu blijft doorstroming van het verkeer mogelijk.
wo 25/11/2020 - 13:13