Terug
Gepubliceerd op 25/11/2020

2020_IP_00326 - Interpellatie van raadslid Ronny De Bie: Sluikstort verhaal en verantwoordelijkheid Stad en District

districtsraad Berchem
di 24/11/2020 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad; Ronny De Bie, districtsraadslid; Arnold Peeters, districtsraadslid; Ria Vermeulen, districtsraadslid; Ilse Jacques, districtsraadslid; Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Erkan Ozturk, districtsraadslid; Bruno De Saegher, districtsschepen; Geert Brouwers, districtsraadslid; Jan Poppe, districtsraadslid; Kris Gysels, districtsschepen; Buket Karaca, districtsschepen; Lucienne Verbraeken, districtsraadslid; Janick Doré, districtsschepen; Willem-Frederik Schiltz, districtsraadslid; Clara Willemse, districtsraadslid; Jan Dedecker, districtsraadslid; Henri Van Herpen, districtsraadslid; Conny Budts, districtsraadslid; Evi Cuypers, Districtsraadslid; Yao Issifou, Districtsraadslid; Johan Malcorps, districtsraadslid; Luc Vanlaerhoven, districtsraadslid; Ann De Potter, districtssecretaris; Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Luc Van de Weyer, districtsraadslid; David Danssaert, districtsraadslid

Secretaris

Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad
2020_IP_00326 - Interpellatie van raadslid Ronny De Bie: Sluikstort verhaal en verantwoordelijkheid Stad en District 2020_IP_00326 - Interpellatie van raadslid Ronny De Bie: Sluikstort verhaal en verantwoordelijkheid Stad en District

Motivering

Indiener(s)

Ronny De Bie

Gericht aan

Evi Van der Planken

Tijdstip van indienen

do 19/11/2020 - 16:53

Toelichting

Dag Evi



Corona tijden, het doet wat met een mens.

De lokale overheid sensibiliseert de burger tot propere straten en pleinen en pleit ervoor om niet aan sluikstort te doen.

Onlangs nog een hele campagne met het bestikkeren van de sorteerstraatjes waarmee de burgers gewaarschuwd worden.

Op zich nog een leuke actie, al was het maar dat die kille grijze bakken nu een kleurtje hebben gekregen.

Ik kom terug op mijn eerste zin, in deze tijden kan je niet veel anders doen dan veel wandelen en sporten.  Wat mij heel hard is opgevallen is dat onze Stad en bij uitbreiding wij als district niet de beste leerlingen zijn inzake "vervuilen" van het openbaar domein.

Bij werken, plaatsen van tijdelijke parkeerverbodsborden, met de verkiezingen het plaatsen van tijdelijke minder valide parkeerplaatsborden, met speelstraten plaatsen van borden met verbodsbord om door de straat te rijden, organiseren van een rommelmarkt met het leveren van nadarbarelen.  Bij openbaar domein werken, rommel en omleidingsborden die worden gezet.  Heel veel en uiteraard niet alleen in ons district worden veel van deze borden achteraf niet opgehaald of laat de aannemer rommel achter.  Over een voorbeeld gesproken voor onze burgers dacht ik zo.


Vandaar mijn voorstel of vraag:


Is het DC bereid om dit aan te kaarten bij het CBS via een collegiale brief om aandacht te besteden aan bovenstaande zaken.  We kunnen er maar wel bij varen.  

Voor alle duidelijkheid, het is niet onze bevoegdheid, maar we kunnen via ons adviesrecht er wel iets mee doen.

Dit alles in de hoop dat het district en bij uitbreiding de hele stad er wel bij vaart en een mooier zicht biedt aan onze inwoners.

Of hoe je misschien vanuit een negatief verhaal iets positief kan brengen.  


Ronny De Bie

Bespreking

Antwoord

Bedankt voor de interpellatie. Ik heb eerst en vooral navraag gedaan bij onze diensten om hun bevindingen hierover te kennen.

Deze navraag leert dat er verschillende pistes bestaan om achtergelaten signalisatie in te seinen. Het is echter niet altijd simpel voor de burger – ook niet voor stadsmedewerkers – om het onderscheid te maken tussen werfsignalisatie en achtergelaten vergunde / onvergunde verkeersborden (parkeerverbodsborden).  

1.  Werfsignalisatie: Het district contacteert de toezichter werken om achtergelaten werfsignalisatie door de aannemer te signaleren. De toezichter contacteert de betrokken aannemer om hem te vragen om alsnog zijn signalisatie uit het straatbeeld weg te halen.  Deze tussenkomst heeft meestal een gunstig effect.

2.  Vergunde parkeerverbodsborden (achterzijde QR-code) kunnen via de online tool doorgezet worden aan Stadsontwikkeling. Dit zijn parkeerverbodsborden – eigendom van stad Antwerpen. Deze wettige borden werden wellicht vergeten opgehaald te worden. Maar door hun code op de achterzijde kunnen zij gemakkelijk geregistreerd worden en door stad Antwerpen terug opgehaald worden.

3.  Onvergunde parkeerverbodsborden worden eveneens bij Stadsontwikkeling ingeseind.

4.  Als zaken escaleren en de proportie van overlast aannemen – wordt de dienst ‘Maatschappelijke Veiligheid’ aangesproken.   

Nu merken onze buurtregisseurs ook dat er af en toe wel eens borden blijven staan/hangen op het openbare domein.

Dit betreft dan o.a. parkeerverbodsborden, maar ook andere bordjes….zoals bv (zelfgemaakte) bordjes die één of ander event aanduiden.

Ik gebruik ‘event’ bewust breed : bv bordjes met ‘Ringdag’, maar ook ‘hebt u verloren huisdier X gezien’, en meer van dat.

Theoretisch is er een verbod op het aanbrengen van affiches op het openbare domein, tenzij duidelijk vergund.

Je kan dat zo interpreteren dat quasi élk bordje niet vergund is, tenzij het hangt op een (officiële) locatie die daarvoor bestemd is.

Vanuit Stadstoezicht wordt er doorgaans (voornamelijk ) tegen commerciële affiches gewerkt, die te pas en te onpas in de straat, aan panden e.d. worden opgehangen.

Hiertegen kan dan een GAS-boete opgelegd worden, en indien we de verantwoordelijke kunnen identificeren, bestaat de kans dat een gas pv zich concreet vertaalt in een geld boete die de verantwoordelijke betrokkene dan ontvangt.

Tot slot, wat de borden van de speelstraten betreft, die blijven soms ook staan. Nu vanuit onze diensten, die hiervoor door bewoners gecontacteerd worden, wordt dan contact gelegd met de stadsdiensten om ze op te halen, maar dit moet soms herhaald worden.

Nu concreet, om dan op uw vraag terug te komen.

Ik zou dan voorstellen om vooral de parkeerverbodsborden te controleren.

We kunnen deze inseinen, en laten ophalen zodat ze niet (te lang) op straat blijven staan. En dan ingaand op uw suggestie, lijkt me nuttig om aanvullend hier ook nog een collegiaal schrijven te richten aan CBS om dit probleem onder de aandacht te brengen.

Wat de aanpak van affiches met een commercieel karakter betreft, dit werd ondertussen meegegeven aan onze buurtregie om hier extra op toe te zien.

Voor de ‘zelfgemaakte’ bordjes vind ik het niet onmiddellijk zinvol om hier de repressieve kaart te trekken, m.a.w., een bewoner die enkele papieren ophangt om zijn kat terug te vinden….dat kan storend zijn, maar hier met gas verbaliserend op werken, lijkt me nu niet direct de prioriteit…ik zal aan ST laten vragen om extra aandacht te besteden aan zulke (kleine, zelfgemaakte) bordjes, en deze eigenhandig te verwijderen….dat lijkt me praktischer en sneller dan ze op te lijsten, in te seinen, en vervolgens te wachten tot (bv) de collega’s van Stadsreiniging tijd hebben om deze te verwijderen.

Maar onze buurtregie en stadstoezicht zal hier de komende maand extra aandacht aan besteden.
wo 25/11/2020 - 13:05