Terug
Gepubliceerd op 25/11/2020

2020_IP_00321 - Interpellatie van raadslid Johan Malcorps: over de plannen voor de realisatie van een Groene Grotesteenweg

districtsraad Berchem
di 24/11/2020 - 20:00 raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad; Ronny De Bie, districtsraadslid; Arnold Peeters, districtsraadslid; Ria Vermeulen, districtsraadslid; Ilse Jacques, districtsraadslid; Evi Van der Planken, districtsburgemeester; Erkan Ozturk, districtsraadslid; Bruno De Saegher, districtsschepen; Geert Brouwers, districtsraadslid; Jan Poppe, districtsraadslid; Kris Gysels, districtsschepen; Buket Karaca, districtsschepen; Lucienne Verbraeken, districtsraadslid; Janick Doré, districtsschepen; Willem-Frederik Schiltz, districtsraadslid; Clara Willemse, districtsraadslid; Jan Dedecker, districtsraadslid; Henri Van Herpen, districtsraadslid; Conny Budts, districtsraadslid; Evi Cuypers, Districtsraadslid; Yao Issifou, Districtsraadslid; Johan Malcorps, districtsraadslid; Luc Vanlaerhoven, districtsraadslid; Ann De Potter, districtssecretaris; Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Luc Van de Weyer, districtsraadslid; David Danssaert, districtsraadslid

Secretaris

Marieke Janssens, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Lieselot Keymis, voorzitter districtsraad
2020_IP_00321 - Interpellatie van raadslid Johan Malcorps: over de plannen voor de realisatie van een Groene Grotesteenweg 2020_IP_00321 - Interpellatie van raadslid Johan Malcorps: over de plannen voor de realisatie van een Groene Grotesteenweg

Motivering

Indiener(s)

Johan Malcorps

Gericht aan

Bruno De Saegher

Tijdstip van indienen

di 17/11/2020 - 17:08

Toelichting

Op het districtscollege van 5 november lag het ontwerp van aanpassing van de kruispunten van de Grotesteenweg met de Binnensingel en met de Elisabethlaan ter tafel.

De ingrepen die de stad voorstelt zijn positief want ze kunnen de verkeersonveiligheid op deze kruispunten sterk verminderen. Door het wegwerken van de bypasses en door het afdraaiend autoverkeer onder de verkeerslichtenregeling te brengen, worden twee beruchte zwarte punten in ons district eindelijk aangepakt. Want op beide punten vonden regelmatig ongevallen plaats. Ook recent nog. Het is nu zaak goed te monitoren wat het effect zal zijn van deze ingrepen.

Want al bij al blijven deze ingrepen beperkt. Als het er om gaat de leefbaarheid en de verkeersveiligheid op de Mechelsebrug aan te pakken en op het stuk Grotesteenweg vanaf de Elisabethlaan tot aan de St Willibrorduskerk, werden er de laatste jaren veel omvattender plannen uitgewerkt. Ik verwijs naar het gedegen werk dat het team van de intendant, en meer bepaald het team Zuid-Oost verrichtte en hun project van een Groene Grote Steenweg[1]. Hierbij ging men niet over één nacht ijs, maar werd uitvoerig overlegd met bewoners, maar ook met de Lijn, AWV en de Stad. 

Het idee is om van de Grote Steenweg een Groene Boulevard te maken door een asymmetrische inrichting. Daarbij zou het oostelijk deel van de steenweg (dus rechts van de tram richting stad)  worden voorbehouden voor de wagens. Het westelijk deel van de steenweg zou dan vrij komen voor fietsers, voetgangers, meer groen. Daar zouden ook markten kunnen gehouden worden. Dit deel zou afgeschermd worden van de ring via een glazen galerij. Op die manier worden sterke en zwakke weggebruikers gescheiden gehouden, wat een enorm pluspunt zou zijn voor de verkeersveiligheid, maar ook voor de doorstroming van iedereen ; voetgangers, fietsers, auto’s en tram. 

Een tweede voorstel is om een knip voor het autoverkeer en een ongelijkvloerse kruising te realiseren aan de Elisabethlaan.  De verkeersstroom Prins Boudewijnlaan – Elisabethlaan richting oprit ring zou op die manier van het kruispunt gehaald worden. Dat zou een veel groter effect hebben op de verkeersveiligheid en leefbaarheid op de Mechelsebrug. Bovendien zou zo een ‘connecterende vallei’ gerealiseerd worden tussen het Leeuwerikpark, of ruimer het toekomstige Ringpark Groene Vesten en de Brilschans of het Brialmontpark. Dit door een veel bredere doorgang onder de brug voor fietsers en voetgangers en een trapverbinding. De Elisabethlaan zou dan een woonerf worden. Er is dan wel een aanpassing nodig op de Koninklijkelaan. 

Door de aanpak van het kruispunt met de Singel ten slotte zou men een nieuwe ‘stedelijke centraliteit’ willen tot stand brengen van Berchem kerk tot aan het Villegaspark.

Het is de bedoeling van het Team Zuidoost om in stappen hier naar toe te werken. De eindfase zal er maar komen als de ring ook hier overkapt wordt en als de modal shift van 50% autoverkeer en 50% andere modi bereikt is. In de laatste fase zou de huidige oprit naar de ring ook naar het midden van de brug verschuiven. Maar de eerste ingrepen zouden ook perfect moeten kunnen werken met de bestaande verkeersintensiteiten en verkeersbewegingen. Het wegwerken van de bypasses wordt genoemd als één van de eerste maatregelen. Maar in die eerst fasen zou al veel meer kunnen gebeuren.

Vandaar mijn vragen aan het college :

  1. Schrijft het college zich in in deze plannen van het Team Zuidoost ?  
  2. Is het de bedoeling om in verschillende fasen toe te werken naar de omvorming van de Grotesteenweg tot een Groene Boulevard?
  3. Wil het college meedenken aan het voorzien van veel meer ruimte voor fietsers en voetgangers op de steenweg, zodat de veiligheid, de doorstroming én de leefbaarheid kan verhoogd worden? 
  4. Kan dat op termijn ook toegepast worden op de rest van de Grotesteenweg in Nieuw Berchem, dus van de Elisabethlaan tot aan de Jozef Hermanslei in Mortsel?
  5. Wordt een mogelijke knip van het autoverkeer aan de Elisabethlaan verder onderzocht? 
  6. Wil het college zich actief inzetten voor een zo breed mogelijke verbinding tussen het Ringpark Groene Vesten en het Brialmontpark, onder de brug door? Wil men dan ook maatregelen steunen om de barrière bovengronds, op de brug, zo klein mogelijk te houden?
  7. Zal het college er bij de stad op aandringen om sneller werk van te maken van de eerste fasen van de Groene Boulevard, gezien we voor de rest als district misdeeld zijn wat de leefbaarheidsprojecten in het verlengde van de overkapping betreft? Het project zou z’n 23 à 32 miljoen € kosten en is niet weerhouden in de eerste fase van de leefbaarheidsprojecten. Maar misschien kan de stad met eigen middelen toch al eerste aanzetten realiseren? 

[1] Over de Ring, Boek vijf : Rapport Team Zuidoost, p. 114 e.v.  -  https://issuu.com/common-ground10/docs/odr-boek5-segment-zuidoost

Bespreking

Antwoord

1. Schrijft het college zich in in deze plannen van het Team Zuidoost ? 

2. Is het de bedoeling om in verschillende fasen toe te werken naar de omvorming van de Grotesteenweg tot een Groene Boulevard? 

Op het einde van het ontwerpproces ‘Over de Ring’ (2017-2018) heeft de intendant een voorzet gedaan van projecten die binnen het beschikbare budget gerealiseerd konden worden. Het beschikbare budget van 1,25 miljard euro was ontoereikend om alle projecten voorgesteld door alle ontwerpteams te realiseren. Het Politiek stuurcomité heeft in december 2018 in totaal 18 projecten geselecteerd binnen het beschikbare budget. Het project Groene Grote Steenweg, waar het voorstel van team Zuidoost voor de Elisabethlaan deel van uitmaakt, werd niet geselecteerd.

De projectcluster Ringpark Groene Vesten is een bundeling van twee geselecteerde projecten uit 'Over de Ring', met name het 'Longitudinaal Ringpark' (team zuid-oost) en 'Bermen van Knoop tot Lemanstraat' (team zuid).

We bekijken samen met de andere stakeholders het grote plaatje. Berchem staat niet als een eiland en heeft zijn aantrekkingskracht door zijn unieke combinatie van groen, leefbaarheid en mobiliteit. Dit gaat hand in hand.

 3. Wil het college meedenken aan het voorzien van veel meer ruimte voor fietsers en voetgangers op de steenweg, zodat de veiligheid, de doorstroming én de leefbaarheid kan verhoogd worden?

 Tuurlijk. In combinatie met een kwalitatieve oplossing voor de andere modi.

 4. Kan dat op termijn ook toegepast worden op de rest van de Grotesteenweg in Nieuw Berchem, dus van de Elisabethlaan tot aan de Jozef Hermanslei in Mortsel?

 Mobiliteit kan je niet beperken tot één straat of weg. Indien de nood aan mobiliteit in Berchem zodanig zakt, kan dit overwogen worden. Het één volgt op het ander. Zoniet klapt de leefbaarheid in de omliggende buurten in.

 5. Wordt een mogelijke knip van het autoverkeer aan de Elisabethlaan verder onderzocht? 

 In de projectdefinitie voor de opdracht Ringpark Groene Vesten gaat uit van het behoud van de bestaande wegcapaciteit voor het autoverkeer. De mogelijke knip van de Elisabethlaan is geen opgave binnen het project Ringpark Groene Vesten.

 6. Wil het college zich actief inzetten voor een zo breed mogelijke verbinding tussen het Ringpark Groene Vesten en het Brialmontpark, onder de brug door? Wil men dan ook maatregelen steunen om de barrière bovengronds, op de brug, zo klein mogelijk te houden? 

 Wil het college zich actief inzetten voor een zo breed mogelijke verbinding tussen het Ringpark

Groene Vesten en het Brialmontpark, onder de brug door? Wil men dan ook maatregelen steunen om de barrière bovengronds, op de brug, zo klein mogelijk te houden?

In het conceptontwerp van Ringpark Groene Vesten wordt een ongelijkvloerse verbinding in de langsrichting gerealiseerd voor fietsers en voetgangers binnen de huidige zate van de ring. Hierbij gaat deze verbinding (van west naar oost) onder de Mechelsebrug (laatste travée) en over de oprit Berchem (R1 richting Nederland) om vervolgens langs de R1 zijn aansluiting te vinden. In het huidige tracé wordt het natuurgebied Brilschans maximaal gevrijwaard. Er werd door het ontwerpteam van de Groene Vesten nog bijkomend onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van een tunnel onder het kruispunt van de Grote Steenweg. Deze scenario’s werden niet weerhouden vanwege technische randvoorwaarden (vereiste om oprit Berchem richting R1 te behouden, potentiële tunnel conflicteert met bestaande riolering parallel aan R1, tunnel heeft een grote lengte, …) en gebrek aan draagvlak door groot verlies aan groen in het natuurgebied Brilschans.

Het concept van de connecterende vallei van team zuid-oost (2017) gaat er vanuit dat de oprit Berchem van R1 richting Nederland reeds op zijn definitieve locatie kon gelegd worden. In de opdracht van de Groene Vesten blijft deze oprit behouden, waardoor de effectieve beschikbare ruimte beperkt is.

7. Zal het college er bij de stad op aandringen om sneller werk van te maken van de eerste fasen van de Groene Boulevard, gezien we voor de rest als district misdeeld zijn wat de leefbaarheidsprojecten in het verlengde van de overkapping betreft? Het project zou z’n 23 à 32 miljoen € kosten en is niet weerhouden in de eerste fase van de leefbaarheidsprojecten. Maar misschien kan de stad met eigen middelen toch al eerste aanzetten realiseren? 

 Vaneigens.

 

 

wo 25/11/2020 - 14:27