Het besluitvormingsproces van Lokale Politie Antwerpen wordt grotendeels wettelijk bepaald. Anderzijds is het proces ook historisch gegroeid en mede bepaald door afspraken die werden gemaakt onder de vorige legislatuur.
Recente wijzigingen in het wetgevend kader en de nood aan rationalisatie van het proces hebben geleid tot de optimalisatie ervan. Enerzijds biedt het wettelijk kader de mogelijkheid om het beslissingsproces te delegeren naar een ander niveau. Anderzijds heeft analyse van het proces aangetoond dat niet voor alle bestaande besluiten een bevoegdheid bestaat in naam van het college of de gemeenteraad.
De analyse van het besluitvormingsproces van Lokale Politie Antwerpen heeft geleid tot enkele concrete voorstellen tot rationalisering. Momenteel blijkt dat bepaalde besluiten overbodig zijn, rekening houdend met het wettelijk kader. Anderzijds duren de procedures vaak langer dan in de praktijk noodzakelijk is.
Samen met de door de wet voorziene mogelijkheden tot delegatie van bepaalde bevoegdheden van de gemeenteraad naar het college of zelfs de burgemeester, wordt aldus een administratieve vereenvoudiging van het proces beoogd. Dit zal leiden tot een globale tijdswinst. In de eerste plaats zal binnen Lokale Politie Antwerpen minder arbeidstijd moeten voorzien worden door bepaalde besluiten te schrappen uit het beslissingsproces. In de praktijk betekent dit naar schatting een winst van circa 200 werkuren op jaarbasis. In de tweede plaats kan daarmee de doorlooptijd van de beslissingen aanzienlijk ingekort worden en dit veelal met weken.
De rationalisatie vertaalt zich in volgende principes.
1. Het ter kennis brengen van opleidingen aan het college
Momenteel worden, ondanks de bevoegdheid van de korpschef in deze materie, alle opleidingen ter kennis gebracht aan het college.
Binnen de stad worden echter volgens dienstnota 2007.153 enkel die opleidingen ter kennis gebracht die gespreid zijn over meerdere dagen, plaatsvinden in het buitenland of een kostprijs hebben die hoger ligt dan 1.250,00 EUR.
Door het advies van deze dienstnota door te trekken naar Lokale Politie Antwerpen kan arbeidstijd gewonnen worden en de procedure tot aanvraag met enkele weken worden ingekort.
Daarom vraagt Lokale Politie Antwerpen om inzake opleidingen enkel nog naar het college te moeten gaan wanneer deze gespreid worden over meerdere dagen, plaatsvinden in het buitenland of een kostprijs hebben die hoger ligt dan 1.250,00 EUR.
2. Het ter kennis brengen van een overlijden, een oppensioenstelling of een vrijwillig ontslag van personeelsleden aan de gemeenteraad
Inzake personeelszaken worden momenteel alle dossiers inzake overlijden, vrijwillig ontslag en oppensioenstelling van personeelsleden ter kennis gebracht aan de gemeenteraad. Dit betreft een beslissing uit de vorige legislatuur, maar kent geen wettelijke basis. Een uitzondering bestaat voor de oppensioenstelling van personeelsleden die op het ogenblik van hun overgang naar de politiediensten tot een gemeentelijk politiekorps behoorden. Op hun verzoek en op voorwaarde dat de gemeenteraad van de gemeente waar zij voor hun overgang waren tewerkgesteld erin voorziet, wordt hen een rustpensioencomplement toegekend. Dit zijn de zogenaamde dossiers 'oppensioenstelling Hoboken'. In alle andere dossiers is een interne afhandeling echter voldoende.
Daarom vraagt Lokale Politie Antwerpen om dossiers inzake een overlijden, een oppensioenstelling of een vrijwillig ontslag van personeelsleden niet meer ter kennis te moeten brengen aan de gemeenteraad.
3. Het delegeren van de bevoegdheid inzake benoemingen en aanwervingen van de personeelsleden van de lokale politie
De huidige doorlooptijd van een vacature, gaande van de open verklaring tot de effectieve invulling van de vacature, neemt al gauw enkele maanden in beslag. Dit is eigen aan de procedure maar wordt ook gedeeltelijk bepaald door de beslissingsbevoegdheid van de gemeenteraad in personeelsdossiers. In normale omstandigheden duurt het daardoor vaak maanden om vacatures in te vullen en leiden de lange doorlooptijden meer dan eens tot het verlies van kandidaten aan andere werkgevers.
Sinds 10 januari 2014 voorziet een wijziging in het statuut de mogelijkheid om de bevoegdheid van de raadsleden in deze dossiers van benoeming en aanwerving, per lopende legislatuur, te delegeren aan de burgemeester. Wanneer de burgemeester de bedoeling heeft om af te wijken van de rangorde opgesteld na de selectieprocedure, blijft de gemeenteraad weliswaar bevoegd. Het besluit is per definitie niet van toepassing op de procedure voor (hogere) officieren.
Deze mogelijkheid tot delegatie betekent een belangrijke tijdswinst in de aanwerving van potentiële kandidaten, zeker wanneer rekening dient gehouden te worden met het zomerreces. Daarmee kunnen kandidaten sneller in dienst worden genomen en wordt de kans om ze te verliezen aan andere werkgevers verkleind.
Daarom vraagt Lokale Politie Antwerpen gebruik te mogen maken van de mogelijkheid om inzake benoemen en aanwerven van leden van politie, de bevoegdheid over te dragen van de gemeenteraad aan de burgemeester.
Een delegatiebesluit zal ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
4. Het ter goedkeuring voorleggen van arbeidsongevallen aan het college
Inzake arbeidsongevallen bestaan er vier verschillende soorten dossiers:
De meeste van deze dossiers hebben financiële gevolgen of hebben een bewijslast ten aanzien van de verzekeringsmaatschappij. Voor deze dossiers is een goedkeuring vereist van het college en soms gemeenteraad.
Dit is echter niet het geval voor de niet aanvaarde dossiers. Op grond van artikel X.III.9 RPPOL is de directeur HRM bevoegd om te beslissen of een ongeval al dan niet erkend wordt als een arbeidsongeval. Hij werd daarvoor aangesteld bij gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2002 (jaarnummer 1373).
Daarom vraagt Lokale Politie Antwerpen om de niet aanvaarde dossiers van arbeidsongevallen niet meer ter goedkeuring te moeten brengen aan het college.
5. Het gunnen en vastleggen van voorwaarden voor overheidsopdrachten door de gemeenteraad
De huidige doorlooptijd voor overheidsopdrachten, gaande van het opmaken van een gemeenteraadsbesluit tot het gunnen en vastleggen van voorwaarden, neemt al gauw enkele maanden in beslag. Een deel van de doorlooptijd wordt mee bepaald door de beslissingsbevoegdheid van de gemeenteraad in deze dossiers. De Nieuwe Gemeentewet stelt nochtans de mogelijkheid om de bevoegdheid inzake het gunnen en vastleggen van voorwaarden voor overheidsopdrachten, die betrekking hebben op het dagelijks beheer van de gemeente, over te dragen aan het college. Dit betreft specifiek opdrachten die nominatief zijn ingeschreven op de gewone begroting en dus binnen de grenzen vallen van de daartoe ingeschreven kredieten. Dit sluit aan bij de delegatiemogelijkheid die de stad gebruikt in het kader van opdrachten van dagelijks bestuur.
Lokale Politie Antwerpen vraagt gebruik te mogen maken van de mogelijkheid om de bevoegdheid inzake het gunnen en vastleggen van voorwaarden voor de overheidsopdrachten die betrekking hebben op het dagelijks beheer van de politiezone, over te dragen van de gemeenteraad aan het college.
Een delegatiebesluit zal ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Nieuwe Gemeentewet van 1 januari 2002 waarbij artikel 234 stelt dat de bevoegdheden inzake het gunnen van opdrachten voor aanneming van werken, leveringen of diensten en die betrekking hebben op het dagelijks beheer van de gemeente overgedragen kunnen worden van de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen en dit binnen de perken van de daartoe op de gewone begroting ingeschreven kredieten.
De Wet Diverse Bepalingen Binnenlandse Zaken van 21 december 2013 aangaande de rol van de raadsleden in personeelsdossiers en de mogelijkheid om de bevoegdheid over het aanwerven van operationeel en burgerpersoneel in de politiezone te delegeren naar de burgemeester.
Koninklijk Besluit van 1 juli 2013 aangaande de drempelbedragen voor het plaatsen van overheidsopdrachten.
Ministeriële omzendbrief GPI26bis van 27 april 2009 aangaande de bevoegdheid van de korpschef te beslissen over de nuttigheid van externe opleidingen.
Artikel X.III.9 RPPOL aangaande de bevoegdheid een ongeval al dan niet te erkennen als een arbeidsongeval.
Artikel X.III.18 RPPOL aangaande de vormvereisten voor het laten uitbetalen van financiële compensaties door de verzekeringsmaatschappij naar aanleiding van arbeidsongevallen.
Daar waar nodig worden eveneens de delegatiebesluiten voorgelegd aan de gemeenteraad.
Deze vernieuwde werking zal in voege treden na goedkeuring door het college en de gemeenteraad.
Het college keurt goed dat inzake opleidingen enkel nog de meerdaagse opleidingen, opleidingen in het buitenland of opleidingen met een kostprijs hoger dan 1.250,00 EUR ter kennis worden gebracht aan het college.
Het college keurt goed dat dossiers inzake het overlijden van personeelsleden niet meer ter kennis worden gebracht aan de gemeenteraad.
Het college keurt goed dat dossiers inzake het oppensioenstellen van personeelsleden niet meer ter kennis worden gebracht aan de gemeenteraad, met uitzondering van de zogenaamde dossiers 'oppensioenstelling Hoboken'.
Het college keurt goed dat dossiers inzake het vrijwillig ontslag van personeelsleden niet meer ter kennis worden gebracht aan de gemeenteraad.
Het college keurt principieel goed dat de bevoegdheid inzake het benoemen en aanwerven van de leden van de Lokale Politie Antwerpen wordt overgedragen aan de burgemeester en legt dit voor aan de gemeenteraad.
Zij houdt daarbij rekening met de uitzonderingsvoorwaarden waarbij de gemeenteraad bevoegd blijft wanneer de burgemeester de bedoeling heeft om af te wijken van de rangorde opgesteld na de selectieprocedure. Het besluit is per definitie niet van toepassing op de procedure voor (hogere) officieren.
Het college keurt goed dat enkel de dossiers inzake arbeidsongevallen met financiële gevolgen of een bewijslast ten aanzien van de verzekeringsmaatschappij ter goedkeuring aan het college worden voorgelegd. De niet aanvaarde dossiers worden bijgevolg niet meer voorgelegd.
Het college keurt principieel goed dat de bevoegdheid inzake het gunnen en vastleggen van voorwaarden voor de overheidsopdrachten die betrekking hebben op het dagelijks beheer van de politiezone, wordt overgedragen van de gemeenteraad aan het college en legt dit voor aan de gemeenteraad.
Het college beslist inzake de principes vermeld in artikels 5 en 7 een apart delegatiebesluit, zoals hierboven toegelicht, voor te leggen aan het college en aan de gemeenteraad.