GECORO ontving op 24 april 2014 een schrijven van de gemeentelijke stedenbouwkundig ambtenaar
“Tav de voorzitter en de secretaris van de GECORO. Momenteel is er een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning ingediend voor het oprichten van een gebouw, ter hoogte van de Tunnelplaats 3 – 7 (voormalige Renaultsite). Het gaat om een ontworpen gebouw met een hoogte van 46m. Met het goedkeuren van de hoogbouwnota werd aan de GECORO een adviesbevoegdheid toebedeeld voor de gebouwen die hieronder ressorteren. ... Ook een lager gebouw kan in zijn omgeving de impact hebben van een 'toren'. Rekening houdend met de context, ben ik van oordeel dat het ontworpen gebouw te beschouwen is als hoogbouw in de zin van de definitie van de hoogbouwnota en bijgevolg dient het project te voldoen aan de criteria inzake locatiegeschiktheid, waarover de GECORO zich dient uit te spreken. Met toepassing van artikel 4.7.16.§3 van de Codex Ruimtelijke Ordening kan de gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar beslissen om een vergunningsaanvraag voor advies voor te leggen aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening. Van zodra het dossier volledig en ontvankelijk wordt verklaard, zal ik ook het advies van de GECORO inwinnen, wat in de regel binnen een vervaltermijn van 30 dagen dient uitgebracht. Ik laat u dit nu al officieus weten, zodat u in staat bent de nodige organisatorische stappen te ondernemen”.
Om deze vraag in te willigen, kwam de GECORO op 11 juni 2014 in een extra zitting bij elkaar. Volgende vragen werden door stedenbouwkundig ambtenaar voorgelegd:
Om de stedenbouwkundige kwaliteit van een bouwproject gelegen aan de Tunnelplaats te garanderen, moet het studiegebied groter zijn dan het huidige perceel- en bouwblokniveau.
Verder stedenbouwkundig en functioneel onderzoek in relatie tot een groter studiegebied is dus nodig om de bouwmogelijkheden en -modaliteiten van deze plek kwalitatief te onderzoeken, waarna de architectuuropdracht in die zin kan verder gezet worden.
Een schaalvergroting in deze omgeving wordt niet uitgesloten, maar dit is afhankelijk van de resultaten van het voorgestelde bijkomend onderzoek en de verder te ontwikkelen visie op de meerwaarde van het project voor de omgeving.
Bijkomend stedenbouwkundig en functioneel onderzoek biedt kansen voor zowel de bouwheer (rechtszekerheid en ontwikkelingsmogelijkheden) als voor de omgeving (stedenbouwkundige kwaliteit en ontwikkelingslast).
Om het onderzoek op zo kort mogelijke termijn te realiseren is het aangewezen om beroep te doen op de pool ontwerpers masterplannen.
Op 18 april 2014 is er een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning ingediend voor het slopen van de bestaande gebouwen en nieuwbouw van appartementen, studentenkamers, handelsruimtes en ondergrondse parking. Het dossier, gekend onder dossiernummer AN1/B/20141134, is ontvankelijk verklaard op 16 mei 2014 . Het openbaar onderzoek liep van 22 mei 2014 tot en met 21 juni 2014.
De uiterste beslissingsdatum is 29 augustus 2014.
Artikel 4.7.16.§3 van de codex Ruimtelijke Ordening: de gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar kan beslissen om een vergunningsaanvraag voor advies voor te leggen aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
De GECORO wenst onderstaand antwoord te formuleren op de drie vragen gesteld door de gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar:
GECORO doet geen uitspraak over het al dan niet hoogbouwkarakter van dit project. De eerste zorg van GECORO is dat er een kwalitatief project tot stand komt en dit zowel op stedenbouwkundig vlak als op vlak van functioneel programma. Hoogbouw of niet, deze plek vereist een hoogkwalitatief project dat ingebed is in een visie die verder reikt dan het perceel of bouwblok.
Momenteel is het bouwproject nog niet rijp en zijn er nog te veel aspecten niet onderzocht (zie verder).
Om een goede stedenbouwkundige kwaliteit te garanderen, is het daarom wenselijk dat het project begeleid wordt via het meest geëigende proces waarbij stad en bouwheer gezamenlijk, in consensus en gedeelde verantwoordelijkheid streven naar de beste invulling van de plek. Verder stedenbouwkundig en functioneel onderzoek is dus nodig om de bouwmogelijkheden en -modaliteiten kwalitatief te onderzoeken, waarna de architectuuropdracht in die zin kan verder gezet worden, waarbij volgende aspecten aan de orde zijn:
De GECORO sluit een schaalvergroting in deze omgeving niet uit, maar adviseert om bij een mogelijke schaalvergroting steeds uit te gaan van de resultaten van het voorgestelde bijkomend onderzoek en de verder te ontwikkelen visie op de meerwaarde van het project voor de omgeving.
Het gevraagde bijkomend onderzoek, de gevraagde verder te ontwikkelen visie op de meerwaarde van het project voor de omgeving en de in consensus gedragen engagementen van bouwheer en stad, zullen het draagvlak voor het project en de rechtszekerheid verbeteren en kunnen bijgevolg ook leiden tot een snellere en betere besluitvorming.
Het advies van de GECORO biedt kansen voor zowel de bouwheer (rechtszekerheid en ontwikkelingsmogelijkheden) als voor de omgeving (stedenbouwkundige kwaliteit en ontwikkelingslast). Dit advies is gegeven in unanimiteit.
Het college neemt kennis van het advies van GECORO.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | taak |
SW/R |
om op korte termijn de opdrachtomschrijving en gunning van het stedenbouwkundig ontwikkelingskader Tunnelplaats en omgeving voor te bereiden met de bouwheer en voor te leggen aan het college |
SW | om te onderzoeken of het vergunningstraject voor het pand Renault site, parallel aan de opdracht tot de opmaak van een stedenbouwkundig ontwikkelingskader, apart kan worden beoordeeld op haar merites. Met dien verstande dat de arbitraire scheiding van RUP Binnenstad en harmonie Eilandje wordt verlaten en het bouwblok Antwerp Tower tot en met Tunnelplaats als één geheel gezien wordt. |