Artikel 57 § 3, 5° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college bevoegd is voor het vaststellen van de wijze van gunning en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.
Deze opdracht bestaat uit de opmaak op afroep van bereikbaarheidsfiches geschikt voor verscheidene communicatiedoeleinden tussen 2015 en 2019.
In kader van het Masterplan 2020 staan voor de komende jaren in en rond Antwerpen tal van grote infrastructuurprojecten gepland. Deze projecten realiseert het Vlaams Gewest in nauwe samenwerking met de stad Antwerpen, De Lijn en de NV de Scheepvaart.
Naast de projecten in het kader van het Masterplan 2020 hebben de stad Antwerpen, de Lijn en het Vlaams Gewest talrijke eigen projecten gepland voor de heraanleg van het openbaar domein en de vernieuwing van bestaande tramlijnen
Om de hinder van werken te beperken is de stad samen met de andere partners gestart men een ‘Antwerpen bereikbaar’ aanpak.
In functie van de opmaak van de bereikbaarheidsfiches zal de stad Antwerpen, het Vlaams Gewest en/of De Lijn samen met andere mobiliteitspartners zoals de politie en de betrokken aannemers trachten om tijdig de nodige info aan te leveren over mogelijke omleidingen en beschikbare alternatieven. De stad verwacht van de kandidaten binnen deze selectieprocedure:
In functie van deze opdracht verwacht de stad Antwerpen dat er een duidelijke projectstructuur en communicatiestructuur wordt uitgewerkt.
De stad Antwerpen zal voor prestaties die het voorwerp van deze opdracht uitmaken tevens kunnen optreden als aankoopcentrale voor:
Hierna de groep Antwerpen genoemd.
Daarnaast kunnen ook de strategische partners het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer, De Lijn, Infrabel, de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel, Vlaamse Departement Mobiliteit en Openbare Werken, nv De Scheepvaart en nv Waterwegen & Zeekanaal, gebruik maken van het raamcontract
De stad Antwerpen is de aanbestedende overheid.
Juridische situatie van de inschrijver (uitsluitingscriteria)
Door een kandidatuur in te dienen, verklaart de kandidaat-inschrijver dat hij zich - conform artikel 61§4 van het koninklijk besluit plaatsing - niet in een toestand van uitsluiting bevindt, zoals bedoeld in artikel 61§1 en §2 van hetzelfde koninklijk besluit.
Technische bekwaamheid van de inschrijver (selectiecriteria)
De technische bekwaamheid en geschiktheid worden beoordeeld aan de hand van de volgende criteria en documenten:
1. Uitgewerkte voorstelling van het projectteam: op 30 punten
Cv’s, relevante ervaringen van de personen en hun eventuele vervangers die betrokken zullen worden bij het project
2. Relevante ervaring bedrijf/onderneming: op 35 punten
Selectie aan relevante referenties in de afgelopen 3 jaar, waaronder voorbeelden van opgemaakte bereikbaarheidsfiches.
3. de motivatie en visievorming over deze opdracht (max 2 A4): op 35 punten
Keuze van de kandidaten
De aanbestedende overheid beoordeelt de kandidaturen op basis van de technische bekwaamheid en maakt een rangschikking. De vijf hoogst gerangschikte kandidaten die door de jury zijn weerhouden, voor zoverre voldoende kandidaten beschikbaar zijn, worden geselecteerd en toegelaten tot de tweede fase.
Motivatie van de keuze van procedure
De opdracht vereist een samenwerking tussen enerzijds verkeerskundigen en anderzijds communicatiespecialisten. Om te vermijden dat kandidaten, die te eenzijdig op het verkeerskundige of communicatieaspect focussen, de volledige aanbestedingsprocedure moeten doorlopen en het beoordelingsproces verzwaren heeft men gekozen voor een onderhandelingsprocedure met bekendmaking. In de eerste fase worden een aantal bedrijven geselecteerd op basis van de relevante ervaringen en een motivatietekst. In de volgende fase zullen de geselecteerde bedrijven een opdracht krijgen rond een specifiek project waarvoor men een bereikbaarheidsfiche moet uitwerken. De eerste fase volstaat om een globaal beeld te krijgen van de kwaliteit van de kandidaten en het feit of hun visie op bereikbaarheidsfiches aansluit bij de visie van de stad. In de tweede ronde zal men in de beoordeling vooral focussen op de kwaliteit van het eindproduct en de wijze waarop deze wordt ontsloten.
In toepassing van artikel 26§2, 3° van de wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij onderhandelingsprocedure met bekendmaking omdat voor zover door de aard van de te verlenen diensten de specificaties van de opdracht niet voldoende nauwkeurig kunnen worden vastgesteld om de opdracht bij aanbesteding of offerteaanvraag te plaatsen.
In toepassing van artikel 58 van het Koninklijk Besluit van 15 juli 2011 betreffende de overheidsopdrachten, dient de dienstverlener van een opdracht voor diensten overeenkomstig de bepalingen van artikelen 67 en 72, zijn financiële en economische draagkracht en zijn technische bekwaamheid aan te tonen.
In toepassing van artikel 2, 4° van de wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze overheidsopdrachten of raamovereenkomsten met betrekking tot diensten plaatst die bestemd zijn voor aanbestedende overheden, overheidsbedrijven of aanbestedende entiteiten.
Het college keurt bestek GAC/2014/2479 voor een raamcontract voor opmaak bereikbaarheidsfiches 2015-2019 goed en keurt eveneens goed dat:
De financieel beheerder verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Raamcontract voor opmaak bereikbaarheidsfiches 2015 - 2019 | budgetplaats:5153500000 budgetpositie:6141 functiegebied:1SMB050302A00000 subsidie:sub_nr fonds:intern begrotingsprogramma:1SA030200 budgetperiode: 1500, 1600, 1700, 1800, 1900 mits goedkeuring van de budgetten door college, gemeenteraad en hogere overheid. |
met orderbons |