Het budget 2014 wordt aangepast zoals vermeld in de artikelen van het besluit. Voor uitbetaling van toelagen is een apart gemeenteraadsbesluit vereist indien er wijzigingen zijn.
Het college nam in de zitting van 13 december 2013 (jaarnummer 12634) kennis van de principes en voorwaarden voor de toepassing van de interne kredietaanpassingen light, op basis van artikel 28 van het besluit van de Vlaamse regering van 25 juni 2010.
De gemeenteraad keurde in de zitting van 26 maart 2014 (jaarnummer 280) de aanpassing van het meerjarenplan 2014-2019 en budgetwijziging 2014 goed.
Het managementteam keurde in zitting van 2 juli 2014 de interne kredietaanpassingen light goed.
Aangezien via interne kredietaanpassingen binnen de wettelijke grenzen wijzigingen aan het budget snel kunnen gebeuren, zorgt dit voor een toegenomen flexibiliteit met betrekking tot het budget, hetgeen de algemene werking van de stedelijke diensten ten goede komt.
Het uitgangspunt is en blijft dat een goede budgetopmaak vóór het begin van het werkjaar de basis vormt van de budgetteringscyclus. Voor elke interne kredietaanpassing moet dan ook een duidelijke motivatie gegeven worden.
Artikel 155 van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 bepaalt dat het college beslist over interne kredietaanpassingen, zoals die gedefinieerd zijn door de Vlaamse regering. De Vlaamse regering bepaalt de nadere voorwaarden daarvoor.
Artikel 28 van het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn legt de nadere voorwaarden voor interne kredietaanpassingen vast.
Het college keurt volgende interne kredietaanpassingen light goed waarbij budget verschuift tussen twee beleidsdoelstellingen binnen het beleidsdomein 'sterk bestuurde stad'.
Budget- periode |
Budgetplaats |
Budget- positie |
Functiegebied |
Begrotings- programma |
Budget voor IKA Light (€) |
IKA Light (€) |
Budget na IKA Light (€) |
2014 |
5170500000 | 6202 | 1SSB059901A00000 | 1SA070119 | 0,00 | +30.000,00 | 30.000,00 |
2014 | 5170500000 | 6202 | 1HSB019901A00000 | 1SA070111 | 90.175,46 | -30.000,00 | 60.175,46 |
2014 |
5310500000 | 6201 | 1TSB139901A00000 | 1SA070119 | 0,00 | +65.000,00 | 65.000,00 |
2014 | 5312500000 | 6201 | 1SSB069901A00000 | 1SA070119 | 922.712,38 | -65.000,00 | 857.712,38 |
2014 | 5170500000 | 6201 | 1TSB089901A00000 | 1SA070112 | 0,00 | +128.000,00 | 128.000,00 |
2014 | 5170500000 | 6201 | 1HSB019901A00000 | 1SA070111 | 177.672,69 | -128.000,00 | 49.672,69 |
2014 | 5200000000 | 6202 | 1SSB059901A00000 | 1SA070119 | 0,00 | +129.000,00 | 129.000,00 |
2014 | 5200000000 | 6202 | 1TSB089901A00000 | 1SA070112 | 3.851.818,12 | -129.000,00 | 3.722.818,12 |
2014 | 5326500000 | 6201 | 1TSB079901A00000 | 1SA070119 | 216.514,38 | +365.000,00 | 581.514,38 |
2014 | 5321500000 | 6201 | 1TSB129901A00000 | 1SA070119 | 5.773.521,02 | -365.000,00 | 5.408.521,02 |
Dit zijn budgettaire verschuivingen voor een aantal matrixfuncties die hierbij aan de correcte inhoudelijke doelstelling gekoppeld worden; onder andere iemand die instaat voor communicatie, is nu aan de bijhorende communicatiedoelstelling gekoppeld. Dit heeft in een aantal gevallen tot gevolg dat budget wordt verschoven naar budgetadressen waar voordien nog geen personeelsbudget op stond.
Inhoudelijk handelen de doelstellingen over het volgende:
De financieel beheerder regelt de financiële aspecten zoals vermeld in bovenstaand artikel.