De totale uitgave voor de pluswerken en aanvullende werken bedraagt 5.402,87 EUR, inclusief 21% btw en kan volledig verrekend worden binnen de reeds vastgelegde kredieten van de hoofdaanneming (bestelbon 4006005447).
Artikel 57 §3, 5° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het vaststellen van de wijze van gunning en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.
Met het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007, jaarnummer 1521, besliste de gemeenteraad in toepassing van artikel 43 § 2,10° van dit Gemeentedecreet welke opdrachten voor werken, leveringen en diensten kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
Artikel 57 §3,4° van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Fase |
Bestuursorgaan |
Datum |
Jaarnummer |
Lokale Politie Antwerpen. Restyling politieonthaal. Bestek PO/08/6018A. Restyling balie en onthaalfunctie van de politiecommissariaten. Meerjarencontract op afroep. Bestek. Algemene offerteaanvraag. Goedkeuring |
college |
2 april 2010 |
4004 |
Lokale Politie Antwerpen - Restyling politiebalie - Kristus Koningplein. Deelopdracht PO/2008/6018A10, op basis van meerjarencontract op afroep 2008/6018A, perceel 1. - Gunning - Goedkeuring |
college |
1 februari 2013 |
00704 |
Lokale Politie Antwerpen – Vastgoed –Restyling politieonthalen op basis van meerjarencontract op afroep 2008/6018A, perceel 1 – Plus-, min- en aanvullende werken - Goedkeuring |
college |
14 februari 2014 |
01402 |
In zitting van 14 februari 2014 met jaarnummer 01402 keurde het college van burgemeester en schepenen de gunning goed van deelopdracht PO/2008/6018A10 op basis van raamcontract PO/2008/6018A – perceel 1 voor de restyling van het onthaal van het politiekantoor gelegen te Kristus Koningplein 15 in 2180 Ekeren aan de firma Vanhout.pro nv tegen 198.164,42 EUR, exclusief 21% btw.
Door de firma Vanhout.pro nv werden prijsoffertes als volgt ingediend.
Minwerk 1: KKP01: hergebruik infozuil.
Op vraag van de klant wordt er zoveel mogelijk hergebruikt uit de locaties die een light restyling van het onthaal hebben gehad. Zo kan de infozuil van de Veltwijcklaan hergebruikt worden in het onthaal gelegen te Kristus Koningplein.
Er wordt geen termijnverlenging gevraagd.
Advies van stadsbeheer: de aannemer stelt een marktconforme prijs voor, die positief wordt geadviseerd.
Totaal in meer: 0,00 EUR, exclusief btw
Totaal in min: 1.317,98 EUR, exclusief btw
Totaal verrekening : -1.317,98 EUR, exclusief btw
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Minwerk 2: KKP02c: aanpassingen ten opzichte van de aanbesteding.
Bij uitvoering van de werken blijken nog enkele zaken te verschillen van wat bij gunning werd vastgelegd. Zo dienen er minder legplanken voorzien te worden, wordt de modulaire lambrisering deels aangepast, is er minder beglaasde oppervlakte aan de gesloten gesprekshoeken, moeten er bevestigingspunten aan de betonstructuur komen voor de ophanging van het billboard, de verlichtingsarmaturen en de lampenkap, worden de doosletters aangepast en dient het extra schilderwerk van de deuromlijsting van het sas achteraan mee opgenomen te worden. De schoonloopmat komt in min doordat de klant deze zelf zal voorzien.
Er wordt geen termijnverlenging gevraagd.
Advies van stadsbeheer: de aannemer stelt een marktconforme prijs voor, die positief wordt geadviseerd.
Totaal in meer : 0,00 EUR, exclusief btw
Totaal in min: 10.921,20 EUR, exclusief btw
Totaal verrekening: -10.921,20 EUR, exclusief btw
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Pluswerk 1: KKP03: inkomsas – voorzieningen mat.
Op vraag van de klant dienen in het inkomsas plinten voorzien te worden, alsook een multiplexplaat. Deze plaat zal dienen als uitvulling onder de schoonloopmat, die de klant zelf zal laten plaatsen.
Er wordt geen termijnverlenging gevraagd.
Advies van stadsbeheer: de aannemer stelt een marktconforme prijs voor, die positief wordt geadviseerd.
Totaal in meer: 437,50 EUR, exclusief btw
Totaal in min: 0,00 EUR, exclusief btw
Totaal verrekening: 437,50 EUR, exclusief btw
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Pluswerk 2: KKP04b: aanpassingen binnenschrijnwerk.
Bij de uitvoering van de werken bleek dat er geen raamtablet voorzien was aan het raam in het onthaal. Er wordt een tablet in mdf voorzien, wit gelakt. Op plan bleek de deur naar het sas naar de rest van het gebouw verkeerd ingetekend te staan. Dit was ook reeds zo uitgevoerd voordat werd opgemerkt dat de deur opendraait tegen de vluchtrichting in. Daarnaast waren er nog openingen tussen de wanden van de gesloten gesprekshoeken en de raamstijlen die dichtgemaakt moeten worden.
Er wordt geen termijnverlenging gevraagd.
Advies van stadsbeheer: de aannemer stelt een marktconforme prijs voor, die positief wordt geadviseerd.
Totaal in meer : 1.351,05 EUR, exclusief btw
Totaal in min: 0,00 EUR, exclusief btw
Totaal verrekening : 1.351,05 EUR, exclusief btw
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Minwerk 3: KKP05: identificatiepaneel.
Op vraag van de klant wordt er zoveel mogelijk hergebruikt uit de locaties die een light restyling van het onthaal hebben gehad. Zo kan het identificatiepaneel van de Veltwijcklaan hergebruikt worden aan het onthaal gelegen te Kristus Koningplein na reiniging en aanpassing van de ophanging.
Er wordt geen termijnverlenging gevraagd.
Advies van stadsbeheer: de aannemer stelt een marktconforme prijs voor, die positief wordt geadviseerd.
Totaal in meer: 0,00 EUR, exclusief btw
Totaal in min: 1.652,70 EUR, exclusief btw
Totaal verrekening: -1.652,70 EUR, exclusief btw
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Aanvullend werk 1: KKP06: gordijnen.
Op vraag van de klant dient er een visuele afscherming te komen aan de ramen van de gesloten gesprekshoeken. Er werd besloten om gordijnen te hangen voor deze ramen, gelijkaardig aan de gordijnen in het onthaal in de Doornstraat en de Statiestraat.
Er wordt geen termijnverlenging gevraagd.
Advies van stadsbeheer: de aannemer stelt een marktconforme prijs voor, die positief wordt geadviseerd.
Totaal in meer : 1.581,84 EUR, exclusief btw
Totaal in min: 0,00 EUR, exclusief btw
Totaal verrekening: 1.581,84 EUR, exclusief btw
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Aanvullend werk 2: KKP07: bijkomende verlichting inkomsas.
Op vraag van de klant worden er spots voorzien in het inkomsas. Dit was niet voorzien in de hoofdaanneming.
Er wordt geen termijnverlenging gevraagd.
Advies van stadsbeheer: de aannemer stelt een marktconforme prijs voor, die positief wordt geadviseerd.
Totaal in meer : 1.094,79 EUR, exclusief btw
Totaal in min: 0,00 EUR, exclusief btw
Totaal verrekening: 1.094,79 EUR, exclusief btw
Termijnverlenging: 0 werkdagen
Minwerk 4: KKP08: aanpassingen aan de elektriciteitsvoorzieningen ten opzichte van de aanbesteding.
Bij de uitvoering van de werken blijken de hoeveelheden van een aantal zaken zoals schakelaars, stopcontacten en aansluitdozen te verschillen van wat bij gunning werd vastgelegd.
Er wordt geen termijnverlenging gevraagd.
Advies van stadsbeheer: de aannemer stelt een marktconforme prijs voor, die positief wordt geadviseerd.
Totaal in meer : 0,00 EUR, exclusief btw
Totaal in min: 4.800,97 EUR, exclusief btw
Totaal verrekening: - 4.800,97 EUR, exclusief btw
Termijnverlenging: 0 werkdagen
De oorzaken van bovenvermelde verrekeningsvoorstellen kunnen als volgt worden samengevat volgens aard en volgens type, prijzen exclusief contractuele prijsherzieningen.
Overzicht op aard |
exclusief btw |
inclusief btw |
totaal op vraag van de klant |
-7.774,00 EUR |
-9.406,54 EUR |
totaal onvoorziene omstandigheden |
0,00 EUR |
0,00 EUR |
totaal hiaat in het bestek |
0,00 EUR |
0,00 EUR |
totaal compensatiemaatregelen |
0,00 EUR |
0,00 EUR |
totaal variante uitvoering |
-6.453,67 EUR |
-7.808,94 EUR |
totaal |
-14.227,67 EUR |
-17.215,48 EUR |
Overzicht op type |
exclusief btw |
inclusief btw |
totaal pluswerk |
1.788,55 EUR |
2.164,15 EUR |
totaal aanvullend werk |
2.676,63 EUR |
3.238,72 EUR |
totaal minwerk |
-18.692,85 EUR |
-22.618,35 EUR |
totaal |
-14.227,67 EUR |
-17.215,48 EUR |
Termijnverlenging |
|
|
totale termijnverlenging werkdagen |
0 |
werkdagen |
totale termijnverlenging kalenderdagen |
0 |
kalenderdagen |
Voor deze reeks verrekeningen resulteert dit in een minkost van 14.227,67 EUR + 2.987,81 EUR (21% btw) = 17.215,48 EUR, exclusief contractuele prijsherzieningen.
Volgens artikel 42 § 1 van de bijlage van het Koninklijk Besluit van 26 september 1996 is de aannemer ertoe gehouden alle toevoegingen, weglatingen en wijzigingen aan de opdracht aan te brengen, die de aanbestedende overheid in de loop van de uitvoering beveelt en die met het voorwerp van de opdracht samenhangen en binnen de perken ervan blijven. De aannemer is echter tot de uitvoering van bijwerken niet meer verplicht zodra hun totale waarde meer dan 50 percent van het initieel bedrag van de opdracht beloopt.
In toepassing van artikel 26, §1, 2°, a van de wet van 15 juni 2006 zal deze opdracht voor aanvullende werken waarvan het bedrag niet hoger ligt dan 50% van het bedrag van de hoofdopdracht gegund worden volgens de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking aan de oorspronkelijke opdrachtnemer omdat deze werken ingevolge onvoorziene omstandigheden noodzakelijk zijn geworden en de werken technisch of economisch niet van de hoofdopdracht kunnen worden gescheiden zonder ernstig bezwaar.
Het college:
De bijzondere rekenplichtige van de politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Deelopdracht PO/2008/6018A10: restyling onthaal politiekantoor Kristus Koningplein 15 te 2180 Ekeren |
5.402,87 EUR, inclusief 21% btw |
budgetplaats: 60031 |
4006005447 |