Terug

2014_CBS_03922 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Lange Elzenstraat - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/04/2014 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Liesbeth Homans, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Philip Heylen, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2014_CBS_03922 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Lange Elzenstraat - Goedkeuring 2014_CBS_03922 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Lange Elzenstraat - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid wordt gedelegeerd aan het college.

Aanleiding en context

Op 8 maart 2013 (jaarnummer 2097) keurde het college van burgemeester en schepenen het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lange Elzenstraat in het district Antwerpen goed.

Op 10 oktober 2013 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van de stadsdienst samenleven om een oplossing voor de problemen die schoolbussen van het bijzonder onderwijs ondervinden voor het afzetten en ophalen van leerlingen.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.

In de Lange Elzenstraat geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd (binnen de Singel) met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.

Argumentatie

Het Parkeerbedrijf stelt voor om het aanvullend verkeersreglement als volgt aan te passen:

  • het voetpad markeren op de plaats van de permanente laad- en loszone, langs de oneven zijde, van de scheiding van de nummers 89/73, over een afstand van 20 meter.

Onderzoek heeft uitgewezen dat deze laad- en loszone niet reglementair gebruikt kan worden gezien er geen markering aanwezig is. Op een voetpad is dit verplicht. Deze locatie is de perfecte oplossing voor de schoolbussen en dit zonder verlies van parkeerplaatsen.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  1. de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  2. het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  3. het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  4. het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  5. gemeenteraadsbesluit van 22 oktober 2001 (jaarnummer 2208) waarbij de statuten van het Parkeerbedrijf werden goedgekeurd;
  6. gemeenteraadsbesluit van 24 maart 2003 (jaarnummer 414) waarbij de beleids- en samenwerkingsovereenkomst met de stad werd goedgekeurd;
  7. de gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden;
  8. de ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  9. het collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) dat de richtlijnen vastlegde waaraan de aanvraag voor een parkeerplaats voor personen met een handicap moet voldoen;
  10. collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) waarbij gevraagd wordt de verkeerssignalisatie voor de voorbehouden parkeerplaatsen voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap, na gunstig advies van de verkeerspolitie en de dienst stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit, reeds te plaatsen.

Adviezen

advies districtsraad Antwerpen van 17 maart 2014 (jaarnummer 44) Gunstig advies
advies stadsontwikkeling van 26 november 2013 Gunstig advies
advies verkeerspolitie van 30 januari 2014 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
Er is voldoende stallings- en parkeercapaciteit voor auto's en fietsen in een stad die steeds meer inwoners en bezoekers aantrekt
Reglementering en handhaving zijn essentieel voor een succesvol parkeerbeleid
Duidelijke reglementen zorgen voor een duidelijke parkeersituatie op straat

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lange Elzenstraat in het district Antwerpen, gestemd in de zitting van 8 maart 2013 (jaarnummer 2097) op te heffen en te vervangen door:

Artikel 1: het eenrichtingsverkeer uitgezonderd voor fietsers wordt ingevoerd met toegelaten rijrichting naar de Balansstraat.

De verkeersborden C1 en F19 met onderbord worden aangebracht.

Artikel 2: het parkeren wordt verboden, langs de oneven zijde:

  • van de scheiding van de nummers 83-79, over een afstand van 20 meter;
  • van de scheiding van de nummers 250-123, over een afstand van 20 meter.

De verkeersborden E1 worden aangebracht.

Artikel 3: het parkeren wordt verboden, van maandag tot en met zaterdag, van 7.00 tot 15.00 uur, langs de even zijde, van de scheiding van de nummers 140-138, over een afstand van 20 meter.

Het verkeersbord E1 met onderbord wordt aangebracht.

Artikel 4: het stilstaan en parkeren wordt verboden langs de even zijde, vanaf tegenover het nummer 15 tot tegenover de scheiding van de nummers 7-5.

Het verkeersbord E3 wordt aangebracht.

Artikel 5: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap, langs de oneven zijde, ter hoogte van het nummer 95 (een plaats).

Het verkeersbord E9a met onderbord wordt aangebracht.

Artikel 6: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:

  • ter hoogte van het nummer 3;
  • ter hoogte van de nummers 15-19;
  • ter hoogte van de Jonghelinckstraat;
  • ter hoogte van de Desguinlei.

Artikel 7: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen:

  • op de voorbehouden plaatsen voor personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht;
  • op het voetpad, langs de oneven zijde, van de scheiding van de nummers 83-79, over een afstand van 20 meter.

Artikel 8: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling beleid, mobiliteit en verkeersveiligheid van het Vlaamse gewest.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen voor de stad of het OCMW.

Bijlagen

  • Lange Elzenstraat_bestanden.pdf