De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid wordt gedelegeerd aan het college.
Op 26 oktober 2009 (jaarnummer 1824) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Bervoetstraat in het district Antwerpen goed.
Op 20 november 2013 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van een bewoner van de Terninckstraat om een oplossing voor de in- en uitrijproblemen aan de garage in de Bervoetstraat.
De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.
De Bervoetstraat is gelegen in de zone 30 nummer 2, gekend als “Binnenstad”.
In de Bervoetstraat geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd (binnen de Singel) met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.
Het Parkeerbedrijf stelt voor om het aanvullend verkeersreglement als volgt aan te passen:
Tegenover de laad- en loszone op het voetpad zijn er 2 garagepoorten. De linkse voor 10 garageplaatsen en de rechtse voor 12 garageplaatsen. Onderzoek heeft uitgewezen dat bestuurders die één van beide garages willen verlaten, niet genoeg manoeuvreerruimte hebben wanneer er voertuigen geparkeerd staan op de laad- en loszone. De straat is hier zeer smal. Omdat er na de venstertijden geparkeerd wordt, opteert het Parkeerbedrijf voor het schrappen van de venstertijden. Het is namelijk niet de bedoeling om hier parkeren toe te laten, gezien de laad- en loszone op het voetpad gelegen is, voorzien van een andere steen. Het aangeven van venstertijden geeft wel deze indruk.
De parkeerbalans blijft in principe ongewijzigd. De perceptie zou echter kunnen ontstaan dat er van maandag tot vrijdag, van 17.00 tot 8.00 uur, 4 parkeerplaatsen verdwijnen door deze maatregel.
Indien beslist wordt om deze laad- en loszone te behouden stelt LP/VK
voor om deze infrastructureel in te richten zodat enkel vrachtwagens
gebruik kunnen maken van deze zone (met behulp van varkensruggen).
Notitie van het Parkeerbedrijf: gezien we hier spreken van een
permanente laad- en loszone, op het voetpad, zijn varkensruggen niet
nodig. Ook een personenwagen mag hier laden en lossen.
Het college keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Bervoetstraat in het district Antwerpen, gestemd in de zitting van 26 oktober 2009 (jaarnummer 1824) op te heffen en te vervangen door:
Artikel 1: het eenrichtingsverkeer wordt ingevoerd met toegelaten rijrichting naar de Begijnenstraat.
De verkeersborden C1 en F19 worden aangebracht.
Artikel 2: het parkeren wordt verboden langs de oneven zijde, vanaf de Maarschalk Gérardstraat tot 5 meter voor de oversteekplaats voor voetgangers ter hoogte van nummer 47.
Een gele onderbroken streep wordt op de trottoirband aangebracht.
Artikel 3: het parkeren wordt verboden:
De verkeersborden E1 worden aangebracht.
Artikel 4: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:
Artikel 5: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling beleid, mobiliteit en verkeersveiligheid van het Vlaamse gewest.