Terug

2014_CBS_03919 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Bervoetstraat - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/04/2014 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Liesbeth Homans, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Philip Heylen, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2014_CBS_03919 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Bervoetstraat - Goedkeuring 2014_CBS_03919 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Bervoetstraat - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid wordt gedelegeerd aan het college.

Aanleiding en context

Op 26 oktober 2009 (jaarnummer 1824) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Bervoetstraat in het district Antwerpen goed.

Op 20 november 2013 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van een bewoner van de Terninckstraat om een oplossing voor de in- en uitrijproblemen aan de garage in de Bervoetstraat.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.

De Bervoetstraat is gelegen in de zone 30 nummer 2, gekend als “Binnenstad”.

In de Bervoetstraat geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd (binnen de Singel) met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.

Argumentatie

Het Parkeerbedrijf stelt voor om het aanvullend verkeersreglement als volgt aan te passen:

  • de laad- en loszone langs de oneven zijde, vanaf de scheiding van de nummers 33/35 tot de scheiding van de nummers 11/25, permanent maken.

Tegenover de laad- en loszone op het voetpad zijn er 2 garagepoorten. De linkse voor 10 garageplaatsen en de rechtse voor 12 garageplaatsen. Onderzoek heeft uitgewezen dat bestuurders die één van beide garages willen verlaten, niet genoeg manoeuvreerruimte hebben wanneer er voertuigen geparkeerd staan op de laad- en loszone. De straat is hier zeer smal. Omdat er na de venstertijden geparkeerd wordt, opteert het Parkeerbedrijf voor het schrappen van de venstertijden. Het is namelijk niet de bedoeling om hier parkeren toe te laten, gezien de laad- en loszone op het voetpad gelegen is, voorzien van een andere steen. Het aangeven van venstertijden geeft wel deze indruk.

De parkeerbalans blijft in principe ongewijzigd. De perceptie zou echter kunnen ontstaan dat er van maandag tot vrijdag, van 17.00 tot 8.00 uur, 4 parkeerplaatsen verdwijnen door deze maatregel.

Juridische grond

  1. de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  2. het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  3. het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  4. het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  5. gemeenteraadsbesluit van 22 oktober 2001 (jaarnummer 2208) waarbij de statuten van het Parkeerbedrijf werden goedgekeurd;
  6. gemeenteraadsbesluit van 24 maart 2003 (jaarnummer 414) waarbij de beleids- en samenwerkingsovereenkomst met de stad Antwerpen werd goedgekeurd;
  7. de gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.

Adviezen

advies districtsraad Antwerpen van 17 maart 2014 (jaarnummer 43) Gunstig advies
advies verkeerspolitie van 4 december 2013 Gunstig onder voorwaarden

Indien beslist wordt om deze laad- en loszone te behouden stelt LP/VK
voor om deze infrastructureel in te richten zodat enkel vrachtwagens
gebruik kunnen maken van deze zone (met behulp van varkensruggen).

Notitie van het Parkeerbedrijf: gezien we hier spreken van een
permanente laad- en loszone, op het voetpad, zijn varkensruggen niet
nodig. Ook een personenwagen mag hier laden en lossen.

advies stadsontwikkeling van 9 december 2013 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
Er is voldoende stallings- en parkeercapaciteit voor auto's en fietsen in een stad die steeds meer inwoners en bezoekers aantrekt
Reglementering en handhaving zijn essentieel voor een succesvol parkeerbeleid
Duidelijke reglementen zorgen voor een duidelijke parkeersituatie op straat

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Bervoetstraat in het district Antwerpen, gestemd in de zitting van 26 oktober 2009 (jaarnummer 1824) op te heffen en te vervangen door:

Artikel 1: het eenrichtingsverkeer wordt ingevoerd met toegelaten rijrichting naar de Begijnenstraat.

De verkeersborden C1 en F19 worden aangebracht.

Artikel 2: het parkeren wordt verboden langs de oneven zijde, vanaf de Maarschalk Gérardstraat tot 5 meter voor de oversteekplaats voor voetgangers ter hoogte van nummer 47.

Een gele onderbroken streep wordt op de trottoirband aangebracht.

Artikel 3: het parkeren wordt verboden:

  • langs de even zijde, over de ganse lengte van de straat.
  • langs de oneven zijde, vanaf de scheiding van de nummers 33/35 tot de scheiding van de nummers 11/25.

De verkeersborden E1 worden aangebracht.

Artikel 4: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:

  • ter hoogte van het nummer 47;
  • ter hoogte van de Begijnenstraat.

Artikel 5: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling beleid, mobiliteit en verkeersveiligheid van het Vlaamse gewest.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen voor de stad of het OCMW.

Bijlagen

  • Bervoetstraat_bestanden.pdf