Terug

2014_CBS_02931 - Straatnamencommissie. District Antwerpen - Straatnaamgeving. RUP Dam West. Benoeming van twee straten - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 21/03/2014 - 09:00 Collegezaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Philip Heylen, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Rob Van de Velde, schepen; Liesbeth Homans, schepen; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Claude Marinower, schepen; Marc Van Peel, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2014_CBS_02931 - Straatnamencommissie. District Antwerpen - Straatnaamgeving. RUP Dam West. Benoeming van twee straten - Goedkeuring 2014_CBS_02931 - Straatnamencommissie. District Antwerpen - Straatnaamgeving. RUP Dam West. Benoeming van twee straten - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Adviesbevoegdheid districten
Bij gemeenteraadsbesluit van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) werd de overdracht van de bevoegdheden aan de districten geregeld. Voor het geven van nieuwe straatnamen is het district niet bevoegd maar kan op basis van artikel 76 van het basisreglement bestuurlijke organisatie advies uitbrengen over zaken die bovenlokaal zijn, maar het district aanbelangen.

De straatnamencommissie
In de stad Antwerpen bestaat er een straatnamencommissie. Op basis van de opzoekingen van het stadsarchief blijkt dat dergelijke commissie al meer dan 100 jaar bestaat in een wisselende samenstelling. De huidige straatnamencommissie is een ambtelijke commissie die het beleidsvoorbereidend werk coördineert. De stadssecretaris zit de commissie voor. Het stadsarchief en de districten nemen een adviserende rol op. De gemeenteraad keurde in de gemeenteraadszitting van 21 september 2009 de procedures die de straatnamencommissie volgt, goed. De rol van de districten wordt hier aangescherpt. Bij de benoeming van de lokale straten worden de districten maximaal betrokken en wordt er maximaal rekening gehouden met hun advies. Om tot een advies te komen raadpleegt het districtscollege de lokale cultuurraad en de districtsraad. De maximumtermijn om advies te verstrekken wordt vastgesteld op 2 maanden.

Aanleiding en context

In de zitting van 20 september 2010 (jaarnummer 1094) keurt de gemeenteraad de defininieve vaststelling goed van het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Dam West.

In het district Antwerpen worden er ter hoogte van Viaduct Dam twee nieuwe straten aangelegd. De eerste straat ligt haaks in het verlengde van de Driesnellenstraat. Deze straat heeft enkel via trappen een verbinding met de andere straat. Wagens kunnen er dus niet door. De tweede straat ligt in het verlengde van de Joossensgang, gelegen tussen huisnummers 106 en 110 van Viaduct-Dam.

De wijk Dam kent een geïsoleerde ligging door de vele infrastructuren, die het gebied doorkruisen en grotendeels afsluiten van het noordelijk deel van de 19de eeuwse gordel van Antwerpen. De aanlegwerken in de Driesnellenstraat en in de verlengde Joossensgang maken deel uit van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Dam West voor het uitbouwen tot een volwaardige en gemengde stadswijk aan de rand van het Park Spoor Noord, afgestemd op de nieuwe ontwikkelingen. Het RUP omvat onder meer het intekenen van de rooilijnen voor de realisatie van de twee stegen Joossensgang en Driesnellenstraat, om deze binnengebieden op een aantrekkelijke manier in te richten voor wonen en de geplande bouw in de Driesnellenstraat van 29 sociale huurwoningen.

De bestaande Driesnellenstraat was een kasseiweg. Bij de herinrichting wordt de verblijfsfunctie benadrukt. De Driesnellenstraat en de verlengde Joossensgang worden aangelegd als woonerf met betonstraatstenen. Om het bouwblok van sociale woningen optimaal te kunnen uitvoeren, wordt het hoogteverschil van 1,44 m tussen beide straten opgevangen door een keerwand, een trappenpartij en een hellend vlak. In de talud is een glijbaan ingewerkt.

De procedure van de straatnaamgeving werd opgestart op 3 oktober 2013 en overeenkomstig de beslissing van de gemeenteraad van 21 september 2009 (jaarnummer 1247) werd advies gevraagd aan het stadsarchief. Zij brachten het advies uit op 23 oktober 2013 om voor de benoeming van deze straten gebruik te maken van de gegeven historische informatie van deze bijzondere wijk in Antwerpen.

Voor de naamgeving van deze straten dienen zich twee thema's aan:

  • de voormalige arm van de Schijn (voorbeeld Schijngang, ter aanduiding voor de voormalige arm van de Schijn);
  • de voormalige chocoladefabriek Meurisse (Chocoladestraat of Adolphe Meurissestraat).

Hoewel het in beide gevallen om doodlopende straatjes gaat, wordt beter niet gekozen voor de aanduiding steeg omdat dit dikwijls als pejoratief ervaren wordt. De aanduiding gang geeft meestal minder bezwaren en heeft, zoals bij 'watergang', ook de betekenis 'doorloop'.

In de zitting van 20 januari 2014 (jaarnummer 8) stelt het district Antwerpen volgende twee straatnamen voor:

straat naam onderschrift
1 Adolphe Meurissestraat 1815-1890, oprichter chocoladefabriek
2 Chocoladegang  

Op 13 februari 2014 adviseert stadsarchief positief op de voorgestelde straatnamen en stelt voor de onderschriften als volgt aan te passen:

straat naam onderschrift
1 Adolphe Meurissestraat (1815-1890), oprichter eerste chocoladefabriek in België
2 Chocoladegang chocoladefabriek Meurisse (1845-1974)

Argumentatie

Om de aanleg van de nutsvoorzieningen niet te hinderen is het aangewezen om zo snel mogelijk namen te voorzien voor de nieuwe wegen.

Juridische grond

Decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen.
De naamgeving van straten wordt geregeld in het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen. Op basis van dit decreet is de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen en wijzigen van de straatnamen.

Artikel 1 van het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen bepaalt dat de gemeenteraad bevoegd is om de naam van openbare wegen en pleinen vast te stellen of te wijzigen.
Artikel 4 van het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen bepaalt de voorschriften betreffende het vaststellen en wijzigen van de naam van openbare wegen en pleinen.
Artikel 7 van het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen bepaalt dat indien in de naam van openbare wegen en pleinen gebruik wordt gemaakt van een eigennaam, de naamborden een beknopte toelichting van de gekozen benaming bevatten.

Fasering

Fase Orgaan Datum
opstarten dossier   3 oktober 2013
advies stadsarchief stadsarchief 23 oktober 2013
voorstel district districtsraad 20 januari 2014
advies stadsarchief stadsarchief 13 februari 2014
voorlopige goedkeuring gemeenteraad 28 april 2014
openbaar onderzoek   30 april 2014
definitieve goedkeuring college 13 juni 2014
bekendmaking en opname in officiële straatnamenlijst organisatiebeheer secretariaat 16 juni 2014

Adviezen

Stadsarchief Gunstig advies

Het stadsarchief adviseert positief voor de twee voorstellen voor namen die gelinkt zijn aan de voormalige chocoladefabriek Meurisse:

  • Chocoladegang voor de straat met nummer 2 op het plan, het doodlopend straatje in de bedding van de voormalige Schijnarm;
  • Adolphe Meurissestraat voor de straat met nummer 1 op het plan, het straatje doodlopend op de voormalige chocoladefabriek Meurisse.

Bij Chocoladegang wordt het onderschrift: chocoladefabriek Meurisse (1845-1974).
Bij Adolphe Meurissestraat wordt het onderschrift: (1815-1890), oprichter eerste chocoladefabriek in België.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt onderstaande straatnaamvoorstellen goed, onder voorbehoud van mogelijke bezwaarschriften tijdens het openbaar onderzoek:

straat naam onderschrift
1 Adolphe Meurissestraat (1815-1890), oprichter eerste chocoladefabriek in België
2 Chocoladegang chocoladefabriek Meurisse (1845-1974)

Artikel 2

De gemeenteraad beslist een openbaar onderzoek te openen.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen voor de stad of het OCMW.

Bijlagen

  • GIS_plan.pdf