Datum (jaarnummer) |
Bestuursorgaan |
Onderwerp |
1 oktober 2003 (jaarnummer 9619) |
college |
Economisch Netwerk Albertkanaal. Kennisname. Advies eindrapport |
18 september 2006 (jaarnummer 1779) |
gemeenteraad |
Definitieve vaststelling strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA) |
29 januari 2007 (jaarnummer 188) |
gemeenteraad |
Project Bruggen Albertkanaal. Open Oproep. Intentieovereenkomst met nv Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel. Goedkeuring |
29 mei 2007 (jaarnummer 1152) |
gemeenteraad |
Project Bruggen Albertkanaal. Samenwerkingsovereenkomst, projectdefinitie, bestek en ontwerp van overeenkomst |
21 september 2007 (jaarnummer 12239) |
college |
Bruggen Albertkanaal. Betaling 5 laureaten. Gunning opdracht opstellen van Masterplan. Overeenkomst met ontwerpteam |
16 november 2007 (jaarnummer 15301) |
college |
Project-Milieueffectrapportage (MER) verbreding Albertkanaal tussen Wijnegem en Antwerpen. Kennisgevingsrapport. Advies. Goedkeuring |
26 september 2008 (jaarnummer 11778) |
college |
Masterplan Bruggen Albertkanaal. Goedkeuring |
7 november 2008 (jaarnummer 14045) |
college |
Plan-MER verbreding Albertkanaal tussen Wijnegem en Antwerpen. Kennisgevingsnota. Advies |
29 oktober 2010 (jaarnummer 13304) |
college |
Project ‘Herwaardering Albertkanaal’. Stadsafvaardiging. Goedkeuring |
18 november 2011 |
provinciebestuur |
Uitwerking gebiedsgerichte aanpak Albertkanaal. Brief |
9 december 2011 (jaarnummer 16363) |
college |
Modernisering Albertkanaal tussen Wijnegem en Antwerpen. Aangepast ontheffingsdossier project-MER NV De Scheepvaart. Advies. Goedkeuring |
23 november 2012 |
college |
Modernisering Albertkanaal tussen Wijnegem en Antwerpen. Aangepast verzoek tot ontheffing project-MER NV De Scheepvaart. Advies. Goedkeuring |
De opmaak van het Kaderplan Albertkanaal is opgestart ter uitvoering van het ENA (Economisch Netwerk Albertkanaal). In het besluit van 23 april 2004 over de nadere uitwerking van het Economisch Netwerk Albertkanaal besliste de Vlaamse regering dat inbreiding en herstructurering van bestaande bedrijventerreinen van groot belang is. Eén van de gebieden die aangepakt worden, is de omgeving van het Albertkanaal vanaf de Antwerpse haven tot Wijnegem.
De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Antwerpen startte in navolging van deze beslissing in 2006 met het project Herwaardering Albertkanaal. In oktober 2010 leidde dit tot de startnota ‘Masterplan Herwaardering Albertkanaal’. Tijdens het traject werd duidelijk dat enkel werken vanuit een economische invalshoek in deze complexe situatie onvoldoende is om tot een degelijke en gedragen herwaardering te komen. Een bredere, meer gebiedsgerichte aanpak is vereist om te komen tot een oplossing voor dit gebied. POM Antwerpen verzocht dan ook aan de bevoegde minister Muyters om dit project over te dragen naar een meer geschikte partner. Minister Muyters delegeerde in 2011 aan de dienst Ruimtelijke Planning (DRP) van de provincie Antwerpen om terzake een initiatief te nemen voor een gebiedsgerichte aanpak. Met het Kaderplan ‘Albertkanaal: Antwerpen-Schoten-Wijnegem’ wil de provincie deze uitdaging aangaan. Ze neemt de rol als trekker en coördinator op zich op vraag van en om samen met zowel de hogere als lokale besturen tot een breed gedragen visie te komen.
In zijn globaliteit vormt het kaderplan een kader voor de verdere besluitvorming en uitwerking waarbij de gewenste ruimtelijke structuur, de basisdoelstelling en de krachtlijnen worden bepaald. Concrete voorstellen en afspraken voor de uitvoering hiervan worden daarom vastgelegd in een actieplan.
De opmaak van het Kaderplan Albertkanaal Antwerpen-Schoten-Wijnegem startte begin 2013. De DRP heeft op basis van verschillende werkgroepen, projectgroepen en bilateraal overleg met de betrokken actoren een ontwerp-visienota opgesteld die op 18 november 2013 werd voorgesteld aan een stuurgroep. Op die stuurgroep werd er een consensus bereikt over de krachtlijnen uit die visienota. Deze zullen in een vervolgtraject met de betrokken actoren, verder worden uitgewerkt naar een actieplan.
De DRP heeft het college gevraagd om de visienota goed te keuren (brief van 4 februari 2014 met kenmerk PROJ-2011-0011/VIP 001-20414-007939).
Met het Kaderplan ‘Albertkanaal Antwerpen-Schoten-Wijnegem’ wil de provincie een trekkersrol opnemen in de herontwikkeling van het gebied en dit op basis van vier principes.
De verschillende lopende infrastructuurwerken in het gebied (de modernisering van het Albertkanaal, de herstructurering van het Klein-Schijn, de Oosterweelverbinding, A102/R11…) worden ingezet als drijvende motor achter deze herontwikkeling.
Om tot een gewenste ruimtelijke structuur te komen is er op basis van voorafgaand overleg en meerdere workshops intensief gekeken naar de potenties en randvoorwaarden per deelgebied. Na de projectgroepen van 3 juli 2013, 16 september 2013, 9 oktober 2013 en 25 oktober 2013, werden deze verder aangescherpt en bevestigd op de stuurgroep van 18 november 2013. Dit resulteerde in een visie op het vlak van mobiliteit, economische ontwikkeling, kwalitatief wonen en landschappelijke integratie. De belangrijkste elementen uit deze visie worden hiernavolgend samengevat:
Deze visie wordt per thema verder vertaald in krachtlijnen, waarvan de belangrijkste (die betrekking hebben op het Antwerpse grondgebied) hiernavolgend worden samengevat.
Ten zuiden wordt geopteerd om maximaal het vrachtverkeer te weren van de Bisschoppenhoflaan. Zo zal met interne ontsluitingswijzigingen de bedrijven van achter het Sportpaleis, via een nieuwe weg over het jaagpad, achter Kronenburg, naar de Belcrownlaan, die doorgetrokken dient te worden tot aan de Industrielaan, om dan pas, zo oostelijk mogelijk, aan te sluiten op de Bisschoppenhoflaan.
Belangrijk is dat deze beide ontsluitingswegen zowel in het oosten als in het westen een aansluiting kunnen maken met het hoger wegennet. Onderzoek naar oplossingen op korte termijn worden opgenomen in het actieplan. Op lange termijn wordt er aanbevolen om een aansluiting te maken met de nog te realiseren A102 alsook de potenties van de Oosterweelverbinding te verwerken en mee te nemen. Al dit zal zijn doorwerking krijgen in het vrachtroutenetwerk zoals opgesteld door de Vlaamse overheid.Het college sluit zich aan bij deze krachtlijnen en geeft aan dat de Bisschoppenhoflaan enerzijds als hoofdontsluiting voor vrachtvervoer en anderzijds als openbaar vervoersas wordt aangeduid. Het verdient dan ook aanbeveling om de opmaak van een streefbeeld voor de Bisschoppenhoflaan als één van de acties op te nemen in het actieplan. Vanuit deze visienota en de bijhorende krachtlijnen, wordt immers verder in het proces een actieplan opgemaakt voor het Kaderplan Albertkanaal Antwerpen-Schoten-Wijnegem, ten einde de voorgestelde visie verder te concretiseren en uiteindelijk stelselmatig te realiseren.
In dit verband worden nog bijkomende werkgroepen en projectgroepen (op ambtelijk niveau) georganiseerd. Op bepaalde momenten in het proces worden beslissingen bekrachtigd door een stuurgroep. Op basis van de doelstellingen van het kaderplan wenst de stad Antwerpen de volgende vertegenwoordiging voor te stellen: voor de werkgroepen en projectgroepen een afgevaardigde van de dienst stadsontwikkeling/mobiliteit; voor de stuurgroep aangevuld met een afgevaardigde van het kabinet van de schepen voor financiën, mobiliteit, toerisme, binnengemeentelijke decentralisatie en middenstand.
Het college neemt kennis van de visienota “Kaderplan Albertkanaal Antwerpen-Schoten-Wijnegem” van januari 2014.
Het college keurt de krachtlijnen van de visienota “Kaderplan Albertkanaal Antwerpen-Schoten-Wijnegem” goed mits bovenvermelde aanvullingen en verduidelijkingen.
Het college beslist om volgende vertegenwoordiging, voor de opvolging van de werkgroepen en projectgroepen in functie van de opmaak van een actieplan, goed te keuren:
Het college beslist om volgende vertegenwoordiging, voor de stuurgroep goed te keuren: