De totale kostprijs voor deze opdracht bedraagt 30.445,00 EUR (inclusief btw)
1. Achtergrondinformatie
De stad Antwerpen voerde reeds in het verleden verschillende communicatiecampagnes rond het thema propere straten:
2. Vaststellingen
Alhoewel het beheer van het huishoudelijk afval en het sorteren ervan in het algemeen goed ingeburgerd is, observeert de stad Antwerpen nog ruimte voor verbetering.
Men stelt immers vast dat:
3. Hypothese
De stad Antwerpen vermoedt dat het probleem zich vooral stelt bij de met communicatie moeilijk te bereiken doelgroepen, zoals de beperkt taalvaardigen van zowel Belgische als niet-Belgische origine en de nieuwkomers die de Nederlandse taal niet beheersen. De stad Antwerpen veronderstelt dat deze doelgroepen de communicatie over afval niet of onvoldoende begrijpen, waardoor zij het systeem van afval sorteren en aanbieden niet of onvoldoende kennen en dus daarnaar handelen.
4. Onderzoeksvraag
De vraag die voorligt, is: hoe kan de stad optimaal over afval sorteren communiceren met die doelgroepen zodat zij het juiste gedrag kunnen stellen?
Centrale onderzoeksvragen
Subvragen
5. Onderzoeksdoelgroep
De doelgroep voor dit onderzoek is als volgt bepaald:
6. Onderzoeksmethodologie
Om op de onderzoeksvragen een kwaliteitsvol antwoord te kunnen bieden, is een kwalitatieve onderzoeksaanpak vereist. Volgende aanpak wordt voorgesteld:
De stad Antwerpen wil via communicatie inwoners en bedrijven informeren, sensibiliseren en activeren rond hun afvalgedrag, preventie en hergebruik. Men stelt echter vast dat de tot nu toe gevoerde communicatie over afvalbeheer bij specifieke groepen niet tot het gewenste resultaat leidt.
Om ervoor te zorgen dat communicatie effectief ingang vindt bij deze groepen is het noodzakelijk:
Een kwalitatief onderzoek bij deze groepen over dit onderwerp zal helpen om hier zicht op te krijgen en om deze inzichten te vertalen in een communicatiestrategie.
Voor de uitbesteding van het kwalitatieve onderzoek wordt gebruik gemaakt van het raamcontract 2010/0063 veldwerk marktonderzoek goedgekeurd door het college op 15 juli 2011 (jaarnummer 12066).
Aandachtpunt: IPSOS, het voormalige Synovate. De naamswijziging is gepubliceerd in de bijlage van het Belgisch Staatsblad op datum van 14/02/2013 met het publicatienummer 27272.
Het college keurt de uitvoering van het kwalitatieve marktonderzoek omtrent afvalbeheer door IPSOS goed in het kader van de opmaak van een communicatiestrategie.
De financieel beheerder verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Kwalitatief marktonderzoek naar afvalbeheer |
30.445,00 EUR | budgetplaats: 5311500000 budgetpositie: 613 functiegebied: 1SWN030201A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 1SA010300 budgetperiode: 1400 |
4005093915 |