Terug

2012_GR_01206 - Aanpassing verkeersreglement - District Merksem. Laarsebaan - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 17/12/2012 - 19:00 Raadzaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Janssens, burgemeester-voorzitter; Robert Voorhamme, schepen; Philip Heylen, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Marc Van Peel, schepen; Luc Bungeneers, schepen; Guy Lauwers, schepen; Güler Turan, schepen; Leen Verbist, schepen; Hilda Vienne, raadslid; Bob Hulstaert, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Tanja Smit, raadslid; Hugo Verhelst, raadslid; Erwin Pairon, raadslid; Claude Marinower, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Youssef Slassi, raadslid; Wim Wienen, raadslid; Suzette Verhoeven, raadslid; George Ver Eecke, raadslid; Ergün Top, raadslid; Staf Wouters, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Fauzaya Talhaoui, raadslid; Maya Detiège, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Monica De Coninck, raadslid; Bruno Valkeniers, raadslid; Sener Ugurlu, raadslid; Fatma Akbas, raadslid; Eva Mangelschots, raadslid; Frank Hosteaux, raadslid; Toon Wassenberg, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Jo Vermeulen, raadslid; Eva Wuyts, raadslid; Seppe De Blust, raadslid; Wim Van Osselaer, raadslid; Kris Luyckx, raadslid; Nancy Verrijke, raadslid; Angie Bosmans, raadslid; Christophe Wuyts, raadslid; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Johan Van Brusselen, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Caroline Drieghe, raadslid; Chris Calluy, raadslid; Bart De Wever, raadslid; Jurgen Verstrepen, raadslid; Greet van Gool, raadslid; Bart Martens, raadslid; Ilse Buyst, raadslid; Serge Muyters, waarnemend korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Patrick Janssens, burgemeester-voorzitter
2012_GR_01206 - Aanpassing verkeersreglement - District Merksem. Laarsebaan - Goedkeuring 2012_GR_01206 - Aanpassing verkeersreglement - District Merksem. Laarsebaan - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.

Aanleiding en context

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad Antwerpen.

Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Laarsebaan, in het district Merksem, werd op 25 februari 2008 (jaarnummer 428) door de gemeenteraad goedgekeurd.

De Laarsebaan bevat een zone 30 schoolomgeving.

De straat is gelegen in een goedgekeurd wijkcirculatieplan, gekend als “Merksem-Centrum”.

De Laarsebaan maakt deel uit van de zone “Wijk Kwadevelden”, waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.

Het gedeelte van de Laarsebaan, begrepen tussen de Lambrechtshoekenlaan en de Nieuwdreef, werd heraangelegd.

Argumentatie

Voor de Laarsebaan bestaat er een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer, dat echter niet langer voldoet aan de actuele verkeerssituatie. Stadsontwikkeling/ ruimte, mobiliteit/ mobiliteit stelt voor een nieuw aanvullend verkeersreglement op te stellen aangepast aan de huidige of gewenste verkeerssituatie:

  • reglementeren van een verhoogde inrichting aan de school;
  • reglementeren van een fietspad langs de beide zijden van de straat;
  • reglementeren van het bord C21 (5 ton) uitgezonderd plaatselijk verkeer, ter hoogte van de Kerkhofblommenstraat;
  • de denkbeeldige rand van de rijbaan wordt niet meer aangebracht;
  • aanpassing verdeling in rijstroken ter hoogte van het kruispunt met de Nieuwdreef.

De verhoogde inrichting aan de school wordt niet gereglementeerd omdat ze in een zone 30 schoolomgeving ligt en de borden F87 en A14 bijgevolg niet geplaatst worden.

Voor dit deel van het district werd het wijkcirculatieplan “Merksem-Centrum” door de gemeenteraad goedgekeurd op 24 oktober 2011 (jaarnummer 1138). Hierin voorziet men een aanpassing aan het kruispunt van de Nieuwdreef met de Laarsebaan om de complexiteit van het kruispunt te vereenvoudigen.

De parkeerbalans is positief: er is een vermeerdering met 14 parkeerplaatsen omdat er na de heraanleg langs de beide zijden van de straat mag geparkeerd worden.

Juridische grond

  • wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  • de ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • collegebesluit van 9 december 2001 (jaarnummer 13659) legt de richtlijnen vast waaraan de aanvraag voor een parkeerplaats voor personen met een handicap moet voldoen;
  • De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.

Adviezen

Advies GAPA van 16 april 2012 Gunstig advies
Advies Verkeerspolitie van 13 juni 2012 Gunstig advies
Advies districtsraad van 27 september 2012 (jaarnummer 1024) Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Laarsebaan in het district Merksem goed.

Artikel 1: de toegang wordt verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 5 ton, uitgezonderd plaatselijk verkeer, vanaf de Kerkhofblommenstraat richting Lambrechtshoekenlaan.

Het verkeersbord C21 wordt aangebracht.

Artikel 2: een verplicht tweerichtingsfietspad werd aangelegd op eigen bedding, langs de even zijde, in het gedeelte van de Nieuwdreef tot de Maantjessteenweg.

De verkeersborden D7 worden aangebracht.

Artikel 3: een gedeelte van de openbare weg wordt voorbehouden voor voetgangers, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A:

  • tussen de Maantjessteenweg en de Sijsstraat, in beide richtingen, langs de even zijde;
  • tussen de Lambrechtshoekenlaan en de Nieuwdreef, langs de beide zijden van de straat.

De verkeersborden D9 worden aangebracht.

Artikel 4: het parkeren wordt verboden in de keerweer van het doodlopende gedeelte voorbij de Ijsvogelstraat.

De verkeersborden E1 worden aangebracht.

Artikel 5: het parkeren wordt verboden, langs de oneven zijde, van tegenover de scheiding van de nummers 326/328 over een afstand van15 meter.

Het verkeersbord E1 wordt aangebracht.

Artikel 6: het stilstaan en parkeren wordt verboden, langs de even zijde, vanaf de Rodeloopstraat tot de Maantjessteenweg.

De verkeersborden E3 worden aangebracht.

Artikel 7: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap:

  • langs de even zijde, ter hoogte van het hoekhuis Maantjessteenweg 133 (twee plaatsen);
  • langs de oneven zijde ter hoogte van het nummer 1 (één plaats).

Het verkeersbord E9a met onderbord wordt geplaatst.

Artikel 8: de rijbaan wordt verdeeld in rijstroken tussen:

  • het nummer 103 en de Ryenlanddreef;
  • de twee verhoogde verkeersgeleiders, gelegen naast de bypass aan de Ryenlanddreef, (ter hoogte van het nummer 129) en het midden van de Laarsebaan.

Voorsorteringspijlen en een stopstreep worden gemarkeerd langs beide zijden voor de verkeerslichten aan het kruispunt met de Ryenlanddreef.

Langs beide zijden van het kruispunt worden de verkeersborden F13 aangebracht.

Artikel 9: de rijbaan wordt verdeeld in rijstroken, langs de oneven zijde:

  • van voor het nummer 131/4 tot de verkeerslichten voor het kruispunt met de Rodeloopstraat.

Een stopstreep wordt gemarkeerd langs de oneven zijde voor de verkeerslichten aan de kruispunten met de Houthulststraat en met de Rodeloopstraat.

Artikel 10: een stopstreep wordt gemarkeerd voor de verkeerslichten:

  • langs beide zijden, ter hoogte van het nummer 63;
  • langs de even zijde van het kruispunt met de Rodeloopstraat;
  • langs de even zijde in de afslagstrook naar de Rodeloopstraat;
  • langs beide zijden van het kruispunt met de Maantjessteenweg.

Artikel 11: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:

  • ter hoogte van de Lambrechtshoekenlaan;
  • ter hoogte van de Kluizeveldenstraat;
  • ter hoogte van het nummer 63;
  • langs beide zijden van het kruispunt met de Ryenlanddreef;
  • ter hoogte van het kruispunt met de Rodeloopstraat;
  • langs beide zijden van het kruispunt met de Maantjessteenweg;
  • ter hoogte van het kruispunt met de Sijsstraat.

Artikel 12: een oversteekplaats die fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten volgen om zijstraten over te steken, wordt gemarkeerd door twee onderbroken strepen, langs de even zijde aan het kruispunt met de Rodeloopstraat.

Artikel 13: een verkeersgeleider wordt gemarkeerd door witte evenwijdige schuine strepen:

  • ter hoogte van de bypass naar de Rodeloopstraat;
  • van het nummer 290 tot het kruispunt met de Maantjessteenweg;
  • langs beide zijden van het kruispunt met de Sijsstraat.

Artikel 14: haakse parkeervakken worden gemarkeerd door witte markeringen, langs de oneven zijde, van tegenover het nummer 322 tot aan de Maantjessteenweg.

Artikel 15: parkeervakken worden gemarkeerd door witte markeringen op de voorbehouden plaatsen voor personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.

Artikel 16: parkeerzones worden gemarkeerd door witte markeringen langs de even zijde, van25 meter voorbij het kruispunt met de Maantjessteenweg tot de Sijsstraat.

Artikel 17: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van het Vlaamse gewest.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen voor de stad of het OCMW.