De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.
De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad Antwerpen.
Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Laarsebaan, in het district Merksem, werd op 25 februari 2008 (jaarnummer 428) door de gemeenteraad goedgekeurd.
De Laarsebaan bevat een zone 30 schoolomgeving.
De straat is gelegen in een goedgekeurd wijkcirculatieplan, gekend als “Merksem-Centrum”.
De Laarsebaan maakt deel uit van de zone “Wijk Kwadevelden”, waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.
Het gedeelte van de Laarsebaan, begrepen tussen de Lambrechtshoekenlaan en de Nieuwdreef, werd heraangelegd.
Voor de Laarsebaan bestaat er een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer, dat echter niet langer voldoet aan de actuele verkeerssituatie. Stadsontwikkeling/ ruimte, mobiliteit/ mobiliteit stelt voor een nieuw aanvullend verkeersreglement op te stellen aangepast aan de huidige of gewenste verkeerssituatie:
De verhoogde inrichting aan de school wordt niet gereglementeerd omdat ze in een zone 30 schoolomgeving ligt en de borden F87 en A14 bijgevolg niet geplaatst worden.
Voor dit deel van het district werd het wijkcirculatieplan “Merksem-Centrum” door de gemeenteraad goedgekeurd op 24 oktober 2011 (jaarnummer 1138). Hierin voorziet men een aanpassing aan het kruispunt van de Nieuwdreef met de Laarsebaan om de complexiteit van het kruispunt te vereenvoudigen.
De parkeerbalans is positief: er is een vermeerdering met 14 parkeerplaatsen omdat er na de heraanleg langs de beide zijden van de straat mag geparkeerd worden.
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad keurt het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Laarsebaan in het district Merksem goed.
Artikel 1: de toegang wordt verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 5 ton, uitgezonderd plaatselijk verkeer, vanaf de Kerkhofblommenstraat richting Lambrechtshoekenlaan.
Het verkeersbord C21 wordt aangebracht.
Artikel 2: een verplicht tweerichtingsfietspad werd aangelegd op eigen bedding, langs de even zijde, in het gedeelte van de Nieuwdreef tot de Maantjessteenweg.
De verkeersborden D7 worden aangebracht.
Artikel 3: een gedeelte van de openbare weg wordt voorbehouden voor voetgangers, fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A:
De verkeersborden D9 worden aangebracht.
Artikel 4: het parkeren wordt verboden in de keerweer van het doodlopende gedeelte voorbij de Ijsvogelstraat.
De verkeersborden E1 worden aangebracht.
Artikel 5: het parkeren wordt verboden, langs de oneven zijde, van tegenover de scheiding van de nummers 326/328 over een afstand van15 meter.
Het verkeersbord E1 wordt aangebracht.
Artikel 6: het stilstaan en parkeren wordt verboden, langs de even zijde, vanaf de Rodeloopstraat tot de Maantjessteenweg.
De verkeersborden E3 worden aangebracht.
Artikel 7: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap:
Het verkeersbord E9a met onderbord wordt geplaatst.
Artikel 8: de rijbaan wordt verdeeld in rijstroken tussen:
Voorsorteringspijlen en een stopstreep worden gemarkeerd langs beide zijden voor de verkeerslichten aan het kruispunt met de Ryenlanddreef.
Langs beide zijden van het kruispunt worden de verkeersborden F13 aangebracht.
Artikel 9: de rijbaan wordt verdeeld in rijstroken, langs de oneven zijde:
Een stopstreep wordt gemarkeerd langs de oneven zijde voor de verkeerslichten aan de kruispunten met de Houthulststraat en met de Rodeloopstraat.
Artikel 10: een stopstreep wordt gemarkeerd voor de verkeerslichten:
Artikel 11: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:
Artikel 12: een oversteekplaats die fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen moeten volgen om zijstraten over te steken, wordt gemarkeerd door twee onderbroken strepen, langs de even zijde aan het kruispunt met de Rodeloopstraat.
Artikel 13: een verkeersgeleider wordt gemarkeerd door witte evenwijdige schuine strepen:
Artikel 14: haakse parkeervakken worden gemarkeerd door witte markeringen, langs de oneven zijde, van tegenover het nummer 322 tot aan de Maantjessteenweg.
Artikel 15: parkeervakken worden gemarkeerd door witte markeringen op de voorbehouden plaatsen voor personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.
Artikel 16: parkeerzones worden gemarkeerd door witte markeringen langs de even zijde, van25 meter voorbij het kruispunt met de Maantjessteenweg tot de Sijsstraat.
Artikel 17: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van het Vlaamse gewest.