De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.
De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad Antwerpen.
Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Herderstraat in het district Antwerpen, werd op 15 december 2003 (jaarnummer 2437) door de gemeenteraad goedgekeurd.
In deze straat geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd op de stadswegen met het oog op het betalend- en bewonersparkeren enerzijds, het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart anderzijds.
Met de heraanleg van de Duinstraat, werd de kop van de Herderstraat mee opgenomen.
Tijdens een plaatsbezoek stelde stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteitvast dat de oversteekplaats voor voetgangers en de gemarkeerde parkeerplaatsen nog niet opgenomen zijn in het aanvullend verkeersreglement.
Voor de Herderstraat bestaat er een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer, dat echter niet langer voldoet aan de actuele verkeerssituatie.
Stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit stelt voor een nieuw aanvullend verkeersreglement op te stellen aangepast aan de huidige verkeerssituatie:
Parkeerbalans: deze ingreep heeft geen invloed op het aantal parkeerplaatsen.
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad keurt het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Herderstraat in het district Antwerpen goed.
Artikel 1: de bestuurders die het woonerf verlaten moeten voorrang verlenen aan de bestuurders rijdend op alle daarop uitmondende openbare wegen.
Het verkeersbord B1 wordt aan de uitgang van het woonerf aangebracht.
Artikel 2: het parkeren wordt verboden, langs de even zijde, van de scheiding van de nummers 16-18 tot de Duinstraat.
Het verkeersbord E1 wordt aangebracht.
Artikel 3: het gedeelte van de straat, begrepen tussen de Handelstraat en de nummers 16-18 wordt ingericht als woonerf.
De verkeersborden F12a en F12b worden aangebracht.
Artikel 4: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, ter hoogte van de Duinstraat.
Artikel 5: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte wegmarkeringen, waarin de letter "P" aangebracht is, langs de even zijde, van de Handelstraat tot de Herderinstraat.
Artikel 6: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van het Vlaamse gewest.