Terug

2012_GR_01337 - Aanpassing verkeersreglement - District Berchem. Spoorwegstraat - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 17/12/2012 - 19:00 Raadzaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Janssens, burgemeester-voorzitter; Robert Voorhamme, schepen; Philip Heylen, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Marc Van Peel, schepen; Luc Bungeneers, schepen; Guy Lauwers, schepen; Güler Turan, schepen; Leen Verbist, schepen; Hilda Vienne, raadslid; Bob Hulstaert, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Tanja Smit, raadslid; Hugo Verhelst, raadslid; Claude Marinower, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Youssef Slassi, raadslid; Wim Wienen, raadslid; Suzette Verhoeven, raadslid; George Ver Eecke, raadslid; Ergün Top, raadslid; Staf Wouters, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Fauzaya Talhaoui, raadslid; Maya Detiège, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Monica De Coninck, raadslid; Bruno Valkeniers, raadslid; Sener Ugurlu, raadslid; Fatma Akbas, raadslid; Eva Mangelschots, raadslid; Frank Hosteaux, raadslid; Toon Wassenberg, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Jo Vermeulen, raadslid; Eva Wuyts, raadslid; Seppe De Blust, raadslid; Wim Van Osselaer, raadslid; Kris Luyckx, raadslid; Nancy Verrijke, raadslid; Angie Bosmans, raadslid; Christophe Wuyts, raadslid; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Johan Van Brusselen, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; Erwin Pairon, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Caroline Drieghe, raadslid; Chris Calluy, raadslid; Bart De Wever, raadslid; Jurgen Verstrepen, raadslid; Greet van Gool, raadslid; Bart Martens, raadslid; Ilse Buyst, raadslid; Serge Muyters, waarnemend korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Patrick Janssens, burgemeester-voorzitter
2012_GR_01337 - Aanpassing verkeersreglement - District Berchem. Spoorwegstraat - Goedkeuring 2012_GR_01337 - Aanpassing verkeersreglement - District Berchem. Spoorwegstraat - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanbrengen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.

De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.

Aanleiding en context

Op 10 december 1982 (jaarnummer 192) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Spoorwegstraat in het district Berchem goed.

Op 20 maart 2012 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van een bewoner van de Spoorwegstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in de nabijheid van de woning in te richten.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.

De Spoorwegstraat maakt deel uit van de wijk “Diksmuidelaan” waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van niet meer dan 3,50 ton.

De Spoorwegstraat is gelegen in de zone 30, gekend als “District Berchem”.

In tegenspraak met het huidige aanvullend verkeersreglement van de Spoorwegstraat is de volgende verkeerssignalisatie niet op straat aanwezig:

  • het E9b bord is verwijderd in het doodlopende gedeelte van de Spoorwegstraat, vanaf de Jan De Graefstraat, rechts in de richting van het verkeer, tot aan het einde van de keerlus en op de buiten de rijbaan aangelegde parkeerstrook;
  • het E1 bord in het doodlopende gedeelte is eveneens verwijderd.

In tegenspraak met het huidige aanvullend verkeersreglement van de Spoorwegstraat is de volgende
verkeerssignalisatie op straat aanwezig:

  • volgende E1 borden werden aangetroffen op straat:
    na de parkeerstrook ter hoogte van het nummer 43 tot het nummer 67;
    van tegenover het nummer 36 tot aan de Groenenhoekstraat;
    van tegenover de nummers 57/58 tot tegenover nummer 70.
  • volgend E3 bord werd aangetroffen op straat:
    van tegenover de parkeerstrook ter hoogte van het nummer 43 tot aan het rondpunt met de Jan De Graefstraat;
  • er werd een E9b bord geplaatst langs de bebouwde zijde, ter hoogte van het nummer 43, in de parkeerstrook.

Argumentatie

Het Parkeerbedrijf stelt voor het aanvullend verkeersreglement als volgt aan te passen:

  • inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 80;

Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager aan de voorwaarden voldoet om een parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten in de nabijheid van de woning.

  • aanpassen van het reglement aan de huidige signalisatie.

De E1 borden en het E3 bord worden gereglementeerd conform de situatie op straat. Het E9b bord in het doodlopende gedeelte van de Spoorwegstraat wordt uit het reglement gehaald en gereglementeerd langs de bebouwde zijde, ter hoogte van het nummer 43, in de parkeerstrook.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  1. de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  2. het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  3. het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  4. het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  5. gemeenteraadsbesluit van 22 oktober 2001 (jaarnummer 2208) waarbij de statuten van het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf (Parkeerbedrijf) werden goedgekeurd;
  6. gemeenteraadsbesluit van 24 maart 2003 (jaarnummer 414) waarbij de beleids- en samenwerkingsovereenkomst met de stad Antwerpen werd goedgekeurd.
  7. de ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  8. het collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) die de richtlijnen vastlegde waaraan de aanvraag voor een parkeerplaats voor personen met een handicap moet voldoen.

Adviezen

Gunstig advies
Gunstig advies
Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt goed om het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Spoorwegstraat in het district Berchem, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 10 december 1982 (jaarnummer 192) op te heffen en te vervangen door:

Artikel 1: de bestuurders rijdend op de rotondes genieten voorrang op de bestuurders rijdend in alle daarop uitmondende openbare wegen.

De verkeersborden B1 en D5 worden aangebracht.

Artikel 2: het eenrichtingverkeer wordt ingevoerd vanaf de aanvang van de keerlus tot het einde van de keerlus.

De verkeersborden C1 en F19 worden aangebracht.

Artikel 3: het parkeren wordt verboden:

  • langs de middenberm in de keerlus;
  • over 35 meter op het einde van het doodlopend gedeelte van de straat waar de voertuigen keren;
  • ter hoogte van de nummers 63/64 over een afstand van 5 meter.

Een gele onderbroken streep wordt op de trottoirband aangebracht.

Artikel 4: het parkeren wordt verboden:

  • langs de bebouwde zijde:

na de parkeerstrook ter hoogte van het nummer 43 tot het nummer 67;

  • langs de onbebouwde zijde:

van tegenover het nummer 36 tot aan de Groenenhoekstraat;
van tegenover de nummers 57/58 tot tegenover nummer 70.

De verkeersborden E1 met onderbord worden aangebracht.

Artikel 5: het stilstaan en parkeren wordt verboden, langs de onbebouwde zijden, van tegenover de parkeerstrook ter hoogte van het nummer 43 tot aan het rondpunt met de Jan De Graefstraat.

Het verkeersbord E3 met onderbord wordt aangebracht.

Artikel 6: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap, langs de bebouwde zijde, ter hoogte van het nummer 80 (een plaats).

De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht.

Artikel 7: het parkeren wordt uitsluiten toegelaten voor personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen, langs de bebouwde zijde, ter hoogte van het nummer 43, in de parkeerstrook.

Het verkeersbord E9b met onderbord wordt aangebracht.

Artikel 8: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden plaatsen voor personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.

Artikel 9: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist dit aanvullend reglement ter kennisgeving over te maken aan de Afdeling Beleid Mobiliteit  en Verkeersveiligheid van de Vlaamse overheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen voor de stad of het OCMW.