De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanbrengen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.
De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.
Op 10 december 1982 (jaarnummer 192) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Spoorwegstraat in het district Berchem goed.
Op 20 maart 2012 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van een bewoner van de Spoorwegstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in de nabijheid van de woning in te richten.
De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.
De Spoorwegstraat maakt deel uit van de wijk “Diksmuidelaan” waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van niet meer dan 3,50 ton.
De Spoorwegstraat is gelegen in de zone 30, gekend als “District Berchem”.
In tegenspraak met het huidige aanvullend verkeersreglement van de Spoorwegstraat is de volgende verkeerssignalisatie niet op straat aanwezig:
In tegenspraak met het huidige aanvullend verkeersreglement van de Spoorwegstraat is de volgende
verkeerssignalisatie op straat aanwezig:
Het Parkeerbedrijf stelt voor het aanvullend verkeersreglement als volgt aan te passen:
inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 80;
Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager aan de voorwaarden voldoet om een parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten in de nabijheid van de woning.
aanpassen van het reglement aan de huidige signalisatie.
De E1 borden en het E3 bord worden gereglementeerd conform de situatie op straat. Het E9b bord in het doodlopende gedeelte van de Spoorwegstraat wordt uit het reglement gehaald en gereglementeerd langs de bebouwde zijde, ter hoogte van het nummer 43, in de parkeerstrook.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad keurt goed om het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Spoorwegstraat in het district Berchem, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 10 december 1982 (jaarnummer 192) op te heffen en te vervangen door:
Artikel 1: de bestuurders rijdend op de rotondes genieten voorrang op de bestuurders rijdend in alle daarop uitmondende openbare wegen.
De verkeersborden B1 en D5 worden aangebracht.
Artikel 2: het eenrichtingverkeer wordt ingevoerd vanaf de aanvang van de keerlus tot het einde van de keerlus.
De verkeersborden C1 en F19 worden aangebracht.
Artikel 3: het parkeren wordt verboden:
Een gele onderbroken streep wordt op de trottoirband aangebracht.
Artikel 4: het parkeren wordt verboden:
na de parkeerstrook ter hoogte van het nummer 43 tot het nummer 67;
van tegenover het nummer 36 tot aan de Groenenhoekstraat;
van tegenover de nummers 57/58 tot tegenover nummer 70.
De verkeersborden E1 met onderbord worden aangebracht.
Artikel 5: het stilstaan en parkeren wordt verboden, langs de onbebouwde zijden, van tegenover de parkeerstrook ter hoogte van het nummer 43 tot aan het rondpunt met de Jan De Graefstraat.
Het verkeersbord E3 met onderbord wordt aangebracht.
Artikel 6: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap, langs de bebouwde zijde, ter hoogte van het nummer 80 (een plaats).
De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht.
Artikel 7: het parkeren wordt uitsluiten toegelaten voor personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik en minibussen, langs de bebouwde zijde, ter hoogte van het nummer 43, in de parkeerstrook.
Het verkeersbord E9b met onderbord wordt aangebracht.
Artikel 8: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden plaatsen voor personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.
Artikel 9: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.
De gemeenteraad beslist dit aanvullend reglement ter kennisgeving over te maken aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse overheid.