Tijdens de begrotingsbespreking ondervroeg ik de schepen reeds over de berichten ivm het kwijtschelden van boetes aan de exploitanten van de Deurganckdokterminals voor het niet halen van de afgesproken minimale overslagvolumes. De schepen ontkende elke impact op de dividenden van het Havenbedrijf richting Stad.
Ondertussen is de kwestie ook op de RvB van het Havenbedrijf geweest, maar is de zaak er niet duidelijker op geworden.
Zo werd op de RvB melding gemaakt van het feit dat de sinds 2008 door PSA Antwerp en Antwerp Gateway verschuldigde boetes, niet werden geïnd. De gedelegeerd bestuurder zette een voorstel tot afslanking/herziening van de boetes uiteen. Het feit dat sinds 2008 de boetes niet meer worden geïnd, gebeurde kennelijk zonder medeweten van de RvB van het Havenbedrijf.
Ondertussen blijkt de omvang van die boetes op te lopen tot een zeer aanzienlijk bedrag (zo’n70 miljoen €!), blijken voor die boetes nooit facturen verzonden te zijn en blijken de boetebedragen ook niet terug te vinden als vordering in de jaarrekeningen van 2008, 2009, 2010 en 2011.
Ondertussen is het duidelijk dat PSA Antwerp en Antwerp Gateway niet de enige concessiehouders zijn die hun contractuele verplichtingen niet nakomen. Van de 15 concessiehouders met tonnageverplichtingen, zouden er 9 hun verplichtingen niet nakomen. 6 daarvan zouden geen vrijstelling van boetes hebben gekregen en zouden deze wel degelijk hebben betaald.
Van die andere vrijstellingen, noch van het feit dat andere in gebreke zijnde concessiehouders wel boetes moeten betalen, werd – blijkens het verslag – geen melding gemaakt op de RvB van het Havenbedrijf.
Mijn vragen aan de schepen:
Deze vraag werd beantwoord door schepen Van Peel.
Raadslid Martens houdt nog een wederwoord.
- Het volledige debat is opgenomen op DVD en is raadpleegbaar op het stadsarchief.