De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.
De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad Antwerpen.
Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Dambruggestraat, in het district Antwerpen, werd op 19 december 2011 (jaarnummer 1406) door de gemeenteraad goedgekeurd.
In de Dambruggestraat geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd op de stadswegen met het oog op het betalend- en bewonersparkeren enerzijds, het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart anderzijds.
Deze straat is deels opgenomen in de voetgangerszone Offerandestraat.
Het college keurde op 19 december 2008 (jaarnummer 16336) een verlenging van de proefopstelling goed voor een periode van 1 jaar in verband met bewonerskaarten voor voertuigen met een maximaal gewicht van minder dan 3500 kg.
De Dambruggestraat, het deel begrepen tussen de Viaduct-Dam en de Oranjestraat, is te smal om het kruisen van voertuigen vlot te laten verlopen.
In samenspraak met het district Antwerpen, stelt stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit voor om het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers, in te voeren met toegelaten rijrichting naar de Oranjestraat.
Met de heraanleg van de Carnotstraat werd de oversteekplaats voor voetgangers niet behouden omdat het voetpad doorgetrokken werd.
Tijdens een plaatsbezoek stelde stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit vast dat er maar twee parkeerplaatsen voor personen met een handicap, ter hoogte van het nummer 157 E, aanwezig zijn (in het bestaande reglement werden er drie voorzien). Deze twee plaatsen volstaan volgens het gemeentelijk autonoom parkeerbedrijf Antwerpen waardoor het aanvullend verkeersreglement aangepast wordt.
Voor de Dambruggestraat bestaat er een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer, dat echter niet langer voldoet aan de actuele verkeerssituatie. Stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit stelt voor een nieuw aanvullend verkeersreglement op te stellen aangepast aan de gewenste verkeerssituatie:
Parkeerbalans: het invoeren van het eenrichtingsverkeer heeft geen invloed op het aantal parkeerplaatsen.
De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: sp.a, CD&V/N-VA, Open Vld en Groen.
Hebben zich onthouden: Vlaams Belang-VLOTT.
De gemeenteraad keurt het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Dambruggestraat in het district Antwerpen goed.
Artikel 1: het eenrichtingsverkeer wordt ingevoerd in het gedeelte begrepen tussen de Sint-Gummarusstraat en de Spoorstraat, met toegelaten rijrichting naar de Spoorstraat.
De verkeersborden C1 en F19 worden aangebracht.
Artikel 2: het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers, wordt ingevoerd:
De verkeersborden C1 en F19 met onderbord worden aangebracht.
Artikel 3: het parkeren wordt verboden:
langs de even zijde ter hoogte van het nummer 36;
langs de oneven zijde:
Een gele onderbroken streep wordt op de trottoirband aangebracht.
Artikel 4: het parkeren wordt verboden:
langs de even zijde:
langs de oneven zijde van de scheiding van de nummers 35-37 tot de Muizenstraat.
Artikel 5: het parkeren wordt verboden, van maandag tot en met vrijdag, van 8.00 tot 18.00, langs de oneven zijde, ter hoogte van het nummer 157C, over een afstand van 15 meter.
Het verkeersbord E1 met onderbord wordt onderbracht.
Artikel 6: het parkeren wordt verboden, van maandag tot en met vrijdag, van 9.00 tot 17.00 uur, langs de even zijde, van tegenover het nummer 107 tot de scheiding van de nummers 112-114.
Het verkeersbord E1 met onderbord wordt aangebracht.
Artikel 7: het stilstaan en parkeren wordt verboden, langs de oneven zijde, vanaf de Spoorstraat tot de Muizenstraat.
De verkeersborden E3 worden aangebracht.
Artikel 8: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap:
De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht.
Artikel 9: de rijbaan wordt tussen het nummer 2866 en de Oudesteenweg verdeeld in rijstroken.
Artikel 10: de rijbaan wordt tussen de Oudesteenweg en de Oranjestraat, langs de even zijde, verdeeld in rijstroken. Een voorsorteringspijl en een stopstreep worden gemarkeerd voor de verkeerslichten aan het kruispunt met de Oranjestraat.
Het verkeersbord F13 wordt aangebracht.
Artikel 11: een stopstreep wordt gemarkeerd voor de verkeerslichten aan het kruispunt met de Oranjestraat.
Artikel 12: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:
Artikel 13: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden plaatsen voor personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.
Artikel 14: een parkeerzone wordt gemarkeerd door middel van witte markeringen langs de even zijde van de scheiding van de nummers 238-240 tot de Van Kerckhovenstraat.
Artikel 15: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van het Vlaamse gewest.