Terug

2012_GR_01212 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Dambruggestraat - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 17/12/2012 - 19:00 Raadzaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Janssens, burgemeester-voorzitter; Robert Voorhamme, schepen; Philip Heylen, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Marc Van Peel, schepen; Luc Bungeneers, schepen; Guy Lauwers, schepen; Güler Turan, schepen; Leen Verbist, schepen; Hilda Vienne, raadslid; Bob Hulstaert, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Tanja Smit, raadslid; Hugo Verhelst, raadslid; Erwin Pairon, raadslid; Claude Marinower, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Youssef Slassi, raadslid; Wim Wienen, raadslid; Suzette Verhoeven, raadslid; George Ver Eecke, raadslid; Ergün Top, raadslid; Staf Wouters, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Fauzaya Talhaoui, raadslid; Maya Detiège, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Monica De Coninck, raadslid; Bruno Valkeniers, raadslid; Sener Ugurlu, raadslid; Fatma Akbas, raadslid; Eva Mangelschots, raadslid; Frank Hosteaux, raadslid; Toon Wassenberg, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Jo Vermeulen, raadslid; Eva Wuyts, raadslid; Seppe De Blust, raadslid; Wim Van Osselaer, raadslid; Kris Luyckx, raadslid; Nancy Verrijke, raadslid; Angie Bosmans, raadslid; Christophe Wuyts, raadslid; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Johan Van Brusselen, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Caroline Drieghe, raadslid; Chris Calluy, raadslid; Bart De Wever, raadslid; Jurgen Verstrepen, raadslid; Greet van Gool, raadslid; Bart Martens, raadslid; Ilse Buyst, raadslid; Serge Muyters, waarnemend korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Patrick Janssens, burgemeester-voorzitter
2012_GR_01212 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Dambruggestraat - Goedkeuring 2012_GR_01212 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Dambruggestraat - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.

Aanleiding en context

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad Antwerpen.

Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Dambruggestraat, in het district Antwerpen, werd op 19 december 2011 (jaarnummer 1406) door de gemeenteraad goedgekeurd.

In de Dambruggestraat geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd op de stadswegen met het oog op het betalend- en bewonersparkeren enerzijds, het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart anderzijds.

Deze straat is deels opgenomen in de voetgangerszone Offerandestraat.

Het college keurde op 19 december 2008 (jaarnummer 16336) een verlenging van de proefopstelling goed voor een periode van 1 jaar in verband met bewonerskaarten voor voertuigen met een maximaal gewicht van minder dan 3500 kg.

De Dambruggestraat, het deel begrepen tussen de Viaduct-Dam en de Oranjestraat, is te smal om het kruisen van voertuigen vlot te laten verlopen.

In samenspraak met het district Antwerpen, stelt stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit voor om het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers, in te voeren met toegelaten rijrichting naar de Oranjestraat.

Met de heraanleg van de Carnotstraat werd de oversteekplaats voor voetgangers niet behouden omdat het voetpad doorgetrokken werd.

Tijdens een plaatsbezoek stelde stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit vast dat er maar twee parkeerplaatsen voor personen met een handicap, ter hoogte van het nummer 157 E, aanwezig zijn (in het bestaande reglement werden er drie voorzien). Deze twee plaatsen volstaan volgens het gemeentelijk autonoom parkeerbedrijf Antwerpen waardoor het aanvullend verkeersreglement aangepast wordt.

Argumentatie

Voor de Dambruggestraat bestaat er een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer, dat echter niet langer voldoet aan de actuele verkeerssituatie. Stadsontwikkeling/ruimte, mobiliteit/mobiliteit stelt voor een nieuw aanvullend verkeersreglement op te stellen aangepast aan de gewenste verkeerssituatie:

  • door het invoeren van het beperkt eenrichtingsverkeer in het deel begrepen tussen de Viaduct-Dam en de Oranjestraat, met toegelaten rijrichting naar de Oranjestraat, stelt zich het probleem van kruisende voertuigen niet langer en verloopt de doorstroming van het verkeer vlotter;
  • het herleiden van het aantal parkeerplaatsen voor personen met een handicap van drie naar twee, omdat elke parkeerplaats van 5 naar7 metergebracht werd, vergroot het comfort voor de gebruikers van deze parkeerplaatsen.

Parkeerbalans: het invoeren van het eenrichtingsverkeer heeft geen invloed op het aantal parkeerplaatsen.

Juridische grond

  • wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  • de ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • collegebesluit van 9 december 2001 (jaarnummer 13659) legt de richtlijnen vast waaraan de aanvraag voor een parkeerplaats voor personen met een handicap moet voldoen;
  • De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.

Adviezen

Advies GAPA van 27 juni 2012 Gunstig advies
Advies verkeerspolitie van 19 juli 2012 Gunstig advies
Advies Districtsraad van 25 septemer 2012 (jaarnummer 00069) Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: sp.a, CD&V/N-VA, Open Vld en Groen.
Hebben zich onthouden: Vlaams Belang-VLOTT.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Dambruggestraat in het district Antwerpen goed.

Artikel 1: het eenrichtingsverkeer wordt ingevoerd in het gedeelte begrepen tussen de Sint-Gummarusstraat en de Spoorstraat, met toegelaten rijrichting naar de Spoorstraat.

De verkeersborden C1 en F19 worden aangebracht.

Artikel 2: het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers, wordt ingevoerd:

  • in het gedeelte begrepen tussen de Viaduct-Dam en Oranjestraat, met toegelaten rijrichting naar de Oranjestraat;
  • in het gedeelte begrepen tussen de Carnotstraat en de Offerandestraat, met toegelaten rijrichting naar de Offerandestraat;

De verkeersborden C1 en F19 met onderbord worden aangebracht.

Artikel 3: het parkeren wordt verboden:

langs de even zijde ter hoogte van het nummer 36;

langs de oneven zijde:

  • vanaf de scheiding van de nummers 315-313 tot de Korte Dijkstraat;
  • ter hoogte van het nummer 35.

Een gele onderbroken streep wordt op de trottoirband aangebracht.

Artikel 4: het parkeren wordt verboden:

langs de even zijde:

  • van de Lange Beeldekensstraat tot het nummer 100;
  • vanaf de scheiding van de nummers 248-250 tot en met het nummer 286;
  • van de Viaduct-Dam tot de Oranjestraat;

langs de oneven zijde van de scheiding van de nummers 35-37 tot de Muizenstraat.

Artikel 5: het parkeren wordt verboden, van maandag tot en met vrijdag, van 8.00 tot 18.00, langs de oneven zijde, ter hoogte van het nummer 157C, over een afstand van 15 meter.

Het verkeersbord E1 met onderbord wordt onderbracht.

Artikel 6: het parkeren wordt verboden, van maandag tot en met vrijdag, van 9.00 tot 17.00 uur, langs de even zijde, van tegenover het nummer 107 tot de scheiding van de nummers 112-114.

Het verkeersbord E1 met onderbord wordt aangebracht.

Artikel 7: het stilstaan en parkeren wordt verboden, langs de oneven zijde, vanaf de Spoorstraat tot de Muizenstraat.

De verkeersborden E3 worden aangebracht.

Artikel 8: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap:

  • langs de even zijde, ter hoogte van de nummers 38 en 40 (twee plaatsen);
  • langs de oneven zijde, ter hoogte van het nummer 157 E (twee plaatsen).

De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht.

Artikel 9: de rijbaan wordt tussen het nummer 2866 en de Oudesteenweg verdeeld in rijstroken.

Artikel 10: de rijbaan wordt tussen de Oudesteenweg en de Oranjestraat, langs de even zijde, verdeeld in rijstroken. Een voorsorteringspijl en een stopstreep worden gemarkeerd voor de verkeerslichten aan het kruispunt met de Oranjestraat.

Het verkeersbord F13 wordt aangebracht.

Artikel 11: een stopstreep wordt gemarkeerd voor de verkeerslichten aan het kruispunt met de Oranjestraat.

Artikel 12: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:

  • ter hoogte van de Viaduct-Dam;
  • langs de beide zijden van het kruispunt met de Oranjestraat;
  • ter hoogte van de Oudesteenweg;
  • ter hoogte van het nummer 286;
  • ter hoogte van de Vliegenstraat;
  • ter hoogte van de Sint-Gummarusstraat;
  • ter hoogte van de Diepestraat;

Artikel 13: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden plaatsen voor personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.

Artikel 14: een parkeerzone wordt gemarkeerd door middel van witte markeringen langs de even zijde van de scheiding van de nummers 238-240 tot de Van Kerckhovenstraat.

Artikel 15: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.

Artikel 2

Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van het Vlaamse gewest.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen voor de stad of het OCMW.