Terug

2012_GR_01358 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Van Schoonbekeplein - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 17/12/2012 - 19:00 Raadzaal, stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Janssens, burgemeester-voorzitter; Robert Voorhamme, schepen; Philip Heylen, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Marc Van Peel, schepen; Luc Bungeneers, schepen; Guy Lauwers, schepen; Güler Turan, schepen; Leen Verbist, schepen; Hilda Vienne, raadslid; Bob Hulstaert, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Tanja Smit, raadslid; Hugo Verhelst, raadslid; Claude Marinower, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Kathleen Van Brempt, raadslid; Youssef Slassi, raadslid; Wim Wienen, raadslid; Suzette Verhoeven, raadslid; George Ver Eecke, raadslid; Ergün Top, raadslid; Staf Wouters, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Fauzaya Talhaoui, raadslid; Maya Detiège, raadslid; Karim Bachar, raadslid; Monica De Coninck, raadslid; Bruno Valkeniers, raadslid; Sener Ugurlu, raadslid; Fatma Akbas, raadslid; Eva Mangelschots, raadslid; Frank Hosteaux, raadslid; Toon Wassenberg, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Jo Vermeulen, raadslid; Eva Wuyts, raadslid; Seppe De Blust, raadslid; Wim Van Osselaer, raadslid; Kris Luyckx, raadslid; Nancy Verrijke, raadslid; Angie Bosmans, raadslid; Christophe Wuyts, raadslid; Roel Verhaert, stadssecretaris

Afwezig

Johan Van Brusselen, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; Erwin Pairon, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Caroline Drieghe, raadslid; Chris Calluy, raadslid; Bart De Wever, raadslid; Jurgen Verstrepen, raadslid; Greet van Gool, raadslid; Bart Martens, raadslid; Ilse Buyst, raadslid; Serge Muyters, waarnemend korpschef

Secretaris

Roel Verhaert, stadssecretaris

Voorzitter

Patrick Janssens, burgemeester-voorzitter
2012_GR_01358 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Van Schoonbekeplein - Goedkeuring 2012_GR_01358 - Aanpassing verkeersreglement - District Antwerpen. Van Schoonbekeplein - Goedkeuring

Motivering

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.

De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd werden tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.

Aanleiding en context

Op 25 juni 2012 (jaarnummer 721) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Van Schoonbekeplein in het district Antwerpen goed.

Op 24 mei 2012 besliste het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) om de voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen te verplaatsen.

De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.

Het Van Schoonbekeplein is gelegen in de zone 30, gekend als nummer 2, “Binnenstad”.

Op het Van Schoonbekeplein geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd (binnen de Singel) met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.

Argumentatie

Het Parkeerbedrijf stelt voor het aanvullend verkeersreglement als volgt aan te passen:

  • inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen, langs de oneven zijde op de dwarse parkeervakken, ter hoogte van huisnummer 3.

Na de heraanleg van het Van Schoonbekeplein is er in samenspraak met Cambio beslist om de gereglementeerde plaatsen (drie) op een andere locatie in te richten omwille van de zichtbaarheid. Cambio geeft ook aan dat twee parkeerplaatsen voor autodelen genoeg is om te voldoen aan de vraag naar autodelen in de omgeving. Onderzoek heeft uitgewezen dat de vraag van Cambio om 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen in te richten, ter hoogte van huisnummer 3, uitvoerbaar is. De autodeelplaatsen zijn een onderdeel van de uitbreiding van het Cambionetwerk. In het kader van duurzame mobiliteit staat het Parkeerbedrijf achter deze uitbreiding.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  1. de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  2. het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  3. het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  4. het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
  5. gemeenteraadsbesluit van 22 oktober 2001 (jaarnummer 2208) waarbij de statuten van het Parkeerbedrijf werden goedgekeurd;
  6. gemeenteraadsbesluit van 24 maart 2003 (jaarnummer 414) waarbij de beleids- en samenwerkingsovereenkomst met de stad Antwerpen werd goedgekeurd.

Adviezen

Gunstig advies
Gunstig advies
Gunstig advies

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt goed om het aanvullend verkeersreglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor het Van Schoonbekeplein in het district Antwerpen, gestemd in de zitting van 25 juli 2012 (jaarnummer 721) op te heffen en te vervangen door:

Artikel 1: de toegang wordt verboden voor bestuurders van voertuigen gebruikt voor het vervoer van zaken, waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3.5 ton, uitgezonderd laden en lossen.

Het verkeersbord C23 met onderbord wordt aangebracht ter hoogte van de Brouwersvliet.

Artikel 2: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap, op de aangelegde parkeerplaatsen, langs de oneven zijde, ter hoogte van het nummer 1 (twee plaatsen).

De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht.

Artikel 3: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor “autodelen”, op de aangelegde parkeerplaatsen, langs de oneven zijde, ter hoogte van het nummer 3 (twee plaatsen).

Het onderbord E9a met onderbord wordt aangebracht.

Artikel 4: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor personenauto’s, auto’s voor dubbel gebruik, minibussen en motorfietsen, aan beide zijden, over de ganse lengte van de straat.

De verkeersborden E9b worden aangebracht.

Artikel 5: haakse parkeervakken worden afgebakend door witte markeringen, aan beide zijden, over de ganse lengte van de straat.

Artikel 6: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden plaatsen voor personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.

Artikel 7: een stopstreep wordt aangebracht voor de verkeerslichten aan het kruispunt met de Brouwersvliet.

Artikel 8: een oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan, ter hoogte van de Brouwersvliet.

Artikel 9: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist dit aanvullend reglement ter kennisgeving over te maken aan de Afdeling Beleid Mobiliteit  en Verkeersveiligheid van de Vlaamse overheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen voor de stad of het OCMW.