De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie aanbrengen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Volgens artikels 42§3 en 43§2 van het Gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen.
De gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt, dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.
Op 5 maart 2012 (jaarnummer 134) keurde de gemeenteraad het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Van Heetveldelei in het district Deurne goed.
Op 19 juli 2012 ontving het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (Parkeerbedrijf) de vraag van een bewoner van de Van Heetveldelei om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in de nabijheid van zijn woning in te richten.
De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad.
De Van Heetveldelei is gelegen in een zone 30 gekend als District Deurne.
De Van Heetveldelei maakt deel uit van de wijken Lakbors en Bosuil waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van niet meer dan 3.5 ton.
In de Van Heetveldelei geldt de reglementering op het parkeren met beperkte parkeertijd (binnen de Singel) met het oog op het betalend- en bewonersparkeren.
Het Parkeerbedrijf stelt voor het aanvullend verkeersreglement als volgt aan te passen:
Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager voldoet aan de voorwaarden om een parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap in de nabijheid van de woning in te richten.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad keurt goed om het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Van Heetveldelei in het district Deurne, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 5 maart 2012 (jaarnummer 134) op te heffen en te vervangen door:
Artikel 1: het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers, wordt ingevoerd:
De verkeersborden C1 en F19 met onderbord worden aangebracht.
Artikel 2: het parkeren wordt verboden, van maandag tot en met vrijdag, van 8.00 tot 18.00uur, langs de even zijde, vanaf de scheiding van de huisnummers 68/66, over een afstand van 20 meter.
Het verkeersbord E1 met onderbord wordt aangebracht.
Artikel 3: het parkeren wordt uitsluitend toegelaten voor voertuigen gebruikt door personen met een handicap:
ter hoogte van het nummer 53 (1 plaats);
ter hoogte van het nummer 169 (1 plaats);
ter hoogte van het nummer 92 (een plaats).
De verkeersborden E9a met onderbord worden aangebracht.
Artikel 4: een oversteekplaats voor voetgangers wordt gemarkeerd door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan:
Artikel 5: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen op de voorbehouden plaatsen voor personen met een handicap en het pictogram wordt op het wegdek aangebracht.
Artikel 6: parkeervakken worden gemarkeerd door middel van witte markeringen, langs beide zijden, ter hoogte van de verhoogde inrichting aan het plein van de Van Deynsestraat.
Artikel 7: de bestaande verkeerssignalisatie blijft van kracht tot de bekendmaking van onderhavig reglement.
De gemeenteraad beslist dit aanvullend reglement ter kennisgeving over te maken aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van de Vlaamse Overheid.